dinsdag, 01 september 2020

TEST: Opel Grandland X Hybrid4: Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Opel Grandland X Hybrid4: Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg © Opel/PSA
Om te voldoen aan de Europese gemiddelde CO2-uitstootnorm van 95 g/km voor 2020 en 2021 kan een merk niet meer zonder plug-ins en elektrische auto’s. Met de Corsa-e heeft Opel al een nieuwe EV in het gamma en het merk rekent verder ook op deze Grandland X plug-in hybride om het dwingende uitstootobjectief te behalen. 



Opel Grandland X Hybrid4 506691 1

Na de Insignia OPC met 325 pk, is de Grandland X Hybrid4 de krachtigste Opel ooit, maar hij is wel veel minder sportief dan de grote berline uit Rüsselsheim  en heeft een totaal andere roeping. Als plug-inhybride puurt de Grandland X zijn vermogen uit een 1.6-turbobenzinemotor die 200 pk levert en gecombineerd wordt met twee elektromotoren. Vooraan zit er eentje met 110 pk, de achteras wordt aangedreven door een tweede exemplaar van 113 pk. 

Het systeemvermogen komt zo uit op een flinke 300 pk en het gecombineerde koppel bedraagt niet minder dan 520 Nm. De elektromotoren worden gevoed door een 13,2 kWh grote lithium-ionbatterij die onder de achterbank zit. Opel kondigt voor deze combinatie en elektrisch rijbereik aan van 59 kilometer volgens de WLTP-cyclus, wat in de praktijk volgens onze test op een 44-tal echte kilometers uitkomt. Ruim voldoende voor normaal dagelijks gebruik. De batterij kan opgeladen worden aan een gewoon stopcontact (met de standaard boordlader van 3,7 kW), maar kan aan een optionele wallbox van 7,4 kW in zo’n twee uur vol zijn.

Opel Grandland X Hybrid4 506690

Eerder rustig dan sportief

We schreven al dat zijn roeping totaal anders is dan die van de maar net krachtigere Insignia OPC. Dat ligt zeker niet aan de zuivere prestatiecijfers, want met een sprint naar de honderd in 6,1 seconden ben je snel van je plaats. Voor een top van 235 km/h (135 km/h elektrisch) moet hij zich ook al niet schamen. Zijn beperkte sportieve roeping blijkt eerder uit zijn vage stuurinrichting, die weinig of geen informatie geeft over wat de voorwielen doen en je dus niet echt betrekt bij het rijden. Met zijn 1.875 kg weegt hij 375 kg meer dan de andere Grandlands, wat hem ook allesbehalve sportief doet aanvoelen in scherpe bochten. Een auto om rustig mee te rijden dus en af en toe te genieten van de stevige acceleraties of hernemingen die hij in zijn mars heeft.

De Grandland plug-in heeft vier rijmodi. De eerste is Electric, waarbij hij enkel de elektromotoren gebruikt. In principe is dat de motor op de achteras, waardoor hij elektrisch meestal een achterwielaandrijver is. Pas als het nodig is, omdat er bijvoorbeeld gripverlies optreedt, schakelt hij ook de voorste elektromotor in. De tweede modus is Hybrid, waarbij de auto zelf bepaalt welke aandrijving hij gebruikt in functie van de omstandigheden. Deze modus is de meest logische en zorgt ervoor dat je bij lage snelheden meestal puur elektrisch rijdt en dat hij automatisch de benzinemotor inschakelt wanneer je sneller gaat. Dat verloopt uiterst soepel en vaak zo goed als onmerkbaar. De 4WD-modus maakt er een vierwielaandrijver van, waarbij ofwel alleen de twee elektromotoren worden gebruikt (voor en achteraan), ofwel een combinatie van de benzinemotor voorin en de elektromotor op de achteras. De laatste stand is Sport, waarbij alles uit de drie motoren wordt gepuurd.

Opel Grandland X Hybrid4 Interior 506696

Weinig frivoliteit

Zijn uiterlijk is klassiek en elegant zonder opwindend te zijn. Het interieur is bijzonder somber, met veel zwart en grijs en de gebruikte materialen zijn niet altijd van hetzelfde niveau als bij de Peugeot 3008 HYbrid4 en de DS 7 Crossback E-Tense, waarmee hij zijn technische basis en een hele reeks onderdelen deelt. Het viel ons ook op dat de klassieke tellers van het dashboard (met ertussen een klein kleurenscherm) bij daglicht niet zo goed leesbaar zijn door de weerspiegeling van het glas ervoor. Het centrale scherm is ook kleiner dan bij veel concurrenten. De hele menustructuur van het infotainment en de navigatie komt zo uit het rek van PSA en levert dus geen verrassingen op.

Opel Grandland X Hybrid4 506691 1

Het rijcomfort is goed, zonder meer, maar de ophanging is een beetje mossel noch vis. Ze is eerder hard maar niet sportief en korte oneffenheden zijn goed voelbaar. De hybride Grandland X is wel stil. Hij is dat natuurlijk wanneer alleen de elektromotoren werken, maar blijft dat ook als de viercilinder zijn werk doet. Het plaatsaanbod in het interieur is ruim voldoende, al is de koffer met een inhoud van 390 liter niet al te groot omdat de elektrische motor achterin onder die vloer zit.

Fiscaal voordeel

We weten nu dat deze Grandland X geen auto voor verstokte autoliefhebbers is en dat zijn prestaties - hoewel meer dan correct - geen sportieve inborst herbergen. Als je op dat vlak echter geen ambities hebt en op zoek bent naar een degelijke en fiscaal interessante auto waar je met je gezin mee uit de voeten kan, is dit zeker een optie, en al helemaal als firmawagen, door het lage Voordeel van Alle Aard en de volledige fiscale aftrekbaarheid (door zijn CO2-uitstoot van 29 tot 32 g/km). Het verbruik is werkelijk “à la carte”. Wij kwamen toe met niet meer dan 3,9 l/100 km benzine, omdat we hem zo vaak mogelijk aan het stroomnet hingen. Zo hoort het natuurlijk ook. 

Voor wie geen nood heeft aan vierwielaandrijving en 300 pk stelt Opel ook een identieke versie zonder elektromotor op de achteras voor. Die heeft dus alleen voorwielaandrijving en houdt het bij een gecombineerd vermogen van 225 pk, maar heeft een even grote batterij en elektrisch rijbereik. Die versie kost € 43.000 als Edition (basisversie). De door ons geteste Hybrid4 begint bij € 49.550, maar dan krijg je meteen de Innovation, wat het tweede uitrustingsniveau is.

Technisch is de plug-inhybride Grandland X een knap staaltje  engineering dat PSA tot eer strekt. Qua stijl is hij echter een stuk minder uitgesproken dan zijn concurrenten uit hetzelfde huis. Dat kan een troef zijn voor wie geen boodschap heeft aan een uitgesproken karakter en voor wie de leuze “doe maar gewoon, dat is al gek genoeg” aanhangt. Heb je geen nood aan vierwielaandrijving, dan lijkt de goedkopere versie met wat minder vermogen en alleen voorwielaandrijving het overwegen waard.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving17/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Technisch zeer uitgekiend concept
Zeer laag verbruik mogelijk
Fiscaal erg interessant

Somber en weinig inspirerend interieur
Stuurgevoel

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 780,29excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 772,99

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

OpelOpel Grandland X Hybrid4
Motor:2,0i - 4 cil. benzine + 2 elektromotoren
Overbrenging:Automaat, 8 versnellingen
Vermogen:221 kW / 300 pk
Max. koppel:520 Nm
0-100 km/h:6,1 sec
Topsnelheid:235 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:34-36 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:29-32 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 49.550
VAA:€ 141,57 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy