zaterdag, 24 april 2021

TEST: Jaguar F-Pace P400e: opletten geblazen

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Jaguar F-Pace P400e: opletten geblazen © JLR

Jaguar lepelt eindelijk een plug-inhybride aandrijfgroep onder de motorkap van de elegante F-Pace, die voor de gelegenheid ook werd gefacelift. Hij wekt hoge verwachtingen met zijn 17,1 Wh grote batterij, maar laat je niet blindelings tot de ondertekening van een bestelbon verleiden door deze kat…

Jag F PACE PHEV 21MY Portofino Blue 100321 8943De F-Pace is zowat de redding geweest van Jaguar toen hij intussen alweer vijf jaar geleden op de markt kwam. Hij bood premiumklanten een overtuigend alternatief voor de eeuwige Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC en Volvo XC60. De Duitsers en de Zweden hadden geanticipeerd op de plug-inhybridetrend en zijn al een tijdje als PHEV verkrijgbaar. De Brit niet – en dat heeft hem de voorbije jaren ongetwijfeld klanten gekost.

Jag F PACE PHEV 21MY Portofino Blue Under Bonnet 100321 9860Jaguar zet het probleem nu recht met de introductie van de gefacelifte F-Pace, die eindelijk als P400e besteld kan worden. Onder de motorkap ligt een tweeliter-viercilinder op benzine met een dikke turbo, die op zichzelf al 300 pk produceert. Hij krijgt ondersteuning van een 104 kW sterke elektromotor die in de achttrapsautomaat zit ingewerkt en het systeemvermogen naar 404 pk (297 kW) brengt. Het koppel piekt bij een vette 640 Nm en de acceleraties zijn dan ook navenant: van nul naar honderd spurten kan deze Jag in 5,3 seconden.

Dikke batterij

Dat is heel pittig. Bovendien gaan de acceleraties gepaard met een leuke sound. We zijn mijlenver verwijderd van het amechtige gekweel van de eerste Ingenium-motoren die destijds door de XE werden ingewijd. De achttrapsautomaat is een nobele bekende (hij wordt ook door BMW gebruikt) en is een perfecte metgezel. Wel viel het ons op dat de F-Pace wat aarzelt bij het aanzetten. Het gevolg is dat je het gaspedaal wat dieper intrapt, met een plotse, brutale krachtontplooiing als resultaat. Niet zo leuk voor de passagiers, maar sportieve bestuurders zullen er niet om malen. 

Uiteraard is het de bedoeling om zoveel mogelijk elektrisch te rijden en de benzinemotor te sparen. De elektromotor is met 105 kW in elk geval krachtig genoeg om te vermijden dat de viercilinder wordt aangezwengeld zodra je het gaspedaal enigszins beroert – in tegenstelling tot bij de Volvo XC60 T6/T8 Recharge, bijvoorbeeld.

De stroomvoorziening wordt verzekerd door een 17,1 kWh grote lithium-ionbatterij. Dat is ongeveer een derde meer dan de accu van de BMW X3, de Mercedes GLC en de Volvo XC60. Het logische gevolg zou zijn dat het elektrische rijbereik van de Jag ook wat groter is. Volgens de WLTP-norm moet hij 53 km kunnen halen en dat blijkt amper beter dan de BMW X3 xDrive30e. De vernieuwde Audi Q5 TFSI e heeft een batterij van 17,9 kWh bruto en haalt in theorie 71 kilometer. 

Conclusie: de Jag is vrij dorstig. In de praktijk kwamen wij op een 45 kilometertjes uit, maar de koude buitentemperatuur zat daar ongetwijfeld voor iets tussen. 
Jag F PACE PHEV 21MY Portofino Blue Charging 100321 5790Snelladen? Jazeker

De boordlader van de F-Pace P400e kan 7 kW verwerken, zodat van leeg naar helemaal vol opladen aan een wallbox met minstens dat vermogen een kleine drie uur duurt. Het goede nieuws is dat deze F-Pace in tegenstelling tot zijn concurrenten ook kan snelladen. Het vermogen is wel beperkt tot 32 kW, maar dat is toch voldoende om in een half uur tot 80 procent laadstatus te geraken. 

Zo kun je een veertigtal elektrische kilometers bijtanken terwijl je bijvoorbeeld een koffiepauze neemt langs de snelweg. Om geld te sparen moet je het echter niet doen. Bij Ionity en consorten betaal je al snel 70 cent per kWh en als je weet dat je probleemloos aan 25 kWh/100 km zit, kom je op een prijs uit van € 17,5 per 100 kilometer. Ter vergelijking: op benzine (met de batterij leeg) moet je bij een normale rijstijl rekenen op 10 l/100 km, wat vandaag overeenstemt met € 13,5 per 100 kilometer.

Je kunt natuurlijk ook gaan shoppen bij Lidl en daar profiteren van de gratis snellaadpaal, maar dan moet die wel werken – wat lang niet altijd het geval is, zoals wij konden vaststellen.

Toch hoge CO2

Als we de CO2-cijfers erbij halen, dan moeten we vaststellen dat de F-Pace het er beduidend minder goed vanaf brengt dan zijn concurrenten, zijn dikke batterij ten spijt. Oordeel zelf maar: in het beste geval duikt hij net onder de 50 g/km-grens (WLTP), maar dan moet je je tevredenstellen met de standaardbanden van 19 duim. Hou je van een sportieve uitstraling (lees: grotere velgen) en kies je wat uitrusting die de stroomlijn en het gewicht negatief beïnvloeden, zoals een glazen panoramadak en een trekhaak, dan zit je snel boven de fiscale drempelwaarde van 50 g/km en wordt de F-Pace door de Belgische fiscus weggezet als fake hybride, met alle fiscale gevolgen van dien.

In de praktijk betekent dat dat de SE- en de HSE-versies voor professionele klanten sowieso worden doodgemept door de fiscale hamer, want ze stoten minstens 51 respectievelijk 54 g/km uit door hun standaarduitrusting. Daardoor zakt hun aftrekbaarheid tot 50% en betaal je een aanzienlijk hogere belasting op het VAA. Tenzij… je voor de ‘gratis’ downgrade naar de 19-duimvelgen kiest. Dan ontsnap je aan de fiscale dodendans, maar heeft je auto ook minder uitstraling, terwijl je geen geld retour krijgt voor het inleveren van de 20-duimers of 21-duimers die standaard zijn op de SE respectievelijk HSE. Omgekeerd betaal je minstens € 2.074 voor een upgrade van 19 naar 20 duim en zelfs €3.629 als je de standaard-19-duiemrs vervangen wilt zien door  21 -duimers. Sounds like a bit of a rip off… 

Hoeveel CO2 je werkelijk uitstoot, dat is natuurlijk een andere zaak. In ons geval was onze voetafdruk in elk geval beschamend groot. Neen, het lag niet aan onze ongebreidelde rijvreugde, maar simpelweg aan het feit dat Jaguar ons geen thuislaadkabel had meegegeven… Waarom niet? Wel, die laadkabels hebben microchips nodig en die zijn vandaag in back-order. Een andere verklaring schuilt in het feit dat de verkoop van plug-inhybrides geëxplodeerd is en de leveranciers van laadsystemen niet kunnen volgen. 

Resultaat: een gemiddeld verbruik van ei zo na 10 l/100 km. We hebben onze F-Pace immers maar één keer kunnen laden, aan een publieke laadpaal. Ons testverbruik is dan ook hoegenaamd niet representatief.    
Jag F PACE PHEV 21MY Portofino Blue 100321 9138Geraffineerder dan ooit

Niet-kenners zullen al moeite moeten doen om de nieuwe F-Pace van de oude te onderscheiden. Dat is an sich geen slechte zaak, want het zorgt voor restwaardestabiliteit. Het nieuwe koetswerkdesign geeft de F-Pace niettemin meer présence, met name dankzij de bredere 'power bulge' in de motorkap en het grotere radiatorrooster met toppen in diamantvorm. Een nieuwe voorbumper met nieuw ontworpen luchtinlaten en donkere honingraatdetails maken de nieuwe F-Pace visueel breder.

De nieuwe, uiterst fijne viervoudige ledkoplampen met 'Double J'-dagrijlichten (DRL), die als optie verkrijgbaar zijn met Pixel-ledtechnologie, zorgen voor een helderder licht. Achteraan zijn de nieuwe 'slimline' lampen voorzien van Jaguars dubbele ‘Chicane'-signatuur om de breedte van de wagen te accentueren. 
Jag F PACE PHEV 21MY Portofino Blue Interior 100321 9682Ook het interieur werd bijgeschaafd en oogt nu een stuk kwaliteitsvoller. De nieuwe zetels zijn voorzien van bredere kussens, nieuwe massagefuncties en van grotere zones met verwarming en koeling. Ze zitten in elk geval prinsheerlijk en bieden voldoende steun, ook lateraal.

Ze verhogen het comfort aanzienlijk. Wij hadden ook de stellige indruk dat Jaguar de ophanging zachter heeft afgesteld ten opzichte van de eerste generatie F-Pace. Het zou ook aan het meergewicht van de batterijen kunnen liggen, maar onze testauto leek verkeersdrempels en verhoogde kruispunten veel beter te verteren dan de versies waar we enkele jaren geleden mee reden.

Zo geniet je des te meer van de rijervaring. Die wordt naar een erg hoog niveau getild door de Active Road Noise Cancellation, een primeur voor dit segment. Dat beoordeelt voortdurend de trillingen die het wegdek opwekt en berekent de tegengestelde geluidsgolf die nodig is om het geluid te elimineren dat de inzittenden waarnemen. Daardoor daalt het geluidsniveau in de passagiersruimte en helpt het systeem om de vermoeidheid, die gewoonlijk optreedt wanneer je gedurende lange tijd aan geluiden met een lage frequentie blootgesteld wordt, te verminderen. 

Aan de prijs

Over geluiden gesproken: de kwaliteit van het Meridian-systeem is toonaangevend. Het laat zich bedienen door een gloednieuw gebogen HD-aanraakscherm van 11,4”. Via dat scherm krijg je ook toegang tot het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem, dat standaard is op de P400e. De voornaamste voordelen zijn een grotere helderheid en de vereenvoudigde menustructuren waarmee bestuurders tot 90% van de gebruikelijke opdrachten met maximaal twee tikken vanaf het beginscherm kunnen openen of bekijken. Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens standaard. Jag F PACE PHEV 21MY Portofino Blue Interior Detail 100321 5881De F-Pace P400e draagt een prijskaartje van minstens €72.490. Dat is fors meer dan dat van de Audi Q5 50 TFSI e en de BMW X3 xDrive30e, die minder dan €60k kosten.  De GLC 300 e en de Volvo XC60 T6 zitten rond de €61,5k. Is de prijs van de Jag dan van de pot gerukt? Niet als je rekening houdt met zijn prestatieniveau, waardoor hij eigenlijk moet worden afgezet tegen de Volvo XC60 T8 en de Audi Q5 55 TFSI e. Die ronden ook de kaap van de zeventigduizend. 

De hamvraag is natuurlijk of de koper zoveel belang hecht aan wat extra pk’s, dan wel genoegen neemt met honderd paardjes minder en het prijsvoordeel bij de concurrentie liever op zak steekt of aan opties spendeert. 

Mocht de titel van dit artikel je op het verkeerde been hebben gezet: wees gerust, deze F-Pace P400e is wel degelijk een fijne plug-inhybride die 45 kilometer elektrisch kan rijden. Onze waarschuwing is dubbel: je moet opletten met de uitrusting die je bestelt, wil je onder de 51 g/km blijven, en je moet laden, laden en nog eens laden… of het gelag betalen aan de pomp. Deze Jag heeft in elk geval een mooie troef: als enige in zijn segment beschikt hij over een snellaadmogelijkheid.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 15/20
Prijs 14/20
 

Prestaties en rijplezier
Stilte aan boord
Snellaadmogelijkheid

Hoge prijs
Prijspolitiek downgrade 19-duimers
Aarzeling bij het aanzetten

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km:  1074,37 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km:  1018,66

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Jaguar F-Pace P400e
Motor:2,0 benzine 4 cil. + elektromotor
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen:297 kW / 404 pk gecombineerd vermogen
Maximumkoppel: 640 Nm
0-100 km/h: 5,3 sec
Topsnelheid:230 km/h
Gemiddeld testverbruik:9,8 l/100 km en 3,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:49 – 57 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 72.490
VAA:€ 202,80 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:Tot 96,73 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy