vrijdag, 07 mei 2021

TEST: Skoda Enyaq iV 80: Mijlpaal voor de Tsjechen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Skoda Enyaq iV 80: Mijlpaal voor de Tsjechen © Stijn Blanckaert
Met de Enyaq iV steekt Skoda grote broer Volkswagen en diens ID.4 onbeschroomd naar de kroon. Dat zullen ze bij VW niet echt waarderen, maar wat levert dat op voor de kandidaat-koper van deze elektrische SUV?



TEST SKODA ENYAQ 0002Skoda is succesvol en heeft zich in de voorbije jaren qua imago en productkwaliteit helemaal op het niveau van Volkswagen gehesen. Vandaag doen ze met de Enyaq iV, de eerste elektrische Skoda op het MEB-platform van de VW-groep, een rechtstreekse aanval op de ID.4 van moedermerk Volkswagen, die dezelfde technologie heeft en een vergelijkbaar prijskaartje draagt. Overmoed of een verstandige zet?
TEST SKODA ENYAQ 0007Technisch identiek, designmatig verschillend

Op technisch vlak zijn er weinig verschillen tussen de Skoda Enyaq iV en zijn “brother from another mother” VW ID.4. Ze staan op hetzelfde platform, delen dezelfde batterijpacks, motoren en besturingssystemen en verschillen dus voornamelijk door hun looks en aankleding, en door de manier waarop de twee merken bepaalde keuzes al dan niet maakten. Bij Skoda ging de voorkeur alvast op designvlak naar een veel behoudender ontwerp. Als je niet weet dat de Enyaq iV elektrisch is zie je het niet, omdat zijn lage SUV-look niet onderscheidend is. Op dat vlak ziet VW’s ID.4 er aparter uit. Maar omdat smaken verschillen en “goesting koop is” zou die keuze alvast geen probleem moeten zijn en mogelijk zelfs een troef blijken.

Op technisch vlak biedt Skoda de Enyaq iV in ons land aan met twee batterij-motorcombinaties. De basisversie, die het met een batterijpack met een netto-inhoud van 52 kW en een elektromotor van slechts 148 pk (109 kW) moet stellen wordt in ons land niet aangeboden, waardoor de instapper voor ons de “60” is. Die combineert een 62 kWh-batterij (met een netto-inhoud van 58 kWh) met een synchrone elektromotor met permanente magneet van 180 pk (132 kW) en 310 Nm op de achteras voor een WLTP-rijbereik van 413 km. Het (voorlopige) topmodel is de “80” die 204 pk (150 kW) en een zelfde 310 Nm uit zijn elektromotor puurt en zijn energie uit een 82 kWh grote accu (nettocapaciteit van 77 kWh) haalt. Die versie heeft een WLTP-rijbereik van 537 kilometer, wat zelfs wanneer je er een derde afdoet nog steeds 354 echte kilometers betekent en dus komaf moet maken met het bezwaar van het beperkte rijbereik.

Tijdens onze korte test verbruikte de Enyaq iV 80 19 kWh/100 km, wat weinig is, maar we deden dan ook geen snelweg en de weersomstandigheden waren optimaal voor een EV. 
TEST SKODA ENYAQ 0011Binnenkort worden de “60” en de “80” aangevuld met twee varianten met vierwielaandrijving. De “80x” krijgt een tweede elektromotor voorin, is daardoor een vierwielaandrijver en levert 265 pk (195 kW) en 425 Nm, terwijl de “RS” met twee elektromotoren 300 pk (220 kW) en 460 Nm zal leveren. 
TEST SKODA ENYAQ 0006Vlot maar niet snel

Hoewel de 204 pk van de 80 veel lijken zijn ze, zelfs met 310 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel, niet overdreven als je weet dat de Enyaq iV 80 leeg minimaal 2 ton op de weegschaal zet. Het standaardsprintje wordt afgehaspeld in 8,6 seconden (trouwens maar 0,1 seconde sneller dan op de “60” met 180 pk) en de topsnelheid is beperkt tot 160 km/h. Die sprinttijd (want de topsnelheid is op een dergelijke auto irrelevant) is vlot, maar niet indrukwekkend, en dat geldt ook voor de hernemingen. De verschroeiende acceleraties van sommige andere EV’s (met altijd veel meer vermogen) zijn hier niet van de partij, maar dat is eigenlijk ook helemaal niet nodig, omdat de roeping van de Enyaq iV die van een praktische, ruime en comfortabele gezinswagen is, en niet die van een sportieveling. 
TEST SKODA ENYAQ 0013Het is dan ook eerder qua comfort dat de Enyaq iV zich wil onderscheiden, en op dat vlak doet hij wat hij belooft. Ten eerste is het interieur van het extreem ruime soort, waarbij je zeker op de achterbank zeeën van ruimte hebt, zelfs al meet je twee meter in de lengte. De stoelen zitten comfortabel, de geluiddemping is verzorgd (wat bij een elektrische auto natuurlijk makkelijker is) en ook ergonomisch laat hij weinig of geen steken vallen. De bediening van het infotainment en dus de meeste functies van de auto gebeurt via een 13 duim groot rechtopstaand tabletscherm in het midden van het dashboard (het grootste ooit in een Skoda) en voor de neus van de bestuurder prijkt nog een tweede - vele malen kleiner - schermpje met de aanduiding van onder meer de snelheid en de resterende autonomie. De koffer is met 585 liter inhoud en een handig gecompartimenteerd bergvak onder de vloer voldoende ruim en ook makkelijk belaadbaar.

Minder dan de ID.4

Voor het opladen van de batterij biedt Skoda een driefasige 11 kW-boordlader aan voor wie op wisselstroom wil laden (thuis of aan een gewone laadpaal). Dat is marktconform. Standaard kan de Enyaq iV echter maar snelladen aan 50 kW, wat ronduit traag is en vandaag compleet voorbijgestreefd. Het is dan ook noodzakelijk om in de optielijst te opteren voor een upgrade van de snellader naar 100 kW op de “60” of 125 kW op de “80”. Dat kost € 520 extra en had eigenlijk standaard moeten zijn. Op dat vlak doet de ID.4 duidelijk beter, want die biedt standaard al de hogere laadsnelheden aan en kan zelfs tot 150 kW snelladen.

Beter dan de ID.4

De Enyaq iV wordt in tegenstelling tot de andere elektrische modellen op het MEB-platform niet in Duitsland, maar in Tsjechië gebouwd, op de productielijn waar ook de Octavia het leven ziet. Is dat de reden van de betere kwaliteitsindruk die de Enyaq iV nalaat in vergelijking met het Volkswagen-duo ID.3 en ID.4? Ongetwijfeld niet, want de assemblage is bij beiden in orde, alleen de kwaliteit van de materialen verschilt. Bij de VW’s valt de materiaalkeuze echt wel tegen (veel harde plastics), terwijl de Enyaq iV mooiere en zachtere kunststoffen gebruikt en daardoor een betere kwaliteitsindruk levert.

Wat ze bij Skoda gelukkig ook hebben gedaan, en bij VW niet, is nog enkele fysieke knoppen voorzien. Zo heeft de Enyaq iV onder het grote aanraakscherm nog enkele shortcut-toetsen die toegang geven tot de rijmodus, de airco en enkele andere zaken, al is ook hier gekozen voor een bepaald onhandige schuifregelaar voor het audiovolume en de bediening van het glazen dak. Foute keuze, VW-groep… Een andere jammere keuze is de beslissing om de warmtepomp, een bij elektrische auto’s erg interessante optie, naar de optielijst te verbannen (zoals ook bij VW). Ze kost € 1.205 extra en is zeer nuttig in de winter of wanneer het erg warm is, omdat ze dan het rijbereik groter maakt door minder energie van de batterij te vragen om het interieur te verwarmen of te koelen.

Personaliseringsmogelijkheden

Meer dan andere Skoda’s zet de Enyaq iV in op personaliseringsmogelijkheden, met vier “Design Selections” in plaats van de klassieke uitrustingsniveaus. Klanten kunnen daarnaast kiezen uit elf themapacks en kunnen nog aparte opties selecteren om de auto naar hun wensen aan te kleden. Van elke motorversie is ook nog een “Sportline”-uitvoering verkrijgbaar die – de naam zegt het zelf – heel wat sportieve toetsen aan het normale design toevoegt. 

De standaarduitvoering van de Enyaq iV 60 staat voor € 37.775 in de catalogus (met slechts 50 kW-snellaadmogelijkheid), de “80” is er vanaf € 46.075. Voor de Sportline-uitvoering moet een opleg van € 5.000 (op de 60) of € 3.800 (op de 80) voorzien worden. Daarmee wordt meteen duidelijk dat Skoda al lang niet meer synoniem is met “goedkoop”, en het vraagt ongetwijfeld heel wat overrredingskracht om particulieren dergelijke bedragen te laten neerleggen voor een elektrische auto die enkel qua BIV en verkeersbelasting door de overheid ondersteund wordt.

Simply Clever

Simply Clever is de gekende Skoda-slogan. Die slaat natuurlijk op de vele slimme elementen die her en der in de auto zitten, zoals de paraplu in de deur of de handige ijskrabber (in de kofferklep en niet meer in de tankklep omdat die bij het laden blijft openstaan en je de ijskrabber zo snel kwijt zou zijn aan grijpgrage handen), en op de Enyaq iV nog op 28 andere elementen die al dan niet standaard zijn.

In het geval van deze Enyaq iV is ook de keuze van Skoda om hun elektrische SUV niet te afwijkend te stylen “Simply Clever”. Zo valt hij in de smaak bij een grotere groep. Dat hij geen knalprestaties levert is ook geen probleem, want helemaal niet de bedoeling. De inzet op de enorme binnenruimte en het degelijke comfort, in combinatie met verregaande personaliseringsmogelijkheden zou wel eens een geslaagde keuze kunnen zijn, al is ook de Enyaq iV gehandicapt door zijn aanzienlijke aankoopprijs. Die laatste is dan weer niet echt een hinderpaal voor een succesvolle carrière in B2B-middens, waar hij alvast zijn grootste verkoopsaantallen zal realiseren.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing
82
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Bijzonder ruim binnenin
Rustgevende en comfortabel rijden
Betere materialen dan bij concurrent

Standaard slechts 50 kW snelladen
Warmtepomp niet standaard

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 722,72 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 704,83

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Skoda EnyaqiV 80
Motor:Synchrone elektromotor met permanente magneet
Overbrenging: Achterwielaandrijving
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 310 Nm
0-100 km/h: 8,6 s
Topsnelheid:160 km/h
Gemiddeld testverbruik:19,0 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 46.057
VAA:€ 131,64 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy