vrijdag, 05 februari 2021

KORT GETEST: Toyota Mirai: woke waterkanon

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Toyota Mirai: woke waterkanon © Toyota
De nieuwe Mirai ziet gelikt uit, beschikt over een sterk verbeterde brandstofcel en kost maar liefst € 15.000 minder dan zijn voorganger. Hoe hij rijdt, dat zocht Autonieuws voor je uit tijdens een korte eerste kennismaking.

TOYOTA Mirai DPL 2021 Dynamic 025

Met de eerste generatie Mirai uit 2014 had Toyota geen grootse volumeambities. Het was een auto die vooral awareness moest creëren rond de mogelijkheden van waterstof als duurzame bron van energie. In Europa werden er 1.100 stuks van verkocht, vooral dan aan taxivloten en overheidsbedrijven. In België was Colruyt Group een van de weinige geïnteresseerde kopers. De retailer en brandstofverdeler is er vast van overtuigd dat waterstof voet aan grond zal krijgen. Niet als dé oplossing voor emissievrije mobiliteit, maar als een van de belangrijke pijlers.

TOYOTA Mirai DPL 2021 Static 006Met deze tweede generatie is het Toyota echter menens. Ze willen er tien keer zoveel eenheden van verkopen met als argument dat ze de brandstofceltechnologie heel wat hebben verbeterd en op basis van klantenfeedback een auto hebben gecreëerd die niet gewoon een statement maakt, maar ook (erg) goed rijdt en er leuk uitziet. Het design is in elk geval veel vloeiender dan voorheen – Toyota heeft ditkeer duidelijk aan de designers gevraagd om hun samoeraizwaard thuis te laten. In profiel zou je er zelfs wat Audi A5 Sportback, Kia Stinger of BMW 4 GranCoupé in kunnen zien.

De sterk aflopende daklijn oogt erg bevallig, maar beperkt wel de hoofdruime achterin, zeker als de Mirai voorzien is van een schuifdak. Hoewel hij doet uitschijnen dat hij over een vijfde deur beschikt, is de Mirai trouwens een vierdeurs. Eentje met een vaste achterbank op de koop toe. Dat was vroeger zo en is helaas niet veranderd.   

Nieuw onderstel, nieuwe brandstofcel

De nieuwe Mirai ligt wel 65 mm lager en rust op 75 mm bredere sporen, terwijl de wielbasis met 140 mm werd uitgerekt. Dat levert vanzelfsprekend compleet andere proporties op, maar ook een lager zwaartepunt, en dat is dan weer goed voor de wegligging.

Verrassend is ook dat niet langer de voorwielen, maar de achterwielen worden aangedreven. Dat draagt bij tot een 50/50-gewichtsverdeling tussen de assen en dus a priori een neutraal bochtengedrag. Die perfecte massaspreiding is ook te danken aan het feit dat de brandstofcel zelf een plekje kreeg onder de motorkap, terwijl hij vroeger in de cabinevloer zat ingewerkt en daardoor ook vrij goed hoorbaar was. Het typische stofzuigergeluid van de brandstofcel is nu veel minder prominent aanwezig – enkel bij stapvoets verkeer hoor je de ventilator op de achtergrond blazen.
TOYOTA Mirai DPL 2021 Detail 031De brandstofcel werd ook een stuk lichter en compacter, maar levert 14 kW meer vermogen en werkt 10% zuiniger. Verder zitten er voortaan drie reservoirs in de onderbuik van de Mirai in plaats van twee, zodat hij 5,6 in plaats van 4,6 kilo waterstof onder hoge druk kan meenemen. Voeg daarbij een lager voertuiggewicht en een betere stroomlijn en je krijgt als eindresultaat een rijbereik dat met 30% groeit, tot 650 kilometer. Dat begint er al meer op te lijken!

TOYOTA Mirai DPL 2021 Dynamic 035 Zacht en zacht is twee

Cijfermatig maakt de nieuwe Mirai alvast indruk. We waren dan ook benieuwd naar hoe hij in de praktijk zou rijden. Na een testrit van anderhalf uur over een stuk snelweg en een flinke portie bochtige Vlaamse wegels kunnen we je bevestigen dat hij ook qua rijgedrag een serieuze stap vooruit heeft gezet. De vorige Mirai had een erg Amerikaans afgestelde schokdemping die de auto nogal bootachtig liet aanvoelen. De nieuwe multilinkophanging rondom vertaalt zich in combinatie met het lagere zwaartepunt in een veel neutralere en strakkere wegligging. Je zou de term GT haast in de mond durven nemen.

Op de snelweg valt het op hoe stil deze Toyota wel is. Bovendien is het zitcomfort uitstekend dankzij de goed steunende, niet te harde stoelen. Je kijkt uit op een dashboard dat op zijn minst gezegd origineel oogt, met zijn zwierige lijnen en diverse vlakken, met centraal een breed aanraakscherm dat gelukkig voorzien is van enkele fysieke sneltoetsen. Met de ergonomie en het bedieningsgemak zit het wel snor en op de rijhouding valt niets aan te merken. 

TOYOTA Mirai DPL 2021 Detail 001Op de materiaalkeuze helaas wel. De assemblage is foutloos en het leder van de verwarmde en geventileerde stoelen oogt kwaliteitsvol, maar over de deurpanelen, de middenconsole en het dashboard lijkt een soort zacht vinyl gedrapeerd te zijn. Je kunt het tussen twee vingers knijpen en eronder zit harde kunststof. Op de deurpanelen kun je trouwens zien dat het materiaal er nogal losjes op ligt. En als we dan toch bezig zijn: wie bij Toyota vond het een goed idee om paarse glinstertjes te verwerken in het zwarte paneel rond de verluchtingsmond links van het stuur (waarin ook de H2O-toets verwerkt zit)? 

Zuiniger en goedkoper

Tijdens onze test met de vorige Mirai kwamen we uit op 1,3 kg per 100 kilometer. De boordcomputer van onze gloednieuwe testauto (met 300 km op de teller) gaf 0,95 kg / 100 km aan. Dat levert 600 kilometer aan rijbereik op – niet veel minder dan wat Toyota claimt. Wetenswaardigheidje: per honderd kilometer produceert de Mirai zo’n 7 liter water. Dat zou je in theorie kunnen opdrinken, mocht je een potje aan de uitlaat hangen. 

Wat opvalt, is dat je het verbruik kunt laten zakken tot 0,6 kg/100 km door de cruisecontrol op 100 km/h te zetten. Zodra je echter van het vlotte acceleratiepotentieel geniet, stijgt het verbruik pijlsnel. Je mag overigens geen Tesla-prestaties verwachten. De Mirai is een vlotte knaap die de planeet en niet vulgair sprintplezier vooropstelt. Zijn elektromotor houdt het dan ook bij een vrij bescheiden 134 kW ofte 182 pk en 300 Nm.

In ons land kost waterstof zo’n € 10 per kilo. Met een gematigde tot vlotte rijstijl zou je moeten toekomen met een brandstofbudget van € 10 per 100 km. Ter vergelijking: een Tesla Model S zit vlotjes aan 20 kWh / 100 km, wat overeenstemt met een kleine € 6. Fiscaal gezien worden brandstofcelauto’s even gunstig behandeld als elektrische: ze zijn 100% aftrekbaar en blijven voorlopig vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. 

Toyota biedt de Mirai aan voor een instapprijs van € 64.470 – zo’n 15k minder dan zijn voorganger. Dat moet de auto niet alleen voor bedrijfsvloten, maar ook voor particulieren bereikbaar maken, aldus een woordvoerder van het merk. Ze zien vooral een potentieel bij de ‘technovators’: mensen die graag als eerste een nieuwe technologie willen uitproberen. Financieel lijkt de Mirai alleszins een haalbare kaart. Wel moet je ver omrijden om te gaan tanken met je Mirai, want in België zijn er momenteel slechts twee tankstations: eentje in Halle (bij Colruyt) en eentje in Zaventem. Er komt een station bij in Leuven en een in Antwerpen, maar niemand kon ons met zekerheid vertellen wanneer die open gaan. 

De nieuwe Mirai maakt op alle vlakken vooruitgang en is een stuk minder duur geworden. Wie in de buurt woont van een waterstofstation en geen grote koffer nodig heeft, zou hem absoluut kunnen overwegen als alternatief voor een elektrische auto. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Rijcomfort en stilte
600 kilometer rijbereik
Sterk verlaagde prijs

Beperkte hoofdruimte achterin
Kleine, niet-moduleerbare koffer
Kunststofkeuze interieur

 

Toyota Mirai
Motor:Brandstofcel, synchrone elektromotor
Overbrenging: Enkelvoudige reductive, achterwielen
Maximumvermogen:134 kW / 182 pk
Maximumkoppel: 300 Nm
0-100 km/h: 9,0 s
Topsnelheid:175 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 64.470

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy