zaterdag, 03 oktober 2020

TEST: Land Rover Defender 110 P400 First Edition: Zwitsers zakmes met machete

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Land Rover Defender 110 P400 First Edition: Zwitsers zakmes met machete © Ben Verlooy
De Defender, die van 1983 tot 2015 in productie was, wist zich als iconische 4x4 altijd te onderscheiden door zijn puurheid, zijn indrukwekkende terreinvaardigheid en zijn totaal gebrek aan modern comfort. Na enkele jaren zonder Defender is er sinds 2019 een volledig nieuwe generatie die de terreincapaciteiten behield maar nu ook op de openbare weg zijn mannetje staat.



DNK08699

De reputatie van de originele Defender is ijzersterk, net als de auto zelf. Hij behoort samen met de Toyota Landcruiser en de Mercedes G-Klasse tot het trio onsterfelijken die generatie na generatie ongeëvenaard doen waar ze voor gemaakt zijn: onversaagd ploeteren en klimmen op het zwaarst mogelijke terrein. Tot aan de komst van de nieuwe Defender waren de Toyota en de Mercedes de Land Rover echter moeiteloos de baas op de openbare weg, waar de Brit een mal figuur sloeg door zijn qua rijdynamiek en comfort totaal voorbijgestreefde concept. Daar komt nu echter verandering in, want de nieuwe generatie van Land Rovers meest capabele terreinwagen is niet langer enkel bruikbaar voor land- en bosbouw, maar ook als auto voor elke dag. Maar noem hem geen SUV, want dan beledig je zijn capaciteiten volgens Land Rover.

DNK08043Ontwerp en design

De designtaal die Land Rover gebruikte voor de nieuwe Defender zit vol referenties aan de oude. Hij is onmiddellijk herkenbaar als een moderne interpretatie van het origineel, en laat geen twijfel bestaan over zijn roeping en oorsprong, met de inzetstukken op de motorkap in traanplaat, de extra ruitjes bovenaan in het dak, de opstaande rand tussen de motorkap en de voorruit, het grote reservewiel op de achterklep en de talloze verkrijgbare accessoires die er echt een auto van maken die je volledig naar wens kan configureren. Wij zijn alvast fan van zijn looks, maar die bewondering is niet unaniem, want we vonden even veel tegen- als voorstanders van de lijn van de nieuwe. Hoe dan ook trek je er de aandacht mee, al was het maar omwille van zijn omvang, en moet je voorbereid zijn op opmerkingen van wie grote terreinwagens minder genegen is en geef je best het goede voorbeeld door extra hoffelijk te zijn in het verkeer.

De nieuwe Defender staat op het stijfste platform ooit bij Land Rover en heeft een aluminium basisstructuur met stalen subframes en een onafhankelijke ophanging. Hij werd ook een pak groter dan de oude. Zelfs de driedeursversie, traditioneel “90” genaamd, is langer dan de vorige “110”, terwijl de nieuwe 110 niet minder dan vijf meter (5.018 mm) lang is en daarmee 40 centimeter groeide in vergelijking met zijn voorganger. Met respectievelijk 1.967 mm hoogte (met luchtvering) en 2.105 mm breedte inclusief buitenspiegels is de nieuwe 110 in alle richtingen een erg grote auto die zich in krappe parkeergarages niet echt thuisvoelt.

DNK08484

Hard labeur? Fluitje van een cent…

Voor wie de Defender wenst te gebruiken waarvoor hij ontworpen is, hard labeur, is er goed nieuws. Hij liet zijn stalen ladderchassis, starre assen en manueel vergrendelbare differentiëlen dan wel voor wat ze zijn maar verloor niets van zijn terreincapaciteiten en blijft daarnaast uiterst geschikt om aanhangers tot 3.500 kg te trekken. Die haak je moeiteloos aan dankzij de elektrisch inklapbare trekhaak en het camerasysteem achteraan. De offroad-geometrie is al even indrukwekkend als het sleepvermogen, met een aanloophoek van 30,1°, een overloophoek van 22,0° en een afloophoek van 37,7°. Rivieren of waterplassen tot 90 centimeter diep doorwaadt hij bovendien probleemloos. 
DNK08152

Alle terreinfunctionaliteiten worden elektronisch gestuurd en bediend door het Terrain Response-systeem dat via het aanraakscherm en één van de twee multifunctionele draaiknoppen op de middenconsole bediend wordt. De software bestuurt volautomatisch de vierwielaandrijving met vergrendelbaar midden- en achterdifferentieel en de tussenbak met twee versnellingen en verandert de instellingen in fracties van seconden, terwijl je door een druk op de knop de lage gearing van de achttrapsautomaat kan inschakelen. 

DNK08502

We gingen er even mee door de velden rijden en konden vaststellen dat de Defender met een ontstellend gemak en in alle comfort overweg kan met zand en stenen, modder en gladde ondergrond. Hij kan in ieder geval veel meer dan je ooit nodig zal hebben als modale terreinwagengebruiker, en toont op het centrale scherm altijd welk differentieel precies vergendeld is en welke wielen aangedreven worden. Een erg nuttig onderdeel van de uitrusting is ook de uitgebreide reeks camera’s rondom die je op elk moment een duidelijk zicht geven op de omgeving van de auto, wat bij terreinwerk erg nuttig is, en via de “Clearsight Ground View” zelfs de mogelijkheid geven om virtueel “door de motor” heen te kijken en zo te zien wat zich vlak voor de Defender bevindt wanneer je een helling oprijdt.

DNK08781

Vergeet wat je weet

Als je instapt in een Defender doe je dat altijd met bepaalde verwachtingen: rudimentaire stoelen, een onnatuurlijke rijhouding waarbij je het raampje liefst opent om je linkerarm wat plaats te gunnen, een beperkte uitrusting, een totaal gebrek aan comfort, veel lawaai en gerammel… maar niets van dit alles bij de nieuwe Defender. Hij biedt ten eerste veel meer ruimte dan de vorige, voor de passagiers voor- én achterin, en dat zowel in de breedte en de lengte als in de hoogte, en ook de koffer is van het uitzonderlijk gulle soort (916 tot 2.233 liter). De kofferklep opent trouwens nog steeds zijdelings naar rechts, wat niet bepaald praktisch is als je tussen twee auto’s geparkeerd staat of de koffer wil openen in een garage. Als optie is ook een versie met zeven plaatsen mogelijk. 
DNK08810

Op de openbare weg is het verschil tussen de oude en de nieuwe Defender er een tussen hemel en aarde. De rijhouding achter het erg grote stuurwiel is nu normaal te noemen, hij is stil en comfortabel, de stoelen bieden een degelijke steun, de ergonomie is goed en ondanks de uitzonderlijke terreincapaciteiten rijdt hij op de weg zoals elke andere moderne grote terreinwagen: comfortabel en dominant maar niet sportief. De ophanging combineert dubbele driehoeken vooraan met een multilink-achteras en de luchtvering en adaptieve dempers zorgen dat hij zowel op als naast het asfalt comfortabel en dynamisch is.

Supermotor

Terwijl Land Rover het dieselmotorenaanbod van de Defender al helemaal aanpaste, en er nu ook een PHEV-versie is, blijft de schitterende P400-drieliter uit onze testwagen onveranderd de kroon op het gamma. Deze drieliter zes-in lijn is een pareltje. Hij is voorzien van een mild hybride 48 Voltarchitectuur met een elektrische supercharger én een turbo, en levert niet minder dan 400 pk en 550 Nm aan koppel. Vergezeld van een fijn zescilindergeluid zorgt die heerlijke krachtbron voor opmerkelijke prestaties die je van een Defender gewoon niet verwacht. Hij haalt de 100 in amper 6,1 seconden en heeft een maximumsnelheid van 191 km/h. Met verbluffend gemak haal je er tragere voertuigen mee in en sprint je weg aan de verkeerslichten, maar even graag laat hij zijn 550 Nm aan koppel die tussen 2.000 en 5.000 toeren beschikbaar zijn hun werk doen op zwaar terrein. Dat zo’n krachtige benzine-zescilinder niet de zuinigste motor op de markt is, zal niet verrassen. Maar al blijft 11,8 l/100 km bij een rustige rijstijl nog enigszins binnen de perken, toch zal je een aardig brandstofbudget opzij mogen zetten voor je P400. 
DNK08177Pivi Pro

Land Rover is erg trots op het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem, en we kunnen bevestigen dat het qua snelheid, gebruiksgemak, ergonomie en design een enorme stap vooruit is in vergelijking met het vorige systeem waar we ons nogal aan ergerden omwille van de complexiteit ervan. 

Dat een dergelijk concentraat van terreintechnologie met een dergelijk uitrustingsniveau en zo’n grote motor serieus wat geld kost zal niet verrassen. De Defender met de P400-krachtbron is er als “110” vanaf € 70.400 (Defender 110 P400), terwijl de door ons geteste Defender First Edition P400 een prijskaartje had van € 84.400 en de best uitgeruste uitvoering, de “X”, € 100.400 kost. De “90” is met een vanafprijs van € 64.400 voor de Defender 90 P400 wat milder geprijsd maar nog steeds geen spek voor ieders bek.

Op de weg is dit geen Defender meer, en leunt hij dicht aan bij de Discovery, maar op het terrein blijft hij een echte kampioen die -met dank aan de modernste elektronica- moeiteloos de zwaarste obstakels overwint, zelfs met een totale leek achter het grote stuurwiel. Een zuiver gebruiksvoorwerp werd een echte allrounder, een Zwitsers zakmes dat zich met hetzelfde gemak ontplooit tot een machete als tot een nagelschaartje.

84
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Nu ook aangenaam om rijden
Erg fijne drieliter zescilinder
Ongeziene terreincapaciteiten

Achterklep opent naar rechts
Afmetingen in de stad

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1392,65 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1855,60

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Land Rover Defender110 P400
Motor: benzine mild hybride, 6 cilinders, 2.996 cm3
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen: 294 kW / 400 pk
Maximumkoppel: 550 Nm
0-100 km/h: 6,1 s
Topsnelheid:191 km/h
Gemiddeld testverbruik:11,8 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:220 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:255-277 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 84.400
VAA:€ 988,69 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy