donderdag, 22 oktober 2020

KORT GETEST: Citroën C5 Aircross Hybrid: toch een tikje anders

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Citroën C5 Aircross Hybrid: toch een tikje anders © Citroen/PSA
Na de DS7 Crossback, de Peugeot 3008 en de Opel Grandland X krijgt nu ook de Citroën C5 Aircross toegang tot de PHEV-aandrijfgroep van PSA om B2B-zieltjes te winnen. Of en hoe hij zich weet te onderscheiden van zijn broers, dat probeerden we te achterhalen tijdens een korte kennismaking.

888CL 19.030.009

Het plug-inhybride aandrijfgeheel van PSA is intussen genoegzaam bekend. Het bestaat uit een drukgevoede 1.6 op benzine van 180 pk, een voor hybride gebruik aangepaste achttrapsautomaat en een elektromotor van 80 kW (109 pk). Het systeemvermogen piekt bij 225 pk en er staan 300 Nm ter beschikking.

Minstens even belangrijk is de batterijcapaciteit. Die bedraagt een mooie 13,2 kWh (waarvan 11,8 kW werkelijk bruikbaar), zodat je probleemloos 50 km zou moeten kunnen rijden zonder een gram CO2 uit te stoten. Wat dat laatste betreft, haalt deze Citroën een normcijfer van 32 g/km volgens de WLTP-cyclus, zodat hij bij ons getrakteerd wordt op een rist fiscale voordelen.

Eigen karakter

Je vraagt het je misschien af: waarom voor de Citroën kiezen en niet voor de Opel, de Peugeot of de DS? Om te beginnen is de Citroën om prijsredenen enkel met voorwielaandrijving verkrijgbaar, terwijl de rest ook als 4X4 wordt aangeboden dankzij een extra elektromotor, die het vermogen op 300 pk brengt. Wil je vierwielaandrijving, dan ben je bij de C5 Aircross dus aan het foute adres. 

Indien niet, dan moet je weten dat de DS7 een stuk duurder is en een premiumgevoelig publiek aanspreekt met zijn chique materialen en uitrusting. De Peugeot neemt net een trapje lager plaats en mikt meer op een design-, technologie- en rijpleziergevoelig publiek. De Opel is de Duitse zakelijkheid zelve en is braver van insteek, terwijl hij amper duurder is dan de Citroën. Die moet het dan ook vooral hebben van zijn originele design, maar ook het meest praktische interieur van de vierling.

Zo is er achterin geen bank, maar beschik je over drie individueel in de lengte verstelbare stoelen. Die maken het mogelijk om de kofferruimte over de hele breedte dan wel een stuk ervan te vergroten (min. 460 liter, max. 600 liter). Citroën beweert zelfs de meest moduleerbare SUV op de markt te hebben. Dat willen we best geloven. Ook claimt het merk een toonaangevend rijcomfort voor zijn C5 Aircross, met name dankzij de progressieve hydraulische druklagers en de Advanced Comfort Seats.

8888CL 19.030.003

Het ultieme comfort?

Onze verwachtingen zijn hooggespannen wanneer de eerste putten, kasseien en dwarsnaden zich aandienen. Het klopt dat deze Citroën oneffenheden beter weggomt dan de concurrenten en dat je de wieltreinen minder hoort werken. De auto laat zich amper van de wijs brengen en weet veel geraffineerder om te gaan met richels en verzakkingen dan SUV’s van Duits allooi, maar om nu te zeggen dat het aanvoelt alsof je zweeft, zoals Citroën beweert… Je mag zeker niet het ultieme filteringscomfort verwachten van een SUV op luchtveren. 

Ook de Advanced Comfort Seats worden door Citroën zelf de hemel in geprezen. Ze ogen bijzonder breed en zorgen volgens hun maker dankzij het schuim met hoge dichtheid in het midden en een 15 millimeter dikkere toplaag in textuurschuim voor een zachte en toch voldoende stevige ondersteuning. Onze testrit was te kort om hun deugdelijkheid te testen, maar op het eerste gevoel zaten ze best lekker.

Wat zeker bijdraagt tot het algemene comfort, is de stilte aan boord – maar dat geldt voor zowat elke PHEV, zolang je elektrisch rijdt. Heb je aan de 109 elektrische paarden niet genoeg (of is de batterij leeg), dan komt de thermische cavalerie een handje toesteken zodra je het gaspedaal vloert. Deze gezins-SUV sprint vlotjes en kan rekenen op een alerte automaat die prima bij het aandrijfgeheel past. Het stuurwiel mist wel wat terugkeerneiging bij forse acceleraties met gedraaide wielen, bijvoorbeeld wanneer je op een T-kruispunt naar links of rechts rijdt en een streepje gas geeft.

Kostenplaatje

Onze testkilometers (een 40-tal) volstonden helaas niet om iets zinnigs te kunnen vertellen over het verbruik. Wat we wel kunnen zeggen is dat je zelf wat met de regeneratieve remmen kunt spelen door de versnellingsbak proactief in de B-stand te zetten en zoveel mogelijk kWh te recupereren tijdens het uitbollen. Wat het externe laden betreft, levert Citroën standaard een 3,7-kW-boordlader mee. Daarmee moet je een uurtje of 4 wachten aan een wallbox of publiek laadpunt om de batterij weer op te laden. Als optie (€ 300) is er de 7,4 kW sterke lader, de laadtijd halveert en eigenlijk een must is.

De instapversie van deze C5 Aircross Hybrid kost € 42.930 inclusief btw. Dat is gezien de markt concurrentieel, maar ook niet meer dan dat. De Ford Kuga PHEV is er al vanaf € 38.650, maar heeft als minpunt dat hij enkel met een 3,7 kW-lader verkrijgbaar is. Kun je daarmee leven, dan is het een kwestie van smaak en voorkeuren – en van de korting die je krijgt, want beide stekker-SUV’s zijn elkaar waard. 

Het comfort aan boord van deze C5 Aircross Hybrid is verzorgd en hij weet te verleiden door zijn design en moduleerbaarheid. Hij schuift voor de rest dezelfde troeven naar voren als zijn vierlingbroers en is iets goedkoper, zonder daarom een prijskraker te zijn.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Origineel design
Praktisch interieur
Comfort

7,4 kW-lader niet standaard
Geen Citroën-prijs

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy