maandag, 13 oktober 2014

TEST: Mercedes-Benz S-Coupé: volbloed sportwagen elegant verpakt

De magere jaren voor Mercedes-Benz zijn voorbij, de vette komen eraan. De verkoopcijfers over de eerste helft van 2014 (+14 % t.o.v. 2013) bevestigen dat Mercedes-Benz goed op weg is om opnieuw de nummer één te worden in het luxe-segment. Wie op zoek is naar een luxueuze én sierlijke coupé kan niet voorbij aan de nieuwe S-Klasse Coupé.

Vele decennialang was Mercedes-Benz de onbetwiste nummer één in de internationale autowereld maar in de loop van de jaren tweeduizend werd het voorbijgestoken door BMW en Audi. Die verkochten meer auto’s en konden ook betere winstcijfers voorleggen. Hoewel geen enkel ander merk ter wereld meer heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto dan Mercedes-Benz gaf het merk midden de jaren tweeduizend inderdaad niet langer de toon inzake technologische vernieuwing. Die rol werd in toenemende mate overgenomen door Audi en BMW die er met originele inzichten en innovatieve toepassingen in slaagden om zich een modern en dynamisch imago aan te meten. 

Nieuwe A-Klasse vormde keerpunt 

Wie de perceptie tegen heeft, moet meestal een lange en lastige weg gaan om het verloren gegane vertrouwen in eer te herstellen. Die bleek in het geval van Mercedes-Benz langer dan verwacht, maar intussen schittert de Mercedes-ster als nooit tevoren. Dat heeft alles te maken met het enorme succes van de nieuwe A-Klasse wier ingrijpende gedaantewisseling ervoor gezorgd heeft dat Mercedes-Benz plots een trendy en sexy merk is geworden. Een prestatie waarop hoofddesigner Gorden Wagener fier mag zijn. Die koos voor een radicale vernieuwing en slaagde erin om met één modelwissel de gemiddelde leeftijd van de Mercedes-klant met tien jaar te verlagen én terzelfder tijd de klantentrouw van Audi en BMW te ondermijnen. In 2013 maakte een recordaantal Audi- en BMW-klanten de overstap naar Mercedes-Benz en dat is in 2014 niet anders.

Modellenoffensief met S-Klasse Coupé als uitschieter

De wederopstanding van Mercedes-Benz gaat gepaard met een modellenoffensief dat uniek is in de geschiedenis van het merk. Zo wordt de A-Klasse eind van dit jaar uitgebreid met een vijfde koetswerkvariant in de vorm van een ‘Shooting Brake’ en op het komende Autosalon van Parijs wordt het doek gehaald van de MLC-Klasse en AMG GT. Die laatste is ontwikkeld door de sportafdeling AMG en is een directe concurrent voor de Porsche 911 turbo en enkele Italiaanse volbloeden.  

De nieuwe S Coupé beschikt in zijn AMG-uitvoering weliswaar over 585 pk maar mikt toch op een ander doelpubliek, dat van de liefhebbers van luxueuze en sportieve coupés die kracht aan elegantie koppelen. Een nichesegment waarin Mercedes-Benz de voorbije decennia weinig concurrentie heeft ondervonden van zijn directe concurrenten. Hoewel we te maken hebben met een auto van ruim vijf meter lijkt de nieuwe S coupé kleiner dan hij in feite is. Dat heeft alles te maken met de perfecte verhoudingen tussen lengte, breedte en hoogte en de sierlijke stroomlijn die van de S-Klasse Coupé een toonbeeld van tijdloze elegantie maakt. Dat er uiteindelijk maar 400 liter kofferruimte overblijft, is een minpunt. Samen met de prijs natuurlijk, maar wie had anders verwacht van een elegante, krachtige sportcoupé met vier volwaardige zitplaatsen die is afgeleid van de 4-deursversie. De S 500 4Matic Coupé kost 125.962 euro, voor de AMG-versie moet een meerprijs van net geen 45.000 euro worden betaald. In ruil krijg je een droom van een (sport)wagen, met het meest uitgebreide en gesofistikeerde aanbod aan veiligheids- en rijhulpsystemen op de markt. De veeleisende klant kan, mits een fikse meerprijs, zijn toch al zeer luxueuze coupé een persoonlijk cachet geven. Zo kan hij de LED-schijnwerpers vooraan laten voorzien van 47 Swarovski-kristallen, een knipoog richting kapitaalkrachtige klanten die met hun weelde geen blijf weten en die zo opvallend mogelijk door het leven willen gaan. De optie Magic Body Control (ca. 4.250 euro) mét kantelfunctie biedt een optimaal rijcomfort in alle omstandigheden en laat de wagen in een bocht lichtjes overhellen - vergelijkbaar met een motorrijder die zich in een bocht legt. Deze optie is enkel beschikbaar op de modellen met achterwielaandrijving, om technische redenen. Dat is jammer, want vierwielaandrijving is voor een zo krachtige auto de meest aangewezen keuze. De S 63 AMG 4Matic Coupé katapulteert de wagen in 3,9 seconden van nul tot 100 km/u en in principe kan hij veel sneller dan de elektronisch begrensde top van 250 km/u. Met een maximumkoppel van 900 Nm heeft hij ook een fenomenale versnelling in huis die de sierlijke reiswagen in geen tijd omtovert in een volbloed raceauto. Maar daar koop je de S-Klasse Coupé niet voor, durf ik hopen. Laat het beest op stal en geniet van de beauty.

 

96
Aandrijving20/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 20/20
Prijs 18/20
 

Perfomante prestaties
Uitstraling
4Matic

Bediening van sommige functies

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy