dinsdag, 22 september 2020

TEST: Volkswagen Golf 2.0 TDI 150 DSG: De laatste?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Volkswagen Golf 2.0 TDI 150 DSG: De laatste? © Volkswagen AG
Zal de achtste generatie van de VW Golf ook de laatste zijn? En zal dit ook de allerlaatste Golf zijn met een dieselmotor? Die kans is reëel, als je weet hoe snel de autowereld kan veranderen in acht jaar, de levensduur van één modelgeneratie. Op de vraag of de ID.3 en andere elektrische Volkswagens de plaats van de Golf zullen innemen kunnen we nog geen antwoord geven, maar we kunnen u wel vertellen hoe de nieuwste Golf rijdt wanneer hij uitgerust is met de bekende TDI-turbodiesel.


DB2019AU02003 medium

De Golf is al sinds 1974 een begrip. Iedereen heeft er ofwel ooit zelf mee gereden of kent wel iemand die dat deed. Het model definieerde op zijn eentje een heel segment en is sinds meer dan veertig jaar de absolute referentie van het C-segment, met meer dan 35 miljoen verkochte exemplaren. Met het huidige, in 2019 gelanceerde model, is de Golf al aan zijn achtste generatie toe. Die ziet er alvast aan de buitenkant van bij de eerste aanblik uit als een Golf. Niemand was verrast toen VW vorig jaar de eerste foto’s toonde, en dat was ook te verwachten, want ook in autodesign geldt de slogan “never change a winning team”. Een stijlbreuk was ook niet nodig, aangezien de vorige generatie er absoluut niet verouderd uitzag en er dus geen nood was aan een radicale koerswijziging op het vlak van het koetswerkdesign. Toch is de nieuwe Golf compleet anders dan zijn voorganger, als je de deuren opent… Aan de binnenkant verrast hij door zijn modernisme. Het dashboard pakt uit met twee digitale schermen en valt onmiddellijk op door de totale afwezigheid van fysieke knoppen. 

DB2019AU01979 medium

Alles digitaal 

Precies dat aspect zal trouwe Golf-kopers nog het meest verrassen. Alle traditionele draai- en drukknoppen werden radicaal geschrapt, zodat er enkel nog een cluster digitale shortcut-aanraaktoetsen centraal op de console overblijft, samen met een ander cluster digitale toetsen voor de verlichting links van het stuurwiel. Zelfs de volumeknop voor de radio en de bedieningsknoppen voor de temperatuur zijn vervangen door virtuele schuifknoppen onderaan het centrale aanraakscherm. Die ‘alles digitaal’-filosofie wordt zelfs doorgetrokken tot de bediening van het elektrische schuifdak (€ 1.050), die ook al via een virtuele schuifregelaar gebeurt. Allemaal mooi om te bekijken, misschien, maar wat ons betreft bepaald onpraktisch, zeker als het gaat om de volumeknop en de bediening van de temperatuurinstelling, die nogal onhandig opgesteld staan onderaan het aanraakscherm op de plaats waar je al snel steun zoekt met enkele vingers terwijl je via het scherm scrollt door de radiozenders of verschillende instellingen. Resultaat: ongewild verlaag of verhoog je zo al snel het volume of de temperatuur in het interieur. Wat is er mis met een handige draaiknop, die toch perfect deed wat hij moest doen in alle vorige Golfgeneraties? Als je daarnaast je toevlucht wil nemen tot de stembediening om te vermijden dat je moet sukkelen met de virtuele toetsen of het aanraakscherm kom je al snel van een kale reis thuis. De assistente die je probeert te helpen doet eigenlijk zo goed als altijd precies het tegenovergestelde van wat je haar vraagt.

Nu is die digitalisering voor het overige wel geslaagd te noemen, in die zin dat ze toelaat om enorm veel functies en mogelijkheden te bundelen en ze allemaal te bedienen door middel van het aanraakscherm dat ook snel functioneert en een mooie resolutie heeft. Er zijn in de nieuwe Golf zelfs functies die je na de aankoop van de wagen via een digitale aankoop vanuit de auto kan inschakelen, zoals de actieve snelheidsregelaar, waarvan de hardware en de stuurwielknoppen altijd voorzien zijn, maar die niet automatisch geactiveerd is wanneer die optie niet werd aangevinkt. In de toekomst zullen steeds meer functies op die manier (een beetje naar het voorbeeld van de werkwijze die vandaag bij Tesla maar ook bij BMW al bestaat) geactiveerd kunnen worden.

DB2019AU01915 medium

Praktisch en veilig

We schreven al dat het design erg herkenbaar is, maar ook zijn afmetingen zijn dat, in die zin dat hij slechts twee centimeter langer is en zijn wielbasis zelfs identiek is aan die van de vorige, die eveneens op het MQB-platform werd gebouwd, en dat ook de koffer met 380 liter even groot is en er voldoende opbergmogelijkheden zijn. Dat betekent dus dat ook de nieuwe Golf voldoende ruim is en praktisch bruikbaar voor een doorsnee gezin. De ErgoActive bestuurderszetel met veertienvoudige verstelling en geheugen in combinatie met comfortzetels voorin (€ 890) staat garant voor een comfortabel zitcomfort.

Volkswagen biedt de Golf standaard aan met Front Assist dat waarschuwt en automatisch remt voor voetgangers, fietsers en andere voertuigen, en ook het koerscorrectiesysteem Lane Assist en Car2X-communicatie om de auto (in de toekomst) met andere voertuigen te laten communiceren zijn altijd standaard. Optioneel kan daar nog een hele reeks voorzieningen aan toegevoegd worden. We waarderen de veiligheidsinspanningen van de constructeurs en dus ook VW in dit geval, maar ergerden ons tijdens onze testweek meermaals aan de voortdurend terugkerende waarschuwingen allerhande die op de meest ongepaste momenten tussenkwamen en gepaard gingen met een opeenvolging van piepjes, belletjes, foutmeldingen en visuele waarschuwingen. Bovendien gaf de auto regelmatig aan dat we het stuurwiel moesten vastnemen terwijl we het wel degelijk stevig vasthielden. Kinderziektes? We hopen het, want op die manier is het rijden minder ontspannend dan het wel zou kunnen zijn.

DB2019AU01997 medium

Ongeziene keuze 

Volkswagen biedt voor de nieuwe Golf een ongeziene reeks mogelijkheden qua uitrusting, versies en motoren, met werkelijk voor elk wat wils. Met wanneer alle versies op de markt gebracht zullen zijn vermogens van 90 tot meer dan 300 pk, komend uit klassieke benzinemotoren, (micro-)hybride benzines, versies op aardgas, met plug-in hybride aandrijving en natuurlijk met de klassieke dieselmotoren ontbreekt dus enkel een volelektrische Golf in het aanbod. De kans dat die er nog komt is echter uiterst miniem, aangezien de nieuwe ID.3 die rol nu op zich genomen heeft.

DB2019AU02006 medium

Wij reden met de 2.0 TDI in zijn 150 pk en 360 Nm sterke uitvoering. Er is ook een 115 pk en 300 Nm sterke versie van dezelfde viercilinder. Samen met de twee Plug-in hybrides met 204 en 245 pk (GTE) vormen die ongetwijfeld de kern van het B2B-gamma van deze klassieke firmawagen. Het staat voor ons buiten kijf dat ook nu een moderne diesel nog altijd een ideale krachtbron is voor wie veel kilometers afmaalt. Als we kijken naar onze ervaringen met de 150 pk-versie van de bekende viercilinder, moeten we vaststellen dat de combinatie van de pittige prestaties en het zeer lage verbruik (4,2 l/100 km) gewoon een absoluut argument is voor wie zijn kilometers graag zuinig en in alle comfort afmaalt. Daarbij is de DSG-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die hier standaard is een perfecte gezel. De CO2-uitstoot is met 97g volgens de NEDC-norm goed voor een fiscale aftrekbaarheid van 71,5%. 

DB2019AU02002 medium

Rijden

Rijden met de Golf voelt altijd vertrouwd aan. Je voelt meteen dat dit een erg degelijk product is waarbij niets aan het toeval werd overgelaten. Op alle versies van 150 pk of meer is de achteras van het multilink-type, op de minder krachtige uitvoeringen gaat het om een torsieas. Onze auto, een Life-uitvoering, had dus de meer gesofisticeerde achteras maar beschikte niet over het optionele Dynamic Chassis Control (€ 1.010 op Life, € 835 op R-Line). We misten die voorziening niet echt, want ook met de gewone ophanging rijdt hij ondanks de traditioneel wat stugge demping echt wel comfortabel, terwijl hij ook een wat gedrevener rijstijl goed verteert. Net zoals de vorige is ook deze achtste generatie van de Golf een allemansvriend die nog net wat meer dan zijn voorganger uitpakt met een verzorgde filtering en een uitstekende geluiddemping. 

Optrekken van 0 naar 100 km/h neemt 8,8 seconden in beslag, een top van 223 km/h is mogelijk. Dat zijn zeer degelijke waarden en op prestatievlak voel je je dan ook nooit tekortgedaan door deze diesel. Spannend of opwindend wordt het nooit, maar dat is ook niet de roeping van een Golf. Betrouwbaar, degelijk en ernstig, daar staat hij voor bekend.

DB2020AU01340 medium

Afwerking en materialen

Ook qua afwerking en materiaalkeuze doet de Golf 8 niet onder voor zijn voorganger. De assemblage is piekfijn en je voelt meteen dat dit een kwalitatief hoogstaande auto is. De materialen voor het dashboard en de deurbekleding voorin voelen veel degelijker en aangenamer aan dan bij de ID.3 of de T-Roc, maar achterin zondigt ook de Golf door harde plastics, alsof de achterpassagiers minder belangrijk zijn…

De Golf 2.0 TDI 150 is er als Life of R-Line. Als Life is hij verkrijgbaar vanaf € 33.420, de sportiever aangeklede R-Line kost € 2.615 meer. Echt goedkoop is dat niet, maar de inruilwaarde van een Golf is traditioneel ook wat hoger dan die van zijn concurrenten. 

De nieuwe Golf is een echte allemansvriend. Hij neemt de fakkel van zijn voorganger over door alles nog net iets beter te doen. De soms te ver doorgedreven digitalisering van de bediening en de te ijverige rijhulpsystemen zijn wat ons betreft “too much”, maar voor het overige kan je deze zuinige, krachtige en comfortabele gezins- en bedrijfswagen niets verwijten. De 150 pk sterke diesel zit hem als gegoten. Jammer dat dit waarschijnlijk de laatste Golf diesel ooit zal worden. Grijp dus nu nog uw kans…

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Laag verbruik
Demping van ophanging en geluid
Afwerkingskwaliteit

Gebruiksinterface zonder fysieke knoppen
Ergerlijke rijhulpsystemen

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 594,92 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 682,33

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Volkswagen Golf 82.0 TDI 150 DSG Life
Motor:Diesel, viercilinder, 1.968 cc
Overbrenging:DSG-Automaat
Vermogen:110 kW / 150 pk
Max. koppel:360 Nm
0-100 km/h:8,8 s
Topsnelheid:223 km/h
Gemiddeld testverbruik:4,5 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:97 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:114 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 33.420
VAA:€ 145,48 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:71,5%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy