zondag, 18 april 2021

TEST: Mercedes-Benz EQA 250: great ExpeQtAtions

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Mercedes-Benz EQA 250: great ExpeQtAtions © Daimler AG
Het belang van de elektrische EQA kan niet onderschat worden. Hij richt zijn pijlen op het hart van de fleetmarkt: dat van de premium compacte cross-overs – en voorlopig krijgt hij vrij spel van BMW en Audi. Als elektrische auto’s ergens vaste voet aan de grond moeten krijgen, is het wel in dit segment.


20C0579 223Mercedes-Benz schiep hoge verwachtingen toen het bijna vier jaar geleden de EQA Concept onthulde. Deze strakke driedeurs met een gelikt design werd ‘verkocht’ als de elektrische versie van de A-Klasse. Anno 2021 liggen de kaarten plots anders. De Ster besliste immers gaandeweg om niet de A-Klasse, maar de GLA te converteren tot het elektrodom.

Daar zijn goede redenen voor. Er zit immers meer marktpotentieel in elektrische cross-overs dan in hatchbacks. Bovendien genereren kleine SUV’s meer marge. Consumenten zijn bereid om vele duizenden euro’s meer op tafel te leggen voor een GLA dan voor een A-Klasse, terwijl beide modellen aan de basis niet zoveel verschillen. Tot slot kun je ook gemakkelijker batterijen kwijt in een verhoogd onderstel.
20C0579 116GLA + EQ = EQA

De EQA werd dus afgeleid van de GLA, en dat is an sich een goede zaak. Mercedes’ kleinste cross-over beschikt immers over talrijke kwaliteiten, zoals we konden vaststellen tijdens onze test met de GLA 200d. Als je de twee modellen naast elkaar zet, zie je dat het verschil vooral in de Black Panel-snuit met grote centrale ster zit. Daarnaast is er uiteraard de voor de EQ-modellen typische lichtstreep voor- en achteraan. 
20C0579 199Met de nodige stroomlijnaddenda waaronder een volledig gesloten koelluchtsysteem, aerodynamisch efficiënte spoilers voor- en achteraan, een zowat volledig gesloten wagenbodem, geoptimaliseerde aerowielen en een reeks andere maatregelen werd een Cd-waarde van 0,28 bereikt.

De EQA is 4.463 mm lang en heeft een wielbasis van 2.729 mm. Zijn koffer heeft een inhoud van 340 liter en geeft daarmee 95 liter toe op de 435 liter van de GLA. Met de achterbank in drie delen neergeklapt (40:20:40) is 1.320 liter laadvolume beschikbaar. Daarmee blijft de EQA dagelijks bruikbaar, maar een weekendtripje met het gezin vergt toch enige Tetriskunsten.
20C0579 012Electric performance

Zodra je begint te rijden met de EQA 250, verwent hij je met een uitzonderlijke stilte aan boord en het gevoel in een veilige, hoogtechnologische cocon te zitten. Het geheel voelt erg solide aan en met uitzondering van bepaalde zones ogen de materialen erg kwaliteitsvol. Mercedes-Benz heeft duidelijk voor een andere weg gekozen dan VW, dat voor zijn ID-modellen de focus op lichtgewicht heeft gelegd, ten koste van de waargenomen kwaliteit. 

We schakelen de Sport-modus in en zetten ons schrap voor de acceleratie. Dat blijkt onnodig…  De eerste indruk is dat een deel van de paarden nog op stal staan, want van 190 stuks mag je toch enige kriebels in de buik verwachten. We checken de technische fiche en lezen tot onze verrassing dat hij 8,9 seconden nodig heeft om tot 100 km/h te geraken vanuit stilstand. 

Dat is aan de trage kant voor een elektroauto. Ter vergelijking: de vergelijkbare Lexus UX300e doet er slechts 7,5 seconden over. Je kunt het leeggewicht van 2.040 kg met de vinger wijzen, maar volgens ons heeft Mercedes-Benz de vermogens- en koppelcurve bewust afgevlakt met het oog op het comfort van de inzittenden, het verbruik en de grip. Dit is immers een voorwieltrekker. Op de 4Matic is het wachten tot volgend jaar.
20C0579 187Intelligent maar toch dorstig

Het Merk met de Ster claimt een WLTP-stroomverbruik van 17,7 kWh/100 km, wat overeenstemt met een rijbereik van 426 kilometer. Helaas vond onze test plaats in de koudste week van april, bij temperaturen die varieerden tussen 1 en 8 graden. Dat verklaart allicht voor een stuk waarom wij op een gemiddelde van 24,2 kWh/100 km strandden en niet verder geraakten dan 275 kilometer met de accu van 66,5 kWh volledig opgeladen. 

Mercedes-Benz voorziet nochtans een warmtepomp die de vrijgekomen hitte van de elektrische aandrijving (motor en batterij) kan gebruiken om het interieur op te warmen. Daarnaast wordt ook warmte onttrokken aan de lucht uit het interieur die wordt gerecycleerd en opnieuw gebruikt om dat interieur op te warmen. 

Daarnaast beschikt de EQA ook over de mogelijkheid om het interieur op voorhand op temperatuur te brengen via het MBUX-infotainment of de Mercedes me-app. Aangezien we op onze locatie geen toegang hadden tot een stopcontact, hebben we dat niet kunnen uitproberen. Het had zeker een verschil kunnen maken in het verbruik, maar zelfs op bedrijfstemperatuur zakte de verbruiksmeter nooit onder de 18 kWh/100 km bij een snelheid van 70 km/h. 
20C0579 061Het standaard navigatiesysteem is overigens voorzien van “Electric Intelligence”. Dat berekent de snelste route naar een ingegeven bestemming waarbij het op basis van voortdurende simulaties indien nodig laadstops inplant en daarbij ook rekening houdt met de topografie en de weersomstandigheden, terwijl het zich ook aanpast aan de verkeersomstandigheden of de rijstijl van de bestuurder.
20C0579 134Snelladen aan een DC-laadpunt kan de EQA met een vermogen van maximaal 100 kW, waarbij de batterij in 30 minuten van 10 naar 80 procent kan opgeladen worden. Dat is doorsnee, niet meer en niet minder. AC-laden kan met de boordlader van 11 kW. Aan een wallbox zou de batterij volgens de fabrikant in 5 uur en 45 minuten opgeladen kunnen worden.

Safety first?

De EQA beschikt standaard over onder meer Active Lane Keeping Assist en Active Brake Assist en kan ook uitgerust worden met de Distronic-snelheidsregelaar met afstandsbewaking. Die kan ook rekening houden met de snelheidslimieten en zich automatisch daaraan aanpassen, maar dat blijkt in de praktijk tot gevaarlijke situaties te leiden.

De oorzaak van het probleem ligt bij foutieve kaartgegevens. Volgens de EQA mag je op Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom 90 km/h (!). Hey Mercedes, sinds 1 januari 2017 is die snelheid bij wet teruggebracht naar 70 km/h. Jullie hebben dus al vier jaar de tijd gehad om de kaartgegevens te actualiseren. Het wordt ronduit gevaarlijk om op de Distronic met automatische snelheidsaanpassing te vertrouwen. We hebben het meermaals meegemaakt dat de auto bij het verlaten van de bebouwde kom plots begon te accelereren naar 90 km/h. Niet veilig, niet wettig, niet leuk. 

Ook is de digitale kaart van de EQA er niet van overtuigd dat de E34 Antwerpen-Knokke op bepaalde stukken snelweg is geworden. Ben je 120 km/h aan het rijden, gooit de EQA plots het anker uit omdat hij van oordeel is dat je in een zone 90 bent beland.
20C0579 122Kostenplaatje

Mercedes-Benz vraagt net geen vijftigduizend euro voor de instap-EQA. Deze prijs omvat de ledkoplampen met Active High Beam Assist, een elektrisch openende en sluitende kofferklep, lichtmetalen velgen van achttien duim, interieurverlichting met keuze uit 64 kleuren, een achteruitrijcamera en natuurlijk het gekende MBUX-infotainmentsysteem. 

Dat is marktconform, maar reken maar tienduizend euro extra als je hem enigszins wil aankleden. De EQA komt daarmee in de buurt van de Volvo XC40 P8 AWD Recharge. Die biedt voor € 61.000 een erg riante standaarduitrusting, ruim tweemaal zoveel vermogen, vierwielaandrijving, Google-infotainment en een grotere batterij. De gebruikte materialen zijn wel niet zo premium.

De reeds genoemde Lexus UX300e (204 pk, 50 kWh) kost standaard eveneens bijna 50k. Meer dan een bijrol zal er voor deze Japanner allicht niet inzitten gezien het beperkte dealernetwerk van zijn maker en het feit dat Lexus bij weinig bedrijven op de leverancierslijst staat. Ook is Lexus niet bepaald top of mind bij de bedrijfsautorijders en wordt de UX300e gefnuikt door zijn erg kleine koffer. 

En de Audi Q4 e-tron? Die zit een half segmentje hoger, maar is in 40 e-versie niettemin € 1.500 goedkoper. Voor die prijs krijg je een batterij van 78 kWh en een elektromotor van 204 pk. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van de EQA 250, maar je geraakt wel 94 kilometer verder volgens de WLTP-cyclus.   

De EQA 250 lost de verwachtingen niet helemaal in qua verbruik en rijbereik. Misschien verdient hij het voordeel van de twijfel omdat we hem getest hebben bij koude buitentemperaturen en hem niet konden voorverwarmen terwijl hij was ingeplugd. Los daarvan is dit een vlotte, maar geen snelle cross-over die alle kwaliteiten biedt die je van de Ster mag verwachten. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

77
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Mercedes-kwaliteit
Intelligente navigatie
Knap MBUX-infotainment

Matige prestaties
Hoog verbruik
Foutieve kaartgegevens

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 686,69 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 681,53

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Mercedes-Benz EQA
Motor:1 elektromotor
Overbrenging: Enkelvoudige reductie, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:140 kW / 190 pk
Maximumkoppel: 375 Nm
0-100 km/h: 8,9 s
Topsnelheid:160 km/h
Gemiddeld testverbruik:24,2 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 49.976
VAA:€ 141,64 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy