zondag, 26 juli 2020

TEST: Audi A3 Sportback 35 TDI S-Tronic: haasje-(er)over?

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Audi A3 Sportback 35 TDI S-Tronic: haasje-(er)over? © Audi AG
De jongste nieuwkomer in een bepaalde voertuigcategorie heeft in principe altijd de recentste en beste technologie in huis. Ook in het premium-C-segment wordt haasje-over gespeeld: de nieuwe Mercedes A-Klasse met MBUX-systeem moest vorig jaar de fakkel van de vernieuwing doorgeven aan de BMW 1-Reeks en vandaag zet Audi de puntjes op de i met de A3. Of hij voldoende troeven in huis heeft om de hoge verwachtingen in te lossen, dat zocht Autonieuws voor je uit. 

favorit2

Op het eerste gezicht lijkt Audi vooral te hebben ingezet op een expressiever design – althans vooraan – en een geavanceerde digitale cockpit. De gebombeerde snuit gaat getooid met een gespierd, zeshoekig single frame-rooster en hoekige contouren in de bumperhoeken die kracht en prestaties uitstralen. In profiel oogt het allemaal al wat braver en bijzonder herkenbaar, terwijl ook de achterzijde veel minder gewaagd oogt. 

Het interieurdesign gooit hoge ogen met het black panel-concept voor de middenconsole en de diverse niveaus van het dashboard. Het centrale aanraakscherm staat lichtjes naar de bestuurder gekanteld en rust op een zwierig decoratiepaneel dat over de hele breedte doorloopt en aan de uiteinden een opstaande rand heeft. Links en rechts van het instrumentenpaneel – uiteraard van het virtuele type – zorgen zeshoekige ventilatieroosters voor verfrissing – letterlijk en figuurlijk. 

1auda3limousine10

Digitale wow-ervaring

Het zogenaamde MIB 3-platform voor het infotainment is dé troef van deze Audi. Het heeft tien keer meer rekenkracht dan het MIB 2 in het vorige model. Het omvat bovendien een Wifi-hotspot – zoals dat hoort vandaag. Individuele instellingen kunnen worden opgeslagen in zes gebruikersprofielen. Iedere gebruiker kan dus de positie van de bestuurdersstoel (indien die tenminste voorzien is van een elektrische bediening), de instellingen van de klimaatregeling, de vaak gekozen navigatiebestemmingen en zijn meest gebruikte media bewaren. 

Audi beweert dat de A3 Sportback een intelligente gesprekspartner is: de bestuurder kan zijn instructies vrij formuleren en de dialoogbeheerder reageert. “Zo begrijpt het systeem bijvoorbeeld vragen als ‘Waar is het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant?’ en geeft dan de overeenkomstige locaties in de omgeving weer. Als de klant het Audi Connect Navigation & Infotainment Plus Pack bestelt, voert het systeem ook een online vergelijking uit, waardoor de herkenningsgraad en de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren,” aldus het persdossier. 

Allemaal goed en wel, maar de stemasssistent kon ons toch niet helemaal overtuigen omdat hij/zij soms moeite heeft om commando’s te begrijpen. Audi belooft dat Amazon Alexa spoedig beschikbaar zal zijn – iets waar we naar uitkijken want die assistent is veel intelligenter – maar intussen spaar je tijd en frustratie door gewoon de letters met je vinger op het scherm te krabbelen. Je hoeft zelfs niet te wachten tot het systeem de letter herkend heeft om de volgende al te schrijven. Het voorgenoemde MMI Navigation Plus-systeem houdt rekening met historische gegevens rond tijd en verkeersdichtheid, maar ook met live data over de verkeerssituatie om files als het ware te voorspellen en je eventueel om te leiden. Satellietbeelden van Google Earth in hoge resolutie en gedetailleerde 3D-modellen van vele Europese grootsteden vereenvoudigen het navigeren nog meer. 

1auda3limousine11

Audi’s Virtual Cockpit hoeven we u allicht niet meer voor te stellen. De kleine versie daarvan is standaard, maar pas echt indrukwekkend is de Plus-versie van 12,3 inch, die keuze biedt uit drie weergaven en de navigatiekaart lekker breed en overzichtelijk uitstrekt voor je neus. 

 dsc5638

Rijden maar

De nieuwe A3 Sportback rust op dezelfde wielbasis als zijn voorganger, maar biedt meer binnenruimte omdat hij in de lengte en de breedte 3 centimeter groeide. Achterin is het best comfortabel zitten voor twee volwassenen van 1 meter 90 of meer, zelfs met het optionele panoramische schuifdak. De koffer is met zijn 380 liter middelmatig van grootte. 

a3sblis30084

De sportstoelen zitten in elk geval uitstekend, het stuurwiel is voldoende verstelbaar en alle bedieningsorganen vallen binnen handbereik en staan logisch opgesteld. Met je wijsvinger trek je het minuscule pookje in D en los geht’s. Wat het comfort betreft, kunnen we bevestigen dat het goed toeven is aan boord van de A3 Sportback, die als een hoogtechnologische cocon aanvoelt. Windgeluiden worden dankzij de verzorgde stroomlijn goed ingedijkt, maar rolgeluiden dringen net als bij de Skoda Octavia te zeer door tot in het interieur, wat op lange afstanden vermoeiend wordt. Onze testauto stond met de vrij brave 17-duimers die inbegrepen zijn in de S-Line-versie nochtans niet op overdreven grote banden. Voor de ophanging en de besturing echter niets dan lof. We halen nog niet het BMW-niveau, maar het komt dicht in de buurt, terwijl het gevonden compromis ons evenwichtiger lijkt. Je hebt nooit het gevoel dat hij net iets te hard is en hij laat zich nooit van de wijs brengen door snel genomen bochten.      

1auda3limousine12
Wat de 2.0 TDI S Tronic betreft: een maand geleden probeerden we dezelfde motor-transmissiecombinatie al uit in de Skoda Octavia, waar het enthousiasme van de motor gefnuikt wordt door de traagheid van de versnellingsbak. Bij Audi lijkt de software in elk geval voor een iets kordatere start te zorgen, zonder dat er gripverlies optreedt door een teveel aan koppel. Toch kunnen we ook hier niet anders dan vaststellen dat het systeem met de dubbele koppeling geplaagd wordt door een zekere traagheid en aarzeling. Rustige chauffeurs zullen daar niets van merken, maar wie graag de paardjes de vrije loop geeft, voelt toch duidelijk onderbrekingen in de aandrijving. Het is een fenomeen dat we ook bij de achttrapsautomaat van ZF vastgesteld hebben, maar dan enkel in producten van de VW-groep en bijvoorbeeld niet bij BMW.

De TDI voldoet aan de strengste emissienormen, al moet hij het zonder 48V-ondersteuning in de vorm van een riemaangedreven starter-alternator stellen – mild hybride technologie dus die de emissies verder ten goede komt, het verbruik nog een beetje drukt, de koppelcurve onderaan wat opvult en vooral ook de motor sneller doet aanslaan na een korte stop. Voor een merk dat beweert het voortouw te nemen om voorsprong te hebben op de anderen, is dat teleurstellend, zeker ook gezien het prijskaartje van de A3.

Ook van de rijhulpsystemen hadden we meer verwacht. Je krijgt standaard Pre Sense Front (botswaarschuwing met autonome noodrem, inclusief voetgangerherkenning) en Lane Departure Warning, that’s it. Bijkomende ADAS, zoals een rijstrookveranderingswaarschuwing (Audi Side Assist) met of zonder dwarsverkeerassistent en uitstapwaarschuwing zijn als optie verkrijgbaar. De jongste Ford Focus doet minstens even goed. 

p0030250

Prijsopklopperij

Met € 32.300 is de basisprijs van deze Audi A3 nog redelijk te noemen, maar wacht tot je naar goede Audi-gewoonte enkele opties aanvinkt. Van sommige is het ronduit schandelijk dat de constructeur (en importeur) er geld voor vraagt. Leeslampjes voorin en ledjes voor de voetruimte, de make-upspiegels en de deurdrempels kosten € 290 (Lichtmodule 1). Voor een centrale armsteun betaal je € 190 extra, en zelfs voor een gereedschapsset met krik moet je € 30 ophoesten. Een wegrijhulp voor op hellingen (Audi Hill Assist)? Nog eens € 100 alsjeblieft. Elektrisch bediende kindersloten moeten 20 bijkomende euri in het Audi-laatje brengen. 

De standaarduitrusting is niet superkarig, maar het Business Pack (€ 3.500 ) is haast onmisbaar. Het omvat de metaalkleur, een met leder bekleed 3-spakig stuurwiel, cruisecontrol, de MMI Navigatie Plus, de elektronische airco met twee temperatuurzones, parkeersensoren achteraan en de Audi Smartphone Interface (Apple CarPlay en Android Auto). Wil je ook nog stoelverwarming, de in twee delen neerklapbare achterbank, de uitgebreide Virtual Cockpit, leder en kunstleder en een parkeerassistent met sensoren rondom, dan kies je beter voor het Business Plus-pakket, dat de factuur met € 5.100 doet aanzwellen. De dag van vandaag zouden wij sowieso nog kiezen voor de adaptieve cruisecontrol (€ 690), de Audi Phone Box (inductielader en stemcommando’s voor je telefoon, € 480), het Audi Sound System (€ 350), sleutelvrij openen en starten (€ 540), een kofferklep met elektrische opening (€ 430) en elektrisch verwarm- en inklapbare buitenspiegels (€ 390).

Dat duwt de totaalprijs van deze premium hatchback richting € 40.000 – en dan heb je nog niet eens een lederen interieur (€ 1.550), een open dak (€ 1.310) of een set mooie aluminium velgen (tussen € 850 en € 3.320), laat staat het aanbevelenswaardige S Line-exterieurpakket (€ 2.200), het S-Line interieurpakket (€ 1.880) of ledkoplampen (€ 1.060). Wie zijn Audi netjes aankleedt, rondt de kaap van € 50.000. Wie zich helemaal laat gaan, zal de basis prijs van deze Audi carrément verdubbelen. Om de pil te verzachten krijg je momenteel wel een tot 5 jaar of 100.000 km uitgebreide garantie gratis. 

De Audi A3 van de vierde generatie zet vooral digitaal en esthetisch een stap vooruit. Qua aandrijving, comfort, veiligheid en rijplezier stelt hij zeker niet teleur, maar hij overtreft evenmin de verwachtingen. Dat is zijn grootste probleem: zijn imago en bijhorende prijskaartje maken dat je als klant geen genoegen neemt met ‘gewoon goed’. Die kwalificatie past immers bij de niet-premiumconcurrentie, die de achterstand ten opzichte van deze Audi (maar ook de BMW 1-Reeks) een stuk heeft ingehaald en beduidend minder kost. Edoch, zolang kopers belang hechten aan de badge, hoeft deze A3 zich allicht geen zorgen te maken. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

77
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 15/20
Prijs 14/20
 

Erg knap digitaal dashboard
Zuinige kilometervreter
Expressiever design

Soms aarzelende S Tronic
Prijs inclusief opties
Geen mild hybrid

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 553,34 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 648,06 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

Audi A335 TDI S-Tronic
Motor:2.0 4-cil. Turbodiesel
Overbrenging:S-Tronic, voorwielaandrijving
Vermogen:110 kW / 150 pk
Max. koppel:360 Nm
0-100 km/h:8,4 sec.
Topsnelheid:224 km/h
Gemiddeld testverbruik:4,7 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:98 - 103 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:119 - 132 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 32.300
VAA:€ 143,04 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:71%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy