maandag, 29 juni 2020

TEST: Jaguar I-Pace: A valuable player

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Jaguar I-Pace: A valuable player © Patrick Theunissen
We reden in de zomer van 2018, toen hij pas op de markt kwam, een eerste keer met de I-Pace in de Duitse Eifelregio. Intussen is de eerste elektrische Jaguar twee jaar oud en werd zijn rijbereik groter. Eens kijken of hij de vergelijking met zijn later op de markt geïntroduceerde concurrenten nog doorstaat. 


autonieuws dd882500002

Toen we de I-Pace voor het eerst testten was de Jaguar nog de enige Europese elektrische premiumauto, en moest hij het podium van de premium-EV’s enkel met Tesla delen. Intussen zijn Audi en Mercedes Jaguar gevolgd, met de e-tron en de EQC, maar is het nog altijd wachten op het antwoord van BMW. 

We besloten onze test twee jaar geleden met de stelling dat “de I-Pace volgens ons alle troeven heeft om de markt van de premium-elektrische auto helemaal open te breken.” 

Jammer genoeg blijken de verkoopcijfers van de I-Pace twee jaar later niet van dien aard om marktverstorend te werken, maar dat geldt evengoed voor de Mercedes EQC, die het wel erg moeilijk heeft om klanten te vinden, en ook, maar in iets mindere mate, voor de Audi e-tron. 

Zo’n elektrische premium-SUV heeft een dubbele handicap. In de eerste plaats is het rijbereik van een elektrische auto nog altijd zijn achilleshiel, de aankoopprijs is een tweede belemmerende factor. Die prijs is bij de 400 pk sterke elektrische Jaguar inderdaad niet van de poes, met een instaptarief voor de S-uitvoering van € 80.800 inclusief btw. Zijn rechtstreekse concurrent uit Stuttgart, de Mercedes EQC (408 pk), kost met € 79.860 amper minder, en zijn andere Duitse rivaal, de Audi e-tron 55 Quattro (408 pk), kost minstens € 83.500, al bestaat er van die auto ook een “50”-versie met een kleinere batterij en minder vermogen die vanaf € 70.950 verkrijgbaar is. 

autonieuws dd882500009

Wanneer de pil van de door de gebruikte technologie en dure aandrijfbatterij gepeperde aankoopprijs verteerd is, wat al iets makkelijker is als je de prijs van een dergelijke auto als ondernemer in de vorm van een maandelijks bedrag in “Total Cost of Ownership” ziet, blijft het tweede probleem, dat van het rijbereik. Een probleem dat -zeker op een auto uit dit segment en met een dergelijk grote batterij- eigenlijk geen echt probleem meer is.

De I-Pace heeft een 90 kWh sterke Lithium-Ionbatterij met 432 cellen. Dat is een stevige joekel, met een hogere capaciteit dan die van de Mercedes EQC (80 kWh), en net wat minder inhoud dan die van de Audi e-tron 55 quattro van 95 kWh. 

Het batterijpack van de I-Pace maakt het sinds een gratis elektronische update van de sturingssoftware van de auto mogelijk om acht procent verder te raken dan voorheen. Terwijl de I-Pace bij zijn introductie uitpakte met een WLTP-rijbereik van 470 kilometer, ligt dat nu theoretisch een beetje hoger. Maar ook hier moet niemand zich illusies maken, en zal het niet verrassen dat die 470 kilometer utopisch zijn. Bij het vertrekken met volle batterij gaf onze testwagen 420 kilometer rijbereik aan, wat met weinig snelwegverkeer en temperaturen rond de 20° in de praktijk uitkomt op zo’n 330 tot 350 kilometer. Dat zijn cijfers die ruim voldoen, en dus eigenlijk geen “range anxiety” meer verantwoorden. Voor wie toch zonder “jus” komt te zitten onderweg, kan de I-Pace opgeladen worden aan een snellader, waarbij de batterij bij een maximumvermogen van 100 kW van 10% tot 80% opgeladen kan worden in 45 minuten. 

Het is een beetje jammer dat de I-Pace geen hogere laadvermogens aankan, want de Mercedes EQC kan tot 110 kW aan en de Audi e-tron 55 gaat tot 150 kW. Tesla doet het op de Model S met een snellaadcapaciteit tot 200 kW en een Porsche Taycan 4S kan zelfs 225 kW aan. Maar dergelijke cijfers blijven puur academisch, aangezien de huidige snelladers zelden of nooit die maximale vermogens halen.

De meeste elektrische laadbeurten zullen hoe dan ook thuis of op het werk gebeuren, aan lage snelheden. Jaguar kondigde zopas een modeljaarupdate aan waarbij de I-Pace vanaf nu standaard een boordlader van 11 kW krijgt, waarmee klanten die thuis driefasige elektriciteit hebben beduidend sneller kunnen opladen. Aan een 11 kW-wallbox is een bereik van 53 km (WLTP) per uur mogelijk en kan een lege batterij in 8,6 uur volledig opgeladen worden.

autonieuws dd882500007

De lijn van de I-Pace heeft zijn voor- en tegenstanders, maar is wel origineel, en door het zogenaamde Cab Forward-ontwerp, met de passagierscel vrij ver naar voren ingeplant, en door het aan de uiteinden van de auto plaatsen van de wielen is er binnenin meer dan plaats genoeg, ook achterin, en zelfs voor wie erg lange benen heeft. Ook de koffer is met 656 liter (als de auto niet voorzien is van de Active Air Suspension van € 1.639) erg ruim. De stoelen zitten erg goed, het zicht naar voor en opzij is uitstekend, maar achteruitkijken is geen sinecure door de kleine achterruit. Gelukkig brengt de achteruitrijcamera soelaas. Het dashboard is modern en stijlvol, en het mooie sportstuurwiel ligt goed in de hand. De digitale instrumentencombinatie is goed afleesbaar maar slechts beperkt naar de wensen van de bestuurder in te stellen, maar uiteindelijk mis je dat ook niet.

De stilte aan boord is opmerkelijk. Het enige echt hoorbare geluid is dat van de banden die om minimaal achttien duim grote velgen liggen en in het geval van onze testwagen met twintigduimers zeker op dwarsnaden wel van zich laten horen. De afwerking staat op premiumniveau (wat ook wel mag voor deze prijs), en de uitrusting van onze met opties € 89.749 kostende SE-testwagen was erg compleet, al blijft de bediening van Jaguars Touch Pro Duo-infotainmentsysteem verspreid over verschillende schermen wat gewenning vragen. We hadden tijdens onze test bij mooi weer wel last van flikkeringen van het zonlicht op de aluminium sierlijsten op het dashboard, doordat de zon door het glazen panoramadak scheen. Dat panoramadak met infraroodabsorptie zorgde er samen met de blijkbaar goed afgeschermde zijruiten en akoestisch gelaagde en extra warmtewerende voorruit trouwens voor dat ons Coyotetoestel er slechts zelden slaagde om verbinding te maken met de satellieten.

De prestaties zijn natuurlijk opmerkelijk, wat ook geen verrassing is als je weet dat de I-Pace twee synchrone permanente magneetmotoren voor- en achteraan heeft die elk 200 pk leveren, en voor een onmiddellijk beschikbaar maximumkoppel van 696 Nm zorgen. Geholpen door de vierwielaandrijving en de aerodynamica sprint de I-Pace vanuit stilstand naar 100 km/h in een puike 4,8 seconden en verlopen de hernemingen moeiteloos. De top is elektronisch begrensd op 200 km/h. Het elektrisch verbruik wordt door Jaguar geschat tussen 22 en 24,8 kWh/100 km. In onze handen verbruikte hij 26,6 kWh/100 km. Dat is vrij stevig, maar deze Voltridder weegt dan ook minimaal 2.133 kg leeg. Het gewicht van een groot batterijpack blijft natuurlijk de achilleshiel van een elektrische auto, die door dat extra gewicht automatisch zijn rijbereik gecompromitteerd ziet, en dus als oplossing nog grotere batterijen krijgt die het probleem opnieuw vergroten… Het vinden van een ideaal evenwicht is dan ook niet evident, en de komst van lichtere batterijen met een grotere batterijdensiteit is iets waar iedere constructeur reikhalzend naar uitkijkt.

De wegligging is door de vierwielaandrijving en de perfecte 50:50-gewichtsverdeling vertrouwenwekkend en neutraal, en de I-Pace gaat niet doorhangen in de bochten, maar het hoge gewicht laat zich snel voelen en stelt de banden bij fel bochtenwerk serieus op de proef. De tractie en grip zijn natuurlijk uitstekend door de vierwielaandrijving. Hoewel zijn acceleratiecijfers het laten vermoeden is de I-Pace dus geen echte sportieveling, en gedijt hij het best bij een ontspannen rijstijl, waar hij door zijn hoge koppel en stilte aan boord echt toe aanzet.
autonieuws dd882500004
Ondanks het feit dat hij qua verkoop de ambitie van Jaguar nog niet heeft kunnen waarmaken, is de I-Pace een zeer valabel aanbod in het segment van de premium-elektrische SUV’s. Wie voorbij zijn prijskaartje kijkt ontdekt een auto met een interessante TCO die weinig offers vraagt van wie voor het eerst “elektrisch gaat”. Zijn elektrisch verbruik en gewicht mochten wat lager, maar qua plaatsaanbod, comfort, afwerkingskwaliteit en prestaties blijft er weinig te wensen over.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Comfort en binnenruimte
Uitstekend rijgedrag
Prestaties

Zicht naar achteren
Hoog gewicht

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.179,40 excl btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.134,88 per maand

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Directlease.be en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

JaguarI-Pace EV400 AWD
Motor:Elektrisch
Overbrenging:AWD, automaat
Vermogen:294 kW / 400 pk
Max. koppel:696 Nm
0-100 km/h:4,8 sec
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 80.800
VAA:€ 230,86 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy