woensdag, 09 december 2020

TEST: BMW iX3: Vertrouwd elektrisch rijden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW iX3: Vertrouwd elektrisch rijden © autonieuws.be
Het heeft wat tijd gevraagd, maar eindelijk is daar de eerste nieuwe elektrische BMW na de al uit 2013 stammende i3. De iX3 zorgt alvast designmatig niet voor een revolutie, en komt erg vertrouwd over voor wie al met een X3 reed. Dat is een bewuste en ook verstandige keuze voor een auto die het moet gaan maken in het segment van de bedrijfswagens.



TEST BMW iX3 0002

Onder de noemer “Power of Choice” biedt BMW de X3 aan met benzine- en dieselmotoren, als plug-in hybride én nu ook als volledig elektrisch model onder de naam iX3. Die kon Autonieuws al exclusief aan u tonen in juni 2020, toen hij voor enkele dagen tentoongesteld werd bij onze Noorderburen. De auto die we toen zagen was nog een maquette zonder interieur, batterij of aandrijflijn. De auto die we nu kort voor u aan de tand voelden was wel degelijk “the real thing”.

80 kWh voor zo’n 330 echte elektrische kilometers bij koud weer

The real thing” betekent in dit geval een op de X3 gebaseerde elektrische auto die zijn verbrandingsmotor vervangt door een eDrive-elektromotor van de vijfde generatie. Die levert 286 pk en een maximumkoppel van 400 Nm en drijft de achterwielen aan. Zijn concurrenten heten Mercedes EQC, Jaguar I-Pace en Audi e-tron en beschikken allemaal over (een pak) meer vermogen. In eigen huis is ook zijn plug-in hybride X3-broer een concurrent voor de iX3.

111P90392473 highRes bmw gen5 powertrain De onder vloer geplaatste hoogspanningsaccu heeft een bruto-inhoud van 80 kWh waarvan 74 kW bruikbaar zijn en maakt volgens BMW een rijbereik tot 460 kilometer mogelijk volgens de WLTP-cyclus. Wij reden ermee in voor elektrische auto’s niet bepaald optimale omstandigheden, bij buitentemperaturen rond het vriespunt, en lazen op de boordcomputer een rijbereik van 330 kilometer af bij het vertrek. Dat is veel minder dan het officiële cijfer maar zou bij mooier weer makkelijk tot 30 kilometer hoger moeten zijn en volstaat in principe voor zowat iedereen. Het opladen van de batterij kan aan snelladers op gelijkstroom met snelheden tot 150 kW. Van 0 tot 80 procent bijladen duurt zo 34 minuten en 10 minuten laden voegt 100 kilometer rijbereik toe.

TEST BMW iX3 0026

De batterij laden met wisselstroom kan bij één fase tot 7,4 kW en bij drie fasen tot 11 kW. Aan een 11 kW-lader duurt het 7,5 uur om de batterij volledig te vullen. De laadpoort bevindt zich rechts achteraan, achter het klepje waar bij klassieke X3’s de brandstofvuldop zit.
TEST BMW iX3 0025Herkenbaar en vertrouwd

Wie voor een iX3 opteert zal zich niet snel ontheemd voelen, want het nieuwe model is overduidelijk een variant op de X3 die uiterlijk enkel verschilt door andere (gesloten) BMW-nieren (die gelukkig niet te groot uitvielen), enkele stroomlijndetails en op onze testwagen ook door een blauwe diffuser onder de achterbumper en verschillende blauwe accenten.

TEST BMW iX3 0023

Ook de wielen zijn anders en gestroomlijnder dan op de benzine- of dieselversies. Voor het overige zijn er uiterlijk geen verschillen en binnenin is het al helemaal zoeken om te zien dat je in iX3 zit in plaats van in een X3. Alleen een blauw accent op de versnellingspook, een blauwe startknop en natuurlijk het iX3-logo op de centrale console verraden dat dit geen klassieke auto is.

TEST BMW iX3 0021

De koffer is met 510 liter amper 40 liter kleiner dan bij de benzine- en dieselversies en zelfs groter dan de 450 liter van zijn plug-in broer.

Plug-in of elektrisch?

Qua vermogen en koppel zit de iX3 met zijn 286 pk en 400 Nm erg dicht in de buurt van de X3 xDrive 30e plug-in hybride die 292 pk en 420 Nm levert en in eigen huis ongetwijfeld de grootste concurrent zal zijn van de elektrische versie. Terwijl de plug-in in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h sprint doet de iX3 dat in 6,8 seconden. Erg vergelijkbaar dus. Enkel de topsnelheid verschilt, omdat die bij de elektrische iX3 beperkt is tot 180 km/h. 
TEST BMW iX3 0005

De acceleraties van de iX3 zijn pittig en hij is indien gewenst snel weg aan het stoplicht. Verwacht echter geen verbluffende acceleraties en hernemingen zoals bij bepaalde Tesla’s, maar wel een uiterst vlotte en vinnig presterende auto die op prestatievlak niets te wensen overlaat.

TEST BMW iX3 0022De modelbenaming wijst op een belangrijk verschil tussen de iX3 en de X3 xDrive 30e. De eerste wordt namelijk enkel op de achterwielen aangedreven, terwijl de tweede altijd een vierwielaandrijver is. Voor wie absoluut vierwielaandrijving wil is de iX3 dus geen optie. 

Beleving

De iX3 biedt een zekere mate van “one pedal driving” aan, maar doet dat toch in mindere mate dan zijn voorganger als eerste elektrische BMW, de i3, in die zin dat je het rempedaal hier vaker zal nodig hebben dan bij die andere elektrische BMW. Hoe dan ook is het een aangename manier van rijden, en wen je er snel aan.
TEST BMW iX3 0028Leuk is ook dat BMW wat beleving aan het elektrisch rijden heeft toegevoegd door het voorzien van een op maat gemaakt elektrisch rijgeluid via de luidsprekers. Die sound verschilt naargelang de gekozen rijmodus (Comfort, Eco Pro, Sport) en kan indien gewenst ook uitgeschakeld worden. Op die manier wordt het gebrek aan auditieve indrukken weggegomd en kan je wat intenser van het rijden genieten.
TEST BMW iX3 0003Tijdens onze korte testperiode verbruikte de iX3, die we over een gemengd parcours reden met wel meer autosnelwegkilometers dan stadsverkeer 23,2 kWh/100 kilometer. Dat is een correcte waarde die bij zomerse temperaturen ongetwijfeld nog lager kan. 

Het door het zware batterijpack hoge gewicht van de iX3 (2.185 kg) wordt opgevangen door de adaptieve ophanging (standaard) die een degelijke balans biedt tussen sportiviteit en comfort. De iX3 is heel comfortabel, onder meer door de voorbeeldige rust aan boord, die enkel verstoord wordt door wat rolgeluiden van de banden op slechte ondergrond (wat trouwens een kwaal is van zowat alle elektrische auto’s). 

TEST BMW iX3 0007De ophanging is wel wat stugger dan bij zijn rechtstreekse concurrent uit Stuttgart (de Mercedes EQC). Verwacht trouwens geen echt sportief rijgedrag, daarvoor is hij niet gemaakt. Voor ontspannen, soms vinnig en comfortabel rijden des te meer. Daarbij valt op dat je er -op het ontbreken van motorgeluid na- eigenlijk echt moet aan denken dat dit geen klassieke X3 is. Hij rijdt precies zoals de andere modellen uit het gamma en dat is misschien een van de beste troeven om wie nog twijfelt of overschakelen naar een elektrische auto iets voor hem of haar is te overtuigen. 

TCO-berekening als noodzaak

De standaarduitvoering van de plug-in hybride X3 xDrive 30e kost € 57.900, voor de iX3 vraagt BMW minimaal € 68.500 inclusief btw. Aangezien beide auto’s voornamelijk door zelfstandigen en ondernemingen zullen gekocht worden is het belangrijk om samen met de verkoper de TCO-berekening te maken en zo na te gaan of de bij aankoop duurdere iX3 dat verschil goedmaakt op het vlak van de gebruikskosten (inclusief het verbruik) en de fiscaliteit. 

Bij onze test van de plug-in hybride noteerden we een TCO van € 857 voor de versie met de verbrandingsmotor van 163 pk en € 881 voor de 184 pk-versie. Bij deze iX3, die standaard beter is uitgerust, bedraagt de TCO bij 30.000 km per jaar op 48 maanden volgens de parameters die u onder onze test vindt € 1.218. Die berekening hangt natuurlijk af van uw individuele profiel en uw energieverbruik. Wie de plug-in hybride X3 uit de berekening minder vaak oplaadt dan voorgeschreven zal de Total Cost of Ownership ongetwijfeld zien stijgen, wat bij de iX3 natuurlijk niet het geval is omdat die niet “misbruikt” kan worden door enkel op benzine te rijden. 

TEST BMW iX3 0011Wie voor de iX3 opteert zal alvast weinig moeite hebben om te wennen aan zijn auto, wanneer hij voordien al kennismaakte met de klassieke X3. De eerste nieuwe EV van BMW is een geslaagd model dat degelijke prestaties koppelt aan het nodige rijplezier en de gekende BMW-kwaliteiten. Meegenomen is ook dat zijn look niet zo controversieel is als die van het toekomstige elektrische SUV-topmodel, de iX. Of hij voor u ook financieel interessant is kan u pas met zekerheid weten als u de TCO-berekening op maat maakt. Wij zijn alvast overtuigd dat overschakelen op elektrisch rijden met deze iX3 weinig offers vraagt. Ook EV-tegenstanders zullen misschien wel over de streep getrokken kunnen worden na een testrit met BMW’s eerste nieuwe EV.

 Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

83
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Rijdt zoals elke andere X3
Even ruim als gewone X3
Degelijke prestaties

Geen vierwielaandrijving
Blijft een dure auto

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 915,60 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.217,99 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

FIAT500e Cabrio
Motor:Synchrone elektromotor
Overbrenging: Voorwielaandrijving
Maximumvermogen:87 kW / 117 pk
Maximumkoppel: 220 Nm
0-100 km/h: 9,0 s
Topsnelheid:150 km/h
Gemiddeld testverbruik:15,4 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 30.900
VAA:€ 114,17 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy