donderdag, 03 december 2020

TEST: Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ 2021: Alles is relatief

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ 2021: Alles is relatief © autonieuws.be
Toen we de vorige versie van de E 63 S aan de tand voelden, concludeerden we “dat deze E-Klasse zijn gelijke niet kent als bewijs van het vakmanschap van de Mercedes-AMG-ingenieurs”. Het is niet erg waarschijnlijk dat dat door de facelift van de E-Klasse en dus ook het AMG-topmodel ervan nu anders zou zijn, maar we zeggen niet snel nee tegen enkele dagen aan het stuur van een 612 pk sterke powersedan… 



DSC06344De geschiedenis van de E-Klasse AMG gaat al terug tot in 1986, toen het merk “The Hammer” lanceerde. Die 300 E in 5,6 AMG-vorm leverde een voor die tijd in een berline ongeziene 360 pk en 510 Nm en gebruikte daarvoor een 5,6 liter grote V8. Toen al, 35 jaar geleden, haalde die auto een topsnelheid van 303 km/h. Intussen zagen heel wat generaties van de E-Klasse AMG het levenslicht, en steeds werden ze krachtiger en efficiënter. Het nieuwe summum is de E63 S 4MATIC+, die ten opzichte van de eerstgeboren E-Klasse AMG nog 252 pk meer levert en dat combineert met een rijgemak en -comfort dat in niets meer te vergelijken is met die oudste AMG-telg.
DSC06336Mercedes gaf de E-Klasse recent een facelift die de nieuwe neus van onder andere de CLS en CLA nu ook naar de E transplanteerde en de verticale achterlichtunits verving door horizontale exemplaren.

MercedesAMGE63STEST0010 Natuurlijk werden ook de AMG-varianten van de E-Klasse ter gelegenheid van die update bijgespijkerd. Aan de zijkant bleven de wijzigingen beperkt, al vallen daar meteen de 2,7 centimeter bredere wielkasten op, waarin standaard aluminiumvelgen van negentien duim huizen op de E 63 en twintigduimers op deze E 63 S. 
MercedesAMGE63STEST0015Twee versies dus, zoals reeds het geval was vóór de midlife-update van het model. Daarenboven bleven de motor en de vermogenswaarden ongewijzigd, wat nog steeds betekent dat de E 63 een piekvermogen van 571 pk en 750 Nm aan maximumkoppel levert en de E 63 S daar met 612 pk en 850 Nm nog flink boven gaat. Als je weet dat de S-versie exact € 6.655 meer kost dan de “gewone” E 63, betekent dat dat je voor elk van de 41 extra pk’s € 162,31 moet ophoesten. Op zich veel geld, maar in deze prijsklasse geen reden om niet meteen voor “the real thing” te gaan, en de S-uitvoering beschikt meteen over een aantal extra items die hem in vergelijking met de klassieke E 63 echt “af” maken. 

Kanonskogel van twee ton

Het valt moeilijk te beschrijven wat 612 pk en 850 Nm uit een vier liter grote V8 met twee turbo’s en een volledig variabele vierwielaandrijving met het menselijk lichaam doen bij het vloeren van het gaspedaal in de “Race Start”-modus. In ieder geval spreken de cijfers boekdelen: een optrektijd van 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden en een top van 300 km/h (exact even snel als de pre-faceliftversie) zijn van het buitenaardse soort, en je moet al van het kaliber BMW M5 Competition of Audi RS6 Avant zijn (zijn enige echt rechtstreekse concurrenten) om met gelijkaardige cijfers te kunnen uitpakken, als je je niet bekeert tot de elektrische spurtbommen van Tesla of Porsche.
MercedesAMGE63STEST0003Het opmerkelijkste is dat je dergelijke acceleraties (en al even indrukwekkende hernemingen) moeiteloos uit je mouw schudt in een auto van net geen twee ton en vijf meter lang, met vijf man aan boord en een volle koffer. In minder dan vier tellen vanuit stilstand rij je zo al sneller dan het op de Brusselse ring toegelaten maximum, wat betekent dat de bestuurder ook een grote mate van zelfbeheersing aan de dag zal moeten leggen als hij het genoegen heeft met de E 63 S op pad te zijn.

Bijzonder is dat Mercedes nog steeds als enige de keuze biedt tussen een E 63 berline of break. Bij Audi is er alleen de RS6 Avant-breakversie en BMW houdt het bij een berline voor zijn M5. Wie opteert voor de E-Klasse AMG E 63 S Estate moet niet veel opgeven, want de klassieke sprint aan het stuur van die uitvoering duurt amper 0,1 seconden langer, en hij haalt nog steeds 290 km/h. 

MercedesAMGE63STEST0014De beresterke V8 wordt ook in deze nieuwste uitgave van de E 63 nog steeds bijgestaan door de AMG Speedshift MCT-automaat met 9 versnellingen en pakt trots uit met de 4MATIC+- vierwielaandrijving. Daarbij is de “+” in de typebenaming erg belangrijk, want die verwijst naar de volledig variabele uitvoering van Mercedes’ 4x4-systeem dat -joepie!- beschikt over een zogenaamde Drift Mode. Op deze nieuwe E is de koppelverdeling tussen de voor- en achteras voor het eerst volledig variabel. De E 63 S kan naar wens van de bestuurder transformeren van een op maximale tractie gerichte vierwielaandrijver tot een volledig achterwielaangedreven scheurijzer dat in het rijprogramma ‘Race’ zonder beperkende tussenkomst van de elektronica van de stabiliteitscontrole kan driften als een dolle. Dat is heerlijk om eens te proberen, maar absoluut niet aan te raden op de openbare weg of voor onervaren bestuurders, als die de auto niet achterwaarts in een muur willen parkeren.

Een elektronisch geregeld achteras-sperdifferentieel verbetert de tractie bij het wegrijden en het bochtengedrag, en we konden zelf vaststellen dat de sper en de elektronica de 612 pk’s en 850 Nm aan koppel zelfs bij een ver ingedrukt gaspedaal en op vochtige ondergrond onder controle weten te houden. Wanneer je de rijhulpsystemen niet het zwijgen oplegt kan je het gaspedaal met een relatief gerust gemoed induwen, al zal je dat omwille van je rijbewijs best niet te lang doen, want voor je het weet rij je twee tot drie keer zo snel als toegelaten. 

MercedesAMGE63STEST0018

Alles is relatief

Alles is relatief, en dat geldt ook voor het comfort. Wie opteert voor de prachtige maar dure AMG Performance-kuipstoelen moet rekening houden met een hard zitcomfort en een wat moeilijkere instap, en wat ons betreft doen de standaard gemonteerde sportstoelen hun werk voortreffelijk en bieden ze een zeer goede steun. Toch blijft de E 63 S ook in Comfort-modus vrij hard, wat niet zozeer aan de -in dat programma toegeeflijke- adaptieve luchtvering ligt, maar wel aan de laagprofielbanden die de oneffenheden in de weg niet kunnen wegfilteren en zich trouwens ook laten horen door een rolgeluid dat duidelijk meer aanwezig is dan op de modalere E-Klasses.

De E 63 S is voorzien van dynamische motorsteunen voor beter comfort in combinatie met een grotere rijdynamiek, en de adaptieve dempers van het AMG Ride Control + houden het koetswerk vlak en de wielen op de grond. Geen luxe met een dergelijke krachtcentrale.
MercedesAMGE63STEST0008Tijdens onze korte test lustte de E 63 S een goeie 12 l/100 km aan benzine, maar dat kan even makkelijk twee keer zo veel worden als je altijd het onderste uit de kan haalt, of een twee tot drie liter minder wanneer je hem in Comfortmodus rijdt als een goede huisvader en 450 van de 612 beschikbare pk’s in de stal houdt.

Dat doet deze AMG trouwens voor jou door bij lage belasting vier van de acht cilinders uit te schakelen voor een lager verbruik. Dat merk je niet, tenzij door een indicatie op het dashboard.
MercedesAMGE63STEST0021Nieuw stuurwiel

In het interieur is het meest opvallende verschil tussen de oude en de nieuwe versie het sportstuur. Dat kreeg een volledig nieuw design en nieuwe aanraakgevoelige oppervlakken. Wij vonden het erg mooi, maar ook wat te dik, en de nieuwe aanraakvlakken zijn niet gebruiksvriendelijker dan de vorige, waardoor we ons afvragen of die wijzigingen echt nodig waren. Ook de draai- en drukknoppen links en rechts onder de stuurkern werden aangepast en laten de bestuurder toe om met één druk of draai aan de knoppen meteen de gewenste instellingen voor de motorkarakteristieken, versnellingsbak, ophanging en uitlaat te selecteren. Je went er snel aan en maakt dan ook geen gebruik meer van diezelfde mogelijkheden via het grote touchscreen of het aanraakvlak op de centrale console.

MercedesAMGE63STEST0022Leuk is ook dat het stuurwiel nu beschikt over een aanraakgevoelige sensormat die detecteert wanneer de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt en niet meer -zoals voorheen- vraagt om het stuur vast te nemen wanneer je het wel degelijk in je hand houdt.
MercedesAMGE63STEST0019Het MBUX-systeem kreeg een update en werd verder verfijnd. Zo werd de “Hey Mercedes”-functionaliteit efficiënter en kan de assistent zelfs het weer voorspellen. Voor deze AMG-versie zijn er ook specifieke AMG-displays en instellingen in het infotainmentsysteem en kan je opteren voor een AMG-specifieke dashboardlay-out.
MercedesAMGE63STEST0013Of het zin heeft om je een auto van 612 pk aan te schaffen is een vraag die je je alleen moet stellen als je er de middelen voor hebt. In dat geval heb je een luxeprobleem, en is het aan jou om te bepalen of je er minimaal € 123.299 inclusief btw voor over hebt (E 63 S). Ongetwijfeld is dit de allerlaatste E-Klasse AMG met een dergelijk vermogen die geen beroep doet op een half-elektrische (plug-in-)aandrijving. Liefhebbers van beestachtig veel pk’s, veel binnenruimte en een aantrekkelijke verpakking: haast u, voor het te laat is!

87
Aandrijving19/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Nog steeds verbluffende prestaties
Geschikt voor het hele gezin
Efficiënte vierwielaandrijving

Prijs, brandstof- en bandenbudget
Comfort op slechte ondergrond

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: op aanvraag

TCO 48 maanden / 100.000 km: op aanvraag

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Mercedes-AMGE 63 S 4MATIC+
Motor:V8-Biturbo, 3.982 cm3
Overbrenging: 9-traps Automaat 4Matic
Maximumvermogen:450 kW / 612 pk
Maximumkoppel: 750 Nm
0-100 km/h: 3,4 s
Topsnelheid:300 km/h
Gemiddeld testverbruik:12 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:267 g/km (NEDC)
Catalogusprijs incl. btw:€ 123.299
VAA:€ 1.585 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy