woensdag, 04 november 2020

TEST: BMW X3 xDrive 30e: Noodzakelijk maar met meerwaarde

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW X3 xDrive 30e: Noodzakelijk maar met meerwaarde © BMW Group
Om aan de Europese uitstootobjectieven te voldoen is het alle hens aan dek bij de autoconstructeurs. BMW zet daarbij al lang in op het plug-inverhaal en doet dat met de X3 xDrive 30e voor het eerst ook op de X3. Wij voelden deze half elektrische SUV voor u aan de tand en kunnen alvast bevestigen dat hij zijn plaatsje in het gamma meer dan waard is.



De plug-in hybride X3 xDrive 30e is na de tweeling X1 en X2 en de grote X5, die ook al in zijn vorige gedaante als plug-in verkrijgbaar was, al de vierde plug-in SUV van het Beierse merk, dat daarnaast ook heel wat van zijn andere modellen van elektro-ondersteuning met stekker voorziet. De X3, die zeer nu ook als volledig elektrische iX3 verkrijgbaar is, zal zo als benzine, diesel, plug-in hybride én volledig elektrische auto verkrijgbaar zijn en pioniert daarmee binnen het BMW-gamma. De aandrijving van de X3 xDrive 30e werd overgenomen van de 330e en bestaat dus uit een tweeliter viercilinder van 184 pk op benzine die de hulp krijgt van een in de achttrapsautomaat geïntegreerde elektromotor van 113 pk die gevoed wordt door een batterijpakket van 12,0 kWh. Het totaal gecombineerd vermogen van 292 pk en 420 Nm maakt er een krachtige auto van die in 6,1 seconden naar de honderd sprint en daarmee best snel is, maar qua vermogen wel wat achterblijft op zijn rechtstreekse concurrenten (Audi Q5 50 TFSI e met 367 pk en Mercedes GLC 300 e met 320 pk).
P90391586 highRes

De viercilinder laat zich alleen horen wanneer je het gaspedaal vloert, want bij constante snelheden moet je echt naar de aanduiding op het digitale dashboard kijken om te weten of hij nu op benzine of op elektriciteit aan het rijden is. Dat elektrisch rijden kan volgens BMW gedurende 51 kilometer (NEDC). In de praktijk gaf de boordcomputer bij vertrek met volle batterij waarden aan tussen 42 en 50 kilometer, en is een elektrisch rijbereik van 45 tot 50 kilometer echt wel haalbaar. Een mooi resultaat dat wordt gepuurd uit het batterijpack van 12 kWh, waarvan 11,15 kWh bruikbaar zijn. 

Oppassen geblazen

Zijn officiële NEDC-CO2-normuitstoot bedraagt 47 gram in standaarduitvoering, maar kan met opties ook boven de 50 gram uitkomen. Op onze testwagen bedroeg de NEDC-waarde 49 gram en was het WLTP-cijfer 53. Daarmee balanceert deze BMW op de rand van het “fake hybrid”-statuut, want alle plug-ins die meer dan 50 gram uitstoten (en een batterijcapaciteit hebben van minder dan 0,45 kWh per 100 kg wagengewicht) worden uitgesloten van de fiscale voordelen waar hun lage uitstoot recht op geeft.

Zolang de NEDC-waarde gebruikt mag worden voor de fiscaliteit is er bij de X3 30e dus geen probleem, maar wanneer WLTP de norm wordt (en er niets aan de huidige fiscale werkwijze verandert), riskeert de professionele koper van deze X3 wel een fiscale aderlating. Vraag dus zeker uitsluitsel aan je verkoper voor je je bestelbon tekent, want de fiscale wetgeving kan snel veranderen.
P90391579 highResVerbruik

Het opladen van de batterij gebeurt aan maximaal 3,7 kW, waardoor je ook aan een publieke laadpaal moet rekenen op een drie tot vier uur om je batterij volledig bij te laden. In tegenstelling tot die andere Duitse premiumconcurrent uit Stuttgart is snelladen hier niet mogelijk.

Over onze testperiode heen reden we in totaal 743 kilometer met deze X3, waarvan 385 kilometer elektrisch. Dat betekent dus dat we ongeveer de helft van onze afstand uitstootloos gereden hebben, wat toch wel een aangename vaststelling is. In de praktijk betekende dat -met regelmatig opladen, waar mogelijk- een gemiddeld benzineverbruik van 3,7 l/100 km en een elektrisch gemiddeld verbruik van 20,3 kWh/100 km. Zeer correcte waarden die zowel lager als hoger kunnen uitvallen wanneer je minder oplaadt of het prestatiepotentieel van de aandrijfcombinatie meer uitbuit dan wij deden.
P90391591 highResRijden

Je kan de 292 pk en 420 Nm gebruiken om er een sportieve en vinnige rijstijl op na te houden, en qua acceleraties en hernemingen heb je dan absoluut geen reden tot klagen, maar je zal wel altijd merken dat deze plug-in hybride beduidend zwaarder is dan een gewone X3. Het meergewicht laat zich voelen, waardoor hij automatisch aanzet tot een wat meer relaxte rijstijl, die hem uitstekend ligt en waarbij je kan profiteren van de zeer goede geluiddemping, de comfortabele stoelen, het ruime interieur en de comfortabele adaptieve ophanging (€ 1.152,67).

De X3 plug-in is altijd een vierwielaandrijver (in tegenstelling dus tot de 330e die dezelfde motoren en batterijpakket kreeg). Het gaat hier trouwens om echte vierwielaandrijving en niet om het systeem van veel plug-in hybrides, waarbij de elektromotor de achteras aandrijft en de voorwielen door de verbrandingsmotor bewogen worden. Die vierwielaandrijving zorgt voor een betrouwbaar rijgedrag en een foutloze tractie

Hoewel bij het ontwerp van de X3 van bij het begin rekening gehouden werd met een plug-in (en een elektrische) uitvoering, blijft de aanwezigheid van de batterij toch niet onopgemerkt. De koffervloer ligt namelijk hoger dan bij de andere X3’s, waardoor het volume van de laadruimte met honderd liter daalt. Toch blijft die met 450 liter inhoud nog steeds voldoende groot voor dagelijks gezinsgebruik.  
P90391585 highRes

De standaarduitvoering kost al € 57.900, wat niet bepaald goedkoop is, en onze mooi uitgeruste xLine-uitvoering met een reeks interessante opties tikte af op € 79.455 euro. Veel geld bij aankoop, maar met een goede restwaarde, een laag verbruik en een uitstekende fiscaliteit zorgt dat niet voor een onbetaalbare Total Cost of Ownership. Particulieren zullen weinig of geen interesse hebben in deze plug-in hybride, voor zelfstandigen en ondernemingen is hij echter een zeer interessant geheel. Voor wie de auto inschrijft op een leasingmaatschappij (of in Wallonië of Brussel woont) is er ook een teruggetunede versie waarvan het vermogen van de benzinemotor beperkt is tot 163 pk (120 kW) om op die manier € 1.239 aan BIV te besparen. Wie echt veel kilometers doet is mogelijk beter af met de 2.0d-dieselversie die we reeds voor u testten, maar zonder volledige TCO-berekening is het antwoord op die vraag nooit exact te geven.

Als je hem onder de 50 gram CO2-uitstoot weet te houden en dus niet te gek doet met de talrijke opties, is deze X3 30e xDrive niet alleen een aangename, mooie en comfortabele SUV maar ook een fiscale topper. Hij vormt een welgekomen en interessante aanvulling op het bestaande gamma, in afwachting van de komst van de volledig elektrische iX3.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

83
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Rijcomfort en binnenruimte
Erg laag verbruik mogelijk
Fiscaal erg interessant…

… als je de 50 g/km niet overschrijdt
Hogere koffervloer

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 871,41 excl. Btw (120 kW-versie)

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 900,92 excl. Btw (135 kW-versie)

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 857,02 (120 kW-versie)

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 881,83 (135 kW-versie) 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

BMW X3xDrive 30e
Motor:4 cilinders, 1.998 cm3
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen:215 kW / 292 pk
Maximumkoppel: 420 Nm
0-100 km/h: 6,1 s
Topsnelheid:210 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,7 l/100 km & 20,3 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:43-60 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 57.900
VAA:€ 164,02 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:97,20%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy