dinsdag, 08 september 2020

TEST: Volvo S60 T8 Recharge Polestar Engineered: Volv-au-vent

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Volvo S60 T8 Recharge Polestar Engineered: Volv-au-vent © Kenneth Punnewaert Photography
Volvo wil van zijn saaie imago af. De plug-inhybride S60 T8 Recharge met Polestar-sausje wil zelfs resoluut sportief voor de dag komen met zijn verstelbare Öhlins-dempers, aerodynamische addenda en goudkleurige remklauwen, maar vooral ook met een assertievere aandrijfgroep. Geeft Polestar deze Volvo werkelijk vleugels? 

VolvoS60Polestar025

De nieuwe S60 is geen vertrouwd gezicht in onze straten. De meeste Volvo-klanten gaan in deze voertuigcategorie voor de V60, die meer kofferruimte biedt en bovendien als diesel verkrijgbaar is. De in Amerika gebouwde S60 bestaat enkel als benzine of plug-inhybride. Een weloverwogen keuze van Volvo, dat de berline vooral in de V.S. slijt en daar is gasolie totaal niet aan de orde.

VolvoS60Polestar006

Door het gebrek aan een diesel onder de motorkap geniet de S60 bij ons dus een zekere muurbloemstatus. Misschien is het daarom dat onze testwagen zoveel bewonderende blikken oogstte tijdens onze test – of was het omwille van zijn dikke 19-duimvelgen, zijn verlaagde sportophanging, zijn opvallende goudkleurige Brembo-remzadels, zijn Polestar-badges, zijn dikke uitlaten en zijn gelikte spoilerwerk? Die krijg je als je kiest voor de Polestar Engineered-uitvoering, zeg maar het M-Sport- of AMG-pakket van Volvo. 

VolvoS60Polestar036

Uitgepuurde prestaties

Ons kon de Polestar-livrei visueel alleszins bekoren. Aan de binnenkant oogt het iets discreter: de (uitstekende en veelvuldig verstelbare) sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van antracietkleurig nappaleer en textiel van open koolstofvezel, op smaak gebracht met contraststiksels en een licht biesje – net als bij die van de R-Design dus. Het enige dat echt opvalt, is het goudkleurige materiaal van de veiligheidsgordels. Het fleurt het voor de rest vrij sombere geheel in elk geval op.

We draaien aan de startschakelaar. Geen protserig gebrabbel, geen fake decibels door de luidsprekers, maar stilte. Natuurlijk. We zijn immers op pad met de T8 Recharge, een plug-inhybride dus, die steeds elektrisch vertrekt. Het thermische hart wordt nog steeds gevormd door de drukgevoede viercilinder van twee liter, die hier een beetje is opgekieteld door de Polestar-ingenieurs. Dramatisch is het verschil met de standaardmotor echter niet: het gaat maar om 14 pk en 30 Nm verschil. Van 0 naar 100 km/h doet-ie in 4,5 seconden – dat is amper 0.1 seconde sneller dan de gewone T8. 

Deze vierpitter drijft de voorwielen aan. De achterwielen worden in beweging gezet door de elektromotor van 65 kW (87 pk). Er is dus geen mechanische verbinding tussen voor- en achteras. Aan die elektromotor heeft Polestar niet geraakt. En dat is jammer, want zodra je deze S60 enigszins de sporen geeft, moet de verbrandingsmotor een handje komen toesteken. Dat is minder het geval bij de BMW 330e, bijvoorbeeld, die 113 elektrische paarden onder de kap heeft liggen.

De viercilinder heeft wel de verdienste een mooi timbre te berde te brengen als je hem aanport. Daar zit de sportuitlaat ongetwijfeld voor iets tussen. Hij klimt ook mooi lineair in de toeren dankzij de tandem turbo+compressor en heeft in deze Polestar-versie vooral meer vermogen bij middelhoge toerentallen, aldus Volvo. Elektro- en benzinemotor samen zijn goed voor 405 pk en 670 Nm, voldoende voor de nodige kriebels in de buik. Wie graag op de (Duitse) snelweg knalt, is er een beetje aan voor de moeite. Sinds 2020 beperkt Volvo al zijn modellen tot 180 km/h.

Wat de transmissie betreft: die wordt nog steeds verzekerd door de achttrapsautomaat van Aisin, die we ook terugvinden in de BMW 1-Reeks, X1, X2 en 2 Active Tourer, diverse MINI-modellen, in de Ford Focus en Kuga en zo goed als het hele PSA-gamma. We kennen hem als een zachte, op comfort gerichte automaat die voor sportieve bestuurders wat reactiever mocht zijn. Goed nieuws: Polestar heeft de sturing aangepast, zodat hij nu veel alerter reageert op commando’s van je rechtervoet en sneller schakelt. Wel moet je dan de Polestar Engineered-modus inschakelen.
VolvoS60Polestar001

Dat brengt ons bij de rijdynamiek. De standaardsetting van de Öhlins-dempers – die niet via een schakelaar, maar enkel manueel te verstellen zijn – biedt een mooi compromis tussen filtering en koetswerkcontrole. Deze S60 laat zich zelden op een gripfout betrappen en zet zich netjes in de bocht. Dat ligt allicht voor een stuk aan de efficiëntere koppelverdeling van de Polestar Engineered-versie. Frivool wordt het echter nooit. Het is en blijft immers een Volvo. Zijn neus blijft ook zwaarder dan zijn kont, zodat hij op de limiet gaat ondersturen. 

VolvoS60Polestar037

Het prijssupplement waard?

De Polestar Engineered-versie kost € 8.000 (inclusief btw) meer dan de R-Design. Voor dat geld krijg je de hierboven vermelde elementen die het interieur en het exterieur een extra sportief aura opleveren, wat extra pk’s en Nm, het Harman Kardon Premium Sound-systeem, een verwarmd stuurwiel, schakellepels aan het stuurwiel, een dashboardbekleding in lederlook en het specifieke onderstel met verstelbare Öhlinsdempers en Brembo-remzadels. De CO2-uitstoot stijgt door de extra uitrusting van 34 naar 40-42 g/km (NEDC 2.0), maar dat verschil voel je fiscaal amper. 

VolvoS60Polestar030

Je krijgt dus wel wat goodies, maar de grootste toegevoegde waarde betreft de specifieke sturing voor de automaat en de alertere respons op het gaspedaal. Ook is er meer vermogen in de middelste toerentalregionen. De S60 T8 Recharge wordt er een hele andere auto door, een stuurmansvehikel dat veel alerter reageert op de impulsen van de bestuurder. Je betaalt deze extra fun wel cash aan de pomp: met de Polestar Engineered kun je vlotjes 15 liter/100 km en meer stoken als je je rechtervoet niet kunt bedwingen in de sportiefste rijmodus.

VolvoS60Polestar033

Uiteraard is het de bedoeling om maximaal elektrisch te rijden om de ecologische credibiliteit en de business case van een plug-inhybride hard te maken. Volvo helpt je alvast op weg door je elektriciteitsverbruik gedurende het eerste jaar na aankoop terug te betalen. Dat geldt overigens voor alle plug-inhybridemodellen van de Zweedse constructeur. De vergoeding wordt berekend op basis van het aantal kWh dat je gebruikt om je Volvo op te laden. Per kWh krijg je € 0,2839 inclusief btw, wat ons fair lijkt.

Wat we wel missen in het hele elektrische verhaal, is een intelligente remenergierecuperatie die verder gaat dan het optimaal spreiden van het stroomgebruik, zoals bij de voorgenoemde BMW en ook de recente Mercedes-plug-ins. Die houden rekening met de kaartgegevens van de navi, de toegelaten snelheid en zelfs de radarsensoren om proactief energie te recupereren dan wel te coasten. Je kunt de regeneratie in deze S60 wel manueel vergroten door de selectiehendel van de automaat in B te trekken, maar de remkracht laat zich verder niet moduleren, hoewel er schakellepels aan het stuur zijn. Die dienen enkel om de automaat manueel aan te porren.

VolvoS60Polestar024

De Polestar Engineered-versie van de S60 T8 Recharge is meer dan een sportpakketje à la AMG, S Line of M. De technische aanpassingen maken er een assertievere jongen van, met name dankzij de veel betere sturing van de automaat. Wat ons betreft, mag Volvo deze software zo overnemen voor zijn hele gamma. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

77
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Geoptimaliseerde T8-aandrijflijn
Mooi dynamisch compromis
Ruime, sportieve gezinswagen

Onvoldoende elektrische pk’s
Geen intelligente recuperatie
Manuele demperverstelling

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: 1.048,22 € excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.060,57

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Volvo S60T8 Recharge Polestar Engineered
Motor: 4-in-lijn op benzine + elektromotor
Maximumvermogen:405 pk (318 + 87)
Maximumkoppel: 670 Nm (430 + 240)
0-100 km/h:4,5 s
Topsnelheid:180 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot: 40 - 42 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot: 39 - 56 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 66.450
VAA:€ 186 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy