Het moet telkens weer een hele stressvolle opdracht zijn voor de designers en ingenieurs die het voorrecht hebben om Mercedes’ vlaggenschip te ontwerpen. Een nieuwe generatie tekenen van een auto met een dergelijke reputatie en status, die ook op het eind van zijn levenscyclus nog steeds de onbetwiste maatstaf is, houdt meteen een groot risico in. Wat als de nieuwe minder in de smaak valt, minder goed is, minder verbluft dan de vorige?
Een nieuw kleed
De designers kunnen alvast op beide oren slapen. De nieuwe S-Klasse stáát er. Dit is duidelijk een auto met een sterke persoonlijkheid en een statutaire uitstraling, die meteen herkenbaar is als een Mercedes maar zich genoeg van de andere modellen onderscheidt om duidelijk te maken dat hij bovenaan de piramide staat. Of zijn looks je bevallen is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar zelfs als je er op het eerste zicht niet voor te vinden bent, valt zijn design na wat gewenning zeker mee. Zelf blijven we ervan overtuigd dat de vorige generatie qua elegantie zowat dé mooiste limousine moet geweest zijn, al staat de nieuwe op dat vlak toch op een eervolle tweede plaats.Het is echter vooral binnenin dat het nieuwe kleed echt opvalt. De zevende generatie van de S-Klasse is een digitale auto geworden. Je kan zo niet naast het erg grote, verticaal opgestelde scherm kijken dat de hele centrale console domineert en perfect binnen handbereik alle functies combineert.
Ook het nieuwe stuurwiel met erachter de glazen plaat met het digitale 3D-dashboard en de bekleding van de deuren en de boordplank zijn volledig nieuw, en gaan verder dan wat we tot nu toe bij Mercedes zagen. Op designvlak, zeker, maar ook op technologisch vlak…Technologisch huzarenstukje
Ook de ingenieurs mogen namelijk gerust zijn. De nieuwe S-Klasse is een technologisch huzarenstukje dat talloze nieuwe technologieën uit prototypes en concept cars commercialiseert. Zo waren we bijzonder onder de indruk van het 3D-dasbboard waar je als bestuurder op kijkt. De navigatiekaart en de tellers worden op een opmerkelijk efficiënte wijze in drie dimensies weergegeven, en je hebt de indruk dat het scherm achter de glazen plaat echt diep is. Moeilijk om uit te leggen, maar het werkt echt en biedt een unieke ervaring. Wil je liever een klassieke 2D-weergave, volstaat het aanraken van de linker bovenhoek van het centrale touchscreen om de driedimensionele modus te verlaten.
Ook het geavanceerde head-updisplay (optie) verdient een bijzondere vermelding. Dat is niet alleen erg groot, maar bevat ook een “augmented reality”-functie waarbij de navigatieaanwijzingen van het dashboard en het centrale scherm ook dynamisch geprojecteerd worden in de voorruit met bewegende blauwe pijlen die je aangeven welke richting je uit moet. Het 12,8 duim grote oled-display in het midden is perfect afleesbaar en makkelijk te bedienen, maar blijft zoals alle dergelijke schermen erg gevoelig aan vettige vingers. Dat geldt trouwens ook voor het standaard gebruikte zwarte blinkende plastic op de middenconsole, door Mercedes “Middenconsole in kristallook zwart” gedoopt, dat bovendien erg krasgevoelig is. Hier had Mercedes beter een ander materiaal gekozen, zoals voor het hout dat de boordplank siert. Een klein minpuntje in een voor het overige perfect rapport.
De ergonomie is voor een auto met zo veel verschillende functies en mogelijkheden al bij al geslaagd. Je moet er wel aan wennen, maar Mercedes’ MBUX-systeem met zijn spraakassistent die luistert naar ‘Hey, Mercedes’ werkt hier beter dan ooit tevoren, en de computer begrijpt meestal meteen wat je precies bedoelt. Een verademing na alle frustraties bij talloze andere merken, maar ook bij de vorige MBUX-generatie.
Limousinecomfort
Zoals altijd is de S-Klasse verkrijgbaar in korte (W223) versie met een totale lengte van 5,18 meter, wat 5,4 centimeter meer is dan bij de vorige generatie, of als lange versie (V223) die met 5,29 meter 3,4 centimeter langer is dan de vorige. 90 procent van alle verkochte S-Klasses zijn trouwens lange versies, maar omdat wij soms eens tegendraads zijn testten wij de korte versie.
Kort of lang, hoe dan ook is het plaatsaanbod achterin uitstekend, wat niet verwondert, met een wielbasis van respectievelijk 3.106 mm en 3.216 mm voor de korte en de lange S. Er zijn maar liefst vijf verschillende configuratiemogelijkheden voor het achtercompartiment, met plaats voor drie of twee volledig individuele fauteuils met een vaste middenconsole, en als je in de optielijst grasduint kan je achterin een echt luxesalon creëren met digitale schermen, een tablet om alles te bedienen, veelvuldig verstelbare luxestoelen met massage, verwarming en ventilatie, en zelfs een koelkast.
De absolute troef van de S-Klasse was altijd al het rij- en ophangingscomfort, en ook hier is dat van een bijzonder hoog niveau. De luchtvering filtert alle oneffenheden probleemloos, de multicontour-stoelen geven een uitstekende steun en de geluiddemping is echt verbluffend. Van de dieselmotor hoor je bij constante snelheden simpelweg niets, en alleen bij acceleraties hoor je een aangename zescilinderbrom. Het enige geluid dat tot het interieur doordringt is dat van de wind, maar ook dat blijft bescheiden. Een cocon van rust en ontspanning, die dan ook niet aanzet om het onderste uit de kan te halen op het vlak van prestaties.
Weinig revolutionair qua motoren
Die prestaties zijn echter uitstekend, ook met de basisdiesel van onze testwagen. Die 350 d gebruikt een drieliter zescilinder-in-lijn diesel die 286 pk en 600 Nm levert, de achterwielen of alle vier wielen aandrijft via een uitstekende negentrapsautomaat, daarmee in 6,2 (4MATIC) of 6,4 seconden de honderd haalt en het pas bij een begrensde 250 km/h voor bekeken houdt. Tijdens onze test verbruikten we er 7,8 l/100 km mee, wat zo goed als volledig overeenkomt met wat Mercedes zelf aankondigt.
De andere motoren in het lanceringsaanbod zijn de S 400 d (altijd met vierwielaandrijving) die 330 pk en 700 Nm uit dezelfde zescilinder dieselmotor puurt, en de S 500 4MATIC op benzine. Dat is eveneens een zescilinder van drie liter die met 435 pk en 520 Nm evenmin om vermogen verlegen zit. Die laatste is bovendien met een 48 Volt-hybridesysteem uitgerust dat 22 extra pk’s kan inzetten om zijn verbruik te drukken en zijn prestaties nog te verbeteren.
Binnenkort volgen nog meer versies waaronder een plug-in hybride met een rijbereik van meer dan 100 kilometer en een uitstoot die onder de 51 gram zou blijven. Dat model zou bijzonder populair kunnen zijn bij CEO’s die het goede voorbeeld willen geven met een lage uitstoot.
Hoe dan ook blijft het motorenaanbod tussen al die technologische nieuwigheden ronduit klassiek. De echte revolutie op dat vlak zal komen van de EQS, de volledig elektrische S-Klasse-variant die binnenkort zal worden voorgesteld en van dezelfde productielijn zal lopen in Stuttgart.Vierwielsturing
De wat ons betreft meest indrukwekkende innovatie van de nieuwe S-Klasse is de optionele achterasbesturing (€ 1.573). Die zorgt ervoor dat de achterwielen tot 10 graden kunnen mee- of tegendraaien (tenzij met de 21-duimwielen, waar dat slechts 4,5 graden is). Bij lage snelheden draaien de achterwielen dus in de tegenovergestelde richting van de voorwielen (wat je echt goed kan zien), en verkort dit snufje de draaicirkel van deze meer dan vijf meter lange limousine tot die van een A-Klasse. Extreem handig en fijn, en daardoor besef je meteen hoe onhandig en lang zo’n auto zonder die optie is. Bij hoge snelheden draaien de achterwielen in dezelfde richting van de voorwielen mee om de stabiliteit in snelle bochten te vergroten. We zouden deze optie altijd aanvinken en dus niet voor de grotere 21-duimwielen gaan, omdat die het effect van de vierwielsturing beperken.
Overvloed
Binnen de beperkte ruimte van deze test kunnen we slechts een kleine fractie van alle snufjes en voorzieningen van de S-Klasse aankaarten, zodat we hier niet dieper kunnen ingaan op de airbags in de veiligheidsgordels, achteraan en tussen de voorstoelen of de verschillende hifi-opties (waaronder eentje van maar liefst € 8.143) en de supergeavanceerde Digital Light-koplampen (€ 2.286,90). Wie dat wil kan in de brochure van het model en de prijslijst van niet minder dan 68 pagina’s grasduinen om een zicht te krijgen op alles wat het merk met de ster vandaag kan aanbieden.De goedkoopste nieuwe S-Klasse, de S 350 d met achterwielaandrijving in korte uitvoering, kost € 105.270. Voor de 4MATIC-vierwielaandrijving wordt een opleg van € 4.235 gevraagd. De lange versie kost eveneens € 4.235 extra. Wat grasduinen in de optielijst leidde in het geval van onze testwagen tot een catalogusprijs van € 136.288, maar dan bleef er nog heel wat mogelijk.
Het is elke keer weer verbluffend om vast te stellen hoe Mercedes bij elke nieuwe generatie van zijn vlaggenschip zo’n arsenaal aan nieuwe technologieën weet samen te brengen in een auto die elke keer weer nóg comfortabeler, stiller en zuiniger wordt. “Waar de Ster bleef stilstaan”, de titel van dit stuk, verwijst dan ook naar het feit dat Mercedes opnieuw bakens heeft verzet en aan alle anderen aangeeft naar welk doel ze zullen moeten toewerken om de S-Klasse te evenaren. Wanneer die anderen dat doel bijna bereikt zullen hebben, zal Mercedes alweer een nieuwe generatie klaargestoomd hebben die ons opnieuw zal verbazen. Met de EQS wacht trouwens nog een echt revolutionair model.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.599,62 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.918,64
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat.
Mercedes-Benz | S 350 d 4MATIC |
Motor: | diesel turbo 6 cilinders, 2.925 cm3 |
Overbrenging: | Automaat, 9 versnellingen, vierwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 210 kW / 286 pk |
Maximumkoppel: | 600 Nm |
0-100 km/h: | 6,2 s |
Topsnelheid: | 250 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 7,8 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 179-209 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 109.505 (S 350 d 4MATIC kort) |
VAA: | € 999,18 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 40-50 % |