zaterdag, 20 februari 2021

KORT GETEST: Mazda CX-5 SkyActiv-G: Can’t touch this

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Mazda CX-5 SkyActiv-G: Can’t touch this © Mazda
Mazda geeft de succesvolle CX-5 een midlife-opfrisbeurt. In plaats van de neus onder handen te nemen, richtte het merk zijn scalpel op het dashboard. Het aanraakscherm werd vervangen door een breedbeeldexemplaar dat enkel via de draai-drukknop en stembediening bediend kan worden.

2021 Mazda CX 5 Soul Red Crystal Action 4Een auto updaten kost handenvol geld, zeker anno 2020. Er is immers zoiets als de WLTP en de Euro 6d-norm waaraan alle constructeurs in Europa moeten voldoen. Voor een klein merk als Mazda betekent dat keuzes maken.

In plaats van de klassieke nose job heeft de constructeur ervoor geopteerd om wat aan het interieur te sleutelen en de human-machine-interface te verbeteren. Het resultaat is een tot 10,25 inch vergroot centraal display dat qua snelheid en helderheid een serieuze stap voorwaarts zet.
2021 Mazda CX 5 Interior 4Beter infotainment

Het nieuwe breedbeeldscherm met een aspectverhouding van 8:3 biedt gebruikers tal van voordelen: een gevoelig snellere opstarttijd, een sterk verbeterde helderheid dankzij de digitale weergavetechnologie en standaard Apple CarPlay-verbinding met kabel. 

De bediening wordt dus toevertrouwd aan de zogenaamde Commander – zeg maar Mazda’s versie van BMW’s iDrive – die hertekend werd voor nog meer gebruiksgemak. Gedaan met vettige vingers op het glas van het aanraakscherm, dat volgens Mazda voor te veel afleiding zorgt en onveilige toestanden kan creëren. Daar valt iets voor te zeggen. 

Over zeggen gesproken: eigenlijk is stembediening de veiligste manier om je auto te bedienen omdat je dan beide handen op het stuurwiel kunt houden en je blik op de weg. Bij Mazda werkt die spraakbediening best ok – allicht dat de goede geluiddemping (en dus ruisonderdrukking) een handje helpt. 

Grosso modo valt er weinig aan te merken aan de Commander-bediening en de menustructuur van het infotainment. Je geraakt vrij gemakkelijk waar je moet zijn en het is geen bos dat je niet meer ziet door de bomen. Het plaatje zou compleet zijn geweest mocht je met je vinger letters kunnen schrijven op de Commander, want telkens het virtuele toetsenbord afgaan met de muis om een navigatiebestemming in te geven is omslachtig. 
2021 Mazda CX 5 Soul Red Crystal Action 3Ademnood

Wij gingen op pad met de instapbenzineversie, een tweeliter met vier cilinders die 163 pk op de voorwielen zet via een manuele zesbak. Op papier lijkt dat voldoende vermogen, maar dit blok stelt het zonder turbo en heeft daardoor een flagrant gebrek aan koppel onderin. Wie vooruit wil komen, mag hoge toerentallen niet schuwen. Helaas druist dit in tegen de natuur van de CX-5, die liever met zachtheid wordt behandeld.

Kortom, hij richt zich tot de goede huisvader en -moeder in plaats van verkeerslichtsprinters. De manuele zesbak schakelt niettemin erg vlot en zuiver, wat zeker bijdraagt tot het rijplezier. Je kunt er best lage verbruikswaarden mee halen, zeker nu hij voorzien is van cilinderuitschakeling. Twee van de vier potten worden technisch werkloos bij deellast.

Van mild hybride technologie is echter geen sprake. Die zou het gat in de koppelkromme enigszins kunnen opvullen en de benzinemotor een handje kunnen helpen bij het accelereren. Tegelijk zou zo’n systeem het verbruik en de CO2-uitstoot verder kunnen drukken. 

Mazda zegt dat de uitstoot met de modeljaarwissel gedaald is van 163 g/km tot 152 g/km in het geval van de manuele SkyActiv-G met voorwielaandrijving (WLTP). Daarmee scoort deze CX-5 matig. De Opel Grandland X 1.2 Turbo, bijvoorbeeld, zit op 140 g/km, de VW Tiguan 1.5 TSI op 143 g/km en de nieuwe Hyundai Tucson 1.6 T-GDi op 153 g/km.    

2021 Mazda CX 5 Interior 1Rijk uitgerust

Voor € 31.490 krijg je de SkyDrive instapversie met standaard dodehoekcontrole, remassistentie voorwaarts en achterwaarts, actieve rijstrookassistent, 19-duimvelgen, privacy glass, parkeersensoren rondom, een 360°-camera, Apple CarPlay, zetelverwarming vooraan, een elektrische kofferklep, cruisecontrol, navi met 5 jaar gratis updates, head-updisplay en zelfs ledkoplampen met sproeiers. 
2021 Mazda CX 5 Interior 30Wil je een lederen interieur, dan ben je aangewezen op de SkyCruise. Voor € 4.500 extra krijg je naast de runderhuid op je stoelen ook adaptieve cruisecontrol, een elektrisch schuifdak, zetelverwarming achteraan, geventileerde en elektrisch bediende zetels vooraan en een Bose sound system, om de voornaamste elementen te noemen.

Een automaat kost je € 2.000 extra, hetzelfde geldt voor de intelligente 4x4-aandrijving. Dat zijn marktconforme prijzen. Wel krijg je bij Mazda 3 jaar waarborg en mag je uitgaan van bovengemiddelde restwaardes als je de lease-offertes erop naslaat. 

Niet onbelangrijk om te melden: Mazda zal in 2021 zowel de NEDC- als de WLTP-waarden blijven communiceren voor de CX-5, wat betekent dat je als zelfstandige of als vennootschap steeds de laagste waarde mag hanteren voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid, het voordeel van alle aard en de solidariteitsbijdrage.

De CX-5 is nog steeds een sterk aanbod in zijn segment. Hij combineert een expressief design met een algemene kwaliteit die gezien en gevoeld mag worden. Zo vrijgevig de CX-5 2.0 SkyActiv-G is met zijn uitrusting en uitstraling, zo karig blijkt hij met zijn prestaties. De infotainmentupdate is alleszins geslaagd te noemen.

Verbeterd infotainment
Geluiddemping en comfort
Volledige standaarduitrusting

Teleurstellende prestaties
Geen schrijffunctie voor gps

 

Mazda CX-52.0 SkyActiv-G
Motor:2-liter 4-cilinder
Overbrenging: Manuele zesbak, voorwielen
Maximumvermogen:120 kW / 163 pk
Maximumkoppel: 213 Nm
0-100 km/h: 10,3 s
Topsnelheid:201 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:152 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 31.490

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy