donderdag, 18 maart 2021

KORT GETEST: Peugeot 508 PSE: over eieren en omeletten

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Peugeot 508 PSE: over eieren en omeletten © Peugeot
Peugeot Sport Engineered boog zich over de Peugeot 508 om er een pittiger beestje van te maken. Ze vertrokken dit keer niet van de krachtigste benzineversie, maar van de Hybrid4-groep uit de 3008 om tot een systeemvermogen van 360 pk te komen. Het ziet er een heerlijk recept uit, maar wat je op je bord krijgt, smaakt toch milder dan verwacht.


2021 PEUGEOT 508PSE STATIC 004Het concept van de krachtige, resoluut sportieve plug-inhybride berline (en break) is niet nieuw. Kijk maar naar de Volvo S60/V60 Recharge Polestar Engineered.  We onthielden van onze test met deze Zweed dat de meerwaarde vooral in de transmissie en de vollere koppelkromme zat en in mindere mate in de manueel verstelbare Öhlins-dempers. Wat we betreurden, was het gebrek aan elektrische pk’s, waardoor de verbrandingsmotor steeds moet bijspringen zodra je enigszins tempo wilt maken.

Bij deze 508 Peugeot Sport Engineered liggen de kaarten gunstiger. De gekende 1.6-verbrandingsmotor levert hier 200 pk en wordt bijgestaan door niet één, maar twee elektromotoren. Vooraan zit een exemplaar van 110 pk, dat in de achttrapsautomaat werd verwerkt. Achteraan vind je een e-motor van 113 pk die geheel onafhankelijk van de andere werkt. Het resultaat is een virtuele 4x4 die 360 pk en 520 Nm levert, voldoende voor een sprint van nul naar honderd in 5,2 seconden.
2021 PEUGEOT 508PSE ACTION 011Opgeklopt

De topsnelheid bedraagt 250 km/h, de kilometer vanuit stilstand doet hij in 24,5 seconden. Dat zijn cijfers die gezien mogen worden en vergelijkbaar zijn met die van de BMW M3 E46 uit 2002, om maar een referentie te noemen. Maar daar houdt de vergelijking op. Peugeot Sport Engineered moest immers van een heel ander stel ingrediënten vertrekken om tot dit prestatieniveau te komen. Dat is de tol van de ecologie en de economie. De hamvraag is natuurlijk of de ingenieurs erin geslaagd zijn om je zoveel kriebels te geven dat je je naar de dealer haast om een bestelbon te tekenen.
2021 PEUGEOT 508PSE ACTION 010Waar hij absoluut hoge ogen mee gooit, is zijn onderstel. Rolneigingen worden prima ingedijkt, hij blijkt bijzonder wendbaar ondanks zijn massa en de grip is feilloos. De bochtenstabiliteit wordt nog versterkt door de achterwielen, die in Sport-stand voor een extra push zorgen als je de bocht uitaccelereert. Het is overigens enkel in deze Sport-modus dat je over het volledige vermogen beschikt. 

Het loopt allemaal als een trein als je hem bestuurt als een goede, sportief aangelegde huisvader. Leg je er echter de zweep op, dan word je geconfronteerd met inertie in de transmissie. Er gaat te veel tijd verloren tussen plankgas geven en vermogen krijgen van de verbrandingsmotor, die bovendien gaat huilen als de wind als je hem hoog in de toeren jaagt. 

Er schoot me na deze korte test met de 508 PSE een herinnering te binnen. Tijdens het examen natuurkunde in mijn eerste jaar farmacie (iedereen maakt fouten) zei de prof tegen mij: “Ge hebt de eieren, maar ge kunt er nog niet echt een omelet mee maken.” Vrij vertaald: je weet wel hoe het moet, maar het resultaat is nog niet wat het moet zijn.

Wat ik daarmee bedoel in het kader van deze 508? Peugeot Sport Engineered had de basisingrediënten in huis om hier een resoluut sportieve bolide van te maken die hun naam en faam tot eer strekt, maar het lijkt alsof de bereiding nog niet helemaal op punt staat. De omelet is er wel, maar het is geen rijke smaakervaring. Het is dan ook geen sinecure om de vier componenten van de aandrijflijn – twee elektromotoren, een verbrandingsmotor en een automatische transmissie – perfect op elkaar af te stemmen.   

Zijn we te streng in ons oordeel? Is ons referentiepunt misschien hoger dan dat van de gemiddelde autorijder? Het zou kunnen. Maar voor een creatie van Peugeot Sport Engineered die met veel poeha wordt aangekondigd, mogen we de lat hoog leggen. Je koopt dit product immers niet om te cruisen, maar om te beulen. Niet continu, maar daar waar het kan. Bovendien is vraagprijs niet van de poes.
2021 PEUGEOT 508PSE STATIC 008Echte plug-in

Er zijn vijf rijmodi: Electric, Comfort, Hybrid, Sport en 4WD. Ze komen elk met hun eigen settings inzake koppelverdeling over de assen, stuurbekrachtiging, remenergierecuperatie, gasrespons en dempers. Zelfs in de sportiefste stand valt deze 508 best te gebruiken als daily driver. Wel hoor je vrij veel rolgeluiden.

2021 PEUGEOT 508PSE DETAIL 024

De stoelen zitten prima en zijn standaard veelvuldig elektrisch verstelbaar. De rijhouding is ok, maar het PlayStation-stuurtje blijft toch onnatuurlijk aanvoelen. 

Met zijn CO2-uitstoot van 45 g/km en zijn batterij-inhoud van 11,7 kWh wordt deze Peugeot 508 PSE door de Belgische fiscus als echte hybride beschouwd. Hij is dus 100% aftrekbaar en biedt een rist andere fiscale voordelen. Peugeot claimt een elektrisch rijbereik van 42 kilometer. Dat hebben we niet kunnen checken, net zomin als het gemiddelde verbruik. Dat zal voor een meer uitgebreide test zijn.

2021 PEUGEOT 508PSE STATIC 003Tot slot is er nog de prijs. Peugeot vraagt € 67.850 voor de berline en nog eens tweeduizend euro meer voor de break. Dat is zo’n € 17.000 meer dan de standaardversie (225 pk) en strookt met de sportieve positionering van het model enerzijds en met de positie van Peugeot zelf, dat zich wil profileren als een high-end generalist. Je zou je echter kunnen afvragen of er veel klanten rondlopen die bereid zijn om zoveel geld op tafel te leggen voor een niet-premiumauto. Ter vergelijking: de Volvo S60 Recharge Polestar Engineered kost duizend euro minder. 

Is de 508 PSE een leuke auto om mee te rijden. Ja. Heeft hij uitstraling? Zeker. Is het de meest geslaagde creatie van Peugeot Sport Engineered? Daarover lopen de meningen uiteen. Het is in elk geval een nobele poging om sport met ecologie te doen rijmen, al levert dat hooguit een aanvaardbaar compromis op in plaats van een sensatiekanon.

Wegligging én comfort
Uitstraling
Prestaties in absolute zin

Inertie in de aandrijflijn
Banale en luide motorklank
PSE-verwachting niet ingelost

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 947,86 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1181,81

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Peugeot508 PSE
Motor:4-in-lijn op benzine + 2 elektromotoren
Maximumvermogen:360 pk
Maximumkoppel: 520 Nm
0-100 km/h: 5,2 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:46 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 67.850 (berline) – € 69.850 (SW)
VAA:€ 191,16 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy