zaterdag, 29 augustus 2020

TEST: BMW X6 M Competition: Olifant in de porseleinwinkel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW X6 M Competition: Olifant in de porseleinwinkel © BMW Group
Je kan lang debatteren over de zin of onzin van een 2,4 ton zware SUV met een 625 pk sterke V8 en een fel aflopende daklijn die offers vergt van de achterpassagiers. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat smaken nu eenmaal verschillen. Wie een dergelijk excessieve auto wel ziet zitten, komt met de X6 M Competition absoluut aan zijn trekken.



P90367373 highRes

BMW vond de SUV-coupé eigenhandig uit toen het in 2006 de eerste generatie van de X6 voorstelde. Intussen kregen de Beiers navolging, met de Mercedes GLE en GLC Coupé en de Audi Q8 en Q3 Sportback, en brachten ze met de X4 en de X2 nog twee andere “Sports Activity Coupé”-modellen op de markt. Je kan je de vraag stellen wat de meerwaarde is van een hoog op zijn poten staande SUV die een pak hoofdruimte en praktische bruikbaarheid opoffert door zich een coupélijn voor het dak aan te meten, maar dat heeft geen zin, aangezien klant koning is en er duidelijk heel wat kopers zijn voor een SUV die zich niet aan de conventies houdt.

Een beul van een motor

De X6 M is allesbehalve conventioneel, met zijn oppermachtige biturbo-V8 van 4,4 liter die in de door ons geteste Competition-uitvoering nog 25 paarden aan de al niet misse 600 pk van de “gewone” X6 M toevoegt. 

Het “M Competition Pack” is een optie van € 13.550 die niet alleen 25 extra pk oplevert, maar meteen ook een M-Sportuitlaat bevat, specifieke velgen van 21” vooraan en 22” achteraan, M-veiligheidsgordels, een zwarte hemelbekleding in Alcantara en de Shadowline-afwerking, naast een hele reeks designdetails die hem een nog sportievere look geven. De 625 pk en 750 Nm van de V8 staan in de X6 M Competition garant voor een 0 naar 100-sprint in 3,8 seconden (3,9 seconden voor de X6 M) en na amper 13,2 seconden zit je op het dubbele van die snelheid. Pieken doet deze spierbundel bij een luttele 290 km/h indien je voor het BMW M Drivers Package (€ 3.019) koos. 
P90367356 highRes

Verrassend handelbaar

Cijfers zeggen veel, maar niet alles en het is vooral opmerkelijk hoe de V8 met zijn twee turbo’s tussen de cilinderbanken moeiteloos weet om te springen met de 2.370 kg van de grote X6. Bij volgas schakelt de automaat ogenblikkelijk terug en voel je een indrukwekkende duw in je rug waarbij de X6 zonder het minste tractieprobleem (niet verwonderlijk, met vierwielaandrijving en enorme banden) voortgestuwd wordt en zonder versagen doortrekt tot ver boven 200 km/h. Maar meer nog dan de straight line speed waren we verbaasd over de opmerkelijke grip van de banden en de verbazingwekkende bochtensnelheden die deze erg grote en zware SUV aankan, terwijl er bij het insturen onder- noch overstuur optreedt en hij amper of niet gaat overhangen, ondanks zijn aanzienlijke hoogte. Natuurlijk kan hij overstuurd de bocht uitkomen, maar dat moet je dan zelf uitlokken en wordt altijd beheerst door de stabiliteitscontrole die bij te veel Spielerei een halt toeroept aan het uitbreken achteraan om te zorgen dat je niet achterstevoren komt te staan. In tegenstelling tot de M5 biedt de vierwielaandrijving van de X6 M niet de mogelijkheid om alle vermogen exclusief naar de achterwielen te sturen, maar dat is enkel jammer voor wie graag donuts draait met zijn auto en zo zijn banden in geen tijd oprookt. 

Het is ook opvallend hoe de grote stalen remmen van onze testwagen voor opmerkelijke remprestaties zorgden en de zware X6 keer op keer probleemloos in geen tijd wisten te vertragen. Dat carbonkeramische remmen niet op de optielijst van de X6 M staan is dan ook helemaal niet erg.
P90367386 highRes

Geen plank op wielen

Al even opmerkelijk als zijn sportieve capaciteiten is het comfortniveau aan boord. Binnenin (althans voorin) is de X6 identiek aan de X5, met in het geval van de M uitstekend zittende sportstoelen met knap verlicht X6 M-logo in de hoofdsteunen en een overvloed aan ruimte.

P90367387 highRes

Achterin is het een pak krapper en dan vooral in de hoogte: grote volwassenen schurken zowat tegen het plafond aan en hun zicht naar voren wordt gehinderd door de brede en gesloten sportstoelen voorin. Op dat vlak is de X5 een pak aangenamer voor wie achterin zit, door het aanzienlijk grotere ruimtegevoel.

Maar los van die hoofdruimte achterin is de X6 M voor een auto met dergelijke prestaties opmerkelijk comfortabel en dociel in de comfortstand, waarbij de ophanging al bij al toegeeflijk is voor een M-model en enkel bij korte oneffenheden echt hard aanvoelt. Wanneer je de sportievere settings van de ophanging selecteert, verhardt het geheel natuurlijk, maar die stand gebruik je normaal niet als je rustig wil rijden.

P90367346 highRes

Lust wel een slok

Ons testverbruik bedroeg 14,6 l/100 km gemiddeld, wat hoog is, maar niet hoeft te verrassen voor een dergelijke auto. Tijdens een economy run haalden we 10,5 l/100 km. Minder verbruiken is eigenlijk onmogelijk, meer kan vanzelfsprekend probleemloos wanneer je de teugels viert en het potentieel van de V8 volop aanspreekt.

Dat potentieel laat zich ook horen in de sportievere instellingen van motor en uitlaatlijn, maar de sound van de V8 is gedempt in vergelijking met vorige generaties en er is geen spoor meer van geroffel of knalletjes bij het lossen van het gaspedaal. Dank u Europa, voor het ons ontnemen van een pak auditief plezier met de verplichte partikelfilter in de uitlaatlijn van benzinemotoren. 

P90367375 highRes

Matuvu?

De X6 M is een ideale auto voor wie wil opvallen. Zijn indrukwekkende uiterlijk onderscheidt hem moeiteloos van modale auto’s en de verschillende sportieve details laten geen twijfel bestaan over het potentieel van deze SUV. Binnenin is hij erg mooi afgewerkt, met prachtig leder voor de stoelen en op de deuren, geslaagde accenten in koolstofvezel en een voorbeeldige ergonomie. Alles wat je hartje begeert is standaard of als optie verkrijgbaar. Wij zouden op dat vlak zeker de indrukwekkende BMW Laserlight-ledkoplampen aanraden (€ 1.700) en ook het Driving Assistant Pack Professional (€ 1.740) met actieve cruisecontrol en andere hulpsystemen is de moeite waard. Het panoramisch doorschijnend schuifdak (Sky Lounge) met ledlichtjes aan de zijkanten (€ 3.020) is erg duur maar knap. Een compleet nutteloze uitgave is dan weer de M Carbon motorafdekking. € 1.250 voor een koolstofvezel-afdekplaatje boven je motorblok is echt money down the drain.

P90367374 highRes

De catalogusprijs van € 134.000 voor de X6 M en € 147.550 voor de “Competition”-variant is hoog, maar dat is ook het geval voor rechtstreekse concurrenten als de Audi RS Q8 (€ 135.000, V8, 600 pk) of de Mercedes-AMG GLE Coupé 63 (€ 144.595, V8, 571 + 22 pk) of GLE Coupé 63 S (€ 158.026, V8, 612 + 22 pk) en vormt geen belemmering voor wie in dit segment kan shoppen. 

Wie een echte sportwagen wil om zich te amuseren op circuit, koopt beter een M2 Competition of M2 CS. Wie gewoon een erg krachtige en luxueuze SUV wil is dan weer beter af met een X5 M50d, bijvoorbeeld. Wie op zoek is naar de combinatie van beiden kan terecht bij deze X6 M, maar mag niet verwachten dat hij even lichtvoetig en speels is als de veel lichtere M2 of exact even comfortabel als een gewone X6 of X5. Wie dat weet en een bewuste keuze maakt is een potentiële klant voor deze X6 M.

Je kan het idee van een dikke SUV met een aflopende daklijn en een gigantisch powerhouse onder de motorkap misschien onzinnig vinden en we moeten toegeven dat wij ook niet echt een aanhanger zijn van het concept, maar wat BMW met de X6 M Competition neerzet, is niettemin indrukwekkend. Het gemak waarmee dit zwaargewicht opmerkelijke prestaties levert en daarbij altijd relatief comfortabel blijft, verdient respect. Als een X6 M Competition je ding is en je hebt er de centen voor, moet je dan ook niet aarzelen.

84
Aandrijving19/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Indrukwekkende prestaties
Erg opvallend voor wie dat graag heeft
Plaatsaanbod en comfort voorin

Té opvallend?
Hoofdruimte achterin

 

BMW X6M Competition
Motor:8 cilinders in V, 4.395 cm3
Overbrenging:Automaat, 8 versnellingen
Vermogen:460 kW / 625 pk
Max. koppel:750 Nm
0-100 km/h:3,8 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:14,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:284 - 289 g/km (NEDC)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 147.550
VAA:€ 1.903,29 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy