zaterdag, 05 september 2020

TEST: BMW M2 CS: Future Classic

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW M2 CS: Future Classic © BMW Group
We reden al met de M2 en de M2 Competition, maar er is nog zoiets als “baas boven baas” en in het M2-gamma is dat de M2 CS. De meest extreme van alle M2’s levert niet minder dan 450 pk aan de achterwielen en ontpopt zich tot een pretpakket zonder weerga.

P90374170 highRes

Allemaal uitverkocht

Als je na het lezen van dit stuk zin krijgt om jezelf op zo’n M2 CS te trakteren zal je teleurgesteld van bij de BMW-dealer terugkeren, aangezien de 131 voor de Belux gereserveerde exemplaren al allemaal een gelukkige koper hebben gevonden. Die hebben ondanks de erg hoge catalogusprijs van € 96.500 (en zelfs € 111.940 voor onze testwagen) ongetwijfeld een gouden zaakje gedaan, aangezien het niet onwaarschijnlijk is dat deze sportwagen “pur sang” in de toekomst in waarde zal stijgen. Maar is de CS zijn prijskaartje waard, wetend dat hij niet minder dan € 31.095 meer kost dan de M2 Competition, waar we al zo van onder de indruk waren?

P90374249 highRes

Meer voor veel meer

De verschillen tussen de M2 Competition en de M2 CS, wat staat voor Competition Sport, hebben in de eerste plaats natuurlijk betrekking op de zescilinder. Terwijl de oorspronkelijke en niet langer verkrijgbare “gewone” M2 gebruik maakte van de zescilinder uit de toenmalige M235i hebben zowel de Competition als deze CS recht op de S55-zescilinder turbomotor van BMW Motorsport uit de M3 en M4. In het geval van onze CS is het vermogen onder meer door een nieuwe uitlaatlijn verder opgekrikt tot niet minder dan 450 pk (410 pk voor de Competition), bij een gelijk gebleven 550 Nm. Die extra pk’s zijn te vinden in de hogere toerentalregionen, waardoor je bij lagere toerentallen niet meteen doorhebt hoeveel extra pk’s hier aan boord zijn. In combinatie met de snelle gerobotiseerde DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling (€ 4.070) zorgt dat voor een flitsende acceleratie naar 100 km/h in vier seconden rond (4,2 seconden op de Competition) en een identieke begrensde topsnelheid van 280 km/h.

P90374202 highRes

Hij kan sprinten vanuit stilstand, dat is duidelijk, maar ook de hernemingen zijn flitsend, door de tussen 2.350 en 5.500 toeren beschikbare 550 Nm aan maximumkoppel en de snelle automaat. Hoewel het sperdifferentieel wonderen doet voor de tractie blijft accelereren op vettige of vochtige ondergrond een risicovolle bedoening als je de tractie- en stabiliteitscontrole het zwijgen oplegt. Het enorme vermogen en de talloze newtonmeters kunnen slechts via de achterwielen op de grond gezet worden, waardoor de Michelin Pilot Super Sport-achterbanden (245/35 R19 vooraan en 265/35 ZR19 achteraan) alle zeilen moeten bijzetten om enige grip te behouden bij volgas. De € 8.050 kostende M Carbon keramische remmen doen hun werk natuurlijk zonder versagen, keer op keer opnieuw. Wel opletten dat ze goed opgewarmd zijn voor je er echt hard tegenaan gaat… maar dat moet je met zo’n sportwagen altijd doen, al was het maar om de motor de kans te geven mooi op temperatuur te komen voor hem intensief te belasten.

P90374220 highRes

Koolstofvezel alom

Naast aanpassingen aan de motor en de uitlaat kreeg de CS ook een koolstofvezelkuur, met onder meer een dak uit composietmateriaal en een dito motorkap, carbonelementen in het interieur en ook gesmede lichtmetalen negentienduimvelgen, en werden de ophanging en het onderstel verstevigd. Alles samen levert al dat koolstofvezel echter geen lager totaalgewicht (1.650 kg) op, omdat alle comfortvoorzieningen behouden bleven, al ligt het zwaartepunt nu lager en bleef de perfecte 50/50-gewichtsverdeling tussen voor- en achteras bewaard.

P90374179 highRes

Ook het koetswerk werd voor de CS verder onder handen genomen, met als opvallendste kenmerken de motorkap met ventilatiesleuven, de frontsplitter, de kofferspoiler en de andere achterdiffusor. Het geheel ziet er agressief-sportief uit en laat niet de minste twijfel bestaan over het potentieel van dit beest.

Het resultaat van de verschillende technische aanpassingen aan de motor, het onderstel, de gewichtsverdeling en de stroomlijn levert een sportwagen op die de Nordschleife van de Nürburgring nog eens acht seconden sneller rondt dan de al niet bepaald slome M2 Competition. Inderdaad niet meer dan academische kennis, maar leuk voor de statistieken.

Toppunt van rijplezier

De beleving van het rijden met een M2 CS is vanzelfsprekend uiterst sportief, daarbij sterk geholpen door de aantrekkelijke sound van de zescilinder die sportwagenliefhebbers als muziek in de oren klinkt. Van het geluid van de uitlaat moet je niet te veel meer verwachten, daar hebben onze Europese regelgevers intussen wel voor gezorgd met hun verplichte partikelfilters in de uitlaatlijn. 
P90374210 highRes

Het allerleukst is echter de manier waarop de CS stuurt en hoe hij zich in de bochten en bij lastwissels gedraagt. Dit is genieten met grote “G”. Bij erg hoge snelheden blijft hij altijd perfect stabiel, het stuur is buitengewoon communicatief (en ligt ook perfect in de hand, al raden we het met alcantara beklede exemplaar wel af omdat dat echt te dik is en vermoeiend voor de vingers), de rijhouding in de van de M4 geleende sportstoelen is uitstekend, de pedalen staan perfect opgesteld en de schakellepels zijn voldoende groot, terwijl het pookje van de DKG-automaat in de juiste richting op- en terugschakelt voor wie manueel wil schakelen met de rechterhand. Wat een plezier!

P90374215 highRes

Het onderstel had niet de minste moeite met de 410 pk van de Competition, en kan ook de 450 pk van deze CS moeiteloos aan. Indrukwekkend hoe de ingenieurs van BMW Motorsport deze krachtbron en dit chassis aan elkaar hebben weten te paren en hebben gezorgd voor een uiterst precies rijdende sportwagen die ogenblikkelijk de input van de bestuurder volgt en ervaren bestuurders hopen rijplezier bezorgt wanneer het standaard onderstuur plots overgaat in overstuur.

Eindelijk adaptieve dempers

Helemaal fijn is het feit dat hij bij normale snelheden en op gewone wegen aanvaardbaar comfortabel blijft, wat hij dankt aan zijn adaptieve dempers die op de Competition niet verkrijgbaar waren. Het is een plezier om van de standaardmodus met een druk op één van de twee M-knoppen op het stuurwiel over te schakelen naar de (naar eigen wens instelbare) sportievere settings en de auto plots te zien veranderen in een onvervalst scheurijzer, terwijl hij net tevoren nog probleemloos kon doorgaan voor een normale sportieve gezinswagen.

Betonwegen zijn wel niet zijn geliefkoosd terrein, want dan hoor je de banden zo hard resoneren dat het storend wordt, maar op asfaltwegen is de geluiddemping verzorgd.

P90374195 highRes

De M2 CS kan perfect vergeleken worden met een andere absolute topper als de Porsche 718 Cayman GT4 (420 pk), die eveneens onthutsende sensaties biedt voor een basisprijs die met € 100.284 in de buurt ligt van die van de M2 CS. 

Die Porsche is in tegenstelling tot de M2 CS wel nog te bestellen, maar kan dan weer niet uitpakken met een grote koffer en twee comfortabele plaatsen achterin… Maar wat is het belang daarvan, aangezien (zo goed als) niemand de M2 CS als daily driver gaat gebruiken?

P90374188 highRes

Indrukwekkend, indrukwekkender, indrukwekkendst. Dat kunnen we zeggen over de originele M2, de M2 Competition en deze M2 CS, die als begeerlijk topmodel van het M2-gamma alles in de overtreffende trap doet. Door zijn looks, zijn prestaties en zijn superieure efficiëntie is dit een uniek aanbod dat echter al uitverkocht is, waardoor het op de 131 gelukkigen na die op tijd waren en er € 100.000 veil voor hadden dus bij dromen zal blijven.

85
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Heerlijke zescilinder, rijplezier
Schitterend onderstel en rijdynamiek
Toekomstig collector’s item

Weinig onderscheidend interieur
Reeds uitverkocht

 

BMWM2 CS
Motor:6 cilinders, 2.979 cm3
Overbrenging: M-Drivelogic met dubbele koppeling
Maximumvermogen:331 kW / 450 pk
Maximumkoppel: 212 Nm
0-100 km/h: 550 Nm
Topsnelheid:280 km/h
Gemiddeld testverbruik:11,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:219 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:222 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 96.500 (uitverkocht)
Fiscale aftrekbaarheid:40%
VAA:€ 1.123,54 / maand

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy