donderdag, 11 maart 2021

TEST: BMW 316d A Touring: fleetverplichting

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: BMW 316d A Touring: fleetverplichting © BMW Group
De enige bestaansreden van een premium break met instapdiesel is de fleetmarkt. Wat mag je verwachten van een toegeknepen 320d: nog altijd Freude am Fahren of een steriele passe-partout?

P90352560 highResLaat ons eerlijk zijn. Als je ‘316d’ hoort, dan word je daar niet bepaald euforisch van. Van de oorspronkelijke 190 pk en 400 Nm van de 320d blijven er in de 316d amper 116 en 300 stuks over. Het motorblok is hetzelfde: het gaat in beide gevallen om de uitmuntende tweeliter-viercilinder. De 1.5-driecilinder werd (gelukkig) niet weerhouden, met dank aan de emissie- en de WLTP-normen.

Het verschil in pk’s en Newtonmeters tussen 320d en 316d is in grote mate toe te schrijven aan software. Die topt het vermogen en het koppel af, zodat de acceleratietijd van nul naar honderd toeneemt met liefst 2,8 seconden: de 316d met Steptronic-automaat doet er net geen tien tellen over, terwijl de 320d aan 7,1 seconden genoeg heeft.
P90352554 highResFluweelzachte mild hybrid

Toch is dat best ok qua prestaties. De meeste bestuurders zullen vinden dat de 316d voldoende vlot meekan met het verkeer. Bovendien is de tweeliter uit München een toonbeeld van moderne dieseltechnologie, die fluweelzacht draait en ongeacht de versie – 316d, 318d of  320d – voorzien is van mild hybride technologie. Die omvat een kleine opslagbatterij en een 48 volt-elektromotor van 8 kW die fungeert als starter en als alternator.

Mild hybrid technologie biedt aanzienlijk meer mogelijkheden om gebruik te maken van remenergierecuperatie dan een klassiek start-stopsysteem. De energie die bij het afremmen wordt teruggewonnen, wordt niet alleen gebruikt om elektrisch aangedreven voertuigfuncties van energie te voorzien, maar ook om extra aandrijfkracht te genereren. Die zachte elektrische boost zorgt voor een spontaner en tegelijk zachter vertrek. 

Tijdens de rit kan de elektrische boost worden gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen, zodat deze zo vaak mogelijk binnen een voor de efficiëntie geoptimaliseerd bereik kan draaien en verbruikspieken kan beperken. Bovendien zorgt de starter-alternator voor een uitzonderlijk soepele uitschakeling en een snellere en dus comfortabelere herstart van de verbrandingsmotor wanneer de Auto Start Stop-functie wordt gebruikt op kruispunten of in files. Dat is de dag van vandaag een uitgesproken troef.

Wanneer het voertuig vertraagt, kan de verbrandingsmotor bij een snelheid van minder dan 15 km/h worden losgekoppeld. De kinetische energie die wordt gewonnen bij het verder afremmen tot stilstand, wordt dan gebruikt voor recuperatie. 
P90352568 highResZuinig als het moet

Je zou misschien verwachten dat het verbruik en de CO2-uitstoot in ruil voor de gereduceerde pk’s en Nm’s een stuk zakken ten opzichte van de 320d, maar dat valt tegen. De 316d stoot in het beste geval 5 g/km minder uit, wat overeenstemt met 2 deciliter diesel. Dat is te wijten aan het feit dat de 320d tijdens de normcyclus amper zijn volle vermogen gebruikt. In de praktijk zou het verschil in verbruik tussen 316 en 320 wel eens groter kunnen zijn.

P90351265 highResDe achttrapsautomaat van ZF is in enkel geval een uitstekende metgezel voor wie maximaal energiezuinig wil rijden. Hij biedt diverse rijmodi en laat de motor aan verrassend lage toerentallen draaien. Bovendien is de sturing van deze automaat zo bij de tijd dat ze zelfs rekening houdt met de gegevens van het navigatiesysteem en de snelheidsregelaar om de schakelmomenten te timen. 

Wie op typische Vlaamse-wegen rijdt tegen 70 km/h en zacht accelereert aan de verkeerslichten, kan het verbruik onder de 4 liter krijgen. Behandel je het gaspedaal zoals een drummer de bastrommel aanslaat met zijn voet, dan kun je dat getal verdubbelen. Wij strandden op een redelijke 6,2 l/100 km. Dat is niet uitzonderlijk, maar lag voor een stuk aan het feit dat onze testauto nagelnieuw was. 

P90352561 highResIngehouden rijplezier 

We hebben ons het plezier van enige bochtenpikkerij niet ontzegd tijdens onze test. Want dit is en blijft een BMW, die nog steeds prat gaat op een perfecte gewichtsverdeling tussen de voor- en de achteras en een haast perfect compromis tussen wendbaarheid en stabiliteit, tussen een strakke wegligging en voldoende comfort. 

De sportieve bestuurder zal op zijn honger blijven bij het uitaccelereren van de bocht. Dan voel je haast dat de software de kraan dichthoudt en dat er nog veel virtuele paardjes staan te trappelen om losgelaten te worden. Met de 318d, die over 34 pk en 20 Nm extra beschikt, heb je dat gevoel minder. Hij lijkt ons dan ook de betere keuze voor wie een rijstijl hanteert die je als vlot maar niet sportief kunt labelen.

De vraag is of het de moeite loont om € 2.150 op te leggen en te upgraden naar de 318d. Die pitst 1,3 seconden van de optrektijd naar 100 km/h. Het klinkt misschien vreemd, maar dat zou zich in de praktijk kunnen vertalen in een lager verbruik, omdat je de intervallen waarin je de motor bij vollast aan het werk zet, korter zijn. Met de 420d Coupé zaten we bijvoorbeeld op 5,1 l/100 km.

In het geval van de leasingrijder is het kiezen: ofwel meer rijplezier, ofwel een beetje meer uitrusting, al kom je met € 2.150 niet zo heel ver. Bovendien moet je hier nog het verschil in BIV bijtellen. 

Aanvullende test: BMW 318i A Touring: het alternatief op benzine

Nu diesels ook in fleetmiddens vaak worden vervangen door benzines, is de 318i een interessant alternatief voor de 318d en 316d. De 318i is bij de huidige 3-Reeks het benzine-instapmodel, bij gebrek aan 316i. 

Na een tijdje met een driecilinder uitgerust geweest te zijn, verving BMW de kleine 1.5 van de 318i terug door een tweeliter met vier cilinders. Het gaat om dezelfde motor als in de 320i en 330i, maar dan teruggetuned tot een maximaal vermogen van 156 pk en een maximumkoppel van 250 Nm.

Optrekken van 0 naar 100 duurt met de 318i Touring 8,7 seconden en hij haalt 220 km/h. Het blok draait verfijnd en blijft altijd discreet. Omdat zijn maximumkoppel niet bepaald indrukwekkend is en er dus veel geschakeld moet worden met de manuele versnellingsbak, kunnen we de € 2.400 kostende, uitstekende achttrapsautomaat alleen maar aanraden. Die zorgt voor een meer ontspannen rijstijl, drukt het verbruik en de CO2-uitstoot en zorgt ook voor betere prestaties.

Ons testverbruik van 6,8 l/100 km toont aan dat de combinatie van tweeliter en automaat niet dorstig is. Met € 36.150 voor de 318d A Touring (met automaat) kost hij daarnaast in standaardlivrei € 2.550 minder dan een identiek uitgeruste 316d A Touring (met automaat) en € 4.700 minder dan de 318d A Touring. Voor wie niet vaak lange afstanden rijdt, lijkt de benzineversie dan ook het overwegen waard.

Personalisatie heeft zijn prijs

Het voordeel bij BMW is dat je niet per se moet opklimmen naar een hogere versie om toegang te krijgen tot bepaalde opties. Zo kun je je 316d aankleden met zo goed als alle goodies die voor de 320d beschikbaar zijn, zodat hij er als een halve M3 of een dikke 340i uitziet. 

We hebben voor de fun eens alle 47 opties in de configurator aangevinkt en kwamen uit op een totaalbedrag van € 70.494,95. Dat is bijna een verdubbeling van de basisprijs. De optieprijzen zijn dan ook niet van de poes. Het is hierop dat BMW zijn centen verdient, zoveel is duidelijk. 
P90351260 highResMaar wat zijn de ‘bare necessities’ voor een fleetwagen als deze? De meeste bedrijfsautorijders zullen opteren voor het Business Pack, dat je voor € 3.725 recht geeft op metaalkleur, een alarm, het spiegelpakket, de automatisch dimmende binnenspiegel, het Connected Package Professional en de BMW Live Cockpit Navigation Professional. Voor een kleine duizend euro meer krijg je ook een draadloze smartphonelader, een elektrische lendensteunregeling, het Parking Assistant Pack (met camera en sensoren), het Hi-Fi-luidsprekersysteem, en de voorbereiding voor de Wifi-hotspot (Business Pack Plus, € 4.680). 

Wat dan nog steeds ontbreekt, zijn de sleutelloze comforttoegang (€ 615) en stoelverwarming (€ 390). De kofferklep laat zich gelukkig standaard elektrisch bedienen. Ook een gewone cruisecontrol is inbegrepen, maar de adaptieve versie met stop&go-functie kost € 510. Om helemaal goed te zijn, moet je eigenlijk ook het Driving Assistant Pack aankruisen op de bestelbon (€ 920), want dat omvat een rijstrookassistent, een waarschuwing voor dwarsverkeer en een dodehoekassistent. 

En zo komen we met onze 316d A Touring uit op een prijs van € 45.815. Voor dat bedrag koop je bij een niet-premiummerk de top-of-the-bill versie met alle toeters en bellen. Wel zal die niet-premiumrivaal niet kunnen bogen op dezelfde restwaarde, maar dat wordt gecompenseerd door een grotere korting bij aankoop, zodat je op het einde van de rit een gelijkaardige TCO krijgt. 

Deze 316d A Touring is gewoon goed. Met de klemtoon op zowel ‘gewoon’ als ‘goed’. De 318d lijkt is iets homogener, maar wie prestaties minder belangrijk vindt, kan met het uitgespaarde geld wat extra opties aanvinken. En dat is nodig, want aan de basis is deze 3 aan de sobere kant.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Ophangingscomfort en geluiddemping
Fluweelzachte diesel
Personalisatiemogelijkheden

Sobere basisaankleding
Dure opties

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 665,19 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 783,49

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

BMW316d A Touring
Motor: Diesel, 4 cilinders, 1.995 cm3
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen:85 kW / 116 pk
Maximumkoppel: 300 Nm
0-100 km/h:9,9 s
Topsnelheid:202 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:105 - 114 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:126 - 146 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 38.700
VAA:€ 207,17 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:63-68%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy