zondag, 30 mei 2021

Exclusieve test: Ford Mustang Shelby GT500 & Mach 1: niet voor boomknuffelaars

Geschreven door  Dieter Quartier
Exclusieve test: Ford Mustang Shelby GT500 & Mach 1: niet voor boomknuffelaars © Ford
Ford wil vanaf 2026 enkel nog plug-inhybride en elektrische auto’s verkopen in Europa. Tot het zover is, kunnen petrolheads hun hart ophalen aan de Mustang, waarvan Detroit twee bijzondere versies aanbiedt. De eerste heeft een cobra-badge en is even giftig als onverkrijgbaar bij ons. De tweede combineert een opgekietelde V8 met circuitgerichte aanpassingen en een nostalgische look. Wat dat geeft? Wij testten het voor je uit op Fords testterrein in Lommel.


Het Blauwe Ovaal heeft zich de toorn van tienduizenden Mustang-rijders en -fans op de hals gehaald toen het de omstreden beslissing nam om het paardenlogo op een auto te kleven die hoegenaamd niets te maken heeft met brullende V8’s in een somptueus GT-jasje. We hebben het natuurlijk over de Mustang Mach-E, een elektrische cross-over waarvan het belang voor Ford niet onderschat kan worden.
Mach1 54
Alsof het Amerikaanse merk een fout wil rechtzetten – of op zijn minst de trouwe schare Mustang-fans geruststellen – lanceert het twee bijzondere versies van zijn authentieke muscle car, elk met een ronkende naam. De Mach 1 knipoogt visueel duidelijk naar de gelijknamige Mustang uit 1969 en profileert zich als een circuitklare maar dagelijks bruikbare sportwagen. GT500 39Dat laatste predicaat kun je niet op de tweede plakken, Shelby GT500 genaamd. Het cobra-logo maakt duidelijk dat je hier met een giftig beestje te maken hebt dat je niet zomaar voor je boodschappenronde inschakelt. 

Dat zal sowieso niet aan de orde zijn, want dit 760 pk sterke racemonster wordt bij ons niet gehomologeerd. Toch bood Ford ons de kans om te proeven van het potentieel van deze brutale knaap, die haast niet haakser kon staan op de Mach-E.   
GT500 42Shelby GT500: de ‘onmogelijke’

Een tot 5,2 liter vergrote V8 waarop een dikke Eaton-compressor werd geënt: dat kan alleen maar explosieve prestaties en ongefilterde sensaties opleveren. Ford koppelt hem aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling van bij Tremec, waarvan de elektronische afstelling in Lommel gebeurde. 

760 Nm en 847 Nm aan koppel: dat krijg je niet zomaar op het asfalt overgezet. Vele supercars kiezen voor wielaandrijving, maar puristen zullen blij zijn vast te stellen dat Ford het aandurfde om het enkel bij de achterwielen te houden. Dankzij geavanceerde elektronica en mechanische hulpmiddelen zoals een sperdifferentieel wordt al dat geweld toch in goede banen geleid en tik je het 60 mph-streepje op de snelheidsmeter aan na een bloedstollende 3,4 seconden.
GT500 40Die acceleratietijd was onmogelijk te evenaren tijdens onze korte ‘initiatie’ op de Lommel Proving Ground, waar het asfalt er kletsnat bijlag en bovendien bedekt was met een laagje rubber van voorgaande ‘Spielereien’. Rechtuit accelereren op een piste zo lang als een landingsbaan van een internationale luchthaven en dan nog de kont voelen zwiepen als de bak opschakelt van vijf nar zes terwijl je richting 200 km/h gaat… we hebben het nog niet eerder meegemaakt.

Het aanwezige technologische arsenaal om de motor en transmissie gesmeerd en gekoeld te krijgen is in elk geval indrukwekkend. Ook de aerodynamische addenda zijn even opvallend als functioneel – dit is dan ook een auto die bedoeld is om mee te gaan racen. 

Onze instructeur nodigt ons uit om de limieten op te zoeken door de stabiliteitscontrole volledig uit te schakelen. ‘ESC off’, Drive mode in Track en gaan met die banaan. Een heel luidruchtige banaan. Je buren zullen geweten hebben dat je bent vertrokken. Naarmate we het met kegels afgebakende circuitje beter onder de knie krijgen, drijven we het tempo op. Maar o-o wat is deze gifslang verraderlijk. De lijn tussen lichtjes uitbreken en de controle helemaal verliezen is onmogelijk dun, met dank aan het gladde asfalt. Een leukere rijschool konden we ons niet inbeelden, hoe zinloos hij ook was.
Mach1 21Mach 1: de ‘redelijke’

De versie die je wél gewoon kunt bestellen bij ons, weliswaar in beperkte oplage, is de Mach 1. Die is gebaseerd op de standaard-GT, maar is enkel als Fastback verkrijgbaar en gooit wat extra performance en uitrusting in de beklijvende 5.0 V8-mix. De downforce werd bovendien met 22 procent verbeterd om de stabiliteit bij hoge snelheid te verhogen. Voor de rest zie je ook diverse splitters en happers om lucht langsheen de auto, dan wel de remmen of de motor te leiden voor koeling.Mach1 23Ford heeft ook aan de ophanging gesleuteld om van deze Mach 1 de meest circuitgerichte en wendbare Mustang van allemaal te maken. Dat het menens is, bewijzen de standaard adaptieve MagneRide-dempers, de stuggere veren vooraan en de dikkere stabilisatorstangen.
Mach1 45Van nul naar honderd snellen kan hij met de 10-trapsautomaat in 4,4 seconden, maar geef ons maar de handgeschakelde zesbak. Die is 0.4 seconden trager, maar beschikt over rev matching en is een droom om te bedienen, met zijn korte pookje en dubbele koppelingsschijf. Het schakelgevoel is werkelijk het beste dat we ooit hebben ervaren.

Ford omschrijft het tot 460 pk opgekietelde blok als “reward-to-rev”. Met andere woorden, je moet hem in de toeren jagen om er het maximum uit te halen. Je wordt daartoe ook aangemoedigd door de soundtrack, die bijzonder vol klinkt. Ook op dit vlak is er een geen replacement voor displacement, laat staan voor het aantal cilinders… 

Als we naar het prijskaartje kijken, dan kunnen we enkel maar vaststellen dat je veel, heel veel waar krijgt voor je geld. Voor € 61.150 koop je een heerlijke, dikke V8 met al even heerlijk schakelende manuele zesbak en als meeruitrusting ten opzichte van de GT een speciaal interieur, de MagneRide-dempers, gekoelde zetels en het uitgebreide infotainment met navigatie.

Over het fiscale aspect zouden we misschien beter zwijgen. Met een CO2-uitstoot van 274 tot 311 g/km (dit is geen tikfout) en een motorinhoud van vijf liter mag je je aan een afrekening verwachten van minstens € 11.391 voor de BIV en een jaarlijkse bijdrage van € 3.205 voor je deelname aan het verkeer. 

Die verkeersdeelname is dus pokkeduur, maar zal door vele van je medeweggebruikers op sympathie worden onthaald. Bovendien betaal je voor vergelijkbare – en veel minder exclusieve – sportwagens een stuk meer bij aankoop. De BMW M4 kost bijvoorbeeld minstens € 86.300. Bij ‘De Ster’ moet je minimaal € 90.145 neertellen voor de E 53 AMG Coupé.

De Shelby GT500 is ‘out of this world’ en voor Europa (helaas) niet meer dan een demonstratie van Fords circuitgeloofsbrieven. Wie op zoek is naar een iconische yolo-GT met ballen en kan leven met het feit dat vadertje staat gretig in je portefeuille duikt, moet zeker een testrit met de Mach 1 boeken. Een beter vaccin tegen corona-morositeit is er niet.  

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy