donderdag, 22 april 2021

KORT GETEST: Mercedes-Benz S 500 L 4MATIC: Lange Jan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
KORT GETEST: Mercedes-Benz S 500 L 4MATIC: Lange Jan © Yens Bastiaens
We testten onlangs al de nieuwe S 350 d diesel met korte wielbasis. Vandaag is het voorlopige topmodel, de S 500 benzine in zijn verlengde variant, aan de beurt. Die biedt 11 extra centimeters voor de achterpassagiers en is zo nog wat meer limousine dan zijn kortere broer al was.



autonieuws 42We focussen in deze korte test vooral op de verschillen tussen de reeds geteste “korte” S 350 d en deze lange S 500. Voor onze algemene indruk van de nieuwe S-Klasse en meer info over de verschillende technische nieuwigheden, het algemene ontwerp en de kwaliteiten van het model kan je altijd onze test van de S 350 d 4MATIC nalezen.
MBSautonieuws 06Naast de S 350 de en de S 400 d biedt Mercedes zijn S-Klasse (voorlopig) ook met twee benzinemotoren aan. Die S 450 en S 500 zijn met een zes-in-lijn van drie liter uitgerust. De S 450 levert 367 pk en 500 Nm (met een tijdelijke elektrische boost van 22 pk en 250 Nm), terwijl het door ons geteste topmodel, de S 500, 435 pk en 520 Nm uit zijn motor haalt en via zijn 48v EQ Boost-systeem tijdelijk nog 22 pk en 250 Nm extra kan leveren. De S 500 wordt altijd op de vier wielen aangedreven (4MATIC) en is verkrijgbaar in korte of lange versie.

autonieuws 20

Verfijnde zescilinder

V8-liefhebbers treuren nog steeds over het heengaan van de V8 onder de motorkap van de Mercedes S met ‘500’-badge, maar zullen toch moeten erkennen dat de huidige moderne zescilinder met mild hybride ondersteuning qua vermogen niks tekortkomt en door de elektrische ondersteuning ook geen last heeft van een gebrek aan koppel bij lage toeren. Het standaardsprintje verloopt in een opmerkelijk snelle 4,9 seconden (vergeet niet dat deze lange S-Klasse rijklaar niet minder dan 2.065 kg weegt), en de hernemingen zijn erg vlot. De topsnelheid is ook hier elektronisch begrensd op 250 km/h. In vergelijking met de eveneens erg aangename S 350 d heb je hier het voordeel van de geluidsbeleving, omdat een zescilinder op benzine nog steeds beter klinkt dan een diesel, ook al is dat dan een zescilinder. Het huwelijk tussen de drieliter en de negentrapsautomaat is bovendien perfect geslaagd, en je merkt niet dat de bak van verzet verandert als je niet naar de aanduiding van de ingeschakelde versnelling op het dashboard kijkt. 
autonieuws 102Tijdens onze test dronk de S 500 L gemiddeld 11 l/100 km benzine, volledig volgens onze verwachtingen. De S 350 diesel was met 7,8 l/100 km logischerwijs wat zuiniger, maar levert ook “slechts” 286 pk, terwijl deze S 500 daar toch 149 stuks bijdoet (nog zonder rekening te houden met de elektrische boost).
autonieuws 46Lange versie, (nog) meer limousinecomfort

De S-Klasse is er traditioneel in korte en in een lange uitvoering. Bij de huidige generatie heten die respectievelijk W223 en V223. De lange “V” meet 5,29 meter en is zo nog 11 centimeter langer dan de “korte”. Dat verschil zit volledig in de verlengde wielbasis (3.216 mm in plaats van 3.106 mm) en komt dus de achterpassagiers ten goede. 
autonieuws 48Volgens Mercedes zijn 90 procent van alle verkochte S-Klasses lange versies, dus de kans dat je met een “lange” te maken hebt is altijd veel groter. Uiterlijk zie je het verschil vooral als je naar de achterdeuren kijkt. Die zijn beduidend langer dan bij de standaard-S en bieden een eenvoudige instap naar het uiterst luxueuze achtercompartiment van deze limousine. Door de grote lengte van de achterdeuren moet je wel oppassen als je ze opent in smalle of kleine parkeerplaats, maar dergelijke parkeerplaatsen zijn hoe dan ook een lastige dobber voor een auto van 1,95 meter breed en 5,29 meter lang.
autonieuws 34De beste plaats in een limo is altijd de plaats rechts achterin (als het stuur links staat, tenminste), en in onze testwagen, die voorzien was van twee gescheiden fauteuils achterin (één van de vijf verschillende configuratiemogelijkheden voor het achtercompartiment), geniet je daar languit van een prinsheerlijk comfort en eindeloos veel beenruimte, wanneer je (elektrisch en met één druk op de knop, of course…) de passagiersstoel vooraan helemaal naar voren hebt doen schuiven en kantelen.
autonieuws 29Via grote tablets die aan de rugleuning van de voorste stoelen zijn vastgemaakt  (optie, of wat dacht u…) kunnen de passagiers achterin het multimediasysteem besturen, de verschillende individuele comfortinstellingen voor hun stoelen (massage, ventilatie, verwarming…) intstellen, televisiekijken, de rijgegevens raadplegen enzoverder. autonieuws 52Wanneer die schermen wat te ver naar voren staan om er goed bij te kunnen kan je nog altijd gebruik maken van de in de centrale armsteun ingewerkte en uitneembare tablet die eveneens toelaat om alles in te stellen en naar eigen wens te regelen.
autonieuws 50Spelen met de wielen

Als bestuurder merk je eigenlijk niets van die langere wielbasis van de “L”, tenzij bij het zoeken naar een parkeerplaatsje of bij het manoeuvreren, al wordt dat laatste wel erg vergemakkelijkt door de achterasbesturing (optie van € 1.573) die de achterwielen tot 10 graden kan laten mee- of tegendraaien en zo de draaicirkel van deze lange auto aanzienlijk verkort én tegelijk voor meer wendbaarheid bij hoge snelheden zorgt. Een aan te raden optie, want ze maakt echt een groot verschil. 
autonieuws 17Het is echt wel belangrijk om dan goed op te letten met de gekozen wielmaat, want in combinatie met de nochtans prachtige 21-duimvelgen draaien de achterwielen slechts over een hoek van 4,5 graden mee of tegen, terwijl dat met de velgen tot 20 duim met 10 graden meer dan twee keer zo veel is. De wendbaarheid is dus wat minder groot met die grootste velgen, en door hun lage profiel (255/35 vooraan, achteraan 285/30) doen de banden ervan ook wat afbreuk aan het uitzonderlijke ophangingscomfort van de altijd met luchtvering uitgeruste S-Klasse. 
autonieuws 47Prijskaartje

De S 500 4MATIC met de korte wielbasis kost € 130.075 zonder opties. De lange versie kost € 4.235 extra (€ 134.310). Maak je echter geen illusies, want geen enkele S-Klasse wordt voor die prijs besteld. De optielijst is ellenlang en bevat heel wat moois (en onmisbaars), waardoor het niet moeilijk is om inclusief opties uit te komen op prijzen van € 170.000 of meer. Dat een dergelijke auto met enkel een verbrandingsmotor en in het geval van de S 500 4MATIC L een CO2-uitstoot van tussen de 179 en de 185 g (NEDC) en tussen de 185 en 230 g (WLTP) ook fiscaal geen koopje is, spreekt voor zich. Op dat vlak belooft de verwachte plug-in hybride een pak interessanter te zijn.
autonieuws 57De meerprijs van de verlengde versie ten opzichte van de korte bedraagt € 4.235, en als je nooit achterin zit heb je die lengte eigenlijk niet nodig. Maar door de betere herverkoopwaarde van de lange uitvoering én de -in verhouding tot de aankoopprijs- beperkte extra uitgave voor die 11 bijkomende centimeters is het toch interessant om -zoals 90 procent van alle kopers- voor de “L” te kiezen. De zescilinder van de 500 laat qua prestaties en soepelheid weinig te wensen over, al heeft hij natuurlijk niet dat mythische van een V8.

89
Aandrijving18/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 19/20
Prijs 15/20
 

Uitzonderlijk comfort
Technologisch uitstalraam
Vierwielsturing

Filtering met 21-duimvelgen
Ergonomie vraagt gewenning

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.755,39 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2108,27

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Mercedes S 500 4MATIC L
Motor:benzine turbo 6 cilinders, 2.999 cm3
Overbrenging: Automaat, 9 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:320 kW / 435 pk + EQ boost 22 pk
Maximumkoppel: 520 Nm + EQ boost 250 Nm
0-100 km/h: 4,9 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:11,0 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:185-230 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 134.310 (S 500 4MATIC Lang)
VAA:€ 1244,37 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy