We konden ter gelegenheid van de internationale productpresentatie van de nieuwe Yaris die deze keer gewoon in ons land plaatsvond een halve dag doorbrengen achter het stuur van de vierde generatie van Toyota’s tweede kleinste model in Europa (na de Aygo). Een kleine vier uur achter het stuur door de hoofdstad en over snel- en landwegen lieten alvast een goede eerste indruk na.
Bestverkochte Toyota in Europa
De Yaris kwam in 1999 op de markt en werd in de markt gezet als “Grote Kleine” (Big Small) omwille van zijn voor het segment ruime interieur. Het was ook de eerste Toyota die de European Car of the Year-titel won. De tweede Yaris-generatie was dan weer de allereerste auto uit het B-segment (met concurrenten zoals de Opel Corsa, Renault Clio en VW Polo) die vijf Euro-NCAP-sterren scoorde. Met de derde generatie introduceerde Toyota de hybride aandrijving in het segment van de kleine auto’s. De ambitie voor de vierde generatie is niet min, want Toyota wil er de “veiligste kleine auto ter wereld” van maken. Hoe dan ook is de Yaris een erg belangrijk model voor Toyota Motor Europe, aangezien er in 2019 nog 224.000 van verkocht werden, wat overeenkomt met 7,6% van alle nieuwe auto’s in het B-segment. De Yaris is dan ook Toyota’s bestverkochte auto in Europa, en maakt hier meer dan 22 procent van alle nieuwe verkochte auto’s van het merk uit.
Volledig nieuw
De nieuwe Yaris is de eerste toepassing van de nieuwe Toyota New Global Architecture-filosofie (TNGA) op een kleine auto. Hij wijdt Toyota’s GA-B-platform in dat voor nog een hele reeks andere nieuwe compacte modellen zal worden gebruikt en uitpakt met een lager zwaartepunt en een aanzienlijk grotere stijfheid dan het vorige onderstel.
De vierde Yaris-generatie gaat tegen de trend in het segment in door niet langer maar net korter te worden. Hoewel hij nu minder dan vier meter lang is werd de wielbasis wel vijf centimeter uitgerekt, wat voor extra interieurruimte zorgt. De nieuwe Yaris is ook vier centimeter lager en vijf centimeter breder dan zijn voorganger, terwijl de wielen 5,7 centimeter verder uit elkaar staan en zowel de voor- als achteroverhang korter werden. Hij ziet er dus compacter en gespierder uit, maar werd binnenin wel ruimer, en dat kunnen we na onze test beamen.
Voorin zit je ruim en in vergelijking met de vorige generatie is er twee centimeter meer ruimte tussen de voorste twee passagiers. Ook achterin kunnen volwassenen van zo’n 1m80 comfortabel zitten, met net genoeg been- en hoofdruimte, maar de instap naar de achterbank is niet evident door de beperkte breedte van de achterdeuren.
De koffer is met een inhoud van 286 liter normaal van omvang voor een auto uit het B-segment. De draaicirkel is met 4,9 meter erg compact wat hem makkelijk manoeuvreerbaar maakt in stadsverkeer.
Over de look van de nieuwe Yaris kan je urenlang discussiëren, maar hij ziet er zeker modern uit en onderscheidt zich duidelijk van zijn voorgangers. De gespierde zijvleugels voor- en achteraan, de grote grille, de nieuwe ledkoplampen, de wat verder uit elkaar staande wielen… Toyota deed er alles aan om de Yaris een uitgesproken karakter te geven, en slaagde daar ook in.
Binnenin valt meteen op dat de gebruikte materialen van degelijke kwaliteit zijn en dat de assemblage foutloos is. Het dashboard is als een verrekijker opgevat, met twee ronde kokers met allerlei info en een centraal TFT-scherm ertussen dat de snelheid en de navigatie-, audio- of verbruiksgegevens toont. Centraal bovenaan prijkt een aanraakscherm van acht duim voor het infotainment dat aan de zijkanten verschillende fysieke knoppen bevat en handig in het gebruik is en ook snel werkt. De bestuurder kan optioneel beschikken over een in de voorruit geprojecteerd head-updisplay..
Technologisch concentraat
Als pionier in de hybride aandrijving is Toyota intussen al aan de vierde generatie hybride aandrijflijn toe. In de nieuwe Yaris gaat het om een combinatie van een 1,5 liter grote Dynamic Force-driecilinder en een elektromotor die door een lithium-ionbatterij die onder de achterbank zit wordt gevoed.
De driecilinder behoort tot dezelfde TNGA-familie als de tweeliter viercilinder van de Corolla en de C-HR en functioneert volgens de Atkinson-cyclus met een langere openingstijd van de kleppen en een langere slag. Een dergelijk motortype is zuiniger maar wat minder krachtig, maar door de combinatie van de 93 pk sterke benzinemotor en de elektromotor van 80 pk is de Yaris met een gecombineerd vermogen van 116 pk toch voldoende krachtig. Het koppel van de verbrandingsmotor bedraagt 120 Nm, dat van de elektromotor 141 Nm.
De hybride aandrijflijn is zestien procent krachtiger dan die van zijn voorganger en trekt ook vijftien procent sneller op van 0 naar 100 km/h. Dat sprintje kost nu 9,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 175 km/h. Het geheel functioneert echt voortreffelijk en de elektromotor is nu in staat om tot 130 km/h te halen zonder hulp van de benzinemotor. De CO2-uitstoot begint bij 87 g/km en het normverbruik ligt twintig procent lager dan dat van zijn voorganger. Tijdens onze test dronk de Yaris 4,5 l/100 km, wat een uitstekend resultaat is als je weet dat we de auto in allerlei omstandigheden goed de sporen hebben gegeven.
Hoewel een Yaris in normale uitvoering (we spreken dus niet over de GRMN-versies) geen sportieve ambities heeft rijdt hij zeer vlot. Zeker bij de hernemingen voel je het verschil met de vorige. Zo versnelt hij nu in 8,1 seconden van 80 naar 120 km/h, wat een volle twee seconden sneller is dan voorheen. Bij volgas bromt de driecilinder stevig en voel je nog enigszins dat de automaat van het CVT-type is, maar dat lawaai verdwijnt onmiddellijk bij constante snelheden en Toyota verstaat steeds beter de kunst om het CVT-karakter minder uitgesproken te maken en dus meer in de smaak te vallen bij de Europese bestuurdersvoorkeuren.
De wegligging profiteert van het lagere zwaartepunt van het nieuwe platform. De stuurinrichting is precies en de auto volgt mooi het opgelegde traject, zonder te gaan zwalpen in de bochten. De stijvere ophanging met zachtere veren dan voorheen (MacPherson-veerpoten vooraan en torsieas achteraan) biedt een goed compromis tussen wegligging en comfort, en oneffenheden worden goed verteerd voor een auto uit het B-segment. Het is ook stil aan boord, zeker als we hem vergelijken met wat minder recente auto’s uit deze klasse.
Safety First
Toyota wil dat de Yaris de veiligste kleine auto ter wereld is en investeerde daarom in een hele reeks actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Ze allemaal opnoemen zou ons te ver leiden, maar vermelden toch dat hij als eerste Toyota uitgerust is met centrale airbags die bij een zijdelingse impact opgeblazen worden om ervoor te zorgen dat de bestuurder en passagier voorin niet tegen elkaar botsen. Hij beschikt onder de noemer Toyota Safety Sense standaard of als optie over een hele reeks rijhulpsystemen met onder meer voertuig-, voetgangers- en fietsersdetectie, een intelligente adaptieve snelheidsregelaar (die voortreffelijk functioneert), verkeersbordenherkenning, rijstrookbewaking met automatisch bijsturen en automatische grootlichten.
Qua uitrusting is alles mogelijk, van het reeds vernoemde head-updisplay over stoel- en stuurverwarming, een JBL-hifisysteem, een draadloze smartphonelader, full- ledverlichting, Apple CarPlay en Android Auto en ga zo maar door. Een achteruitrijcamera is standaard op alle modellen.
De nieuwe Yaris 1.5 VVT-i Hybrid is verkrijgbaar in een prijsvork van € 21.300 (Yaris) tot niet minder dan € 28.890 (voor de full option “Premiere”). Wie liever geen hybride versie koopt of een handbak verkiest kan opteren voor de 1.5 VVTi-E van 125 pk. Die staat in de prijslijst vanaf € 19.380. Er is ook een éénliter instapmotor (1.0 VVT-i) met 72 pk die minimaal € 17.760 kost. Toyota biedt vijf jaar of 200.000 kilometer garantie op de Yaris.
We waren aangenaam verrast door de nieuwe Yaris die trouw blijft aan zijn concept van “grote kleine”, maar ook superslim is door alle technologie die hij aan boord heeft. Het verbruik blijft een van zijn grote troeven, en de legendarische Toyota-betrouwbaarheid zal ook wel helpen om post-corona de best verkochte Toyota te blijven in Europa.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € nnb
TCO 48 maanden / 100.000 km: € nnb
*De catalogusprijzen werden nog maar net bekendgemaakt waardoor nog geen leaseprijs of TCO berekend kan worden.
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat.
Toyota Yaris | 1.5 VVT-i Hybrid |
Motor: | benzine+elektriciteit 1.490 cm3 - 3 cilinders |
Overbrenging: | CVT-automaat |
Vermogen: | 85 kW / 116 pk |
Max. koppel: | 120 + 141 Nm |
0-100 km/h: | 9,7 sec |
Topsnelheid: | 175 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 4,5 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 64-73 g/km (NEDC) |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 87-97 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. BTW: | € 21.300 |
VAA: | € 113,33 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 89% |