zaterdag, 26 december 2020

TEST: Audi e-tron S Sportback: Hightech met drie motoren

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi e-tron S Sportback: Hightech met drie motoren © Audi AG
Audi brengt met de e-tron “S” een extra sportieve variant van zijn elektrische e-tron op de markt. Met niet minder dan drie elektromotoren die samen 503 pk en 973 Nm aan koppel leveren komt hij geen vermogen tekort. Heeft een sportieve versie van een elektroauto echter zin? 



 TSP1662We konden eerder al rijden met de e-tron 55 quattro én met de Sportback-uitvoering met dezelfde technische kenmerken. Deze test vult onze bevindingen over die modellen aan. 
1111A193042 small

Drie elektromotoren als wereldpremière

De in Vorst gebouwde e-tron is er als klassieke SUV of als Sportback met een coupélijn en wordt aangeboden als “50”, met een 74 kWh-batterij, 313 pk en 540 Nm, als “55”, met een 95 kWh-batterij, 408 pk en 664 Nm (in boostmodus), en nu dus ook als “S”, met niet minder dan 503 pk en een tractorkoppel van 973 Nm. 

Het bijzondere aan de S-uitvoering van de e-tron is het feit dat hij als eerste elektrische auto in massaproductie gebruik maakt van maar liefst drie elektromotoren, waarvan er twee de achteras aandrijven en één de vooras. 

De krachtigste elektromotor van op de achteras van de gewone e-tron zit hier op de vooras, terwijl de voorste elektromotor van de e-tron in tweevoud op de achteras werd gemonteerd. De batterij heeft een brutocapaciteit van 95 kWh, waarvan 86 kWh effectief bruikbaar zijn.
 TSP2114De S ontwikkelt in S-modus (wanneer het rijprogramma Dynamic is geselecteerd) gedurende acht seconden een totaal boostvermogen van 503 pk en 973 Nm aan koppel. In die modus sprint hij in 4,5 seconden naar de 100 km/h om door te gaan tot de begrensde top van 210 km/h.

4,5 seconden, dat is snel, zeker als je kijkt naar het gewicht van deze auto, en de acceleratie gebeurt in alle sereniteit, zonder het minste drama of geluid. Hoewel hij er als een speer vandoorgaat, heb je niet die verbluffende, maagomkerende sensatie die je wel hebt wanneer je vanuit stilstand het elektropedaal van een Porsche Taycan of Tesla Performance indrukt. De sensaties, sowieso al ontdaan van het auditieve, blijven al bij al beperkt, en je hebt dan ook niet echt de indruk meer dan 500 pk ter beschikking te hebben.

Maak je echter geen illusies, je bent met deze e-tron S sowieso overal als eerste weg, en net door het gebrek aan sensatie besef je vaak niet hoe snel je eigenlijk rijdt, maar het verschil met de e-tron 55 (die bij het optrekken 1,2 seconden trager is) voelt niet zo groot aan, hoewel het toch aanzienlijk is.

Typisch Audi

In normale modus worden enkel de achterste elektromotoren gebruikt. Pas wanneer meer vermogen gevraagd wordt of de trekkracht het vereist worden ook de voorwielen ingeschakeld. 

De elektrische vierwielaandrijving wordt versterkt door een elektrische vectoriële koppelverdeling waarbij elk van de achterste elektromotoren het koppel rechtstreeks naar zijn respectievelijke wiel stuurt. Er is dan ook geen mechanisch differentieel meer, waardoor de verdeling op basis van de behoefte aan vermogen en koppel in milliseconden en uiterst precies kan gebeuren. Dat is een technologisch huzarenstukje dat toestaat om de wegligging, tractie en grip van deze e-tron tot op de millimeter nauwkeurig te beheren. In de praktijk is die efficiëntie indrukwekkend maar tegelijk ook een domper op de feestvreugde. 
a203169 largeDe intelligente sturing van de aandrijflijn en de drie motoren laat in Comfort-stand niet de minste “Spielerei” toe. De elektronica waakt er op elk moment over dat de auto niet gaat oversturen en houdt de zware SUV perfect in het gareel, zonder drama of opwinding. In Dynamic-modus en met het ESC op “Sport”, wanneer de drie motoren hun volle vermogen leveren, wordt alles wel een stuk levendiger, en laat de elektronica beperkt overstuur toe, waardoor je wanneer de omstandigheden het toelaten in beperkte drift bochten kan nemen. Je voelt echter op elk moment dat de computer de zaken strak regisseert en geen duimbreed toegeeft op wat geprogrammeerd is. 

Echte speelsheid zal je hier niet vinden, een opmerkelijke efficiëntie des te meer. Op zich zeker typisch Audi, en dit is ook een S, en geen RS, waardoor we ons kunnen inbeelden dat Audi bij een mogelijke RS-variant wel wat meer spektakel zal toelaten. 

Laten we toch ook niet vergeten dat een leeggewicht van 2.620 kg in een enorm koetswerk niet bepaald het perfecte recept is voor pure sportiviteit. Deze S voegt echter een snuif sportiviteit toe aan de gewone e-tron, zonder daarin te ver te gaan.

Rijbereik en Verbruik

Audi belooft een rijbereik van 360 km (e-tron S) of 365 km (e-tron S Sportback) volgens de WLTP-cyclus. Dat zijn al geen uitzonderlijke waarden, en tijdens onze testperiode bij temperaturen van zo’n 7 graden Celsius, kregen we bij het starten met volle batterij nooit meer dan 285 kilometer te zien op het dashboard. Dat zal wel beter zijn bij zachter weer, maar is toch een hinderpaal bij een auto die -zoals onze testwagen- met opties in totaal niet minder dan € 120.000 moet kosten.
audibidirectionalcharging2Terwijl je met de e-tron S qua plaatsaanbod, afwerking en kwaliteit, looks en prestaties op geen enkele manier toegevingen moet doen, blijft het rijbereik ons inziens toch een probleem, ook al moet je zelden zo ver in één trek en kan de e-tron snelladen aan snelheden tot 150 kW. Wie zo veel geld uitgeeft aan een auto zou toch verder moeten raken.

Het verbruik is daarnaast vrij hoog voor een elektroauto. Met de “gewone” e-tron 55 verbruikten we 30 kWh/100 km, met de e-tron 55 Sportback 25,6 kWh. Deze S-versie, die met zijn drie elektromotoren natuurlijk meer elektrische honger heeft, verbruikte in onze handen 33,7 kWh/100 km. Dat is toch wel veel, al kom je qua verbruikskosten natuurlijk niet in de buurt van wat je zou moeten uitgeven met een SQ8 die met zijn V8 met meer dan 200 g/km ook fiscaal oneindig veel minder interessant is.a203173 largeWat ons betreft is de S-uitvoering van de e-tron, hoewel knap aangekleed, uitzonderlijk efficiënt en op het circuit beduidend sneller, niet echt een “must have” als je weet dat de “gewone” e-tron 55 Quattro met zijn 408 pk ook al geen vermogen tekortkwam en even efficiënt is in normale omstandigheden. Het circuit-argument is ook twijfelachtig, aangezien je dergelijke auto’s daar toch nooit voor gebruikt. Een zeer goede auto, deze S, maar de extra € 10.000 ten opzichte van de e-tron 55 Quattro S-Line zouden wij besteden aan extra opties. Fiscaal is hij echter even interessant, en het is natuurlijk leuk om te kunnen uitpakken met meer dan 500 pk en bijna 1.000 Nm aan koppel…

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

87
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Technologisch indrukwekkend
Stilte aan boord, comfort
Afwerking, kwaliteit materialen

Rijbereik kan beter
Verbruik
Meerwaarde tov e-tron 55

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.189,85 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.154,86

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Audi e-tron S Sportback
Motor:Elektrisch, 3 motoren
Overbrenging:Automaat, vierwielaandrijving
Gecombineerd Vermogen:370 kW / 503 pk
Maximumkoppel: 973 Nm
0-100 km/h:4,5 s
Topsnelheid:210 km/h
Gemiddeld testverbruik:33,7 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 99.120
VAA:€ 278,28 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy