vrijdag, 28 mei 2021

KORT GETEST: VW ID.3 Pro S 77kWh: de eerste EV met een te grote batterij

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: VW ID.3 Pro S 77kWh: de eerste EV met een te grote batterij © Volkswagen AG
Het elektrische ID.3-gamma van VW reikt van 45 kWh tot 77 kWh aan batterijcellen, van 107 kW tot 150 kW aan vermogen en van 350 kilometer tot 547 kilometer aan rijbereik. Veelrijders dat we zijn, waren we erg benieuwd naar de elektrische prestaties van de topversie.

DB2020AU01078 largeOver de VW ID.3 is al heel wat inkt gevloeid. Hij wordt door zijn maker geprofileerd als de Golf van de 21ste eeuw. Daar is niet iedereen het even roerend mee eens. Om dit statuut te claimen, moet hij diverse elementen met elkaar verenigen: een aantrekkelijk, niet-polariserend design, kwaliteit, betrouwbaarheid, lage gebruikskosten, uitgebreide personalisatiemogelijkheden en veelzijdigheid – en dat voor een billijk prijskaartje.

Op diverse punten slaat de ID.3 Golf-nagels met koppen, op andere doet hij toch wat wenkbrauwen fronsen. Collega Stijn Blanckaert verwoordde het in zijn test vorig jaar. De aangehaalde minpunten ten spijt lijkt de ID.3 goed op weg om zijn stempel te drukken op het segment van de elektrische middenklassers. Dat werd tot nog toe gedomineerd door de Nissan Leaf, waar hij nog het meest mee te vergelijken valt.
DB2020AU01193 large547 kilometer rijbereik

Het grote voordeel van de ID.3 ten opzichte van zijn concurrenten, is dat hij beschikbaar is in een groot aantal versies. De instapper, met een batterij van 45 kWh en 110 kW aan vermogen, kost een dikke € 30.000 en brengt je 350 kilometer ver. De middelste versie kan uitpakken met 58 kWh voor een range van 425 kilometer en staat voor € 34.575 in de prijslijst – als je genoegen neemt met de toegeknepen versie met 107 kW. De meesten zullen allicht opteren voor de variant met 150 kW, die € 36.095 in het laatje moet brengen. 

Wie echt veel rijdt en daarbij ook de snelweg niet schuwt, kan terecht bij de versie met 77 kWh, die nog eens € 3.950 extra kost. Voor dat supplement krijg je een officieel rijbereik van liefst 547 kilometer. Dat wilden wij wel eens aan de praktijk uittesten – zonder daarbij bijzondere inspanningen te leveren, zoals de snelheid op de snelweg beperken tot 100 km/h of steeds in Eco-modus te rijden. 
DB2020AU01185 largeZware jongen

Met 204 pk op de achterwielen mag je enig rijplezier verwachten, en dat biedt de ID.3 77 kWh ook. In 7,9 seconden zit je aan honderd per uur, al moet je die oefening natuurlijk niet gaan herhalen telkens als het verkeerslicht op groen springt, wil je toch enigszins het verbruik beperken. Wat meteen opvalt, is dat deze grotebatterijversie een stuk zwaarder is dan de even krachtige variant met 58 kWh-batterij. We hebben de technische fiche er even op nageslagen en stelden vast dat hij droog aan de haak 1.934 kilo weegt. Slik. De basisversie weegt 1.772 kg, de middenversie 1.805. 

Dat heeft ontegenzeggelijk een impact op de prestaties enerzijds – de even krachtige versie met 58 kWh-batterij is sneller – en op de efficiëntie anderzijds. De lichtste ID.3 neemt volgens de WLTP genoegen met 14,9 kWh per 100 km, de 58 kWh-versie jaagt 15,4 kWh aan elektronen door de e-motor over dezelfde afstand en bij de 77 kWh-variant is dat 15,9 kWh.

Wij zaten gemiddeld aan 18,4 kWh en haalden daarmee vlotjes 400 kilometer uit een volle lading. Collega Stijn Blanckaert zat met de 58 kWh-versie aan 16,0 kWh. Ook al waren de testomstandigheden niet een op een vergelijkbaar, het is toch een indicatie van het meerverbruik dat je in de praktijk mag verwachten en dat ons eigenlijk doen concluderen dat de middelste versie de sweet spot bereikt, terwijl de topversie het slachtoffer wordt van zijn eigen gewicht.
DB2020AU01194 largeSnel en snel is twee

Dat neemt niet weg dat het extra rijbereik van de topversie bepaalde mensen over de streep zou kunnen trekken om elektrisch te gaan rijden. Je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je dringend op zoek moet naar een laadpaal. Snelwegrijders moeten wel weten dat je bij 120 km/h toch snel aan 22 kWh/100 km zit, zodat je het rijbereik ziet smelten richting 350 kilometer.

De versie met 77 kWh kan overigens DC laden aan 125 kW, wat 25 kW meer is dan de versie met 58 kWh. In de praktijk haalden wij niet meer dan 79 kW, terwijl het ultra-fast station in kwestie 320 kW kon leveren en er geen andere EV’s geconnecteerd waren. De batterij was voor 26% geladen toen de de dikke kabel in de CCS-poort plugden en de buitentemperatuur was een normale 15 graden.

Een week nadien hebben we de oefening overgedaan met een ID.4, en die haalde 84 kW volgens het laadstation. 

77 kWh of 58 kWh en extra opties

Zou ik voor de 77 kWh gaan? Neen. Ik zou het supplement van haast €4.000 ten opzichte van de 58 kWh spenderen aan wat extra uitrusting, want aan de basis de ID.3 behoorlijk kaal. De triestige plastics doen geen goed aan de algemene kwaliteitsindruk en de sfeer aan boord. Aanbevelenswaard zijn in elk geval de ErgoActive-stoelen met lendensteunregeling en zeker de warmtepomp (€ 1.395), die het verbruik kan drukken en dus het rijbereik vergroten. 

Tenzij je echt veel afstanden aflegt, is de 77 kWh-batterij wat ons betreft een brug te ver. Hij maakt de ID.3 zwaar en dus minder efficiënt, zowel qua rijgedrag als inzake verbruik. De 58 kWh-variant zit op de sweet spot en biedt 275 à 350 kilometer in de praktijk. Wie een elektrische auto uitprobeert, zal vaststellen dat dat echt niet meer moet zijn.   

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Heel comfortabel rijbereik
Stilte aan boord
Korte draaicirkel

Ergonomie aanraakschermen
Goedkope interieurplastics
Meergewicht van de batterij

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 642,15 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 635,45

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Volkswagen ID.377 kWh Pro S
Motor:Elektrisch
Overbrenging: Automaat, achterwielaandrijving
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 310 Nm
0-100 km/h: 7,9 sec
Topsnelheid:160 km/h
Gemiddeld testverbruik:18,4 kWh/100 km
Gemiddeld normverbruik (WLTP):15,9 kWh/100 km
Catalogusprijs incl. btw:€ 40.045
VAA:€ 114,17 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy