dinsdag, 12 januari 2021

TEST: VW Arteon Shooting Brake 2.0 TSI DSG R-Line: If looks could kill…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: VW Arteon Shooting Brake 2.0 TSI DSG R-Line: If looks could kill… © Volkswagen AG
…we would be dead by now. Om maar te zeggen dat deze elegante breakversie van de Arteon naar onze bescheiden mening de mooiste Volkswagen is sinds jaren. Maar is hij ook meer dan mooi alleen? Autonieuws zocht het voor u uit.


DB2020AU01810 largeShooting Brakes zijn de lifestylevarianten van de klassieke station wagon. Deze Arteon Shooting Brake, die tegelijk met de facelift van het model wordt gelanceerd, staat verder dan ooit af van de allereerste design-afgeleide van de Passat, de Passat CC, die in 2008 op de markt kwam. Dat model werd in 2012 gefacelift en verloor bij die gelegenheid het voorvoegsel “Passat” om duidelijk te maken dat hij hoger gepositioneerd werd. Sinds 2017 is er dus de Arteon als volledig nieuw designmodel. Tot nu was die Arteon er enkel als fastback-vijfdeurs, maar het relatieve succes van het model overtuigde de merkverantwoordelijken in Wolfsburg dat er misschien wel een markt zou kunnen zijn voor een nog elegantere breakversie van de zo al elegante vierdeurscoupé. 

DB2020AU00955 largeNiet voor het volume, of toch wel…

Hoewel de Shooting Brake op geen enkele manier verwant is met de Passat Variant (althans niet qua uiterlijk en aankleding, want technisch zijn het tweelingen), zoals ook de Arteon fastback geen overeenkomsten meer vertoont met de Passat berline, zijn beide modellen wel bijna even praktisch als de meer burgerlijke en redelijke Passat. Zo is de koffer van de Arteon Shooting Brake met 565 liter echt wel erg ruim. Denk je echter dat je op dat vlak veel voordeel doet met de Shooting Brake in plaats van de gewone Arteon, kom je bedrogen uit. De breakversie biedt namelijk maar een tweetal extra liters kofferinhoud onder de hoedenplank. Met de achterbank plat gaat er 1.632 liter in de koffer, terwijl dat bij de vijfdeurs 1.557 liter is. Hoe dan ook is er aan kofferruimte geen gebrek, en toont deze schoonheid zich ook bijzonder praktisch als auto voor het hele gezin.

Achterin is de Shooting Brake door de identieke wielbasis even ruim als de klassieke Arteon, met een zee aan beenruimte. Het voordeel van de Shooting Brake is echter dat zijn daklijn niet zo fel afloopt als die van de fastback, waardoor je bijna vijf centimeter meer hoofdruimte hebt als passagier achterin, wat een van de weinige nadelen van de klassieke Arteon opheft.
DB2020AU00957 largeFacelift zit in de details

De facelift van de Arteon bracht weinig uiterlijke wijzigingen met zich mee. Het opvallendst zijn de nieuwe voorbumper en de doorlopende ledstrip onder de koplampen, maar je moet al een kenner zijn om meteen op te merken dat hij er nu wat anders uitziet. Binnenin is de evolutie groter. Zo is het Passat-interieur van de pre-faceliftversie nu verleden tijd, en pakt hij uit met zeer degelijk aanvoelende (premium-)materialen, ook onder de gordellijn, en kreeg hij een nieuwe airco-unit.

DB2020AU00905 large

Gelukkig is die in tegenstelling tot bij de VW Golf nog steeds gescheiden van het infotainmentsysteem en dus makkelijker te bedienen, maar ook hier koos VW voor onhandige en minder aangename schuifregelaars, net als voor het nochtans uitgebreide infotainmentsysteem dat het ook hier zonder fysieke draaiknop voor het volume moet stellen.

Ergonomisch vind je er na enige gewenning wel je weg in, en het mooie digitale dashboard is op talloze wijzen naar de smaak van de bestuurder te configureren.
DB2020AU00769 large

Een leuk anachronisme is het feit dat de Arteon -in tegenstelling tot de reeds vermelde Golf- nog over een fysieke en ook manueel te verzetten versnellingspook beschikt en het niet met een klein elektronisch stompje moet doen.
DB2020AU01815 largeDSG7 en tweeliter benzine 

Die echte pook bedient de zeventrapsversie van VW’s DSG-automaat met dubbele koppeling. Die soepele automaat is de enige mogelijkheid voor wie voor de tweeliter viercilinder kiest. 

Die benzinemotor levert 190 pk en 320 Nm. Dat maximumkoppel staat al vanaf 1.500 o/m ter beschikking. De automaat houdt daar ook rekening mee want heeft niet de neiging om bij het minste aanraken van het gaspedaal terug te schakelen. Hij rekent -terecht- op het koppel van de viercilinder om de auto terug op snelheid te brengen.

Op dat vlak stelt de 2.0 TSI zeker niet teleur. Je haalt moeiteloos de gewenste snelheid en de prestaties voldoen ruimschoots, met een sprintje naar de 100 in 7,8 seconden en een top van 233 km/h. Toch is dit geen sportieve auto. Hij ziet er vooral zo uit. Wij verbruikten tijdens onze test gemiddeld 7,6 l/100 km, wat onze goede indruk van vorig jaar, toen we de fastbackversie met dezelfde motor testten, bevestigt.

Wie geen nood heeft aan 190 pk kan voor de 1.5 TSI met 150 pk kiezen. Die is er alleen met een manuele zesbak. Ook dieselen kan, met de 2.0 TDI-viercilinder van het huis die hier met 150 of met 200 pk besteld kan worden. De 240 pk-diesel verdween uit het aanbod. De 150 pk-versie van de zelfontbrander is er met een zesbak of de DSG-automaat, de krachtigste diesel is er enkel als automaat en is ook de enige die met vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Alle anderen worden op de voorwielen aangedreven.

Om het plaatje compleet te maken biedt VW de Arteon Shooting Brake ook als fiscaal bijzonder interessante plug-in hybride aan. Die gebruikt de 1.4 eHybrid-aandrijflijn van de Passat, die 218 pk gecombineerd vermogen levert en door zijn uiterst lage uitstoot fiscaal zeer interessant is. 
DB2020AU01814 largeComfort eerder dan sport 

Hoewel zijn looks sportiviteit ademen is dit geen sportieve auto van inborst. Hij rijdt door zijn lange wielbasis niet zo dynamisch als de nieuwe Golf en is ook minder wendbaar. Dit is een auto die je rustig en ontspannen rijdt, als je hem echt tot zijn recht wil laten komen. Je geniet dan van de comfortabele ophanging (zeker als je ook voor de Dynamic Chassis Control-optie van € 1.195 koos). Als je dat wil kan je wel een sportieve rijstijl aanhouden, ook al is dat niet zijn geliefkoosde terrein, en dan voel je dat de tractie en de grip van de voorwielen zeer goed is, en dat hij je op tijd laat weten wanneer de gripgrens bereikt is. Een veilige, rustgevende rijervaring. 

Ook het zitcomfort verdient een pluim. Voorin zit je standaard in een prachtig uitziende en uitstekende ergoComfortstoel met ingewerkte hoofdsteun en ook achterin is het niet alleen ruim maar ook goed zitten. 

Waar voor je geld

Ten opzichte van een Passat Variant met dezelfde motor (Elegance) kost de Arteon Shooting Brake als 2.0 TSI R-Line met zijn € 48.790 zo’n € 6.500 extra. Dat is een aanzienlijk bedrag en een serieuze extra factuur. De extra euro’s in vergelijking met de Passat moeten echter gerelativeerd worden, aangezien de standaarduitrusting van de Arteon erg volledig is. Zo beschikt de 2.0 TSI R-Line Shooting Brake standaard over de ergoComfortzetel voor de bestuurder, verwarmbare zetels voorin, de digitale cockpit, navigatie, automatische afstandsregeling ACC met stop & go, Keyless Access enzoverder, en heeft hij natuurlijk zijn specifieke lijn die hem duidelijk onderscheidt van de meer klassieke break die de Passat Variant is.

Of je de Arteon Shooting Brake verkiest boven de Arteon fastback of de Passat Variant is uiteindelijk een kwestie van smaak. Ten opzichte van zijn vijfdeurs naamgenoot voegt de Arteon Shooting Brake weinig praktische troeven toe, al is dat geen probleem aangezien hij nog altijd een erg ruime en praktische auto is, maar biedt hij nog meer elegantie en klasse. Ten opzichte van de Passat Variant, die maar banaal is als je hem naast deze Arteon zet, is hij bijna even praktisch maar vooral stijlvoller, waardoor deze Arteon het meest van alle VW’s aansluit bij het premium-universum.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

81
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Binnenruimte en koffer
Verbruik van de tweeliter 
Adembenemende lijn

Prijs voor een Volkswagen
Geen draaiknop voor volume

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 803,41  excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1002,95

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Volkswagen ArteonShooting Brake 2.0 TSI 190 DSG
Motor:Benzine, viercilinder, 1.984 cc
Overbrenging: DSG-Automaat, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:140 kW / 190 pk
Maximumkoppel: 320 Nm
0-100 km/h: 7,8 s
Topsnelheid:233 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:172 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 48.790
VAA:€ 261,87 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:57,3%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy