zaterdag, 01 augustus 2020

TEST: BMW X1 xDrive 25e: de langverwachte plug-inversie

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: BMW X1 xDrive 25e: de langverwachte plug-inversie © BMW Group
De zelfverklaarde ‘elektrospecialist’ BMW heeft tot nu gewacht om de oplaadbare aandrijflijn uit de 2-Reeks Active Tourer en Mini Countryman over te hevelen naar zijn cross-oversuccesnummer, de X1. Dat koetswerk zit de geëlektrificeerde driecilinder als gegoten. Of ie een succes wordt? Wij steken onze handen ervoor in het vuur.

 

BMW X1xDrive25e 014

De kleinste telg uit het X-gamma van BMW behoeft geen introductie meer. De tweede generatie (F48) nam in 2015 de fakkel over van het model dat zich in 2009 als een van de eerste premium-SUV’s kwam moeien in het boomende en lucratieve C-segment. Daar is het intussen gezellig druk geworden: Audi biedt de Q3 aan, Land Rover de Range Rover Evoque, Lexus de NX, Mercedes-Benz de GLA en Volvo de XC40. Bij de massaconstructeurs is het aanbod al lang niet meer te tellen op de vingers van één hand.

BMW X1xDrive25e 022

Naar goede BMW-gewoonte was het in 2019 – net geen vier jaar na de marktintroductie – tijd voor een zogenaamde LCI ofte lifecycle impulse. Een midlife-opfrisbeurt dus, die het model weer helemaal actueel moest maken. Opdracht volbracht, op één punt na. BMW liet immers na om meteen ook de plug-inhybride versie te lanceren. Daarop was het wachten tot dit jaar. De eerste exemplaren van de X1 xDrive 25e zijn intussen van de band gerold en Autonieuws reisde af naar München voor een eerste kennismaking.

Echte plug-inhybride

De basis van deze PHEV werd al in 2015 geïntroduceerd door de MPV van het huis, meer bepaald de 225xe Active Tourer, die op hetzelfde onderstel staat als de X1. Technologisch was het dus een koud kunstje om ook van die laatste een plug-inversie af te leiden, maar allicht hebben capaciteitsproblemen inzake aandrijfbatterijen de lancering uitgesteld. De X1 heeft allerminst geleden onder het gebrek aan een hybride variant, want BMW kon de vraag amper bijhouden.

Vandaag liggen de kaarten anders. Er zijn kapers op de kust – niet het minst de Volvo XC40 T5 Recharge en de nakende Mercedes-Benz GLA 250e – en bovendien zijn de prijzen van de batterijen gedaald, terwijl er meer aanbod is vanuit de batterijcelproducenten (CATL, Samsung SDI, LG Chem). Laat ons ook de hete adem van Europa in de nek van de constructeurs niet vergeten: tegen eind 2020 moet hun gemiddelde CO2-uitstoot gedaald zijn naar 95 g/km. Het is dus plug-inhybrides verkopen of zware boetes betalen.

BMW X1xDrive25e 018

In vergelijking met de aandrijflijn van de voorgenoemde 2-Reeks Active Tourer (en de eerste generatie Mini Countryman Cooper SE) zijn er trouwens heel wat zaken veranderd. De batterij groeide van 7,7 naar 9,7 kWh (bruto), de elektromotor op de achteras is vandaag 70 kW sterk in plaats van 65 kW vroeger, terwijl de 1,5 liter grote driecilinder zijn vermogen een beetje zag dalen, van 100 kW (136 pk) naar 92 kW (125 pk). Inzake systeemvermogen moet de X1 dan ook 3 kW prijsgeven, maar 162 kW (220 pk) is nog steeds pittig. Bovendien presteert de X1 zelfs beter, als je de chrono mag geloven. 

BMW X1xDrive25e 009

Wat echt telt, is dat de efficiëntie werd verhoogd en het aantal elektrische kilometers is toegenomen. Hield de 225xe uit 2015 het bij 41 km, dan haalt de X1 vandaag 57 km volgens de oude NEDC-norm. Die is intussen vervangen door de strengere WLTP-methode, die het theoretische rijbereik reduceert tot 50 km. Met een CO2-uitstoot van 43 tot 48 g/km (NEDC 2.0), afhankelijk van de gekozen opties, en een verhouding tussen batterijcapaciteit en voertuiggewicht die boven 0,5 kWh /100 kg ligt, mag deze X1 xDrive 25e zich in België tot de “echte” hybrides rekenen en geniet hij van een maximale fiscale aftrekbaarheid.

Voor bedrijfswagenbestuurders levert hij ook een erg laag Voordeel van Alle Aard op, al kost hij in aankoop beduidend meer dan een vergelijkbare benzine- of dieselvariant. BMW Belux mikt voor zijn volledige gamma op een elektrificatie-aandeel van 25% dit jaar. Gezien de fleetroeping van de X1 zou het ons niet verbazen mocht ook één op vier X1’s die de showroom verlaten, van een laadpoort voorzien zijn.

BMW X1xDrive25e 007

Echte BMW    

Genoeg theorie, rijden nu. In het zacht glooiende, agrarische landschap rond München toverde onze test-X1 meteen een glimlach op ons gelaat. Met een volle batterij accelereer je probleemloos naar 100 km/h zonder dat de driecilinder wakker wordt geschud. Bij de Volvo XC40 T4 en T5 Recharge is dat anders: daar moet je omzichtiger omspringen met het gaspedaal om te vermijden dat de rust verstoord wordt door het gepruttel van de driepitter op benzine. Bovendien is de Beier beter geluidgedempt dan de Zweed, die bij lage snelheden het gefluit van de elektromotor te weinig onderdrukt.

BMW X1xDrive25e 006

Trap je deze X1 op zijn staart of rij je sneller dan 135 km/h, dan vraag je automatisch om thermische assistentie. Het geheel werkt echter bijzonder soepel en schokvrij – het bewijs dat BMW niet aan zijn proefstuk toe is qua plug-inhybrides. Dat merk je ook aan de intelligente interactie tussen verbrandingsmotor, versnellingsbak – een zestrapsautomaat – en elektromotor. Als je in AUTO eDRIVE-modus de navigatie activeert, houdt het systeem zelfs rekening met de route om proactief energie te recupereren en de batterij maximaal te voeden, zodat het rijbereik optimaliseert. Dat compenseert voor een stuk de relatief kleine batterij – in de Volvo XC40 T4 Recharge ligt bijvoorbeeld 10,7 kWh aan lithium-ioncellen en in de Range Rover Evoque P300e zelfs 15 kWh, maar die beschikken niet over de intelligente navigatiegestuurde recuperatie. De Brit weegt bovendien 400 kilo (!) meer dan de Duitser. We zijn dan ook benieuwd om in de praktijk te testen hoever je met deze X1 geraakt op stroom. 

BMW X1xDrive25e 005

De conventionele X1 onderscheidde zich al door zijn strakke bochtengedrag, lichtvoetigheid en prima ingedijkte kooibewegingen. De PHEV-versie, die toch ook 300 kilo meer weegt dan de sDrive 18i met automaat (1.820 kg versus 1.505 inclusief bestuurder), gaat met net zoveel gemak, neutraliteit en zelfvertrouwen de bocht in, terwijl hij zich dankzij zijn extra massa minder snel van de wijs laat brengen door oneffenheden. Het stuur lijkt haast je gedachten te lezen – deze auto doet gewoon wat je van hem verwacht en vergt amper correcties. Het is met andere woorden een echte BMW. 

BMW X1xDrive25e 025
Dat geldt ook voor de afwerking, de gebruikte materialen, het geconnecteerde infotainment, de rijhulpsystemen en de personalisatiemogelijkheden. Je zou ook verwachten dat de tarieven ‘BMW’ zijn, maar dat valt in verhouding goed mee. Hij bevindt zich op hetzelfde prijsniveau als de voorgenoemde Zweed, namelijk zo’n € 46.150 inclusief 21% btw. De Ranger Rover Evoque P300e staat voor € 52.100 inclusief 21% btw in de prijslijst. 

Op de perfecte Beierse wegen maakte de stekker-X1 alvast een prima eerste indruk. Hij rijdt bijzonder gebalanceerd, gaat er desgewenst als de wiedeweerga vandoor, maar spoort je ook aan om je eco-best te doen door zijn geavanceerde en geconnecteerde features. Niets lijkt zijn succes in de weg te staan, want hij is in zijn segment ook nog eens correct geprijsd.    

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving17/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Aangenaam en efficiënt aandrijfgeheel
Rijgedrag en comfort
Aankleding en personalisatie

Relatief kleine batterij


Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € nnb

TCO 48 maanden / 100.000 km: € nnb

*De catalogusprijzen werden nog maar net bekendgemaakt waardoor nog geen leaseprijs of TCO berekend kan worden.

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

BMW X1xDrive 25e
Motor:1,5i - 3 cil. benzine (125pk)
Elektromotor:70 kW
Overbrenging:Steptronic, 6 versnellingen
Gecombineerd Vermogen:162 kW / 220 pk
0-100 km/h:6,9 sec
Topsnelheid:193 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,8 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:43 tot 48 g/km (NEDC 2.0)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 46.150
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy