dinsdag, 06 oktober 2020

TEST: Mercedes GLA 200d: sportief SUV-concentraat

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Mercedes GLA 200d: sportief SUV-concentraat © Daimler AG
De GLA van de eerste generatie was een beetje mossel noch vis en kon als “A op hoge poten” de cross-overliefhebbers niet helemaal overtuigen. Deze nieuwe GLA biedt een veel sterkere SUV-smaak, zonder daarom een plomperd te worden. Integendeel. De concurrentie is gewaarschuwd. 

 

19C0928 016

Meestal zijn generatiewissels bij Mercedes stilistisch vrij conservatief. De uitzonderingen bevestigen de regel. Zo was er de A-Klasse ‘Mark III’ uit 2012, die resoluut brak met het monovolumekarakter van zijn voorgangers en zich tot het hatchbackdom bekeerde. Het bleek een juiste keuze, want Mercedes-Benz deed er de destijds ongenaakbare BMW 1-Reeks serieus de duvel mee aan. 

Vandaag mag ook de nieuwe GLA zich aan het rijtje van de uitzonderingen toevoegen. Zijn voorganger was een soort “allewegenauto”-variant van de vorige A-Klasse. Eerder een Allroad of Cross Country – om het in Audi en Volvo-termen te zeggen – dan een in de wol geverfde telg van de GL-familie. Ook de zithouding was bijgevolg eerder die van een personenauto dan die van een SUV.

19C0928 046

De nieuwe GLA gooit het over een andere boeg en sluit veel nauwer aan bij grote broer GLC dan vroeger. Dat neemt niet weg dat hij nog steeds op het platform staat van de A-Klasse. En dat is verre van een slechte zaak, want wij durven het bestempelen als het beste chassis dat je in het segment van de compacte hatchbacks kunt vinden.

19C0928 092

Tactiele en digitale kwaliteit

Trek het aangenaam zwaar aanvoelende bestuurdersportier open, vlei je neer in de goed omhullende stoelen (of toch als je de sportexemplaren kiest) en je oog valt op de mooie materialen, het knappe design van onder meer de verluchtingsmonden en uiteraard het brede digitale scherm dat zich als een dure widescreen tablet voor je neus uitstrekt. 

De kwaliteitsindruk wordt enkel maar versterkt zodra je begint te rijden. Geen piepje, geen kraakje, het is muisstil aan boord. Zelfs als je de snelheid opvoert en op een versleten wegdek rijdt dringen er amper wind-, rol- of ophangingsgeluiden binnen in het interieur. Het voelt aan alsof je in een grotere auto rijdt, zo sereen beweegt deze GLA zich over ’s lands wegen.

19C0928 093

Ook digitaal gooit de GLA hoge ogen. Het MBUX-systeem maakt gebruik van krachtige chips en hogeresolutieschermen met knappe 3D-graphics. Je kunt het instrumentenbord ook personaliseren en de optionele navigatie met augmented reality biedt een heuse meerwaarde. Zodra je een manoeuvre moet uitvoeren – bijvoorbeeld een straat links inslaan of een rotonde nemen – krijg je op het display de beelden van de frontcamera te zien waarop een wegwijzer wordt geprojecteerd. Knap en bijzonder functioneel.

Knappe aandrijfcombo 

De vorige GLA had niet bepaald de stilste diesels onder de motorkap liggen. Ook op dit vlak zet het nieuwe model een reuzenstap voorwaarts. De nieuwe tweeliter is dan ook een technologisch pareltje. Deze viercilinder valt in niets te vergelijken met het blok dat vroeger de GLA 220d aandreef. 

De OM654q (zo heet hij intern) wordt gekenmerkt door een bijzonder gewillig en romig karakter. Hij klimt zo vlot in de toeren dat je haast zou denken dat het een benzine is. Tegelijk biedt hij een progressieve koppelopbouw, zodat de acceleraties nooit brutaal aanvoelen. In het geval van de 200d beschik je over 150 pk, maar vooral ook een maximumkoppel van 320 Nm dat tussen 1.400 en 3.200 o/m beschikbaar is, en dat voel je. Van nul naar honderd doet-ie in 8,6 seconden.

Ook de uitstekende gerobotiseerde versnellingsbak met voortaan acht verzetten (8G-DCT), die standaard is op het hele gamma (alleen de 200 benzine moet het met een versnelling minder stellen), doet zijn duit in het prestatiezakje. De versnellingsverhoudingen liggen dichter bij elkaar dan bij de 7-DCT, zodat hij sneller opschakelt en de motor zo veel mogelijk in het ideale werkingsgebied houdt. Tegelijk zorgt de bijkomende, langere achtste verhouding voor een lager toerental en dus minder verbruik en geluid op de snelweg. 

Deze 8G-DCT reageert ook bliksemsnel op de input van je rechtervoet door prompt een of twee verzetten terug te schakelen. Wat een verschil met de recentste DSG’s van de VW-groep… Zelfs de BMW X1 – het archetype van de sportieve cross-over – kan niet tippen aan de dynamiek van deze aandrijfcombo. 

Je zou dan verwachten dat je het gelag betaalt aan de pomp. Niets bleek minder waar. Initieel dachten we ons te vergissen, maar na controle bleek wel degelijk dat we gemiddeld slechts 5,1 liter per 100 km hebben verstookt over een traject dat voor de helft uit snelweg bestond en voor de andere helft uit vlot interstedelijk verkeer. Dat is amper 0,3 l/100 km meer dan het normverbruik dat Mercedes-Benz opgeeft. Zelfs al kun je maar 43 liter diesel kwijt in de tank, dan nog haal je een dikke 840 kilometer.

Van mild-hybrid-technologie is helaas geen spoor. Gezien het prijsniveau van deze GLA 200d en de voortrekkersrol die Mercedes-Benz wil spelen inzake elektrificatie, zou je verwachten dat zo’n intelligente starter-alternator op 48 volt aanwezig zou zijn. Hij zou de geraffineerde werking van deze 200d enkel maar naar een nog hoger niveau tillen. De klassieke start-stop in deze GLA is niet van de snelste, zonder dat het irritant wordt als je moet vertrekken.

19C0928 042

Comfort en gebruiksgemak

Rijden doet de GLA dus leuk, zeker ook omdat het onderstel kooibewegingen prima in toom houdt en je best snel door de bocht kunt voor er gripverlies optreedt. De wieltreinen zijn met andere woorden perfect opgewassen tegen het motorkoppel. Wie toch extra gripmarge en veiligheid wil, kan opteren voor de 4Matic-versie, maar die kost wel een fikse € 3.751 extra. 

Onze testauto was voorzien van de “verlaagde comfortophanging” en flinke 19-duimers op brede banden als onderdeel van de AMG-Line. Die zullen allicht bijdragen tot de wegligging en het bochtengedrag. Zoals je kan verwachten van een verlaagd onderstel is de demping vrij stug en grote oneffenheden worden vrij droog doorgegeven, maar oncomfortabel wordt het nooit. Wie niettemin van een zachte filtering houdt, laat het verlaagde chassis en grote wielen beter links liggen – of opteert voor de adaptieve dempers (€ 1.198) 

Qua binnenruimte scoort de GLA gemiddeld tot uitstekend. Met een hoogte van 1.611 mm is hij ruim tien centimeter hoger dan zijn voorganger, wat zich meteen in ook een duidelijke SUV-zithouding en meer hoofdruimte vertaalt – ook achterin. Op de achterbank beschik je nu ook over een stuk meer beenruimte, hoewel de GLA in de lengte anderhalve centimeter kromp. Als optie kun je overigens kiezen voor een over 14 centimeter verschuifbare achterbank, terwijl ook de hellingshoek van de rugleuning kan worden versteld om extra ruimte te maken in de koffer.

In het beste geval slikt die koffer 435 liter. Dat is 70 liter minder dan die van de BMW X1, terwijl de Audi Q3 plaats heeft voor 530 liter aan spullen. Wel bevindt de laaddrempel van de GLA zich op een comfortabele hoogte voor de doorsnee medemens en er is geen vervelende opstaande rand. 10 op 10 voor ergonomie dus. Voor een elektrisch bediende achterklep moet je helaas bijbetalen (€ 472).

Quanto costa?

De GLA 200d staat voor € 38.357 inclusief btw in de prijslijst. Dat is stevig, maar niet overdreven duur in vergelijking met de concurrentie. Voor deze basisprijs krijg je bovendien al heel wat standaard. Ook het veiligheidsarsenaal is al best uitgebreid, al moet je bijbetalen voor zaken als verkeersbordherkenning en een inhaalassistent. 

Wat ons inziens ook inbegrepen had moeten zijn in de basisprijs, is Apple Carplay/Android Auto (€ 363), de widescreen cockpit (€ 545) en de al eerder vermelde elektrische kofferklep. Dat valt dus best mee – we hebben ooit andere tijden gekend bij Mercedes-Benz. Maar wees gerust: de optielijst blijft voldoende lang om je GLA helemaal naar eigen wens aan te kleden. 

Mercedes-Benz neemt met de GLA afstand van de concurrentie door een doorgedreven zorg voor kwaliteit, een verrassend dynamische rijervaring, een uitgekiend gebruiksgemak en een geavanceerd digitaal ecosysteem. “Das Beste oder Nichts”? In dit geval zouden we affirmatief durven antwoorden.   

81
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs15/20
 

Uitstekend aandrijfgeheel
Kwaliteit over de hele lijn
Geslaagd onderstel

Geen mild hybrid
Middelmatige koffer

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 618,52 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 764,90

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Mercedes-Benz GLA 200d
Motor:4 cilinders, 1950 cc
Overbrenging: Automaat (8G-DCT)
Maximumvermogen:110 kW / 150 pk
Maximumkoppel: 320 Nm
0-100 km/h: 8,6 s
Topsnelheid:208 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,1 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 138-153 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 38.357
VAA:€ 228,84 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:59,50%
 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy