donderdag, 11 februari 2021

TEST: Volkswagen Golf GTE 1.4 eHybrid: GTE maar geen GTI

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Volkswagen Golf GTE 1.4 eHybrid: GTE maar geen GTI © Volkswagen AG
VW biedt op de achtste Golf-generatie niet één maar twee verschillende plug-in hybrides aan. Er is de eHybrid met 204 pk en deze GTE die in totaal 245 pk levert en daarmee niet alleen qua naam maar ook qua positionering, aankleding en vermogen refereert aan de precies even krachtige GTI. Maar zijn beide modellen vergelijkbaar?



Het motorenaanbod op de nieuwe Golf is ongezien. Alleen al als hybride bestaat hij als eTSI-mild hybrid (48 v) met vermogens van 110, 130 en 150 pk en als plug-in hybride met 204 of 245 pk. Beide PHEV’s gebruiken dezelfde lithium-ionbatterij maar hebben een andere insteek. Terwijl de 204 pk-versie de “redelijke” optie is, gaat de krachtigste van de twee alvast qua positionering, looks en aankleding de sportieve toer op, en hoort hij met zijn GTE-badge thuis in het rijtje waar verder ook de GTD en GTI-versies staan: de sportieve kern van het Golf-gamma.
DB2020AU01373 largeKiller looks

De GTE en de GTI delen dezelfde sportieve bodykit met de zijschorten en sportieve voorbumper, al verschilt de achterbumper van de GTE door het ontbreken van uitlaten. Waar de GTI uitpakt met rode accenten zijn die bij de GTE blauw.

DB2020AU01381 large

Ook binnenin zie je dat de GTE zich als sportief model positioneert, met een goed in de hand liggend sportstuur en prachtige, uitstekend zittende sportstoelen met ingewerkte hoofdsteunen. Die stoelen zijn bekleed met een knappe ruitjesstof die doet terugdenken aan de eerste Golf GTI-generaties en ook hier blauwe accenten krijgt in plaats van rode.
DB2020AU01344 large50 procent meer batterijcapaciteit dan voorheen

De GTE combineert een 1.4-turbobenzinemotor met vier cilinders en 150 pk met een hybride module met een elektromotor van 109 pk en een zestraps-DSG-versnellingsbak. De batterij is 13 kWh groot en daarmee de helft groter dan die van zijn voorganger (9 kWh). Het maximale systeemvermogen bedraagt 245 pk, exact even veel als dat van de tweeliter uit de GTI. Het maximumkoppel ligt met 400 Nm zelfs 30 Nm hoger.

Het elektrisch rijbereik van de nieuwe GTE ligt door de 50 procent grotere batterij een stuk hoger dan bij de vorige GTE en VW kondigt in optimale omstandigheden 64 kilometer aan. Tijdens onze winterse test gaf de boordcomputer bij het vertrek telkens zo’n 45 kilometer aan. Een normale en perfect bruikbare waarde dus. 
DB2020AU01371 largeZuiver elektrisch haalt de GTE 130 km/h en wanneer de batterij voldoende opgeladen is start hij automatisch in elektrische modus, waardoor je hele ritten, met zelfs stukken snelweg, moeiteloos elektrisch rijdt vooraleer je beseft dat de benzinemotor niet ingeschakeld werd. Wanneer de energie in de batterij onder een bepaald niveau daalt of de snelheid boven de 130 km/h oploopt schakelt hij over op Hybrid-modus, maar je kan die setting natuurlijk ook zelf inschakelen. In die modus heb je trouwens de mogelijkheid om het laadpeil van de batterij via drie symbolen in het infotainmentsysteem gelijk te houden, te verhogen of te verlagen tot een bepaald niveau. Verder houdt de auto -als de navigatie is ingeschakeld- ook rekening met de routegegevens om zo tot een optimaal verbruik en elektrisch rijbereik te komen.

De elektromotor slaagt erin om de GTE bij normale snelheden vlot aan te drijven. Wanneer de 1.4 hem komt bijspringen merk je echter een gebrek aan verfijning op. Als je elektrisch rijdt is het voorbeeldig stil in het interieur, maar de viercilinder laat zich dreunend horen als hij in de toeren klimt.

Prestatieniveau van de GTI, verbruik van de diesel

Door de GTE in het rijtje van de GTD en vooral de GTI te positioneren en hem exact hetzelfde vermogen te geven, wekt VW natuurlijk hoge verwachtingen op het vlak van de prestaties. Maar zijn beide modellen op dat vlak wel vergelijkbaar?

De GTE weegt rijklaar een flinke 166 kg meer dan de GTI, waarvan 135 kg op rekening van de batterij te schrijven zijn. Dat is heel wat en komt erop neer dat je met de plug-in altijd minstens twee volwassen passagiers mee aan boord hebt, nog voor er effectief iemand in de auto plaatsgenomen heeft. Vanzelfsprekend heeft dat extra gewicht gevolgen voor de rijervaring, al blijft zijn rijgedrag van erg hoog niveau. Het stuur is direct en nauwkeurig, waardoor de GTE makkelijk te plaatsen is. De reacties op het gaspedaal zijn prompt en hij herneemt vastberaden en vlot. De DSG-automaat durft al eens te twijfelen bij het terugschakelen.
DB2020AU01368 largeAl bij al is hij echter niet zo speels en wendbaar als de veel lichtere GTI, ook al doet hij qua absolute cijfers weinig onder. De GTE trekt namelijk van 0 naar 100 km/h op in 6,7 seconden en haalt 225 km/h. Bij de GTI gaat het om 6,2 seconden en 250 km/h. Cijfermatig ontlopen ze elkaar dus weinig. Het gaat bij het verschil tussen de twee modellen dan ook meer om de beleving en het gevoel dan om de feitelijke prestaties.
DB2020AU01369 largeDe ophanging, op onze testwagen voorzien van de € 1.010 kostende Dynamic Chassis Control, verzekert een goed rijcomfort, en het DCC biedt op deze veel zwaardere uitvoering zeker een meerwaarde ten opzichte van de standaardophanging die ons op de 2.0 TDI ook al beviel.

Dé reden om voor de GTE te kiezen en hét voordeel van deze versie ten opzichte van de GTI is natuurlijk zijn verbruik. In de praktijk toonde de combinatie van verbrandings- en elektromotor zich in onze handen erg zuinig. Zo haalden wij tijdens onze testperiode een gemiddelde van 2,3 l/100 km aan benzine en 17,7 kWh/100 km aan elektriciteit waarmee hij qua verbruikskost ongeveer even goed presteert als de 2.0 TDI die we vroeger testten (4,5 l/100 km). 

Fiscaal de overduidelijke winnaar

Met zijn WLTP-gecombineerde normuitstoot van 36 g/km is de GTE een fiscaal uiterst interessant aanbod. Hij geniet van de laagst mogelijke BIV (€ 45) en jaarlijkse verkeersbelasting (€ 125), en komt als “echte” plug-in hybride in aanmerking voor het VAA-tarief van 4 procent van de fiscale cataloguswaarde én is voor de volle 100 procent fiscaal aftrekbaar voor bedrijven en zelfstandigen. De GTI is op dat vlak kansloos, met een uitstoot van 149 g/km en dus een aftrekbaarheid van amper 50 procent, een jaarlijkse verkeersbelasting van zo’n € 374 en een BIV van € 356. De GTE wordt aangeboden voor € 42.950 inclusief btw. Daarmee is hij € 3.110 duurder dan de GTI (€39.840), maar dat verschil verschil wordt natuurlijk terugverdiend door het lagere verbruik en de interessantere fiscaliteit.

Dezelfde troeven en gebreken

In vergelijking met de andere Golfs uit het ruime aanbod heeft de GTE precies dezelfde gebreken en kwaliteiten. Bij de gebreken vermelden we het feit dat alle traditionele draai- en drukknoppen vervangen werden door digitale shortcut-aanraaktoetsen die bepaald onpraktisch zijn en vaak niet reageren zoals je verwacht. Een te ver doorgedreven vorm van digitalisering die zich ook manifesteert bij andere modellen van het merk én bij andere merken van de Volkswagen-groep. 

Het plaatsaanbod achterin is OK zonder uitzonderlijk te zijn. De koffer is met 273 liter een pak kleiner dan die van de andere Golfs, die 380 liter groot is. Dat komt doordat de benzinetank van 40 liter onder de koffervloer geplaatst is, terwijl de aandrijfbatterij een plaatsje vond onder de achterbank.

Net als alle andere Golfs is ook hier het arsenaal aan rijhulpsystemen erg uitgebreid, maar zijn ze nogal bemoeiziek. Dat is echt een kwaal van de meeste nieuwe auto’s en komt vooral door de Europese wetgeving die constructeurs op dat vlak weinig mogelijkheden biedt om af te wijken.

Ja, de nieuwe Golf GTE is krachtig, snel, ziet er zeer sportief uit en vertoont op dat vlak veel overeenkomsten met de GTI, maar het is geen GTI. Die laatste is door zijn veel lagere gewicht speelser, en 245 hybride pk’s zijn nog steeds niet hetzelfde als 245 pk’s uit enkel een verbrandingsmotor. Qua pure sportiviteit en speelsheid is de GTE dus geen match voor de GTI. Qua gebruiksgemak (op een kleinere koffer bij de GTE na), afwerking en stijl zijn ze gelijk. Op het vlak van verbruik en TCO (Total Cost of Ownership) is de GTI dan weer geen partij voor de GTE. Het valt dus te bekijken waar je prioriteiten liggen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Laag verbruik
Aankleding en design 
Prachtige sportstoelen

Kleine(re) koffer
Digitalisering te ver doorgedreven

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 662,28 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 649,13

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Volkswagen Golf 8GTE 1.4 eHybrid DSG
Motor:benzine turbo + elektromotor, 4 cilinders, 1.395 cm3
Overbrenging: DSG6-Automaat, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:180 kW / 245 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 6,7 s
Topsnelheid:225 km/h
Gemiddeld testverbruik:2,3 l/100 km & 17,7 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:36 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 42.950
VAA:€ 122,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy