dinsdag, 04 mei 2021

KORT GETEST: VW Golf 1.0 eTSI DSG: Meer moet dat echt niet zijn

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: VW Golf 1.0 eTSI DSG: Meer moet dat echt niet zijn © Volkswagen AG
Van sommige auto’s koester je hoge verwachtingen, van andere totaal niet. Met zijn driecilindertje van nog geen duizend cc situeerde de Golf 1.0 eTSI zich wat ons betreft in de tweede categorie. De verrassing was dan ook des te aangenamer toen we hem aan de tand voelden voor een korte test.


De achtste generatie van de Golf behoeft geen introductie meer. Hij is zijn DNA trouw gebleven, maar zette een flinke stap voorwaarts wat digitalisering betreft. Het dashboard maakt indruk met zijn sobere lijnen en knappe displays. Je regelt zo goed als alles via het centrale aanraakscherm of via virtuele ‘sliders’, zoals het radiovolume. Knap oogt het wel, maar ergonomisch is het zeker niet de beste oplossing. 

DB2019AU01633 mediumVoor de rest werpt de Golf 8 zich op als een erg degelijk gebouwde, goed geluidgedempte en eerder comfortabel afgeveerde hatchback. Hij is vrij ruim en biedt 380 liter aan bagageruimte. De materialen getuigen van kwaliteit en meestal ook van smaak – met uitzondering van de stof waarmee de stoelen van de basisversie bekleed zijn. Die lijkt wel gemaakt van gerecycleerde gordijnen uit een Frankfurts zakenhotel uit de jaren 80. De marketingboys van VW gaven er de naam Soul aan, de grapjassen. Soms maken ze vreemde keuzes in Wolfsburg. 

Pittig baasje

Waar hoegenaamd niets tegenin te brengen valt, is de keuze van VW om een drukgevoede, 999 cc grote driecilinder onder de motorkap van deze Golf te lepelen. Je zou verwachten dat die in een auto van dit formaat een beetje kortademig is, maar het tegendeel blijkt waar. Zijn 110 paarden blaken van gezondheid en stuwen deze Golf in dik tien seconden van nul naar honderd. Zelfs de hernemingen mogen gezien worden, al geeft er maar 200 Nm aan koppel present.

Het geheim van deze soepele, aangename werking? Dat zit voor een stuk in de letter ‘e’ voor het bekende benzinelabel van de VW-groep (TSI), die op de aanwezigheid van een elektromotor duidt. In dit geval betreft het een mild-hybrid opstelling. Van die elektrische ondersteuning moet je geen wonderen verwachten, want hij is maar een handvol pk’s sterk en kan de auto nooit solo aandrijven, maar de meerwaarde is toch voelbaar. 

Het valt op dat de benzinemotor op non-actief wordt gezet zodra je het gas lost, zelfs bij hoge snelheden, om vliegensvlug aangezwengeld te worden zodra je het gaspedaal beroert of op de rem gaat staan. Zo profiteer je alsnog van enige motorrem en is de motor steeds bij de pinken als je weer wilt accelereren. De overgang tussen “aan” en “uit” is haast onmerkbaar.
volkswagengolflife2Zuinige jongen

De kleine elektromotor haalt zijn energie uit een al even kleine batterij, die gevoed wordt door die elektromotor zelf tijdens het uitrollen of vertragen (regeneratief remmen). Dan werkt hij immers als een soort dynamo. Deze mild hybrid-technologie kan het verbruik met enkele deciliters doen dalen in verkeer waarbij je regelmatig optrekt en vertraagt. Wij kwamen op een gemiddelde uit van 5,7 l/100 km. 

Dat zijn cijfers die je haast met een diesel associeert. Ter vergelijking, met de 2.0 TDI DSG zaten we aan 4,5 l/100 km. Voor wie twijfelt tussen de 1.0 eTSI en de 1.5 eTSI: die laatste versie kost in 130 pk-versie slechts 1.650 euro extra en biedt naast 20 pk’s ook een cilinder méér, maar het koppel bedraagt net zozeer 200 Nm en optrekken naar honderd doet hij amper 0,8 seconden sneller. Neen, geef ons dan maar het sympathieke driepittertje, dat in de DSG-transmissie met zeven trappen de perfecte compagnon vindt. Accelereren gaat nooit gepaard met onderbrekingen in de aandrijfkracht en de software is intelligent genoeg om in te schatten welke versnelling op welk moment gewenst is. 

volkswagengolflife6Net geen dertigduizend

De 1.0 eTSI kost minstens € 29.980 inclusief btw. Dat is stevig, zeker als je de prijs gaat vergelijken met in-house concurrent Seat Leon. Is de Golf zijn meerprijs waard? Rationeel gesproken zouden we geneigd zijn om negatief te antwoorden, al dient het gezegd dat de restwaarde van een Golf ook hoger ligt dan die van zijn concurrenten. De vergelijkbare BMW 116i met 109 pk sterke 1.5 driecilinder en automaat kost in basislivrei overigens € 31.450. 

Opties die wij zeker zouden selecteren op de Golf, zijn de Sport-Comfortzetels met ArtVelours-bekleding (al was het maar om komaf te maken met de jaren 80-sfeer van het standaardstofje; € 420), de Wintermodule (€ 460), het Harman Kardon-audiosysteem (€ 680) en de achteruitrijcamera (€ 330). De GPS-module lijkt ons geen must, op voorwaarde dat je smartphone over Apple Car Play of Android Auto beschikt.

De instapbenzineversie met automaat is de mister simpatico van het Golf-gamma. Deze underdog bewijst dat je met weinig cc’s een gezonde portie fun kunt beleven dankzij een cocktail van elektrische ondersteuning, turbovoeding en een schitterende automaat. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

80
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Soepele, aangename aandrijving
Geslaagde mild-hybrid
Ruim interieur

Weinig smaakvolle basisbekleding
Stevige prijs

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km:  473,50 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 768,89

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy