dinsdag, 13 april 2021

TEST: Audi SQ8 TFSI: Van TDI naar TFSI

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi SQ8 TFSI: Van TDI naar TFSI © Audi AG
Audi’s SQ7 en SQ8 vormen, hoewel ze niet minder dan 507 pk leveren, nog niet dé absolute top van het SUV-gamma van de constructeur. Dat is namelijk de RSQ8 die met 600 pk helemáál loco is. Niettemin valt er aan het stuur van de SQ8 al heel wat plezier te beleven. 



A205007 largeTot voor kort droeg de SQ8 (samen met de technisch identieke SQ7) het achtervoegsel ‘TDI’, omdat hij een V8-turbodiesel met niet minder dan drie turbo’s tussen de voorwielen had. Die vier liter grote zelfontbrander leverde een puike 435 pk en een ronduit indrukwekkende 900 Nm aan maximumkoppel tussen 1.250 en 3.250 toeren en trok in 4,8 seconden op naar 100 km/h, ondanks zijn leeggewicht van 2.440 kg. Enigszins onverwacht besliste Audi echter om die diesel met pensioen te sturen en de SQ8 ook bij ons te voorzien van een even grote V8 op benzine, met twee turbo’s in dit geval. Ook bij ons, schreven we, want de benzineversie was al te koop in China en in de VS. Gezien de dalende populariteit van diesel op wereldvlak zal het schrappen van de TDI ongetwijfeld een rationaliseringsoefening geweest zijn. Maar moeten we ons die omschakeling beklagen? 
A205012 largePower te over

Niet echt, want de switch naar benzine zorgde voor een vermogensboost naar 507 pk, en hoewel het maximumkoppel wel “maar” 770 Nm bedraagt in plaats van 900 Nm bij de diesel varen de acceleraties er wel bij en klimt hij nu nog gezwinder in de toeren. De standaardsprint verloopt met de TFSI 0,7 seconden sneller (4,1 seconden) dan bij de TDI en hernemen van 80 naar 120 km/h duurt niet meer dan 3,8 seconden. 
A205015 largeDe V8 TFSI is een high-tech-krachtbron die beschikt over cilinderuitschakeling wanneer minder vermogen vereist is en ook over een start-stopsysteem om het verbruik te drukken. Toch blijft dit een dorstige jongen, met een opgegeven verbruik van 12 l/100 km en een testverbruik van een liter meer, zonder dat we daarbij al te vaak van het aanwezige potentieel gebruikgemaakt hebben… Voor wie zuinig wil rijden zijn er dus betere keuzes.

Heerlijke V8-sound

Maar voor wie wat centen op overschot heeft en van flitsende prestaties wil genieten in een comfortabele, perfect afgewerkte en ruime cocon is dit wel een te overwegen optie. Als je benzine door je aderen stromen hebt zal je ook de heerlijke V8-sound weten te waarderen. Die is in Comfort-modus echt gedempt maar is nadrukkelijker aanwezig in de Dynamic-setting, waarbij kleppen in de uitlaat opengaan om voor meer beleving te zorgen. De tijd dat je kippenvel kreeg van de allesoverdonderende sound van een V8 is echter voorbij, met dank aan de strenge Europese normen die dat gewoon niet meer toelaten. Het is anderzijds echt wel fijn dat Audi voor die auditieve beleving geen elektronische versterking gebruikt. Wat je hoort is dus écht, en komt niet via de luidsprekers. Ook de vier uitlaatpijpen zijn the real thing en geen plastic namaak, zoals zo vaak tegenwoordig.
A205009 largeOndanks zijn opmerkelijke prestaties is de SQ8 -zelfs in Dynamic- best beschaafd. Wil je een echt brutale Q8, dan is er nog altijd de RSQ8, die minder schroom heeft om hooliganeske dingen te doen. Hij is trouwens ook opmerkelijk stil bij constante snelheden, en als je daarbij zijn grote koffer, erg ruime interieur en comfortabele stoelen optelt zit je met zo’n SQ8 ook helemaal goed als reiswagen, op zijn hoge verbruik na dan.

Gaan als de brandweer…

Uiteindelijk is de SQ8 een sportieve auto maar géén sportwagen. Echte sportwagens wegen namelijk geen 2.245 kilogram. Het is wel opmerkelijk hoe de ophanging en elektronica erin slagen om deze kolos bestuurbaar te houden wanneer je er stevig tegenaan gaat. Standaard heeft de SQ8 een adaptieve sportluchtvering met gestuurde dempers én vierwielbesturing. De afstelling ervan veranderde daarbij niet bij de overstap van de diesel naar de toch wel lichtere benzinemotor. Dankzij die vierwielbesturing en allerlei technologische kunstgrepen blijft onderstuur zo goed als achterwege en volgt hij gedwee het opgelegde traject. Voor wie nog meer technologie wil biedt Audi trouwens ook een Advanced onderstelpakket met elektromechanische actieve rolstabilisering aan waardoor het koetswerk in de bochten vlak blijft. Het bevat ook een sportdifferentieel voor een nog levendiger weggedrag.

De overbrenging gebeurt -of course- permanent op de vier wielen door middel van een tiptronic-achttrapsautomaat die in manuele modus snel schakelt en perfect gespreid is, al moet je bij kickdown altijd even geduld oefenen voor de automaat en de motor reageren.
A205010 largeDe wielen van de SQ8 zijn minimaal 21 duim en maximaal 23 duim groot en bieden plaats aan 40 centimeter grote remmen of optioneel aan extreem dure koolstofkeramische remschijven die je onder meer door hun grijze remzadels herkent. Dergelijke remmen zijn op zo’n auto eigenlijk enkel nuttig als je er regelmatig het circuit mee opzoekt, maar daarvoor is zo’n SQ8 dan weer veel minder geschikt dan lichter materiaal. 

De fiscus dankt u

De catalogusprijs van € 108.420 inclusief btw, de Vlaamse BIV van € 11.391,05 en de verkeersbelasting van € 2.708,67 per jaar maken van deze SQ8 een exclusief speeltje. Ook als Brusselaar ben je heel wat geld kwijt, met een BIV van € 4.957 en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.886,94. Hij is echter nog altijd € 26.700 minder duur dan een RSQ8 (€ 135.120), waardoor wij in de plaats van voor die laatste voor deze SQ8 zouden opteren en met het overblijvende saldo een aanhanger en een tweedehands circuitspeeltje zouden kopen om daar goed loos mee te gaan. Dan moeten we ook geen € 10.150 meer uitgeven voor de keramische remmen op onze SQ8 en volstaat de elektrisch wegklapbare trekhaak van € 1.299,54.

Iedereen die een autohart heeft weet dat een V8 een bijzondere krachtbron is. Als hij zoals hier heerlijk klinkt en voor prachtige prestaties zorgt is het duidelijk dat het om een te koesteren juweel gaat. Door zijn hoge verbruik en dito CO2-uitstoot is dit soort auto’s zonder plug-inhybride elektrische bijstand namelijk ten dode opgeschreven. Grijp dus je kans nu je hem nog kan kopen, want dergelijke heerlijke dino’s zijn met uitsterven bedreigd.

87
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Heerlijke V8, sound
Elegante lijn
Afwerking, kwaliteit materialen

Fiscaal afgestraft
Verbruik

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.576,73 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2.185,03

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Audi SQ8 TFSI
Motor:Benzine, V8, 2 turbo’s, 3996 cc
Overbrenging: Automaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:373 kW / 507 pk
Maximumkoppel: 770 Nm
0-100 km/h: 4,1 sec
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:12,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:286 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 108.420
VAA:€ 1.389,53 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy