woensdag, 17 februari 2021

TEST: Hyundai Tucson Hybrid: bye-bye middelmatigheid

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Hyundai Tucson Hybrid: bye-bye middelmatigheid © Hyundai
Hyundai wist heel goed dat om de Europese consument te (blijven) verleiden, het nog een tandje moest bijsteken inzake design, afwerking en technologie. De Tucson doet veel meer dan dat: hij demarreert uit het peloton, en dat heeft zo zijn gevolgen qua positionering. 


2021 HMB Tucson Action 010De volledig nieuwe Tucson is de vierde generatie van Hyundai’s bestseller, waarvan er tot nog toe 1,4 miljoen stuks werden verkocht in Europa. Sommigen zouden zeggen: never change a winning team, maar het nieuwe model breekt duidelijk met zijn voorgangers door een revolutionaire nieuwe look te introduceren die ‘Sensuous Sportiness’ werd gedoopt.2021 HMB Tucson Detail 001De meest opvallende belichaming van die nieuwe designtaal is de indrukwekkende grille. Het is haast een beeldhouwwerk en zou volgens Hyundai het resultaat zijn van een nieuwe designmethodiek, ‘parametric dynamics’ genaamd. Daarbij worden lijnen, hoeken en vormen gecreëerd met behulp van algoritmes om een onuitgegeven, gedurfde designesthetiek te creëren, aldus het persdossier. 

Het resultaat: uitgesproken geometrische patronen gekend als ‘parametric jewels’ doorheen het design van de SUV. De meest in het oog springende vertoning van deze juwelen zijn de verborgen lichten in de grille. Dankzij hypermoderne lichttechnologie transformeert de donkere chromen look van de grille in juweelachtige vormen wanneer de dagrijlichten worden ingeschakeld. Knap, to say the least.
2021 HMB Tucson Detail 025Ruim en praktisch

De Tucson groeit niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Met 20 mm extra in de lengte, 15 mm in de breedte en een wielbasis die met 10 mm verlengd werd in vergelijking met de vorige generatie is hij een stuk ruimer. Achterin geniet je zelfs van 26 mm extra beenruimte. Dit geldt zowel voor de hybride modellen als de modellen met een verbrandingsmotor, dankzij een slimme plaatsing van de batterij onder de achterbank.
2021 HMB Tucson Detail 024In vergelijking met de niet-hybride Tucsons is de koffer slechts 4 liter kleiner (616 in plaats van 620 liter), en dat is toch een knappe prestatie. Alleen is het gevolg van de batterijplaatsing dat de achterbank niet verschuifbaar is. De rugleuning kun je wel in diverse hoeken plaatsen. 

Daarnaast kan de bestuurder of een passagier op de achterbank de passagierszetel elektrisch naar voren of achteren laten schuiven en de rugleuning laten kantelen met behulp van een knop in de linkerflank van de rugleuning. Handig om iemand met lange benen te laten instappen. Wel is deze ‘Walk-In’- voorziening enkel op de topversie (Shine) beschikbaar.2021 HMB Tucson Detail 052De voorstoelen zelf zitten overigens uitstekend – althans de elektrisch bedien-, verwarm- en ventileerbare exemplaren waarmee onze testauto was uitgerust. 
2021 HMB Tucson Detail 027Wow-beleving

Wat opvalt aan het interieur van de Tucson, is het Audi-achtige stuur met daarachter de cleane digitale tellerpartij en de dubbele chroomrand die zich over de breedte van het dashboard uitstrekt en in de deurpanelen doorloopt.

2021 HMB Tucson Detail 037Centraal prijkt een schuin ingeplante middenconsole waarin bovenaan het 10,25 duim grote AVN-T scherm zit ingewerkt (standaard vanaf de tweede uitrustingsversie). 

De materiaalkeuze getuigt van goede smaak en in navolging van de Peugeot 3008 maakt Hyundai ook gebruik van textiel op het dashboard dat aanvoelt als een chic maatpak. Fysieke knoppen en toetsen werden zoveel mogelijk vervangen door aanraakbedieningen, wat voor een heel strakke look zorgt, maar ook zijn ergonomische nadelen heeft. Gelukkig zijn er diverse sneltoetsen onder het scherm en hadden de designers het goede idee om de aircobediening los te trekken van het infotainment. Take note, Volkswagen. 

Voor nog meer digitale wow zorgt de nieuwe mogelijkheid om gebruikersprofielen aan te maken, zodat de inzittenden hun voorkeuren op het vlak van infotainment kunnen personaliseren. Het gebruikersprofiel bewaart in de cloud de keuzes op het vlak van infotainment, zoals taal, Bluetooth, navigatie en stemherkenning, alsook favoriete radiostations. 

2021 HMB Tucson Action 020Happy hybride

De hybride versie bestaat uit een 1.6 liter T-GDi Smartstream benzinemotor van 132 kW (180 pk) en een elektromotor van 44 kW (60 pk) gevoed door een 1,49 kWh grote lithium-ionpolymeerbatterij. Samen zet het systeem 230 pk en 350 Nm op de voorwielen via een klassieke zestrapsautomaat. 
2021 HMB Tucson Action 019Op papier verbruikt deze hybride afhankelijk van de uitrusting 5,6 à 5,7 l/100 km volgens de WLTP-cyclus, wat overeenstemt met een CO2-vork van 126 tot 131 g/km. Hij haalt een top van 193 km/h en kan in acht seconden rond naar honderd per uur optrekken. Dat is best vlot. De automaat schakelt soepel en zorgt voor een veel aangenamere rijervaring dan de CVT-achtige toestanden die je aan boord van de Toyota RAV4 beleeft. 

Het verbruik is heel erg afhankelijk van de rijomgeving. Tuf je op je gemak tegen 70 km/h, dan kun je het verbruik onder de 5 l/100 km krijgen. Ga je de snelweg op, dan zit je al snel boven de 8 l/100 km. Gemiddeld kwamen we op 6,6 liter uit, wat best puik is gezien het formaat en de prestaties van de auto. 
2021 HMB Tucson Action 016De ophanging past bij de roeping van de Tucson. Oneffenheden worden prima gedempt en de focus ligt een tikkeltje meer op comfort dan op rijdynamiek, al heb je over dat laatste niet te klagen. Het stuur voelt naturel aan, de remmen ietsje minder.
2021 HMB Tucson Action 008Mooie vogel, dure vogel?

Zoals steeds bij de Aziatische merken, zijn de personalisatiemogelijkheden beperkt. Je hebt enkele uitrustingsniveaus waaraan je nog een optietje of twee-drie kunt toevoegen. Dat is de tol van de rationalisatie. Het vervelende aan deze optiepolitiek is dat je soms een niveau moet klimmen om toegang te krijgen tot bepaalde uitrustingselementen. En zo betaal je uiteindelijk toch wat meer dan je initieel had gewild.

De instapversie van de Tucson Hybrid heet Inspire en kost € 35.099 inclusief btw. Voor dat bedrag krijg je alu velgen van 17 duim, automatische airco met Multi-Air Mode, Forward Collision Avoidance Assist, Lane Keeping Assist en een achteruitrijcamera, om de voornaamste zaken te noemen. 

De meeste klanten zullen allicht opteren voor wat meer luxe en minstens voor de Techno gaan, die het grote centrale display met navigatie, een elektrische lendensteun voor de bestuurder, dakrails, parkeersensoren achteraan en elektrisch inklapbare spiegels omvat. Meerprijs: € 2.000. Voor nog eens duizend euro meer zit je aan de Feel-versie (€ 38.099), die allicht de populairste zal worden omdat hij over zaken beschikt als privacy glass, smart key, een in de hoogte verstelbare passagierszetel (!), een draadloze smartphonelader en parkeersensoren vooraan. 

2021 HMB Tucson Action 004Wil je de full monty, dan moet je € 43.099 neertellen voor de Shine-versie. Slik… Maar dan heb je werkelijk alles wat je hartje begeert en nog meer. De Tucson is geen goedkoop Koreaantje meer, zoveel is zeker. Dat is het rechtstreekse gevolg van Hyundai’s keuze om deze Tucson hogerop te plaatsen. Hij hoeft dan ook op geen enkele manier onder te doen voor zijn concurrenten, zoals daar zijn de Ford Kuga, Honda CR-V en Toyota RAV4. Au contraire

De nieuwe Hyundai Tucson wil – en zal ongetwijfeld – klanten verleiden die tot nog toe halsstarrig vasthielden aan de usual suspects. Hij verkoopt zijn huid terecht duurder dan voorheen, zonder daarom kapsones te krijgen. Wie de rekening maakt, zal snel inzien dat je bij de concurrentie niet minder betaalt, maar veelal minder krijgt, zeker inzake kwaliteit.   

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Overtuigend hybride geheel
Knap design, mooie aankleding
Toptechnologie op alle vlakken

Beperkende optiepolitiek
Geen verschuifbare achterbank

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 511,31 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 635,91

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Hyundai TucsonHybrid
Motor:4 cilinders, 1.598 cc
Overbrenging: Automaat (6 versnellingen)
Maximumvermogen:169 kW / 230 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 8,0 s
Topsnelheid:193 km/h
Gemiddeld testverbruik:6,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:126-131 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 35.099
VAA:€ 151,91 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:67,75 %

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy