woensdag, 19 augustus 2020

TEST: Volkswagen ID.3: Alles of niets

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Volkswagen ID.3: Alles of niets © autonieuws.be
Voor VW is het alles of niets. De ID.3 moet een absoluut succes worden, wil het merk ook in de toekomst aan de top blijven en met zijn eerste “nieuwe” EV doen wat het met de Golf deed: een segment definiëren. De komst van de ID.3 ging alvast gepaard met heel wat onverwachte hindernissen, maar eindelijk is hij (bijna) klaar. Onze eerste indrukken leest u hier.



VWID3ARTIKEL002

Zelden werd zo naar een nieuwe auto uitgekeken als naar de ID.3 die als eerste echte nieuwe elektrische Volkswagen (de e-Golf en e-Up! zijn afgeleid van bestaande modellen) het nieuwe uithangbord van het merk moet worden en -zo hoopt VW althans- zo’n status moet krijgen als de sympathieke Kever en de onsterfelijke Golf. VW hoopt met de ID.3 een nieuw referentiemodel te lanceren dat elektrisch rijden voor modale gezinnen bereikbaar maakt en de absolute benchmark zal worden voor de compacte elektrische gezinswagen. Er mocht dan ook niets misgaan, en dus -wet van Murphy, weet je wel- liep alles al van bij het begin in de soep. De lancering van de belangrijkste VW sinds jaren heeft namelijk heel wat maanden vertraging opgelopen door softwareproblemen die te maken hebben met het feit dat VW alle ontwikkelingsaspecten in eigen huis heeft willen houden. Een en ander bleek een stuk complexer dan gedacht, en ook nu, bij de levering van de ID.3 aan de eerste klanten, staan enkele zaken nog niet op punt. Die zullen echter binnenkort via software-updates gefinetuned worden. Het gaat daarbij om bepaalde connectiviteitsfeatures onder de noemer AppConnect en om de 3D-navigatieweergave in augmented reality in het head-up display.

VWID3ARTIKEL028

De ID.3 staat op het MEB-platform van de VW-groep dat specifiek voor elektrische auto’s ontworpen werd en ook de basis is voor de elektrische Audi’s, Seats, Skoda’s en Cupra’s. Het belang ervan is enorm, want het moet vorm geven aan het “nieuwe” Volkswagen, dieselgate achter zich laten en VW opnieuw naar de toppen van de verkooplijsten brengen. 

Wat is ‘betaalbaar’?

Wanneer we zonet schreven dat de ID.3 elektrisch rijden voor modale gezinnen bereikbaar moet maken, blijft dat vooralsnog een bewering die met een korreltje zout genomen moet worden, want 1st Edition is met € 37.990 niet goedkoop. Hij beschikt dan wel al over een gps, een DAB+-radio, airco met twee zones, stoel- en stuurverwarming, armsteunen voorin en aluvelgen van 18 duim. Daarboven vinden we de 1st Edition “Plus” en de 1st Edition “Max”, die extra uitrusting toevoegen en respectievelijk € 43.750 en € 49.500 moeten opbrengen.

VWID3ARTIKEL005

Praten over de aankoopprijs van een auto is tegenwoordig relatief minder van belang nu oplossingen als ballonfinancieringen (AutoCredit bij d’Ieteren) en private lease die rekening houden met de restwaarde van een auto steeds populairder worden. Een positieve zaak als je het ons vraagt, want zo kan ook wie anders geen kans had om zich een elektrische gezinswagen te veroorloven dat toch overwegen. 

De ID.3 positioneert zich alvast met de 58 kWh batterij op een concurrentieel prijspunt als we hem vergelijken met de alternatieven en rekening houden met de standaarduitrusting. Die rechtstreekse concurrenten zijn natuurlijk de Nissan Leaf, de pionier van het segment, maar ook de Hyundai Ioniq en Kona Electric, de Kia e-Niro de kersverse ë-C4 van Citroën. Met wat goede wil kan je daar ook de Tesla Model 3 bijrekenen, hoewel die veel duurder is. 

VWID3ARTIKEL016

Alles digitaal

Binnenin zie je meteen dat dit geen Golf is, maar een volledig apart model dat erg modern oogt en een op de stuurkolom bevestigd klein digitaal dashboard kreeg en een centraal aanraakscherm zonder fysieke knoppen. Het digitale werd namelijk tot in het extreme doorgedreven, met virtuele schuifregelaars en dito knoppen, en we missen een fysieke draaiknop voor het volume van de radio.

VWID3ARTIKEL020

Bovendien zijn echte bedieningsknoppen vaak makkelijker en aangenamer dan aanraakschermen waar je echt moet naar kijken om een functie te selecteren. Een leuk digitaal aspect is dan weer het feit dat het helemaal niet nodig is om op de startknop te drukken om de auto tot leven te wekken. Gewoon met de sleutel op zak op de bestuurdersstoel plaatsnemen, de auto in “D” zetten en rijden… makkelijk zat. Bij het uitstappen schakelt de ID.3 alles ook vanzelf terug uit.

VWID3ARTIKEL003

Elektrokracht

Het gamma is bij de lancering beperkt tot de 1st Edition-versie met de 58 kWh-accu en 426 km rijbereik, terwijl er later ook een minder krachtig basismodel met 150 pk en een 45 kWh batterij (rijbereik van 330 km) én een model met een 77 kWh-batterij en een rijbereik van 549 km zullen volgen. De prijs van die versies zijn nog niet bekendgemaakt.

De enige momenteel verkrijgbare versie levert 204 pk en 310 Nm aan de achterwielen en heeft met zijn batterijcapaciteit van 58 kWh een theoretisch rijbereik van 426 kilometer (WLTP). Tijdens onze korte test verbruikte hij 16 kWh/100 km, waardoor een rijbereik van 320 tot 350 kilometer realistisch is.

De elektromotor zit achterin en drijft de achterwielen aan, waardoor de voorwielen alle plaats hebben om scherp te draaien en de draaicirkel met 10,2 meter opmerkelijk klein is. De ID.3 is dan ook extreem wendbaar in de stad. 

Hij sprint in 7,3 seconden naar 100 km/h en herneemt vinnig door het onmiddellijk beschikbare maximumkoppel. Bij de versie met de zwaardere 77 kWh-accu duurt het klassieke sprintje met 7,9 seconden net iets langer. Wie echt wil kan er 160 km/h mee halen, maar zal dat snel moeten betalen met een extra laadsessie. Al bij al rijdt hij levendig en vlot, en voel je niet dat het toch om een auto van 1.800 kg gaat.

VWID3ARTIKEL021

De bestuurder kan ervoor kiezen om bij het lossen van het “gas”pedaal meer energie te recupereren door de versnellingsbediening in “B” (voor “Brake”) te zetten, waardoor hij minder met het rempedaal zal moeten spelen om te vertragen, maar echt rijden met slechts één pedaal, zoals bij de Nissan Leaf of de BMW i3, is hier niet mogelijk. Als je hem in “D” laat staan en het gaspedaal lost, gaat hij “zeilen” en bolt hij lang door, waardoor hij op dat ogenblik dus ook geen stroom verbruikt. Het rempedaal voelt natuurlijk aan, wat niet bij alle elektrische auto’s het geval is. 

VWID3ARTIKEL018

Harde plastics maar veel ruimte

De afwerking is in orde, al worden er -een echte pest tegenwoordig- ook hier veel te veel harde en weinig kwalitatief aanvoelende plastics gebruikt, over het hele interieur, waardoor hij zich toch op dat vlak eerder aan de T-Roc spiegelt dan aan de Golf en de kwaliteitsindruk toch minder is dan bij die laatste. 

VWID3ARTIKEL025

De wielbasis is ondanks een kortere totale lengte maar liefst 15 centimeter langer dan die van de Golf, waardoor je binnenin (veel) meer ruimte hebt. Achterin heb je een zee aan beenruimte (en iets minder hoofdruimte), en de koffer is met 385 liter ook groter dan die van de Golf.

VWID3ARTIKEL022

Voorin is er geen “frunk”, zoals bij Tesla bijvoorbeeld, om laadkabels op te bergen. Er is wel bergruimte genoeg in de auto, onder andere omdat er geen transmissietunnel tussen de stoelen loopt.

Stilte aan boord

Op comfortvlak geniet je met een elektrische auto altijd van het ontbreken van motorlawaai, en in de ID.3 worden ook de wind- en ophangingsgeluiden zeer goed gedempt, waardoor er een echte “zen”-sfeer heerst aan boord, wat past bij de comfortabel afgestelde ophanging. Je kan ook sportief rijden met de ID.3, maar dan merk je wel dat het stuur wat vaag is. Overhellen in de bochten doet hij dan weer niet, door de oordeelkundig afgestelde demping en -natuurlijk- door het lage zwaartepunt met de batterijen in de wagenbodem.

VWID3ARTIKEL013

Snel laden

Het volledig opladen van de grote batterij aan een gewoon stopcontact vergt natuurlijk veel geduld, terwijl het met een wallbox in zo’n negen uur moet kunnen. Thuisladen of publiek laden kan tot 11 kW via een driefasenlader. Echt snel laden kan met de 58 kWh batterij tot 100 kW aan DC-laders, waarbij een half uur volstaat om de accu tot 80% op te laden. De 77 kWh-accu kan tot 125 kW aan, maar voor de 45 kWh-batterij is de laadsnelheid beperkt tot 50 kW, tenzij je die optioneel ook naar 100 kW laat optrekken.
VWID3ARTIKEL026

Besluit 

De klassieke Golf moet tegemoetkomen aan de wensen van wie niet klaar is voor 100% elektrisch rijden, en blijft dat uitstekend doen. Voor wie echter bereid is om de stap naar volelektrisch rijden te zetten is de ID.3 een valabele keuze die -gelukkig maar- zijn VW-merkbadge waard is.

VWID3ARTIKEL027

De ID.3 is een goede auto, en hij kan ongetwijfeld moeiteloos de vergelijking met zijn concurrenten aan. Mag hij vandaag al de status van absolute topper en opvolger van de Kever en Golf claimen? Daarvoor is het volgens ons nog even te vroeg. Hij is er namelijk niet alleen niet onderscheidend genoeg voor qua uiterlijk, maar moet ook nog tot volle wasdom komen. Niettemin: knap product uit Wolfsburg, dat ook twijfelaars over de streep moet trekken om voor het eerst voor een elektrische auto te gaan.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

81
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Rijcomfort en binnenruimte
Stilte aan boord 
Kleine draaicirkel

Nog niet helemaal “af”
Harde plastics in het interieur
Ergonomie aanraakschermen

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 614,94 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 611,95

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Volkswagen ID.358 kWh 1St Edition
Motor:Elektrisch
Overbrenging: Automaat, achterwielaandrijving
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 310 Nm
0-100 km/h: 7,6 sec
Topsnelheid:160 km/h
Gemiddeld testverbruik:16,0 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 37.990
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy