zondag, 13 september 2020

TEST: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 DSG R-Line: De enige SUV-cabrio op de markt

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 DSG R-Line: De enige SUV-cabrio op de markt © Volkswagen AG
Je kan oeverloos discussiëren over de zin en onzin van het van zijn dak en twee deuren ontdoen van een SUV, maar dergelijke discussies hebben weinig zin, aangezien hij er nu eenmaal is en Volkswagen het, ondanks het totaal ontbreken van succes van de Range Rover Evoque cabrio, toch nuttig vond om hem op de markt te brengen. Er was namelijk geen andere cabrio meer bij VW, en aangezien het SUV-segment toch zo populair is…


db2020au00497 large

… kwam VW met deze T-Roc Cabrio. Het is Volkswagens enige cabrio, na het verdwijnen van de Eos en de dakloze Beetle en Golf. 

Volkswagen cabrio’s zijn altijd voorzien van een stoffen kap, de EOS was de enige uitzondering op die regel, dus is dat bij de T-Roc niet anders. De basis van deze cabrio is de T-Roc SUV. De cabrio staat natuurlijk op hetzelfde MQB-platform als zijn broer met dak en zowat het hele compacte VW-gamma maar kreeg een 3,7 centimeter langere wielbasis. De T-Roc cabrio is trouwens de enige dakloze SUV op de markt, na het vroegtijdig afserveren van de Range Rover Evoque Cabrio. Die laatste was veel duurder en -misschien is dat ook een verklaring voor zijn beperkte succes- enkel met dieselmotoren verkrijgbaar, terwijl de T-Roc het exclusief met op dit moment sociaal beter aanvaarde benzinekrachtbronnen doet. Het gaat dan om de 1.0 TSI-driecilinder met 115 pk en de door ons geteste 1.5 TSI-viercilinder met actieve cilinderuitschakeling die 150 pk en 250 Nm aan maximumkoppel levert en zoals onze testwagen uitgerust kan worden met de DSG-automaat met dubbele koppeling voor wie dat verkiest boven de handgeschakelde zesbak.

Met de 1.5 TSI kan de T-Roc Cabrio (die toch 194 kg meer weegt dan zijn evenknie met vast dak) vlot met de verkeersstroom mee, al is hij allesbehalve een GTI, waardoor we denken dat de éénliter echt wel moeite zal hebben met het gewicht van de door allerlei structuurverstevigingen beduidend zwaardere cabrioversie. 

db2020au00457 large1

Met de stevigheid van de structuur zit het trouwens snor, want zowel met de kap open als toe is het koetswerk mooi stijf en blijven piep- of kraakgeluiden uitzonderlijk. Die kap openen en sluiten gebeurt geruisloos bij snelheden tot 30 km/h, en het sluiten en openen zelf duurt niet meer dan elf seconden. Met de fraai afgewerkte kap toe is het geluidsniveau binnenin vergelijkbaar met dat van een auto met een klassiek dak. Open hoor je natuurlijk alles wat rond de auto gebeurt. 

DB2020AU00507 medium

Plaats aan boord

Als cabrio kunnen we hem wel geslaagd noemen, aangezien je op de twee plaatsen voorin zeer goed beschermd bent tegen wervelingen en tocht, zelfs zonder gebruik te maken van het makkelijk hanteerbare en onder de koffervloer opgeborgen windnet voor boven de achterbank (optie van € 345). Wanneer je passagiers achterin hebt kan dat net vanzelfsprekend niet gebruikt worden, en moet je hopen dat ze niet over een tochtgevoelig kapsel beschikken, want achterin heeft de wind dan vrij spel. De ruimte achterin voldoet voor twee niet al te grote volwassenen, als de voorste inzittenden inschikkelijk zijn. De plaatsen zijn er ook smaller dan anders, waardoor je dicht bij je buur zit. Hij of zij kan dus maar beter in je coronabubbel zitten.

DB2020AU00521 medium

De koffer is met een inhoud van minimaal 284 liter van normale omvang voor een cabrio, maar blijft natuurlijk klein in absolute cijfers. Het sluiten van het kofferdeksel vraagt vrij veel kracht, want als je het gewoon laat toevallen is het niet slotvast, waardoor je telkens opnieuw de koffer terug moet openen en krachtiger dichtslaan.

db2020au00504 large

Harde plastics alom

Een echt minpunt is toch wel de materiaalkwaliteit in het interieur. De assemblage is zeker verzorgd, maar het valt echt op dat Volkswagen op de T-Roc in tegenstelling tot de Golf echt bespaard heeft op de gebruikte materialen. De in koetswerkkleur uitgevoerde sierlijsten op het dashboard zijn dan wel geslaagd te noemen, de harde plastics die in heel het interieur de boventoon voeren en erg gevoelig zijn aan krassen voelen goedkoop aan en passen helemaal niet bij de andere kwaliteiten van deze auto, en al evenmin bij het prijskaartje.

Dat prijskaartje ligt met € 31.000 voor de éénliter en € 32.530 voor de 1.5 met handbak bij gelijk uitrustingsniveau (Style) respectievelijk € 5.210 en € 5.570 hoger dan dat van de versie met vast dak, en als je hem zoals onze testwagen, een R-Line-uitvoering, met alle leuks uit de optielijst aankleedt tik je bijna € 50.000 aan, wat toch wel heel veel geld is voor een compacte Volkswagen. Daarmee zit je dan helemaal in de prijsklasse van de BMW 2-Reeks cabrio, die als premiumconcurrent ook op de shortlist zou kunnen staan van kandidaat-kopers maar een vanafprijs heeft van € 36.600 voor de 218i (136 pk).
DB2020AU00447 medium

Comfortabel cruisen

Met het gemiddeld verbruik van 7,3 l/100 km dat we tijdens onze testrit optekenden bij een rustige rijstijl is hij dorstig noch zuinig. Het sprintje van 0 naar 100 km/h duurt 9,6 seconden, de top ligt op 205 km/h. Correcte waarden, maar niet uitzonderlijk. 

Op technologisch vlak laat de T-Roc cabrio weinig te wensen over, als je tenminste in de optielijst grasduint. Opmerkelijk zijn het foutloos functionerende en draadloze Apple Carplay, maar ook de goed functionerende actieve cruisecontrol, de heldere beelden van de achteruitrijcamera op het grote centrale scherm en natuurlijk de reeds vaker bejubelde DSG-zeventrapsautomaat (€ 1.680) die oordeelkundig schakelt en zijn aanwezigheid niet laat opmerken. Een troef dus en zeker een meerwaarde ten opzichte van de manuele zesbak waar je wel erg vaak mee aan de slag moet om de vaart erin te houden.

db2020au00453 large

Volgens ons is de grootste troef van de T-Roc cabriolet op voorwaarde dat het model en zijn design je bevallen echter het comfort aan boord, dat zowel met de kap open als gesloten van een zeer goed niveau is, met een toegeeflijke ophanging en een goede geluiddemping. De balans tussen comfort en rijdynamiek helt dus over in de richting van comfort, en hij rijdt voorspelbaar en veilig, wat perfect past bij de roeping van een cabrio.

Instappen voorin vergt weinig inspanning, door de grote zijdeuren en voldoende hoofdruimte met de kap dicht, maar je moet wel opletten dat je de grote deuren niet te wijd openzwiert en zo schade toebrengt aan de auto van je buurman. Achterin instappen vergt -met de gesloten dak- wat acrobatie, maar met de kap open is dat natuurlijk een makkie.

De T-Roc cabrio is door zijn concept als dakloze SUV een typische ‘love it or hate it’-auto. Als je kan leven met zijn lijn en concept vind je er een comfortabele en aangename cabrio in die echter zondigt door het gebruik van harde plastics.

78
Aandrijving15/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Origineel aanbod
Goede windbescherming 
Comfort

Harde plastics in het interieur
Niet goedkoop

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 844,57 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1019,41

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI DSG
Motor:vier cilinders, 1.498 cc
Overbrenging: DSG 7-trapsautomaat
Maximumvermogen:110 kW / 150 pk
Maximumkoppel: 250 Nm
0-100 km/h: 9,6 s
Topsnelheid:205 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,3 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:127 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:153 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 38.780
Fiscale aftrekbaarheid:59,67 %
VAA:€ 194,48 / maand

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy