zondag, 21 februari 2021

Exclusieve test: Mercedes-AMG GT R Pro: Hardcore vat vol sensaties

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Exclusieve test: Mercedes-AMG GT R Pro: Hardcore vat vol sensaties © MediaInMotion
Elk gamma verdient een topmodel, en bij de Mercedes-AMG GT Coupé-familie is dat deze GT R Pro met 585 pk. Deze tot 750 exemplaren gelimiteerde topversie is niet krachtiger dan de GT R waarvan hij werd afgeleid, maar wel een heel pak extremer. Het is dan ook een voornamelijk op circuitgebruik gerichte uitvoering van Mercedes’ sportwagen. 



Mercedes AMG GT PRO TEST 0005Wie zegt dat de GT R Pro niet het absolute topmodel van het GT-gamma is heeft gelijk, want dat is de Mercedes-AMG GT Black Series met 730 pk. Dat is echter een van de GT3-racer afgeleid model dat maar gedurende één jaar gebouwd wordt en enkel door een select kransje trouwe AMG-klanten gekocht kan worden. Hij is met een prijskaartje van minstens € 360.000 bovendien nog extreem veel duurder dan deze GT R Pro die toch ook al minimaal € 219.857 zonder opties moet kosten. 

De begin 2019 gelanceerde GT R Pro is een lichtere, stijvere en agressievere “hardcore” variant van een al bepaald onzachte sportwagen, die we al konden testrijden als 557 pk sterke GT C Roadster en als GTS met 510 pk. Hij is gebaseerd op de GT R, waarvan hij de biturbo-V8 van vier liter met 585 pk en 700 Nm, de AMG Speedshift-zeventrapsversnellingsbak en alle technische basiskenmerken overneemt, maar is veel circuitgerichter. Zo krijgt hij een verstevigd onderstel met verstelbare dempers en stabilisatorstangen, een halve rolkooi en een track pack met vierpuntsgordels en een brandblusser, naast een gewichtsbeheersingskuur. Ook de aerodynamische kenmerken verschillen, waardoor hij bij 250 km/h maar liefst 99 kg meer downforce genereert dan de “gewone” GT R. Hij doet dat onder meer met een extra splitter onder de voorbumper die met metalen staafjes op zijn plaats wordt gehouden zoals in de autosport, een nieuw vormgegeven voorskirt met carbon flics aan de zijkanten, een andere spoiler op de kofferklep, een nog stoerdere diffuser achteraan en zeer veel kleine addenda om de luchtstroom nog beter te geleiden. Op dat vlak vallen vooral de luchtsleuven in de voorste spatborden op. Die ventileren de wielkasten voor een vermindering van de opwaartse druk aan de voorzijde en zijn ook terug te vinden op de Porsche GT3 RS, waar deze AMG vaak mee wordt vergeleken.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0006Hardcore, zoals de RS bij Porsche

De Mercedes-AMG GT R Pro met die Porsche 911 GT3 RS vergelijken is echter niet helemaal correct. OK, beide modellen vormen het sportieve summum van hun respectievelijke gamma, en allebei zijn ze zo goed als puur circuit-geörienteerd en niet gemaakt voor dagelijks gebruik. Ze zijn ook allebei even onbetaalbaar. Maar fundamenteel zijn het gewoon twee compleet verschillende auto’s. De Porsche doet het sinds mensenheugnis met een atmosferische zescilinder boxermotor in overhang achteraan, terwijl Mercedes’ AMG GT juist gekenmerkt wordt door zijn erg lange neus met daarin een vier liter grote V8 met twee turbo’s en de versnellingsbak en aandrijving achterin volgens het Transaxle-principe. Dat zorgt voor een compleet ander weggedrag en karakter, waarbij -ook nu Mercedes met de GT R Pro een poging doet om de hegemonie van de Porsche te doorbreken- de 911 GT3 RS nog altijd dé referentie blijft. 

Toch mag je deze AMG GT R Pro niet onderschatten. In vergelijking met de even krachtige GT R rondt de Pro-uitvoering de Nordschleife van de Nürburgring in 7 minuten, 4 seconden en 632 honderdsten, wat maar liefst zes seconden sneller is.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0028Only for experienced drivers

Het is eigenlijk onmogelijk en onverantwoord om op de openbare weg de mogelijkheden van deze AMG uit te buiten. Dat zou namelijk geheid resulteren in een zware boete, een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs of -erger nog- een onbetaalbare crash. Deze auto is zo brutaal en snel dat je er altijd met je volle verstand bij moet blijven, en al helemaal wanneer het regent. Tijdens de eerste testdag lagen de wegen er nat bij, waardoor ik al snel merkte dat dit geen spek voor ieders bek is toen ik het gaspedaal (niet eens volledig) indrukte bij 150 km/h en de auto meteen achteraan uitbrak, gelukkig snel gecorrigeerd door ondergetekende en het wakende ESP. Ook bij het snel accelereren in de bocht van een snelwegoprit voel je de achterkant zich op een bepaald moment systematisch opzijzetten, wat makkelijk te corrigeren valt en voor extra sensaties zorgt.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0037Specifiek voor de GT R en GT R Pro voorziet Mercedes een gele en ronduit cooledraaiknop op de centrale console waarmee je de instelling van het ESP gradueel kan aanpassen van “hou alles toch maar mooi onder controle maar laat een beetje Spielerei toe” tot “als je niet weet waar je mee bezig bent kan ik enkel nog proberen om je uit de muur te houden, zonder enige garantie op succes”. De meest liberale instelling is dan ook enkel geschikt voor circuitgebruik en zeer ervaren piloten. Leuk is het echter wel.

Been- en beenhard

De veerweg, druk en rebound van de dempers kan aangepast worden. Manueel, welteverstaan, door een verstelwieltje op de dempers, waardoor je dat niet in één, twee, drie kan doen en al wat kennis van techniek nodig hebt om te weten welke stand ideaal is. Dat is opnieuw een typisch kenmerk van “trackday weapons” zoals deze GT R Pro, die op zijn best is op plakkerige semislicks met een ophangingsafstelling in functie van het gekozen circuit en de weersomstandigheden. 

Wanneer de wegen er niet biljartvlak bijliggen, wat bij ons zowat altijd het geval is, word je al snel gewaar dat dit geen geschikte auto is voor elke dag. Hij is namelijk beenhard opgehangen, en elke richel, oneffenheid of put voel je integraal en ongefilterd. Toen we met de GTC reden vonden we hem hard, maar dat was een luchtmatras vergeleken met deze GT R Pro. Toch heeft dat gebrek aan ophangingscomfort zijn charme, omdat het perfect past bij een rasechte sportwagen zoals deze AMG, en op circuits voor veel nuttige feedback en een uiterst strakke wegligging en volgzaamheid zorgt.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0010Snel naar de 100 en terug…

Bij manoeuvres aan lage snelheden voel en hoor je de brede banden schuren en schuiven, en het is pas wanneer er een zekere snelheid inzit, dat ze zich ontplooien tot de plakkers die ze echt zijn. De grip van de Michelins Pilot Sport Cup is -eens ze warmgereden zijn- indrukwekkend, terwijl in de gesmede wielen van 19 duim vooraan en 20 duim achteraan altijd koolstofkeramische remschijven huizen. Die moeten garant staan voor onversaagde vertragingen, ook bij zwaar circuitgebruik. Ik kon ze zelfs na talloze 0-100-0-oefeningen niet op enige vermoeidheid betrappen. Integendeel zelfs. Hoe warmer ze werden, hoe efficiënter. Indrukwekkend, maar opnieuw een bewijs dat dit een auto voor het circuit is, want wanneer ze koud zijn, zijn deze remmen niet bijzonder efficiënt. Typisch voor keramische schijven.

De sprint naar de 100 km/h neemt niet meer dan 3,6 seconden in beslag met de launch control-functie, en de topsnelheid van 318 km/h laat evenmin iets te wensen over. De hernemingen zijn daarnaast gewoon hallucinant, vergezeld van een heerlijke soundtrack.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0018Opvallend opvallend

Het bleek tijdens mijn testperiode gewoon onmogelijk om onopvallend te blijven. Door zijn specifieke koetswerkaddenda, zijn algehele look én zijn indrukwekkende sound (hier heeft Europa blijkbaar nog geen negatieve invloed op het uitlaatgeluid) kan je een passerende AMG GT R Pro onmogelijk missen. Werkelijk talloze keren kreeg ik goedkeurende blikken van andere automobilisten, die vaak vertraagden en even naast me bleven rijden om de auto te bewonderen. Maak u echter geen illusies, als je hem de sporen geeft wanneer er voetgangers of fietsers in de buurt zijn word je onmiddellijk voor een asociale patser versleten. Pas daar dus maar mee op als je hem ooit zou kunnen testen.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0029Voor dagelijks gebruik is deze extremist ongeschikt. De in- en uitstap is door de lage inplanting van de ultralichte carbon racekuipjes en de hoge randen ervan niet gemakkelijk en de verstelmogelijkheden van die “bucket seats” zijn beperkt tot het voor- of achterwaarts bewegen van de hele stoel. Geen lendensteunregeling, verstelbare hoofd- of rugleuning hier, al miste ik die geen moment, terwijl de sportieve en lage rijhouding natuurlijk perfect op zijn plaats is in een dergelijke auto.

Mercedes AMG GT PRO TEST 0036Ook het ver naar achteren geplaatse versnellingspookje dat je gelukkig weinig nodig hebt is ergonomisch niet ideaal, en de nochtans knappe buitenspiegels zijn zo geplaatst dat ze het zicht schuin naar voren hinderen. 
Mercedes AMG GT PRO TEST 0007Eenmaal de motor gestart merk je bovendien dat de geluiddemping niet bepaald die van een E-Klasse is. Ook manoeuvreren met dit dure juweel met de o zo kwetsbare snuit en over de grond schurende carbon-voorspoiler is altijd een risico. Drempels, inritten, hellingen… allemaal elementen die je met angst voor het beschadigen van die dure stroomlijnaddenda aan de voorzijde vervullen. 

Rijden met een GT R Pro is een feest voor wie van sportieve sensaties houdt. Nog los van het gebrul en de ferme duw in de rug bij volgas is er het directe stuur dat je nauwkeurig leidt naar waar je wil, geholpen door de vierwielsturing. Het is wel wennen aan de erg lange motorkap, waardoor de rijbeleving anders is dan bij de reeds vernoemde Porsche 911. Anders, maar niet minder goed, want smaken verschillen, en in die zin is het fantastisch dat Mercedes, in tegenstelling tot BMW en Audi, een rechtstreekse strijd aangaat met dé Duitse sportwagenspecialist.
Mercedes AMG GT PRO TEST 0001De GT R Pro is géén auto voor onervaren bestuurders, is niet geschikt voor dagelijks gebruik en kost je een arm en een been, als je er al één kan bemachtigen, want er worden er maar 750 van gemaakt. Hij is echter een perfect voorbeeld van een compromisloze sportwagen die toch op de openbare weg mag en die zijn bestuurder en passagier sensaties voorschotelt waarvoor je anders alleen in Bellewaerde of Walibi terechtkan, met een auditief festijn erbovenop. Hij is nog niet even snel als de absolute referentie op dit gebied, maar heeft de enorme verdienste om te tonen dat AMG in een razend tempo nadert op de grote concurrent uit Züffenhausen en die laatste qua exclusiviteit alvast met dit model weinig te benijden heeft.

84
Aandrijving19/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Machtige prestaties
Fantastische uitlaatsound
Indrukwekkende verschijning

Plaatsing van de buitenspiegels
Beenharde ophanging (bij straatgebruik)
Ongeschikt voor onervaren bestuurders

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: op aanvraag
TCO 48 maanden / 100.000 km: op aanvraag

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat.

Mercedes-AMGGT R Pro
Motor:4.0i V8 Bi-Turbo
Overbrenging: Automaat, 7 versnellingen
Maximumvermogen:430 kW / 585 pk
Maximumkoppel: 700 Nm
0-100 km/h: 3,6 s
Topsnelheid:318 km/h
Gemiddeld testverbruik:15,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:284 g/km (NEDC)
Catalogusprijs incl. btw:€ 219.857
VAA:€ 2.828 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40 %

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy