zondag, 23 mei 2021

TEST: Volkswagen Golf 8 R: Hooligan met manieren

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Volkswagen Golf 8 R: Hooligan met manieren © Ben Verlooy
Hoewel Volkswagen zich uit de autosport teruggetrokken heeft blijft het wel sportieve varianten van de Golf aanbieden. De diesel draagt dan de naam “GTD”, de plug-in “GTE”, de sportieve voorwielaandrijver “GTI” en het absolute topmodel met vierwielaandrijving “R”. Het is deze laatste die we aan de tand voelden.


DNK08624Terwijl de GTI met zijn tweeliter turbomotor met 245 pk (GTI) of 301 pk (GTI Clubsport) op de voorwielen aangedreven wordt onderscheidt de helemaal bovenaan het gamma gepositioneerde R zich van zijn mindere broers door zijn 4MOTION-vierwielaandrijving. In het verleden was de R een hyperefficiënte sportieve hot hatch die echter minder beleving bood dan de GTI’s door zijn weinig Spielerei tolererende vierwielaandrijving.
DNK07813Bij de nieuwe R-generatie werd daar een mouw aangepast. Die beschikt namelijk over een Drift Modus, naar het voorbeeld van wijlen de Ford Focus RS of de Mercedes-AMG A45. In die stand wordt de vierwielaandrijving zo geregeld dat een uitstapje van de achtertrein wordt getolereerd, waardoor je bij het uitkomen van een bocht lekker dwars kan gaan. Een beetje vochtige ondergrond of een erg enthousiaste rechtervoet blijft daarbij wel aangewezen, als je hem echt mooi wil laten uitbreken. Hoewel je die feature ongetwijfeld slechts zelden gebruikt is het erg leuk dat Volkswagen eraan dacht, want zo kan je ook met de in se klinisch efficiënte R veel plezier beleven.

Efficiënt, maar niet op alle vlakken

Die klinische efficiëntie geldt dus voor de vierwielaandrijving, die door de continue koppelverdeling over alle wielen ook zorgt dat er geen onderstuur meer is in krappe bochten en altijd een optimale grip verzekert. Ze geldt zeker ook voor de tweeliter TSI-turbomotor die in de Golf 8 niet minder dan 320 pk (235 kW) en 420 Nm levert en voor knalprestaties zorgt. In combinatie met de “launch mode” stuift de R ervandoor om in niet meer dan 4,7 seconden al 100 km/h te rijden, en wanneer je voor het R Performance Pack uit de optielijst opteert blijft hij gaan tot 270 km/h in plaats van 250 km/h in standaardlivrei. Stel u voor, 270 km/h met een VW Golf!
DNK08579Qua verbruik bleek de R tijdens onze test echter iets minder efficiënt. OK, we maakten regelmatig gebruik van het felle acceleratiepotentieel, maar 11,3 l/100 km met een Golf, dat is toch wel erg veel. Toegegeven: we kregen er wel veel plezier voor in ruil en wie een wat minder enthousiaste rechtervoet heeft kan daar ongetwijfeld wel een liter of twee afknijpen. 
DNK07763De DSG-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen schakelt snel en aangenaam wanneer je de peddels achter het stuur gebruikt (die trouwens een stuk groter zijn dan bij de GTI), maar kan niet via de pook op- en terugschakelen omdat die laatste vervangen werd door een klein Braun-scheerapparaatje dat als hendel voor de versnellingsbakbediening dient maar geen manuele schakelfunctie bevat. Een handbak is niet meer verkrijgbaar op deze generatie.
DNK07601Dagelijks bruikbaar

Ook met een “R” als badge blijft dit een gewone VW Golf, wat betekent dat hij voldoende ruim is, degelijk werd afgewerkt maar zondigt door het gebruik van harde en goedkope plastics onderaan de deuren en een echt voor verbetering vatbare bedieningsinterface met digitale schuifregelaars in plaats van echte knoppen. De geluiddemping is goed en de koffer is met 374 liter (wat minder dan de 381 liter van andere Golfjes door de vierwielaandrijving) ruim genoeg voor een gezin.

De optionele adaptieve ophanging DCC (Dynamic Chassis Control, € 855) is in maar liefst vijftien verschillende standen regelbaar, maar is zelfs in de meest comfortabele stand nog altijd beduidend harder dan in een gewone Golf, wat bij een rustige rijstijl in “Comfort”-modus niet zo aangenaam is. 
DNK07779Er zijn talloze instellingsmogelijkheden voorzien voor het digitale dashboard, en ook qua rijmodi heb je keuze te over. Via de R-knop op het knappe sportstuur of via de shortcut op de middenconsole kan je het keuzescherm van de rijmodi oproepen om te kiezen tussen Comfort, Sport, Race en Individual. DNK07759Bij Race heb je dan nog eens de bijkomende keuze voor de reeds vermelde Drift-modus of de speciale Nürburgring-setting die - je raadt het al - de ophanging, het stuur, de motor en de versnellingsbak helemaal afstelt op maat van dat mythische circuit. Met de Individual-modus kan je alle parameters helemaal naar je eigen smaak aanpassen zodat de Golf R je als een handschoen past.
DNK08273Beperkt kleurenpalet, uitgebreid optiepakket

Het kleurenpalet is beperkt tot Pure White Non-Metallic, Deep Black Pearl of het prachtige Lapiz Blue Metallic van onze testwagen (€ 820). Die laatste kleur is zeker een aanrader omdat ze de verschillen met de koetswerkonderdelen in Gloss Black duidelijker in de verf zet en minder banaal is dan gewoon wit. Standaard staat de R op aluvelgen van 18 duim, optioneel zijn exemplaren van 19 inch verkrijgbaar.
DNK07673Het interieur is dat van een gewone Golf, op de blauwe accenten en stiksels en de knappe R-sportstoelen na. De bekleding met geruit blauw motief valt niet bij iedereen in de smaak, maar wie dat wil kan voor een Nappalederen bekleding kiezen als hij daar € 2.820 veil voor heeft.
DNK08070Standaard krijgt de R twee dikke uitlaatpijpen aan elke kant, al zal iedere liefhebber ongetwijfeld voor de peperdure optionele Akrapovic-uitlaat met titanium einddempers kiezen (€ 3.700). Die is 7 kg lichter en zorgt voor een fijne soundtrack met enkele pops & bangs, al klinkt hij - door de door Europa verplichte extra filters - minder goed dan bij zijn voorganger.
Een andere veelgekozen optie is het R-Performance pack. Dat kost € 2.205 en bevat de reeds vermelde Drift-modus (eigenlijk niet meer dan een aangepaste softwaresetting), een grotere achterspoiler, Estoril-aluvelgen van 19 duim en de naar 270 km/h verhoogde topsnelheid.

Als je je lekker laat gaan in de optielijst kan je de basisprijs van de R, die met € 50.830 al gepeperd is, moeiteloos opblazen tot de € 63.745 van onze testwagen. Remember: dit is een VW Golf. Slik.
DNK07405De VW Golf 8 is in zijn R-livrei een pareltje geworden. Dit is een uiterst efficiënte maar ook bereleuke auto geworden met prestaties om U tegen te zeggen. Tegelijk blijft het een handige en dagelijks bruikbare gezinswagen met een weliswaar hardere ophanging. De spreidstand tussen sportiviteit en bruikbaarheid is dus geslaagd. Het serieus gepeperde prijskaartje maakt de keuze voor deze über-GTI echter minder evident.

83
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs15/20
 

Uitstekende prestaties
Efficiënt & fun tegelijk
Allround sportieveling

Verbruik
Te stugge ophanging in Comfort

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 880,63 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1133,90

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

VolkswagenGolf 8 R
Motor:Benzine, viercilinder, 1.984 cc
Overbrenging: DSG7-Automaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:235 kW / 320 pk
Maximumkoppel: 420 Nm
0-100 km/h: 4,7 s
Topsnelheid:250 km/h (270 km/h met R Performance pack)
Gemiddeld testverbruik:11,3 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:179 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 50.829,99
VAA:€ 417,29 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy