zondag, 14 maart 2021

TEST: Opel Crossland 1.2 Turbo 130: Voortaan zonder X

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Opel Crossland 1.2 Turbo 130: Voortaan zonder X © Stellantis
Opel schrapte bij de facelift van de compacte Crossland tegelijk de overbodige X die vroeger achter die naam stond, zoals het ook deed bij Grandland en de Mokka, en voorzag hem meteen van het nieuwe Opel-gezicht. Werd hij ook een betere auto dan voorheen? U leest het hier.



2972177 buuymbmfovOpel zorgt voor interne concurrentie door in het segment van de B-crossovers niet één maar twee modellen aan te bieden. Naast deze Crossland is er namelijk ook de gloednieuwe Mokka. Ze hebben echter een verschillende doelgroep, want terwijl de iets kleinere en wat duurdere Mokka meer een lifestyle-aanpak aanhangt wil de Crossland het ruimere, meer praktische en gezinsgerichte alternatief zijn. 

Terwijl de Mokka op het platform van de nieuwe Peugeot 2008 staat (en daardoor ook een elektrische aandrijving kon krijgen) rust de Crossland nog op dat van de vorige Peugeot 2008 en de Citroën C3 Picasso. Eigenlijk is hij daarmee een pionier, want hij werd ontworpen in tempore non suspecto, toen Opel nog deel uitmaakte van General Motors, maar wel in samenwerking met PSA.
2972171 193b9vku05Opel Vizor

Als opvolger van de Meriva, die nog schaamteloos een monovolume mocht zijn tot dat segment volledig verdween ten gunste van de (crossover-)SUV’s, was de Crossland voor zijn facelift een beetje “mossel noch vis”. Bij de facelift gaven de designers hem daarom wat meer karakter en een meer uitgesproken SUV-uiterlijk, en er kwam met de door ons geteste GS Line ook een nieuw uitrustingsniveau. 

Het grootste verschil tussen het model uit 2017 en de vernieuwde versie zie je meteen aan de voorkant: de Crossland wijdt samen met de nieuwe Mokka het zogenaamde Opel Vizor in. Dat is het nieuwe front dat vanaf nu alle nieuwe Opels zal sieren en over de hele voorzijde de koplampen met elkaar verbindt door middel van een glanzend zwarte plaat met in het midden de Opel-blitz. De eigenlijke grille met het radiatorrooster zit daardoor nu onderaan.

De achterlichten werden onder een donkerder glas gestoken en is er sinds de facelift ook een zwart glanzend oppervlak tussen de achterlichten wanneer voor het tweekleurig koetswerk met zwart dak werd gekozen. En zoals het vandaag helemaal in de mode is, draagt de vernieuwde Crossland zijn modelnaam nu ook breed uitgesmeerd centraal op de achterklep en niet meer links of rechts onderaan op het kofferdeksel. Alles om hem een breder en stoerder uiterlijk te geven. 
2972165 024d9w7sg5Maar hoe je het ook draait of keert, een hippe jongen wordt de Crossland er nog altijd niet door. Bij de concurrentie die onder meer wordt gevormd door de Mokka, de Ford Puma, de Peugeot 2008, de Renault Captur, de Nissan Juke, de Mazda CX-3 of de VW T-Roc die allemaal in hetzelfde segment om de knikkers strijden zijn er ongetwijfeld modellen te vinden die hipper zijn.
2972192 o4xc22b4m5Het interieur veranderde zo goed als niet, op enkele nieuwe inzetstukken en de integratie van enkele nieuwe technologieën na.

Bovenal praktisch

Vooral als het gaat om praktische bruikbaarheid scoort de Crossland veel punten. Hij biedt namelijk een koffer die tot 520 liter kan bevatten wanneer de twee delen van de handige verschuifbare achterbank naar voren geschoven worden. Ook wanneer die bank volledig naar achteren geschoven is blijft 410 liter kofferruimte voorhanden, wat hoe dan ook een goede waarde is. Met de bank neergeklapt is 1.255 liter aan laadvolume beschikbaar.

Wanneer die achterbank helemaal naar achteren geschoven is hebben volwassenen achteraan voldoende beenruimte, maar in de breedte is het interieur van de Crossland wat minder genereus.

Gesleutel aan de ophanging

De pre-faceliftversie had te kampen met duikneigingen bij het remmen, serieus overhellen in de bochten en een onnauwkeurig stuur. De ingenieurs hebben die kritiek ter harte genomen en zorgden voor nieuwe veren en dempers voor de voorwielophanging met McPherson-veerpoten en een torsieas achteraan. Het resultaat is een auto die wat strakker gedempt is en minder duikt bij remmanoeuvres, maar nog steeds overhelt in de bochten, wat aan het hoge zwaartepunt ligt.

Jammer genoeg blijft het stuur nogal gevoelloos, ondanks de montage van een nieuwe tussenas in de stuurkolom. De rijhouding vraagt wat gewenning en doet nog altijd meer denken aan die in een monovolume dan in een crossover-SUV, maar de AGR-stoelen van ons testmodel gaven wel een goede lendensteun en zaten ook comfortabel, al mochten ze wat ons betreft nog net wat meer zijdelingse steun geven in bochten. Op de achterbank is het minder goed toeven. De leuning staat er te recht om op langere ritten comfortabel te zijn.

Opel stelt op de Crossland vanaf dit jaar ook het adaptieve tractiecontrolesysteem IntelliGrip voor. Dat kan in vijf modi (Normaal, Sneeuw, Modder, Zand, ESP Uit) worden ingesteld door middel van een draaiknop op de middenconsole en biedt een betere tractie op moeilijke ondergrond, zonder echter in de buurt te komen van de capaciteiten van een echt vierwielaandrijvingssysteem. 

Ook als diesel

Wie nog maar vijf jaar geleden had beweerd dat het bijzonder is dat een auto in het B-segment ook als diesel wordt aangeboden zou voor gek versleten zijn. Maar de tijden zijn snel veranderd en de onterechte verbanning van diesels heeft voor een snel slinkend aanbod gezorgd. Opel doet daar echter niet aan mee. Dat is goed nieuws voor veelrijders, want die kunnen deze Crossland bestellen met een viercilinder diesel van 1,5 liter met naar keuze 110 pk en 250 Nm in combinatie met een handgeschakelde zesbak of 120 pk en 300 Nm met een zestrapsautomaat.

Wie minder kilometers aflegt zal zijn gading vinden in het benzine-aanbod dat bestaat uit drie versies van PSA’s PureTech-driecilinder van 1,2 liter. Het gaat daarbij om een turboloze versie met 83 pk en 118 Nm met een vijfbak, die volgens ons te mijden is wegens onvoldoende vlot in deze auto, om dezelfde motor met een turbo die 110 pk en 205 Nm produceert en met zijn handgeschakelde zesbak al garant staat voor zeer aanvaardbare prestaties, en om de 130 pk-versie die wij konden testen.

Die 130 pk-uitvoering (ook met een turbo) heeft een maximumkoppel van 230 Nm en voelt uiterst levendig en zeer vlot aan. Hij sprint naar de 100 in 9,9 seconden met de handbak en 10,2 seconden met de automaat en haalt 201 km/h (198 km/h met de automaat). Ons testverbruik met de manuele versie bedroeg 6,3 l/100 km. De CO2-normuitstoot van de 1.2 met 130 pk en handbak is met 108 tot 109 g (NEDC) zeer competitief.

We reden nog niet met de automaat, maar denken dat die zeker een meerwaarde heeft in de Crossland met de 130 pk sterke Puretech-krachtbron. De hangeschakelde zesbak van zijn kant is goed gespreid, maar de pook heeft wel lange schakelwegen en schakelt niet zo aangenaam.

Nieuwe GS Line

Wij reden met de GS Line-uitvoering. Die is nieuw in het Crossland-gamma en pakt uit met zwarte aluvelgen van 17 duim, een zwart dak, rode sierlijsten, ergonomische AGR-voorstoelen, LED-achterlichten en dakrails. Vooral de rode details in het interieur fleuren het voor het overige weinig frivole dashboard op. De kwaliteit van de gebruikte materialen voor het dashboard is OK, maar het is jammer dat Opel goedkoop hard plastic gebruikte voor de bovenzijde van de zijdeuren.
2972195 j13s08sbyjHet infotainmentsysteem met centraal aanraakscherm van acht duim doet wat het moet doen zonder ergens in uit te blinken, en is zeker niet van de snelste. Ook de resolutie van de 180°-achteruitrijcamera kan beter. Het infotainmentsysteem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto en er is nu ook een draadloze inductielader voorzien in de centrale console vooraan. 

Nieuwe technologieën

Andere nieuwe technologieën zijn onder meer de adaptieve full-ledkoplampen met bochtverlichting, grootlichtassistent en automatische niveauregeling, een head-updisplay op een glazen plaatje dat uit het dashboard tevoorschijn komt, een automatische noodstop en voetgangersdetectie en een dodehoekwaarschuwing. Er is ook een snelheidsbegrenzer en een snelheidsregelaar, maar die is niet adaptief.

De vernieuwde Crossland is er vanaf € 19.950 met de 83 pk sterke 1.2. Wij zouden hoe dan ook altijd voor de 110 of 130 pk-versie gaan. De 130 pk is er vanaf het Elegance-uitrustingsniveau, voor € 24.700. Wij geven echter de voorkeur aan de GS Line, met de kleurrijke details die hem wat vrolijker maken. Met de 130 pk-motor kost die € 26.700, maar voor € 900 minder biedt de 110 pk-versie van de GS Line al voldoende punch.

De nieuwe Crossland verloor zijn overbodige “X” maar kreeg wat meer persoonlijkheid, werd bijgeschaafd waar nodig en biedt een wat goedkoper en praktischer alternatief voor de Mokka uit eigen huis. Het is een auto die je koopt met je verstand, niet zozeer in een emotionele opwelling.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

78
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Correcte binnenruimte
Ruime koffer
Pittige driecilinder (110 of 130 pk)

Wat gevoelloos stuur
Traag infotainmentsysteem

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 419,79 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 548,68

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Opel Crossland 1.2 Turbo 130
Motor: benzine, 3 cilinders, 1.199 cm3
Maximumvermogen:96 kW / 130 pk
Maximumkoppel: 230 Nm
0-100 km/h:9,9 s
Topsnelheid:201 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:107 - 109 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:130 - 137 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 24.700 (Elegance, 130 pk)
VAA:€ 114,17 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:69,18 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy