dinsdag, 24 november 2020

TEST: Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV: hybride familie-SUV voor zeven

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV: hybride familie-SUV voor zeven © KIA
Grote of nieuw samengestelde gezinnen die een comfortabele, zuinige en fiscaal betaalbare SUV willen maar geen diesel, zochten tot nog toe vergeefs. En toen was er plots de nieuwe Kia Sorento Hybrid, die een uniek aanbod vormt en heel wat troeven naar voren schuift.

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 005

Comfortabel, betaalbaar en leuk uitziend gezinsvervoer voor zes of zeven dat vooral ingezet wordt voor kortere afstanden – laat ons zeggen 5 à 25 km per rit? Daarvoor kon je tot nog toe bij weinig merken terecht. Een diesel is bij dit soort gebruik immers uit den boze (wegens niet-rendabel en op termijn probleemgevoelig als hij niet warm kan draaien), dus beland je bij de benzinemodellen, al dan niet elektrisch ondersteund. Als we met het oog op het fiscale element de (NEDC) CO2-uitstoot beperken tot 125 g/km en de motorinhoud tot 1,8 liter, en de prijslimiet op € 50.000 inclusief btw zetten, dan is het lijstje erg kort. Je hebt de Citroën Grand C4 SpaceTourer, de Peugeot 5008 en de Toyota Grand Prius +, that’s it. De factor “leuk uitziend” laten we aan uw oordeel over. 

U dacht aan de plug-inhybride versies van de BMW X5, Volvo XC90 en andere zevenzits-SUV’s? Die kosten minstens € 80.000. Bovendien heeft niet iedereen de mogelijkheid om de auto thuis op te laden, wat toch wel een vereiste is om het financiële en ecologische plaatje te doen kloppen. Dat Kia de nieuwe Sorento als niet extern oplaadbare hybride lanceert, is niet toevallig. Dit soort aandrijving biedt immers een goed compromis tussen kostprijs en brandstofefficiëntie, wat zich vertaalt in een CO2-uitstoot die lager ligt dan de vergelijkbare dieselversie en dus een behoorlijk aantrekkelijke fiscaliteit. Voor een instapprijs van €48.790 (voor de zevenzitter) krijg je een flinke knaap – met zijn 4,81 meter is hij slechts 14 cm korter dan de voorgenoemde Zweedse SUV – met heel wat uitstraling en goodies, aangedreven door een elektrisch ondersteunde 1.6 T-GDi met een systeemvermogen van 233 pk en een CO2-uitstoot van 118 g/km volgens de NEDC 2.0-norm – die nog geldig is tot eind dit jaar.

Vanaf januari geldt de WLTP-norm, maar de berekeningsformule voor de BIV en de jaarlijkse wegenbelasting werden aangepast om te vermijden dat de hogere CO2-waarden zich zouden vertalen in (fors) hogere belastingen. 

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 001

Goede huisvader

Op papier ziet het er alvast veelbelovend uit. Optrekken van nul naar honderd doet deze Koreaanse SUV in 8,6 seconden als je genoegen neemt met de 2WD-versie. De 4WD-variant – die even krachtig is en dus niet over een bijkomende elektromotor beschikt – doet er 9 seconden rond over. De overbrenging wordt verzekerd door een klassieke zestrapsautomaat, die zich zacht van zijn taak kwijt. De 132 kW / 180 pk sterke 1600 moet 1.741 kilo in beweging zien te brengen en krijgt daar de hulp voor van een elektromotor van 44 kW / 60 pk, gekoppeld aan een lithium-ionpolymeeraccuutje van 1,49 kWh. Die helpt vooral tijdens het wegrijden en wordt enkel geladen door recuperatie van kinetische energie tijdens het uitbollen of het remmen. 

De Sorento HEV is ondanks zijn niet-onaardige verhouding gewicht-vermogen geen raket, maar eerder een vlot rijdende SUV. Wil je echt het onderste uit de kan, dan dringt het hoogtoerige geloei van de viercilinder vrij duidelijk door tot in het - voor de rest prima geluidgedempte – interieur. Maar wie prestaties zoekt, is bij conventionele hybrides sowieso niet aan het juiste adres. Deze Sorento richt zich tot de goede huisvader of -moeder, die zijn kinderen veilig en comfortabel naar school wil kunnen brengen en slechts occasioneel de volle 233 pk aanspreekt – allicht als hij of zij alleen aan boord is. Wij vonden in elk geval dat de Sorento HEV zich tot een ontspannen en anticiperende rijstijl leent. Dan verwent hij je des te meer met zijn rijcomfort, stille werking (mede dankzij de standaard akoestische voorruit) en… een verbruik dat rond de 7 l/100 km schommelt. Over een gemengd parcours met een variabele rijstijl kwamen we op 7,8 l/100 km uit, wat een mooi resultaat is gezien het formaat van de auto.

De ophanging werd op Europese leest geschoeid. Het koetswerk wordt voldoende ondersteund in lange bochten, de Sorento gaat niet pompen bij stevige remmanoeuvres en aan grip is er geen gebrek – althans niet in de 4WD-versie. Sommige bestuurders zullen vinden dat oneffenheden nogal droogjes worden geabsorbeerd. Oncomfortabel is het niet, maar gezien de gezinsroeping was een iets zachtere schokdemping misschien wenselijk geweest. 

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 008

American style, maar toch geraffineerd

Over smaak valt niet te twisten, maar de nieuwe Kia Sorento heeft toch een hoog yankeegehalte qua design, met zijn massieve radiatorrooster, geblokte vormen en – durven we het zeggen? – achterlichten van een Ford Mustang. Indruk maakt hij alleszins, ook in het interieur trouwens. De zwaar aanvoelende voorportieren bieden toegang tot heuse fauteuils. Die van de bestuurder is steeds elektrisch verstelbaar en biedt een prinsheerlijk zitcomfort. Kies je voor de luxeversie (Sense), dan is ook de zetel aan passagierszijde met knopjes te bedienen, wordt het volledige zitmeubilair met leder overtrokken en kun je over stoelventilatie beschikken.

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 018

Het dashboard oogt nogal ‘modulair’ – de diverse elementen lijken wel doelbewust als aparte ‘bouwstenen’ op en naast elkaar gestapeld. Fans van strakke boordplanken zullen hier niet wild van zijn, maar met het bedieningsgemak is niks mis. Het heldere instrumentenpaneel is van het digitale en dus personaliseerbare type. Opvallende gadget: op de Sense kun je beschikken over een dodehoekcamera in de buitenspiegels waarvan de beelden gestreamd worden naar een plekje links of rechts in het tellerbord wanneer je de richtingaanwijzer hanteert. Wij zien er de meerwaarde niet van in – in tegendeel.

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 026

Je wordt geacht in je buitenspiegels te kijken als je een manoeuvre uitvoert en de camerabeelden voor je neus leiden enkel maar af – je kunt niet op twee plaatsen tegelijk kijken. Voor de rest is de veiligheidsuitrusting van de Sorento voorbeeldig te noemen. De dodehoekassistentie, rijvakassistentie, autonome noodrem met voetgangerherkenning, intelligente snelheidsbeperking, Trailer Stability Assist en Multi Collision Brake zijn standaard. Het vermelden waard is ook het systeem dat de bestuurder waarschuwt dat er nog passagiers op de achterbank zitten als hij de auto verlaat. 

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 019

Qua human-machine interface gooit deze Sorento hoge ogen met het flinke centrale touchscreen van 10,25 inch. Dankzij de splitscreenfunctie bedien je eenvoudig verschillende functies (navigatie, media, telefoon, boordcomputer,…) naast elkaar. Het scherm tijdens het rijden doeltreffend beroeren is echter geen sinecure en van een centrale draai-drukknop à la iDrive is geen sprake. Daarom wend je je best tot de virtuele assistent om via spraakbediening te bekomen wat je wil. Helaas werkt de dame in kwestie niet feilloos: ze interpreteert je commando vaak fout of weet er geen raad mee – een euvel waarmee overigens zelfs de premiummerken nog steeds mee kampen. 

Dat doet niets af aan de mooie materialen en de vlekkeloze assemblage, die nog maar eens onderstrepen dat Kia geen lessen meer hoeft te krijgen van de beste Europese constructeurs. Het ziet er niet alleen kwaliteitsvol uit, het voelt ook solide en aangenaam aan. Bovendien gaat de Sorento prat op een moduleerbaarheid en instapgemak naar de derde rij die hun gelijke niet kennen. Dankzij de Easy Entry-functie kan de achterbank in twee ongelijke delen vrij ver naar voren worden geschoven, terwijl de rugleuning in een handomdraai naar voren kantelt.

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 024

Zelfs ondergetekende kon (met zijn 1m90) vlotjes plaatsnemen op de opklapstoelen achterin. Die zijn uiteraard hooguit geschikt voor jonge tieners als je van plan bent om langer dan een half uur te rijden. En het koffervolume met alle stoelen rechtop? Daar blijft met 187 litertjes dan uiteraard niet veel van over. Met de klapstoelen opgeborgen beschik je over een knappe 813 liter en leg je ook de achterbank plat, dan kun je meer dan twee kuub vervoeren. 

KIA Sorento 1.6 T GDi HEV 016
De Kia Sorento maakt een uitstekende beurt als nieuwkomer in het segment van de grote SUV’s. Goedkoop is hij niet (meer), maar hij biedt veel waar en kwaliteit voor zijn geld, houdt zijn dorst netjes binnen de perken en is bovenal ruim, praktisch en comfortabel. Kortom, hij heeft alles in huis om een favoriet te worden bij grote tweeverdienergezinnen. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Ruime, praktische SUV voor 7
Kwaliteit en uitrusting
Zuinige werking

Verbeterbare stembediening
Ietwat droge schokdemping

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 712,33 excl. Btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 830,40 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Kia SorentoHybrid 7-zitter
Motor:4 cilinders, 1598 cc
Overbrenging: Automaat (6 versnellingen)
Maximumvermogen:171 kW / 233 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 8,6 s
Topsnelheid:193 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,8 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:145-170 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 48.790
VAA: € 205,40 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:63,95 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy