donderdag, 25 maart 2021

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 pk DSG7 4Drive: sportieve all-rounder

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 pk DSG7 4Drive: sportieve all-rounder © Cupra

Zeg niet Seat tegen deze Cupra Formentor, want dit is meer dan een opgeblazen Leon op hoge poten. Hij heeft zelfs recht op de opgekietelde tweeliterbenzine uit de Audi S3 en VW Golf R, die hem pimiento in zijn culo geeft. Toch blijkt hij dagelijks bruikbaar.

CUPRAFormentorVZ5 08De Formentor is een cross-over die er eigenlijk geen wil zijn. Hij heeft wel de allures van een coupé-SUV, maar blijft met met zijn anderhalve meter koetswerkhoogte relatief laag. Dat deed Cupra natuurlijk om het zwaartepunt en de luchtweerstand te verlagen en zo de wegligging en de efficiëntie te bevorderen. Terreinambities koestert de Formentor dan ook hoegenaamd niet.

Je zou hem eerder als een allewegenauto moeten beschouwen, zeg maar de Allroad- of Cross Country-versie van de Seat Leon – maar dan wel met een heel eigen design en een duidelijk sportieve inborst. Met zijn lengte van 4,45 meter zit hij tussen de Leon vijfdeurs en de Leon ST (break) in. De wielbasis is met 2,68 meter even lang als die van zijn Seat-neef, wat goed nieuws is voor de ruimte op de achterbank. Het koffervolume van 420 liter is dan weer doorsnee.
CUPRAFormentorVZ5 14Choose your weapons

Het is deze Formentor dus om het asfalt te doen in plaats van modder. Om zijn atletische geloofsbrieven aan te dikken kreeg Cupra toegang tot de sportorganenbank van Volkswagen en Audi. In het geval van de VZ 2.0 TSI met 310 pk gaat het om niet meer of niet minder dan de tweeliter-viercilinder uit de Golf R en de Audi S3. Zeventraps-DSG? Check. Vierwielaandrijving? Check. 

Van nul naar honderd duurt net geen vijf seconden en op de ‘autopistas alemanas’ haalt hij desgewenst 250 km/h. De enige concurrenten buiten de VW-groep die zich aandienen, zijn de BMW X2 M135i en de Mercedes-AMG GLA 35 4Matic. Dat zijn niet de minste referenties om je tegen af te zetten.

Doorstaat deze top-Cupra de vergelijking? Qua prestaties alleszins, terwijl ook zijn technologische arsenaal niet hoeft onder te doen. Bovendien kun je deze Formentor naar wens configureren inzake gasrespons, schakelgedrag, stuurbekrachtiging, schokdemping, interventiedrempel van de stabiliteitscontrole en zelfs de verdeling van het motorkoppel over de assen. Dat maakt hem bijzonder veelzijdig. ’s Ochtens de kinderen aan de schoolpoort droppen zonder boze blikken te krijgen om vijf minuten later op pittige kronkelwegen je rallykunsten boven te halen? Het kan.

Het spreekt voor zich dat de Cupra-stand de meest sportieve van de beschikbare rijmodi is. De sound die deze Cupra-configuratie kunstmatig genereert, houdt het midden tussen het zoete gezang van een vijfcilinder en het donkere gekletter van een V12 uit een Amerikaans jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Voor de liefhebbers, zouden we zeggen. Zonder synthesizer klinkt de vierpitter vrij banaal. De tol van de emissienormen… 
BCUPRA Formentor VZ5 17 HQSober sportief

Het interieur van de Cupra Formentor wekt een erg kwaliteitsvolle indruk. Wie van zachte vormen en warme tinten houdt, zal dit veel te somber vinden. Toch is het interieur een aangename cocon waar het obligate zwart onderbroken wordt door diverse koperkleurige accenten. Zo vergeet je nooit dat je in een Cupra zit.
CUPRAFormentorVZ5 20De kuipstoelen zitten uitstekend en zijn veelvuldig verstelbaar. Ook over de rijhouding geen slecht woord. Het digitale bestuurdersdisplay is een meerwaarde omdat je het naar wens kunt configureren via de toetsen op het stuurwiel. Het grote infotainmentsysteem is gemakkelijk te bedienen en biedt alle mogelijke connectiviteit. Ook een inductielader voor je smartphone en Apple Carplay zijn voorhanden. 

Qua veiligheid scoorde de Formentor trouwens vijf sterren op de recentste EuroNCAP-tests. Die zijn strenger dan ooit, dus een vijfsterrenscore is vandaag meer waard dan pakweg twee jaar geleden. Nieuw is bijvoorbeeld de frontale botstest met bewegende hindernis. Deze vervangt de test waarbij de auto met gedeeltelijke overlap tegen een vervormbare barrière werd gekwakt en helpt bij het evalueren van de bescherming van de inzittenden en van de manier waarop de voorste structuur van het voertuig reageert.

Euro NCAP heeft ook de zijdelingse botsproeven geactualiseerd. De snelheid en de massa van de test met de barrière aan de zijkant zijn nu aangepast, waardoor de test nog strenger is geworden. Tot slot werden er ook nieuwe tests ingevoerd om de AEB-functionaliteit te testen, bijvoorbeeld bij kop-staartaanrijdingen en het keren op een kruispunt.

De rijhulpsystemen van de Formentor reiken overigens veel verder dan louter een autonome noodrem. Ze werken intelligent en laten zich in sommige gevallen configureren en desgewenst uitschakelen, mochten ze op je zenuwen werken.

Ruim gamma, correcte prijs

De Formentor-modellen zijn ingedeeld in twee subgamma’s: standaard en “VZ” (voor veloz). De instapper van het standaardgamma is een brave 1.5 TSI met 150 pk die via een manuele zesbak of een DSG de voorwielen aandrijft. Je bent er minstens € 32.760 voor kwijt. Het wordt al wat leuker met de 2.0 TSI 190 pk DSG 4Drive, die voor € 38.100 wordt aangeboden. 

Dieselen kan met de onverslijtbare 2.0 TDI van 150 pk, die in manuele versie de voorwielen aandrijft en als DSG enkel als 4Drive bestaat. Wie fiscaal wil optimaliseren en een ecologische duit in het zakje wil doen, kan opteren voor de plug-inhybride 1.4 e-Hybrid. Die haalt de mosterd bij de VW Golf GTE en consorten en levert 204 pk.

De voorgenoemde PHEV vind je ook terug in het VZ-aanbod, waar hij 245 pk op de voorwielen zet, net als de klassieke tweeliterbenzine. Tenzij je voor de topversie kiest: dan krijg je dus 310 pk voorgeschoteld. Die kost ei zo na € 48.000. 

Sommigen zullen dit van het goede teveel vinden, maar het is een correcte prijs als je rekening houdt met het prestatieniveau, het technologische arsenaal en de standaarduitrusting. Het enige waar je nog voor moet bijbetalen, zijn de metaalkleur, het lederen interieur, het panoramische open dak, grotere velgen dan de standaard-19-duimers, een Beats Audio Sound System en een Top View-camera. Voor een brutoprijs van ruim 50k heb je dus alles wat je kunt wensen.

Om kort te gaan: Cupra zet zijn prijzen best aantrekkelijk. Je krijgt het beste wat de VW-groep te bieden heeft in een sportief value-for-money-pakket, met mooiere materialen en gusto dan bij moedermerk Seat maar natuurlijk ook minder personalisatiemogelijkheden dan bij Audi. Om de twijfelaars over de streep te trekken, biedt Cupra ook nog eens vier jaar waarborg.

Van huis-tuin-en-keukenauto tot sprint-en-smijtmachine: deze gepeperde Spaanse cross-over is verrassend veelzijdig. Hij richt zich tot klanten die een sportieve BMW X2 (M35i), Mercedes-AMG GLA 35 4Matic of Audi Q3 (45 TFSI) overwegen, maar geen €70k willen neerleggen om recht te hebben op alle mogelijke snufjes. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

84
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Fijne motor, foutloze grip
Veelzijdig karakter
Prijs-uitrusting-kwaliteit

Motorgeluid

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 830,90 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.437,95

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

CupraFormentor VZ 2.0 TSI 310 pk
Motor:Benzine, 4 cilinders, 1.984 cm3
Overbrenging: DSG 7, 4Drive
Maximumvermogen:228 kW /310 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 4.9 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:10,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:186 - 203 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 47.840
VAA:€ 431,32 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40-50%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy