zondag, 19 juli 2020

TEST: Porsche 992 Turbo S: Supercar voor elke dag

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche 992 Turbo S: Supercar voor elke dag © Pieter Blanckaert
We waarschuwen u alvast: echt objectief is deze test niet. We zijn namelijk helemaal gewonnen voor deze supercar voor elke dag, die onaardse prestaties combineert met een werelds comfort en een dagelijkse bruikbaarheid die weinig of geen offers vraagt van zijn eigenaar, tenzij dan een initiële investering die even goed een appartement had kunnen opleveren…



autonieuws b2af2900007

De Turbo S is (op de toekomstige GT2 RS na) altijd Porsches absolute 911-topmodel geweest. Meestal kwam die versie pas laat in de levenscyclus van een 911-generatie op de markt, en systematisch na de “gewone” Turbo. In dit geval keerde Porsche de rollen om, en introduceerde het na de 450 pk sterke Carrera S en de 385 pk leverende Carrera (ook die volgorde werd omgekeerd) eerst de Turbo S… en stelde het pas deze week de Turbo voor.

autonieuws b2af2900004

Nu is de vraag natuurlijk waarom iemand die de middelen heeft voor een Turbo niet meteen nog een paar duizend euro zou opleggen en voor de “daddy of all daddy’s” zou gaan. Die gedachtegang moet bij Porsche ook gevolgd zijn, waardoor ze beslisten eerst alleen maar het topmodel aan te bieden en pas enkele maanden later de gewone Turbo.

Een korte geschiedenis

De evolutie van de 911 Turbo is opmerkelijk. De eerste generatie uit 1975 had een drieliter van 260 pk en sprintte in 5,5 s naar 100 km/h en werd in 1978 al opgevolgd door de 911 Turbo 3.3 met een upgrade van de zescilinder waardoor hij 300 pk leverde en 0,1 seconde sneller sprintte. Die eerste 911 Turbo-generatie was een listig baasje en kreeg de bijnaam “The Widow Maker” omwille van het onvoorspelbare karakter en de precaire stabiliteit wanneer de turbo plots al zijn kracht afgaf. 

Pas in 1991 bracht Porsche de “964” Turbo uit die 320 pk combineerde met een tijd van 5 seconden rond voor het standaardsprintje. In 1995 volgde de “993” Turbo met 408 pk en 4,5 seconden voor de sprint met staande start en in 2001 was het tijd voor de eerste watergekoelde Turbo, de 996 met 420 pk (4,2 seconden). De 997 Turbo uit 2006 maakte er 480 pk en 3,9 seconden van, terwijl generatie “991” uit 2013 met 520 pk de magische 500 pk-grens doorbrak en met 3,2 seconden voor de sprint slechts twee tienden boven de driesecondengrens bleef. De uitgaande Turbo S ten slotte leverde 580 pk, wat exact even veel is als de zopas voorgestelde nieuwe Turbo, maar de nieuwe Turbo S overtreft het vermogen van de vorige Turbo S ruimschoots met een (op de GT2 RS van 700 pk na ongeziene) recordwaarde voor een 911 van 650 pk en 800 Nm, wat nog eens 70 pk en 50 Nm meer is dan zijn al zo indrukwekkende voorganger.

autonieuws b2af2900013

She’s got the looks…

Met zijn ter hoogte van de vooras 45 mm bredere koetswerk (1.840 mm in totaal) en de nog bredere achterzijde van 1.900 mm staat er altijd een indrukwekkende auto voor je, die zich ook door zijn adaptieve aerodynamica van zijn gewonere soortgenoten onderscheidt. De grote achterspoiler, een typisch Turbo-kenmerk, kan in verschillende standen uitklappen en ziet er indrukwekkend uit, terwijl vooraan een actieve splitter is gemonteerd die uit flexibele kunststof is gemaakt en automatisch in- of uitklapt wanneer dat nodig is. Samen leveren ze tot 100 kg neerwaartse druk. 

Vóór de achterwielen vinden we zoals steeds bij de Porsche Turbo-modellen een karakteristieke luchtinlaat die in de buitenspiegel mooi zichtbaar is en de bestuurder altijd herinnert aan het feit dat hij geen gewone 911 onder zijn hoede heeft.

autonieuws b2af2900011

Baas boven baas

De krachtcentrale is 3.745 cc groot (waardoor de 3.8-aanduiding op wat je maar kan zien van de motor eigenlijk niet correct is) en heeft twee variabele turboladers die de zes tegenover elkaar liggende cilinders tot buitengewone vermogens- en koppelwaarden stuwen. De 650 pk en 800 Nm worden door de vier wielen op het asfalt gezet en zorgen voor een ongeziene duw in de rug die de 1.640 kg wegende 911 Turbo S in een recordtijd van amper 2,7 seconden van 0 naar 100 km/h stuwt, in 5,8 seconden 160 km/h laat aantikken en ook de 200 km/h doet bereiken in niet meer dan 8,9 seconden. Daarnaast houdt hij het pas voor bekeken bij 330 km/h. Slik.

2,7 seconden naar de honderd… dat is, geloof het of niet, zelfs een tiende sneller dan de McLaren Senna hypercar met 789 pk

De manier waarop hij gebruikmakend van launch control uit de startblokken schiet is verbluffend. Je draait aan de knop op het stuur om hem in “Sport Plus” te zetten, trapt met je linkervoet op de rem en geeft gas met rechts… automatisch schakelt hij de “launch control”-modus in en geeft hij op het dashboard aan klaar te zijn voor de sprint. Wanneer het toerental stabiliseert moet je enkel nog de rem lossen en het stuur goed vasthouden. De Turbo S wordt dan ogenblikkelijk weggekatapulteerd en rijdt in minder dan drie seconden al meer dan honderd kilometer per uur. We probeerden het meerdere keren op zowel droge als natte ondergrond en konden niet alleen vaststellen dat de Porsche daarbij niet in de minste mate protesteerde, maar de oefening ook keer op keer met hetzelfde gemak opnieuw uitvoerde. De acceleratie is bovendien ongeacht de ondergrond verbluffend. Optrekken naar 200 km/h kan in 8,9 seconden, wat maar liefst een volle seconde sneller is dan de tijd van zijn voorganger. Dit zijn gewoonweg supercarprestaties waarbij vooral het gemak waarbij de 911 alle kracht aan het asfalt kwijt kan verbaast.

autonieuws b2af2900014

Al het vermogen wordt via de Porsche Traction Management (PTM)-vierwielaandrijving naar de 21 duim grote achterwielen (met 315/30-banden) en de 20 duim grote voorwielen (met 255/35-banden) gestuurd, waarbij tot 500 van de 800 Nm naar de voorwielen kan gaan. Als je dat wil eindigt de acceleratie pas bij een top van 330 km/h en terug tot stilstand komen is niet het minste probleem door de standaard carbon-keramische remmen met gele remzadels (zwarte zadels zijn verkrijgbaar als optie van € 895,40) die vooraan maar liefst 420 mm groot zijn en daar achteraan met 390 mm amper voor onderdoen. Remmen met de 911 Turbo S is al even indrukwekkend als accelereren. In geen tijd sta je terug stil, maar je organen worden wel op de proef gesteld door de G-krachten die hij ontwikkelt.

Als versnellingsbak gebruikt de Turbo S de onvolprezen achttraps-PDK. Die kan manueel bediend worden via de flippers aan het stuur (maar dan moet je wel snel zijn, want hij klimt erg snel naar het maximumtoerental van 7.200 o/m waarbij de toerentalbegrenzer ingrijpt), maar zal in normale omstandigheden gewoon automatisch zijn werk doen. Bij een rustige rijstijl gebeurt dat in alle comfort, in Sport of Sport Plus-modus brutaler en supersnel. Bij elk toerental zorgt het vloeren van het gaspedaal voor een ogenblikkelijke reactie van de PDK en word je naar voor gekatapulteerd terwijl de automaat je razendsnel door de verzetten jaagt. Een droom van een versnellingsbak.    

Hoe rijdt dat?

De vraag die we telkens weer kregen was “Hoe rijdt dat nu?”. Dat zo’n Porsche Turbo S qua acceleraties en hernemingen iedere andere auto wegblaast zal niemand verbazen, maar dat hij daarbij zo lichtvoetig en makkelijk rijdt als een auto met half zoveel vermogen is opmerkelijk. De indruk die hij nalaat wanneer hij alle 650 pk en 800 Nm zelfs op natte ondergrond moeiteloos kwijtraakt, de manier waarop hij zonder onder- of overstuur bochten neemt en onverstoord de opgelegde rijlijn volgt, de ontstellende efficiëntie van het onderstel, de elektronica en de aandrijving waarbij zelfs bij volgas nooit wielspin optreedt, de acceleratie die bij het uitsturen uit een bocht voor kippenvel zorgt door het uiterst efficiënte Torque Vectoring Plus dat het koppel en het vermogen naar het wiel met de meeste grip stuurt, het uiterst communicatieve stuur en de precisie van de vierwielsturing, de fenomenale mechanische grip van de vier aangedreven wielen, de dynamische motorsteunen die bij een rustige rijstijl zorgen voor het totaal ontbreken van motortrillingen maar ogenblikkelijk verharden in sportieve modus en bijdragen tot de sportieve efficiëntie… Superlatieven schieten tekort en je kan nooit echt uitleggen wat (snel) rijden met de nieuwe Porsche 911 Turbo S met je doet. 

De enige optie om het echt te weten is dan ook om zelf (mee) te rijden en te ervaren hoe Porsche er ook nu weer is in geslaagd om een auto te bouwen die tegelijk comfortabel en rustig te rijden valt door je oma, maar door een simpele draai aan een knop op het circuit alle rondetijden verpulvert en voor kippenvel zorgt tot de brandstoftank leeg is. 

Die tank leegrijden duurt dan weer geen eeuwen, met een gemiddeld verbruik dat tijdens circuitsessies logischerwijs erg hoog wordt, maar opmerkelijk genoeg bij dagelijks en normaal gebruik met 13 l/100 km voor een dergelijke auto zeer binnen de perken blijft en bovendien niet hoger uitviel dan wat we met de toch 200 pk minder krachtige Carrera S optekenden.

autonieuws b2af2900019

Geluidsbeleving en comfort

Tegenwoordig is het onmogelijk om sportwagens nog dezelfde auditieve sensaties mee te geven als vroeger, omwille van milieu- en andere redenen. Ook deze 911 klinkt niet meer zoals de oude exemplaren, al doet Porsche wel zijn best. Zo “ploft” hij zelfs bij het terugschakelen in Sport- of Sport Plus-stand, al was die digitale trukendoos voor ons niet nodig. Het is vooral bij het fel optrekken in die standen dat de boxer zich laat horen en aangenaam klinkt, maar luid wordt het nooit en kippenvel kregen we er jammer genoeg niet meer van.  Bij constante snelheden en zeker in de Normal-stand is de zescilinder bovendien erg discreet, waardoor het geluid van de grote banden des te meer opvalt op betonnen ondergrond. Op mooi asfalt is het geluidsniveau in het interieur hoe dan ook opmerkelijk voor een sportwagen van dit kaliber.

Het rijcomfort is sportief maar niet beenhard. Op normale wegen rijdt hij als elke andere 911, maar wanneer je er tegenaan gaat voel je de ophanging ogenblikkelijk verstrakken en geeft hij elke oneffenheid duidelijk door, zonder ooit instabiel te worden. De standaard verwarmde en desgewenst ook geventileerde (€ 1.161,60) achttienvoudig verstelbare adaptieve sportstoelen zitten goed, al mochten ze nog wat meer lendensteun geven. Het zicht op het knappe dashboard met de analoge toerenteller en digitale schermen links en rechts is zoals in de andere nieuwe 911-modellen niet optimaal, maar de bediening van het infotainment en alle functies verloopt wel vlot, terwijl we hier gelukkig ook een fysieke knop hadden om de sportuitlaat luider of stiller te laten klinken en daarvoor dus niet via de menu’s van het touchscreen moesten passeren.

Zijn koffer voorin meet 128 liter, wat exact 4 liter minder is dan die van de andere 911-modellen, maar het is ook mogelijk om de (toch enkel voor kinderen geschikte) achterzitjes neer te klappen en zo redelijk wat extra kofferruimte te creëren. Hoe je het ook draait of keert: de 911 is ook als Turbo S de enige dagelijks bruikbare supercar.

Het zicht rondom is zoals steeds bij de Porsche 911 perfect, met een grote achterruit en een duidelijk overzichtelijk koetswerk, en de camera’s slagen er uitstekend in om manoeuvreren met deze wel erg dure auto niet al te stressvol te maken. 

autonieuws b2af2900009

Enkel voor de happy few

De 992 Turbo S moet minimaal € 223.099,80 kosten en ons testexemplaar met onder meer het elektrische schuif- en kanteldak in glas (€ 2.456,30), de sportuitlaat (€ 3.363,80), het hydraulische ophefsysteem van de vooras (€ 2.637,80) en het handenvrije instapsysteem Porsche Entry (€ 592,90, ongelooflijk dat dat niet standaard is), kostte maar liefst € 246.573,80. 

autonieuws b2af2900016

Onverantwoord hard rijden was nog nooit zo makkelijk. Daarom is de 911 Turbo S een auto die enkel geschikt is voor wie over een buitengewone dosis zelfbeheersing beschikt en in het dagelijkse verkeer genoeg heeft aan de wetenschap “dat het kan” en dat niet mordicus wil bewijzen bij elke gelegenheid. In dat laatste geval is hij binnen een paar dagen zijn rijbewijs kwijt. Als supercar voor elke dag kent de Turbo S zijn gelijke niet. Meer dan de toekomstige GT3, GT3 RS en GT2 RS-modellen die vooral op circuitgebruik gericht zijn, is de Turbo S de perfecte allround-supercar die amper of nooit geziene prestaties combineert met een rijgemak en -comfort dat geen enkele auto met dergelijk potentieel weet te evenaren. Mocht ik in dit segment op zoek zijn, zou deze 911 ongetwijfeld op mijn shortlist staan.

89
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Waanzinnige prestaties
Verbluffende efficiëntie
De comfortabelste supercar

Enkel voor de happy few
Deel van de instrumenten onzichtbaar
Motor- en uitlaatklank t.o.v. vroeger

 

Porsche911 Turbo S
Motor:6 cilinders, 3.745 cm3
Overbrenging:Automaat, 8 versnellingen
Vermogen:478 kW / 650 pk
Max. koppel:800 Nm
0-100 km/h:2,7 sec
Topsnelheid:330 km/h
Gemiddeld testverbruik:13 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:254 g/km (NEDC)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 223.099,8
VAA:€ 2884,09 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy