dinsdag, 23 februari 2021

TEST: Mini Cooper S E Countryman All 4: Fake No More

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Mini Cooper S E Countryman All 4: Fake No More © BMW Group
De stekkerversie van Mini’s cross-over kreeg in 2018 het label ‘fake hybride’ opgekleefd door de Belgische fiscus, te wijten aan zijn kleine batterij. Intussen propte BMW wat extra cellen in de buik van deze sympathieke jongen, die nu weer 100% fiscaal aftrekbaar is. Hij rijdt ook leuker dan we ons konden herinneren. 


De Mini Countryman “Mk II” liet een gemengde indruk achter toen we hem voor het eerst testten in 2017. Hij was flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, was beter afgewerkt en reed ook evenwichtiger, maar toch voelde hij niet helemaal lekker aan. De ophanging was nogal droog en het geheel leek wat raffinement te missen.

P90389424 highResOnze verrassing was dan ook groot toen we met deze gefacelifte versie op pad gingen. Het eerste wat ons opviel, was de vergevingsgezindheid van de schokdemping. Hobbels en putten worden haast als in een limousine gladgestreken. Nochtans is er in Mini’s perscommunicatie nergens sprake van een wijziging aan de ophanging ten opzichte van de oorspronkelijke versie. Zou de zwaardere batterij er voor iets tussen zitten?

P90389461 highResMoest de eerste stekker-Mini het met 7,7 kWh doen, dan groeide de capaciteit van de accu intussen naar 9,6 kWh. Daarmee geraak je officieel (volgens de WLTP) 42 kilometer ver zonder iets uit te stoten. Aan het aandrijfgeheel van de Cooper S E All 4 veranderde niets. Onder de bolle motorkap ligt nog steeds een 136 pk sterke driecilinder van anderhalve liter die de voorwielen aandrijft. De achterwielen worden dan weer aangedreven door een 88 pk sterke elektromotor, zodat het systeemvermogen op 220 pk uitkomt.
P90389421 highResKarakter te over

Eigenlijk is de Mini Countryman een uniek aanbod in het compacte SUV-segment. Er is geen andere cross-over van dit formaat die zoveel karakter uitstraalt, met zijn gebombeerde motorkap, zijn fascinerend vormgegeven koplampen met dikke mascara en zijn vrij verticale voorruit. Het zwevende dakpaneel, de typische zijruitjes achteraan en de rechte achterklep geflankeerd door achterlichten met Union Jack-motief doen het verhaal stilistisch helemaal kloppen.

Door de boxy achterpartij is het achterin ook aangenaam toeven – hier geen claustrofobisch aflopende daklijn zoals in de nieuwe Opel Mokka, bijvoorbeeld – terwijl het koffervolume van 405 liter best ok is. De achterbank is in drie aparte delen neerklapbaar, maar kan wel niet in de lengte worden verschoven.

Het liefst van al neem je natuurlijk plaats op de bestuurdersstoel. Die is op de Cooper S E standaard van het sporttype en biedt daarmee voldoende steun en verstelmogelijkheden. Werkelijk prachtig is het Chester Malt Brown lederen interieur met beige biesje, dat het interieur een erg knusse en chique uitstraling geeft in combinatie met het zwart van het dashboard en de hemelbekleding. 

P90389451 highResDe bedieningen voelen ook kwaliteitsvol en duurzaam aan. De tuimelschakelaars op de middenconsole zijn nog steeds van de partij, net als de gadgetachtige ledring rond het centrale display die regelmatig van kleur en intensiteit verandert zonder dat er enige logica lijkt achter te zitten. Het moet de indruk wekken dat deze Mini leeft. Beetje spooky en wat mij betreft overbodig.P90389446 highResOver het infotainment zelf niets dan lof. Het systeem laat zich intuïtief bedienen, is helder gestructureerd en voorzien van top notch connectiviteit. Ook de spraakbediening werkt behoorlijk. 

Geraffineerd maar geen zuinigheidswonder 

Dat BMW niet aan zijn proefstuk toe is met deze plug-inhybride aandrijfgroep, dat merk je om te beginnen aan de naadloze manier waarom de 1.5-driecilinder aansluit op de elektrische aandrijving. Geef je wat gas bij, dan wordt de benzinemotor in een oogwenk wakker en zorgt hij voor een graduele, schokvrije duw in de rug. Hij is bovendien bijzonder discreet, zodat je je oren al goed moet spitsen om vast te stellen of hij draait of niet.

Om maximaal efficiënt te rijden met deze auto zou je altijd het navigatiesysteem moeten activeren. Alleen dan kan deze Mini proactief inschatten waar hij best elektrisch rijdt en waar hij zijn batterij beter spaart. Gemiddeld moet je rekenen op zo’n 40 kilometer elektrisch rijbereik, maar veel hangt af van de buitentemperaturen en het feit of je het interieur hebt voorverwarmd terwijl de auto is ingeplugd.

P90389400 highResOver de hele test, die voor 70% uit snelweg bestond en 30% uit een combinatie van agglomeratie en wegen waar je 70 mag, kwamen wij uit op een verbruik van 9 kWh/100 km en 6,3 l/100 km, wat niet uitzonderlijk zuinig is. Een deel van de verklaring schuilt in het feit dat je op de snelweg al snel aan 7,5 l/100 km zit. Dat is iets meer dan de gewone benzineversie omdat je natuurlijk de batterijen meezeult en op dat moment amper of geen elektrische ondersteuning krijgt. 

Wel is hij verrassend stil op die snelweg, wat hem een aangename reisgezel maakt. Ook de goed werkende adaptieve cruisecontrol draagt bij tot zijn snelwegcapaciteiten. Voor de rest kun je ook beschikken over een actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, een head-updisplay en alles wat je vandaag mag verwachten in deze categorie.

Flink aan de prijs of niet?

Laten we wel wezen: € 41.000 inclusief btw is geen habbekrats. Het is zelfs € 4.350 meer dan de Cooper S E All4 van 2017. Voor je het weet, flirt je met de kaap van 50k als je enkele pakketten aanvinkt en/of er helemaal je eigen ding van maakt. Ga je hem echter vergelijken met de technisch gelijkaardige BMW X1 xDrive25e, dan valt het eigenlijk nog mee: zijn Duitse neef kost € 46.350. De Audi Q3 Sportback staat voor € 44.500 in de prijslijst, de Mercedes-Benz GLA 250e voor € 45.617 en de Volvo XC40 T4 Recharge verkoopt zijn Zweeds-Belgische huid voor een fikse € 46.780.

Verruim je je vergelijkingsbasis naar de niet-premiummerken, dan zul je vaststellen dat de Kia XCeed PHEV slechts € 36.490 kost. De PHEV-varianten van de PSA-SUV’s zitten rond de 40k. Maar eigenlijk is er geen vergelijk. Wie voor de Mini Countryman gaat, gaat voor de Mini Countryman en aanvaardt geen alternatief. 

De Mini Countryman is een bijzonder veelzijdige auto die eigenlijk geen concurrentie heeft. Geen enkele cross-over biedt deze uitstraling en personalisatiemogelijkheden. De Cooper S E All4 rijdt bovendien erg aangenaam en heeft de fiscaliteit (weer) aan zijn kant staan. Wie de verbrandingsmotor courant aanspreekt, mag echter geen verbruiksmirakels verwachten. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Uitstraling en aankleding
Rijcomfort en aandrijfraffinement
Ruim en praktisch

Vele en dure opties
Dorstig op de snelweg

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 621,64 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 596,56

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Mini CountrymanCooper S E All4
Motor:benzine turbo + elektromotor, 3 cilinders, 1.499 cm3
Overbrenging: Automaat, 6 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:162 kW / 220 pk
Maximumkoppel: 385 Nm
0-100 km/h: 6,8 s
Topsnelheid:196 km/h
Gemiddeld testverbruik:6,3 l/100 km & 9 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:40 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 41.000
VAA:€ 115,52 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy