maandag, 14 december 2020

TEST: Suzuki Swace: Beter goed gekopieerd dan slecht uitgevonden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Suzuki Swace: Beter goed gekopieerd dan slecht uitgevonden © MediaInMotion
De CO2-boetes van Europa, die vele constructeurs als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen als ze het vooropgestelde gemiddelde niet halen, bedreigen ook Suzuki. Om dat gevaar te neutraliseren koos het merk voor samenwerking met grote broer en landgenoot Toyota. Dat is een slimme zet, want de Swace, het eerste resultaat van die samenwerking dat bij ons in de showrooms staat, is een uitstekende auto die doet waar hij voor bedoeld is.



Test Suzuki Swace 0009Suzuki komt er eerlijk voor uit: de Swace is eigenlijk een Toyota Corolla Touring Sports, en meer bepaald de 1.8 e-CVT Hybrid-uitvoering van 122 pk, die met enkele beperkte stijlaanpassingen omgevormd werd tot eerste break in het Suzukigamma. Daar stiekem over doen zou maar flauw geweest zijn, want de overeenkomst is overduidelijk, en wie niet naar het logo kijkt weet niet of hij nu in een Toyota of een Suzuki zit.
Test Suzuki Swace 0010

Beproefde hybridetechniek

Dat is, geloof ons vrij, een goeie zaak, want de Corolla Touring Sports, en dus ook deze Swace, is een door de Europese R&D-tak van Toyota in Zaventem ontwikkelde auto die een geslaagd design combineert met vooruitstrevende maar tegelijk beproefde techniek. Het gaat daarbij over een hybrideaandrijving die bestaat uit een verbrandingsmotor van 1,8 liter met 98 pk en een elektromotor met 72 pk die samen een gecombineerd vermogen van 122 pk en 142 Nm aan koppel leveren. De Swace accelereert van 0 naar 100 km/h in 13,7 seconden en zijn topsnelheid is beperkt tot 180 km/h. Hij kan over korte afstanden volledig elektrisch rijden.
Test Suzuki Swace 0020Daarmee is dit dus geen snelle auto, maar een rustige gezinswagen. De automaat heeft bovendien dat typische CVT-karakter dat het toerental bij het indrukken van het gaspedaal de hoogte injaagt, dat ook hoog houdt zolang je blijft accelereren en pas weer laat zakken wanneer je gas lost. Bij klassieke automaten valt het toerental terug wanneer een hogere versnelling wordt ingeschakeld, hier niet. Dat is een nogal onaangenaam kenmerk van alle CVT’s. Hier is dat niet nadrukkelijker aanwezig dan bij andere auto’s met een vergelijkbare aandrijving, maar die automaat en de hele aandrijving van de Swace vragen eigenlijk om een rustige rijstijl, als “goede huisvader”, wat ook de ideale manier is om van het bijzonder interessante verbruik van deze auto te kunnen genieten. Gemiddeld kwamen we tijdens onze korte test toe met 5,4 l/100 km, wat over een langere periode ongetwijfeld nog lager kan maar op zich al een uitstekend resultaat is. 
Test Suzuki Swace 0026De tractie en grip zijn uitstekend. Ook de wegligging is zeer goed en het elektromechanische stuur is nauwkeurig. De ophanging is comfortabel en controleert de koetswerkbewegingen ook op slechte wegen zonder problemen. De adaptieve ophanging die bij Toyota verkrijgbaar is, is hier niet voorzien, maar we misten ze ook niet. Er zijn drie rijmodi (Eco, Normal en Sport), maar de meest gebruikte zal ongetwijfeld “Normal” zijn, volledig in lijn met de roeping van deze gezinswagen.
Test Suzuki Swace 0013Somber maar goed afgewerkt

Het interieur van onze testwagen, een GL+-uitvoering, was erg somber, zonder de minste fantasie of kleur, maar zit wel uitstekend in elkaar, klaar voor vele jaren van betrouwbare dienst. 
Test Suzuki Swace 0025De koffer biedt met 596 liter inhoud bovengemiddeld veel ruimte voor bagage. Met de achterbank neergeklapt wordt zelfs 1.606 liter beschikbaar. De koffervloer is bovendien omkeerbaar. Aan de ene zijde is hij met tapijt bekleed, aan de andere kant met kunststof. Zo maak je het tapijt niet vuil als je natte of vuile voorwerpen vervoert. Handig. Eronder zit nog een ruim opbergvak. De beenruimte achterin is correct maar niet uitzonderlijk. Voorin zit je ruim én comfortabel in goede stoelen, en een perfecte rijhouding is zo gevonden. 
Test Suzuki Swace 0018Het infotainmentsysteem, op een centraal en hoog boven op het dashboard geplaatst scherm van 8 duim met een gemiddelde resolutie, is wel volledig (met Apple CarPlay en Android Auto) maar niet hypermodern. Voorin zijn twee USB-poorten en een Aux-ingang voorzien en in de middenconsole zit nog een extra USB-poort, naast een 12 voltstekker. In de centrale console is voorin ook een draadloos oplaadplatform voorzien voor compatibele smartphones.

Op comfortvlak zorgde Suzuki voor zaken als stuur- en stoelverwarming voorin en een automatisch bediende airco met twee zones.

Qua veiligheid werd niets aan het toeval overgelaten. Zo beschikt de Swace onder meer over een botspreventie met voetgangerdetectie, een adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning, dodehoekwaarschuwing en automatische grootlichten.
Test Suzuki Swace 0012Suzuki biedt ook op de Swace vijf jaar garantie. Het gaat dan over een fabriekswaarborg van 3 jaar of 100.000 km en een bijkomende extra waarborg van twee jaar (beperkt tot 150.000 km). De reputatie van het merk (en die van donor Toyota) kennende is dat niet meer dan een theoretisch gegeven, en zal je die geste niet vaak nodig hebben.

De Swace is er als GL+ of GLX. Die worden aangeboden voor € 32.000 en € 34.000, maar Suzuki zal daar ongetwijfeld nog wel een mooie korting op toekennen. 

Spectaculair of spannend kan je de Swace niet noemen. Comfortabel, redelijk en ernstig des te meer. Dit is een volwassen auto, gebaseerd op een al even volwassen donor, waarvan hij de kwaliteiten overneemt, maar ook de gebreken. Wie een no-nonsense, degelijke gezinsbreak zoekt kan nu ook bij de Suzukidealer terecht. Daar heeft het merk zelf weinig verdienste aan, maar het gezegde “beter goed gekopieerd dan slecht uitgevonden” geldt hier absoluut, al is dit geen kopie maar wel het origineel met een ander naamplaatje erop.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

79
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Aantrekkelijke stijl
Laag verbruik
Ruime koffer

Somber interieur 
CVT-karakter

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 592,72 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 672,06

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

SuzukiSwace
Motor:benzine, 4 cil, 1.798 cm3
Overbrenging: Automaat, CVT
Maximumvermogen:89,7 kW / 122 pk
Maximumkoppel: 253 Nm
0-100 km/h: 8,4 s
Topsnelheid:210 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,0 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:78 - 86 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:99 - 115 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 32.000 (GL+)
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:82,95 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy