vrijdag, 26 juni 2020

TEST: Audi RS 6 Avant: Icoon met een bijna-monopolie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi RS 6 Avant: Icoon met een bijna-monopolie © Patrick Theunissen
RS 6. Drie letters die al jaren tot de verbeelding spreken van al wie een autohart heeft. De jongste generatie moet het door de uitstootnormen met een V8 doen in plaats van een V10, die bovendien de helft van zijn cilinders kan uitschakelen , veel stiller klinkt en over een “efficiency”-modus beschikt… Toch blijft hij een absoluut indrukwekkende verschijning die uitblinkt door een ongekende efficiëntie. Blijft zijn icoonstatus overeind? 


Het segment van de gepimpte premiumbreaks is erg dun bevolkt. De enige concurrent voor de Audi RS 6 komt uit Stuttgart, heeft een ster op het radiatorrooster en luistert naar de naam Mercedes-AMG E63 S Break. Met een zowat identieke architectuur (vier liter grote V8 met twee turbo’s, vierwielaandrijving, breakkoetswerk, 612 pk…) is dat de enige vergelijkbare auto, want BMW biedt van zijn M5 al een hele tijd geen breakversie meer aan, tot onze grote spijt.


autonieuws 19d8b400022

De RS 6 van de nieuwste generatie, C8 genaamd, kwam enkele maanden geleden de C7 aflossen. Hij behield diens achtcilinder, en levert met 600 pk ook even veel vermogen als de Perfomance-versie van zijn voorganger, maar ziet er zo mogelijk nog bruter uit. Niemand kan ongevoelig blijven voor de extreem gespierde lijnen van de RS 6, die niet de minste twijfel laten bestaan over zijn potentieel. De opmerkelijk brede wielkasten, die plaats kunnen bieden aan indrukwekkende velgen van wel 22 duim, de agressieve voorzijde met de indrukwekkende matrix-ledkoplampen en zeker ook de nieuwe achterzijde met de erg opvallende diffusor rond de twee gigantische uitlaatpijpen links en rechts – tenzij je hem in het zwart kiest: dit is geen basis-TDI’tje.

autonieuws 19d8b400017

Concentraat van technologie

Het is gelukkig niet enkel door de looks dat de RS 6 resoluut sportief is. Zijn technologiearsenaal is indrukwekkend. Het begint allemaal bij zijn vier liter grote biturbo-V8 - natürlich. Hij deelt die met de RS 7 Sportback, de RS Q8 en met de Lamborghini Urus. In die laatste levert de V8 nog 50 pk meer, maar met 600 pk moet niemand klagen over een gebrek aan vermogen voor de RS 6. Zeker als je weet dat daarnaast 800 Nm aan koppel beschikbaar is. De emissienormen en de noodzaak om het brandstofverbruik te drukken, verplichtten Audi tot een hele reeks aanpassingen, waaronder het voorzien van cilinderuitschakeling, waardoor de V8 bij lage belasting ook op vier cilinders kan draaien, en de micro-hybride 48-voltarchitectuur. In Efficiency-modus is dit dan ook een “normale” break die (relatief) zuinig weet te rijden, maar dat is natuurlijk niet de eerste roeping van deze krachtpatser, laat staan de wens van wie hem bestuurt. De geluidsbeleving is zeker nog ok en hij klinkt mooi en voldoende luid om meteen herkenbaar te zijn als een bijzondere auto. Wanneer je (een beetje) gas bijgeeft hoor je ook hoe de V8 lekker bromt, maar het gehuil van de V10 of de ruwe brul van oudere V8-motoren en het bijbehorende kippenvel is er jammer genoeg niet meer bij. “Dankjewel’,  verplichte partikelfilters en  emissienormen…

Als een raket uit de startblokken

Aan het stuur van zo’n indrukwekkende machine wil je vooral ervaren waartoe hij in staat is, en als je hem - waar het verkeer het toelaat - de sporen geeft, voel je wat 600 pk en vierwielaandrijving kunnen betekenen. Vloer het gaspedaal van de RS 6 vanuit stilstand na het inschakelen van de launch mode en in 3,6 seconden rij je al 100 km/h, waarbij de versnelling ook tussen 100 en 200 km/h niet lijkt af te nemen. In normale omstandigheden stopt de acceleratie bij 250 km/h, maar door middel van extra duiten kan je de top verhogen tot zelfs 305 km/h als je voor het Pack RS Dynamic Plus kiest. We kunnen bevestigen dat hij het 300-streepje moeiteloos haalt en daarbij ook nog volledig stabiel blijft, zonder trillingen in het knappe en goed in de hand liggende sportstuurwiel. 

De achttrapsautomaat van ZF zorgt voor probleemloze en haast onvoelbare schakelovergangen, al aarzelt hij in de normale of comfortstand wel lang wanneer je het gaspedaal vloert als je al aan het rijden bent. Het is dan tot wel twee tellen wachten voor de krachtcentrale doorheeft dat ze aan het werk moet en de RS 6 plots als een raket voortstuwt. Even anticiperen, de sportstand inschakelen of manueel terugschakelen met de kleine aluminium schakellepels aan het stuur is dus de boodschap.

autonieuws 19d8b400030

Atypische rijbeleving

Ook voor de RS 6 geldt het credo “power is nothing without control” en het is net op dat vlak dat Audi, met dank aan de Quattro-vierwielaandrijving, niets aan het toeval overlaat. Het pk- en Nm-geweld vindt moeiteloos zijn weg naar het asfalt en het is onvoorstelbaar hoe wendbaar en speels zo’n grote en zware auto blijft ondanks zijn hoge gewicht (2.075 kg) en overvloedige vermogen. De bochtensnelheden die hij bijvoorbeeld op de oprit van een autosnelweg aankan, zijn verbluffend en meer dan bij andere auto’s ervaar je hier een absoluut gemak. Het lijkt wel of de RS 6 geen last heeft van de wetten van de fysica en dat de gripgrens verder ligt dan bij eender welke andere auto van dit formaat.

Meer dan bij andere sportieve Audi’s en ook de vorige RS 6 laat de elektronica wat spielerei toe en kan je de achterkant licht doen uitbreken via het gaspedaal als je dat wil, wat ons echt beviel en de beleving aan het stuur sportiever maakt. Echt driften is wel nog altijd niet mogelijk, want in tegenstelling tot zijn concurrent laat hij niet toe om alle vermogen enkel naar de achterwielen te sturen.

autonieuws 19d8b400010

Sport- én gezinswagen

Het unieke aan de RS 6 (en dus ook aan zijn enige rechtstreekse concurrent) is het Jeckyll & Hyde-gehalte ervan. Als sportieveling kent hij amper gelijken, maar als je daarbij ook nog op zoek bent naar ruimte en comfort is dit wat je nodig hebt. De koffer (565 liter) en het interieur zijn namelijk exact even ruim als in een gewone A6 Avant, wat wil zeggen dat je meer dan genoeg plaats hebt aan boord en in de koffer om het hele gezin mee te nemen op vakantie.

autonieuws 19d8b400021

Het comfort is voor een auto van dit kaliber erg verzorgd en de enorme velgen van onze testwagen (22”) hadden geen nefaste invloed op de rust aan boord, met dank aan de luchtveren en de gestuurde schokdempers.

autonieuws 19d8b400013

De uitrustingsmogelijkheden zijn eindeloos en zo goed als alle technologische snufjes die Audi in zijn uitgebreide arsenaal heeft liggen, zijn ook verkrijgbaar. Het infotainment en de navigatie, maar ook de klimaatcontrole gebeuren zoals in de gewone A6 door twee touchscreens die makkelijk in het gebruik zijn, maar enorm gevoelig zijn aan vettige vingers, waardoor je ze voortdurend zit op te poetsen. Dat probleem is echter niet eigen aan Audi, maar aan alle auto’s met aanraakschermen. Een prijs voor de uitvinder die daar iets op vindt.

autonieuws 19d8b400008

Alleen voor de happy few

Ons testexemplaar beschikte over zowat alle opties uit de lijst en uitgevoerd in het prachtige Tangorood trok hij alleen al door die kleur erg veel aandacht. Hoe je hem ook aankleedt, de RS 6 ziet er schitterend uit en valt uit de toon tussen de grijze massa van gewone auto’s. Hij valt trouwens ook uit de toon door zijn prijskaartje, want met € 122.870 voor de standaarduitvoering en niet minder dan € 176.060 voor onze testwagen is dit een speeltje voor de happy few, die ook niet terugdeinzen voor de torenhoge Vlaamse BIV van meer dan € 11.000 (€ 4.957 in Brussel), de elk jaar opnieuw te betalen € 2.750 aan verkeersbelasting en de torenhoge verzekeringskosten voor een dergelijke sportwagen. Ook over het verbruik hoor je je bij zo’n auto geen illusies te maken. Ons gemiddelde van 14,2 l/100 km was dan ook geen verrassing.

Rijden met een icoon blijft altijd bijzonder. De RS 6 is een aandachtstrekker die tijdens onze testperiode meermaals gefotografeerd werd en ons ook verschillende keren op een opgestoken duim van autoliefhebbers trakteerde. Hij trakteert je daarnaast ook op schitterende prestaties en zelfs een voor Audi atypische vorm van rijplezier in de vorm van een bovengemiddelde levendigheid. Het prijskaartje én het feit dat hij maar één echte rechtstreekse concurrent heeft, maken hem erg exclusief. Opgelet voor je rijbewijs echter, want voor je het weet mag je de auto enkele weken aan de kant zetten als je niet over een grote dosis zelfbeheersing beschikt.

87
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Beul van een motor, prestaties
Indrukwekkende looks, binnenruimte
Sportief weggedrag

Prijs en fiscaliteit
Geluidsbeleving minder dan vroeger

 

AUDIRS 6 Avant
Motor:4,0 - V8 Turbobenzine
Overbrenging:Automaat, 8 versnellingen
Vermogen:441 kW / 600 pk
Max. koppel:800 Nm
0-100 km/h:3,6 sec
Topsnelheid:305 km/h
Gemiddeld testverbruik:14,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:268 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:280 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 122.870
VAA:€ 794,20 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy