dinsdag, 16 februari 2021

TEST: Porsche Taycan Turbo: Nog Fenomenaler

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche Taycan Turbo: Nog Fenomenaler © Porsche AG
Bij onze test van de Taycan 4S gebruikten we “Fenomenaal” als titel. Bij deze Turbo kan dat dan ook alleen maar “Nog Fenomenaler” zijn. Of dat ook betekent dat we hem verkiezen boven de 4S? Dat lees je hier...



Toen we de 4S aan de tand voelden in de zomer van vorig jaar waren we absoluut onder de indruk van het totaalpakket dat Porsche had samengesteld. Bij de Turbo, die in de Taycan-hiërarchie net onder het topmodel Turbo S wordt gepositioneerd, krijgen we bevestiging van onze indrukken achter het stuur van de 4S. Dit is een echte Porsche, ook al ontbeert hij dan de flat-six boxermotor achterin.
taycan turbo s carrara white metallic taycan media drive europe 2019 porsche ag 3Turbo, maar niet echt

Dat de “Turbo”-benaming hier niet meer is dan een verwijzing naar de positionering van het model in het gamma, en op geen enkele manier verwijst naar de toevoeging van een turbo aan de aandrijflijn (hoe zou dat ook kunnen, op een elektrische auto…) weet zowat iedereen ondertussen. De krachtigste en meest tot de verbeelding sprekende Taycan in het gamma is de Turbo S, die met 761 pk in overboost en een instapprijs van € 191.725 alles en iedereen overtreft. De door ons geteste Taycan Turbo (zonder S) wordt iets onder die Turbo S gepositioneerd. Hij levert 680 elektrische pk’s in overboost en is met € 157.844 een stuk minder duur dan de “S” maar blijft een financiële aderlating, als je hem vergelijkt met de -ook al niet goedkope- Taycan 4S die voor € 110.533 aangeboden wordt in basisuitvoering. Met € 86.185 is de pas voorgestelde achterwielaangedreven Taycan logischerwijs de minst dure.
taycan turbo s carrara white metallic taycan media drive europe 2019 porsche agPerformance Battery Plus

In tegenstelling tot de Taycan en de Taycan 4S heeft de Turbo altijd recht op de zogenaamde Performance Battery Plus van 93,4 kWh (netto beschikbaar 82,7 kWh), die op de lagere versies optioneel is. Met die batterij pronkt de 4S met een officieel rijbereik van 463 kilometer (WLTP), voor de Turbo gaat het om maximaal 452 kilometer. Dat haalden we niet, maar de temperaturen rond het vriespunt tijdens onze testperiode waren daar natuurlijk mee de oorzaak van. Bij het starten met volle batterij gaf onze testauto systematisch 325 kilometer rijbereik aan. In optimale omstandigheden zal daar makkelijk een kleine honderd kilometer bijkomen. Mocht je toch zonder elektriciteit dreigen te vallen kan je je Taycan, met dank aan de systeemspanning van 800 volt, aan snelladers opladen tot 270 kW. Dat is een record, maar het aantal laders dat die snelheid aankan is beperkt. Hoe dan ook is dit niet alleen een snelle jongen qua prestaties maar ook qua laden. Thuis opladen kan aan 11 kW op compatibele driefaseinstallaties en Porsche dacht er ook aan om aan elke kant van de auto (vóór de voordeuren) een laadpoort te voorzien. Makkelijk, want zo moet je de auto niet achteruit in de garage binnenrijden als je laadpaal toevallig aan de verkeerde kant gemonteerd is. 
taycan turbo s carrara white metallic taycan media drive europe 2019 porsche ag 4Sprintwonder

De Taycan Turbo maakt zijn reputatie als (bijna) top of the bill waar met twee elektromotoren (één op elke as), die samen 625 pk (460 kW) leveren of zelfs 680 pk (500 kW) en 850 Nm wanneer de overboost-functie wordt ingeschakeld. Met launch control en de overboost-functie schiet de Turbo vanuit stilstand weg om al na 3,2 seconden de 100 km/h-barrière te doorbreken. Daarmee is hij nog 0,8 seconden sneller dan de 4S en blijft hij 0,4 seconden achter op de Turbo S. Ook de sprint naar 200 km/h is verschroeiend snel, met amper 10,6 seconden tussen het moment dat je het stroompedaal vloert en het moment dat je op de kilometerteller het 200 km/h-merkteken bereikt. Door de erg natte omstandigheden tijdens onze test konden we de beloofde tijd voor de sprint vanuit stilstand niet precies evenaren, maar geloof ons gerust als we zeggen dat de Turbo (net als de 4S trouwens) ongelooflijk snel is en voor ongeziene sensaties zorgt. Ook de door Porsche opgegeven topsnelheid van 260 km/h wordt zonder de minste moeite gehaald.

Al even indrukwekkend als de stoplichtsprint is de krachtontplooiing wanneer je het stroompedaal al rijdend vloert, bij om het even welke snelheid. Geen enkele andere auto (op een Tesla Model S of Model 3 Performance na) geeft dezelfde duw in de rug. Bovendien gebeurt die versnelling zo direct en zonder enige aarzeling wanneer je je voet naar beneden drukt, dat je je amper kan voorbereiden op wat volgt. Op die manier lijkt zelfs de snelste automaat (zoals Porsches eigen PDK of de ZF-achttrapsautomaat) een traag anachronisme.

Twee versnellingen

De Taycan heeft trouwens een versnellingsbak aan de achteras. Eentje met twee verzetten, wat uniek is op een elektrische auto. Porsche gebruikt de eerste versnelling voor meer acceleratievermogen vanuit stilstand en zorgt met de tweede, langere overbrengingsverhouding voor makkelijker vol te houden hoge snelheden. Alleen als je er in een van de sportieve settings de pees oplegt voel je die overgang van eerste naar tweede versnelling. 

Doordat de ene elektromotor de vooras aandrijft en de andere de achteras is ook de Turbo (net als de Turbo S en de 4S) een vierwielaandrijver. Met het enorme vermogen en dito koppel is dat geen overbodige luxe, en het is indrukwekkend hoe de Taycan zelfs in kletsnatte omstandigheden nooit verraderlijk wordt en het uitbreken van de (verhoudingsgewijs meer van het vermogen en koppel ontvangende) achteras altijd onder controle weet te houden, indien gewenst met een beetje uitbreken van de achterzijde en de nodige sensaties. 

De verschroeiende acceleraties en hernemingen, waarvan je alleen beseft hoe indrukwekkend ze wel zijn als je zelf (mee)rijdt, zorgen natuurlijk ook voor een hoger elektriciteitsverbruik dan bij een minder performante elektroauto. Op dat vlak waren we bij de Taycan 4S trouwens aangenaam verrast, met gemiddeld zo’n 22,7 kWh/km aan stroomverbruik. De Turbo deed -weliswaar in beduidend suboptimale omstandigheden- minder goed, met gemiddeld 32,6 kWh/100 km, al zal dat makkelijk 5 kWh minder zijn bij warmer weer.
taycan turbo s carrara white metallic taycan media drive europe 2019 porsche ag 6Comfort en sportiviteit verenigd

Ondanks de knalprestaties en het sportieve karakter van deze EV slaagt Porsche er ook op de Turbo in om het comfort op peil te houden. De intelligente ophanging doet namelijk wonderen met de 2,3 ton leeggewicht en oneffenheden in het wegdek.

Met zijn onder de vloer ingeplante batterij en laag zwaartepunt rijdt hij als op rails en de besturing is fenomenaal nauwkeurig, maar wie de speelsheid van een 911 verwacht vergeet dat de Taycan makkelijk 1.000 kg meer weegt dan die laatste. Het is dan ook eerder een supersnelle GT met enkele karakteristieken van een sportauto dan een rasechte sportwagen. 

Voor onze bevindingen met betrekking tot het interieur, het plaatsaanbod en de uitrusting verwijzen we jullie graag naar onze test van de Taycan 4S.

De Taycan Turbo is op alle oefeningen nóg sneller dan de Taycan 4S. Hij heeft door zijn “Turbo”-benaming ook nóg meer prestige. Fiscaal is hij niet minder interessant, maar met de meerprijs van een flinke € 47.311 voor de Turbo ten opzichte van de 4S stellen wij ons de vraag of de 0,8 seconden minder op de stoplichtsprint dat verschil waard zijn. Hoe ongelooflijk goed en indrukwekkend de Turbo (en a fortiori de nog veel duurdere Turbo S) ook zijn, toch zouden wij -als we ooit in de mogelijkheid zouden verkeren- eerder voor de Taycan 4S kiezen. Met de nodige opties uit de werkelijk eindeloze optielijst, waaronder de Performance Battery Plus. Qua prestaties merk je het verschil niet, en als je de Turbo-stickers van € 229,90 niet op je Turbo plakt zien alleen échte kenners het verschil.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

87
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Verbluffende prestaties
Prestige van de “Turbo”-badge
Schitterend onderstel en weggedrag

Prijs t.o.v. Taycan 4S
Soms harde plastics
Minder ruim dan Panamera

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 2.270,47 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2.092,77

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder.

Porsche Taycan Turbo
Motor:Elektrisch, 2 motoren, Accu 93,4 kWh
Overbrenging: Automaat, 2 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:625 pk – 680 pk (overboost met launch control)
Maximumkoppel: 850 Nm
0-100 km/h: 3,2 s
Topsnelheid:260 km/h
Gemiddeld testverbruik:32,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 157.844,50
VAA:€ 450,98 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy