vrijdag, 19 februari 2021

TEST: Bentley Flying Spur First Edition V8: Full Self Driving Capability

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Bentley Flying Spur First Edition V8: Full Self Driving Capability © Bentley
Naast de almachtige W12 biedt Bentley ook een wat “bescheidener” V8 aan onder de motorkap van de Flying Spur. En wat doet een mens als hij de kans krijgt om die ook eens aan de tand te voelen en na te gaan of er veel verschillen zijn tussen beide modellen? Juist ja, ze met beide handen grijpen…


Flying Spur V8 4“Self Driving Capability” luidt de titel van dit stuk. Is de Flying Spur V8 dan klaar voor Level 3- of 4-autonomie waarbij de bestuurder enkel nog maar aanwezig moet zijn in de auto maar het stuur kan loslaten en zelf niet meer op het verkeer moet letten? Neen, dat is nog toekomstmuziek, maar waar deze V8 zich duidelijk onderscheidt van de W12 is in het feit dat de gelukkige eigenaars van een V8-model volgens Bentley in 70 procent van de gevallen regelmatig ook zelf achter het stuur plaatsnemen, terwijl dat bij de W12 maar in 50 procent van de gevallen soms gebeurt.
Flying Spur V8 12De V8 is dus duidelijk meer een driver’s car, waar de eigenaar ook zelf mee rijdt, en spreekt daarmee een ander publiek aan dan de W12.

Nog steeds power op overschot

In vergelijking met de W12 met zijn 635 pk en 900 Nm die we onlangs aan de tand voelden is de V8 uit deze Flying Spur misschien bescheiden te noemen, maar een 550 pk en 770 Nm sterke achtcilinder van vier liter met twee tussen de cilinderbanken geplaatste turbo’s maakt evenzeer de nodige indruk. Zijn maximumkoppel is vanaf 2.000 tot aan 4.500 toeren continu beschikbaar, wat hem perfect geschikt maakt om puur op die karrenvracht aan koppel te cruisen. Maar ook felle sprints liggen hem wonderwel. 
Flying Spur V8 5Terwijl de Flying Spur met de W12 naar de honderd sprint in 3,8 seconden doet de V8 daar maar drie tienden méér over (4,1 seconden), en ook qua topsnelheid moet hij met zijn 318 km/h weinig toegeven op de 333 km/h van de twaalfcilinder. Qua cijfers is de V8 dus zo goed als even performant, maar ook in de praktijk voelt hij minstens zo snel aan, omdat hij toch een volle honderd kilogram lichter is dan de 2.437 kg zware twaalfcilinder en meer als een op de bestuurder georiënteerd model werd afgesteld, zonder echter op enigerlei wijze toegevingen te doen op comfortvlak. 
Flying Spur V8 6De prestaties zijn dus uitstekend, en vooral het gemak waarmee ook de vierliter deze zware limousine in geen tijd naar ongeoorloofde snelheden kan katapulteren maakt indruk. Neem daarnaast de met veel minder kilo’s belaste vooras en je voelt dat hij dynamischer en wat agieler is dan de W12, mede dankzij de efficiënte vierwielsturing (€ 5.795 in combinatie met Bentley Dynamic Ride), al blijft dit een auto van 5,31 meter en meer dan twee ton, waardoor je toch nooit vergeet dat dit geen sportwagen is.

Ook onder de motorkap van de V8 doet de ZF-achttrapsautomaat zijn werk onmerkbaar en voel je hem nooit schakelen.

Flying Spur V8 8L’embarras du choix…

Als je ons zou vragen welke van beide modellen onze voorkeur wegdraagt, dan is het deze V8. Ja, hij heeft 85 pk minder vermogen en 130 Nm minder koppel, en een W12 is toch nog net dat tikkeltje prestigieuzer dan een V8, maar het prestatieverschil is verwaarloosbaar, het rijplezier ligt in de V8 zelfs net wat hoger en vooral de prijs is aanzienlijk lager. Terwijl de Flying Spur W12 in standaarduitvoering minstens € 180.400 kost is de V8 verkrijgbaar vanaf € 162.300. Voor wie met een chauffeur rondgereden wordt maakt het rondgevoerd worden in de V8 of de W12 alvast geen verschil qua prestaties of comfort, en voor de eigenaar die zelf achter het stuur kruipt is het vermogensverschil verwaarloosbaar, maar wie er zelf mee rijdt beleeft wel wat meer stuurplezier in de V8.
Flying Spur V8 2Efficiënt en discreet

Terwijl de W12 tijdens onze test gemiddeld 15,6 l/100 km benzine lustte bleef dat bij de V8 beperkt tot 12,2 l/100 km. Dat is nog altijd een flinke slok brandstof, en de eigenaar van zo’n auto zal daar hoogstwaarschijnlijk niet van wakker liggen, maar een verschil van meer dan drie liter in een auto die qua prestaties niet onderdoet en even luxueus is, maakt de keuze voor de V8 des te makkelijker.

Dat lagere verbruik ligt ongetwijfeld voor een deel aan de cilinderuitschakeling die in twintig milliseconden vier van de acht cilinders kan uitschakelen wanneer minder dan 235 Nm koppel gevraagd wordt en het motortoerental onder de 3.000 toeren ligt. Tijdens onze test hebben wij geen enkele keer gemerkt dat cilinders werden uit- of weer ingeschakeld, door de absolute discretie van het systeem, maar het verbruiksresultaat bewijst de effectiviteit ervan.

De bestaansreden van de W12 lijkt vooral nog te liggen in de absolute exclusiviteit en het prestige van het rijden met de nobelste aller krachtbronnen, maar qua raffinement en zeker qua prestaties zit de V8 hem vlak op de hielen, en qua verbruik overklast hij hem ruimschoots – in positieve zin dan.

Alle personaliseringsmogelijkheden, opties en uitrusting van de W12 zijn ook verkrijgbaar op deze V8, waardoor je enkel aan de uitlaten (een dubbel ovaal aan elke kant in het geval van de V8) en het ontbreken van het W12-logo achter de voorwielen ziet dat dit niet de twaalfcilinder is. Qua comfort, afwerking, snufjes en details geldt alles wat we schreven voor het topmodel ook hier onverminderd.

In afwachting van de komst van de plug-in hybride aandrijving is de Flying Spur V8 de meest rationele Bentley-limousine, al is dat bepaald relatief. Hoe dan ook geeft hij amper of niets toe op de W12-versie en blijft hij dus even indrukwekkend op het vlak van de prestaties, de aankleding en afwerking en het comfort, met een even groot prestige bij al wie geen twaalfcilinderadept is. Toch fantastisch dat er nog auto’s zijn die doen dromen…

88
Aandrijving19/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Enorm prestatiepotentieel
Verbruik t.o.v. W12
Buitengewone luxe en verfijning

Reacties op korte oneffenheden 
Kwetsbaar koetswerk

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: op aanvraag

TCO 48 maanden / 100.000 km: op aanvraag

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Bentley Flying SpurV8
Motor:4.0i V8
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:404 kW / 550 pk
Maximumkoppel: 770 Nm
0-100 km/h: 4,1 s
Topsnelheid:318 km/h
Gemiddeld testverbruik:12,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:288 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 162.300
VAA:€ 2.086,36 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy