maandag, 13 oktober 2014

TEST: McLaren 650S spider: onbevoegden niet toegelaten

McLaren domineerde een kwarteeuw de Formule 1 en bouwt inmiddels ook racewagens voor de openbare weg en die zijn nog sneller dan Ferrari, Porsche of Lamborghini. Hoogste tijd dus voor een snelle testrit.

Het levensverhaal van Bruce McLaren leest als een spannend jongensboek. Op 21-jarige leeftijd debuteert de Nieuw-Zeelander in Grote Prijs van Monaco van 1958, tien jaar later viert hij op het circuit van Spa-Francorchamps de eerste zege voor zijn team. Piloot en teammanager in één persoon komt zelden voor. Zoals zo vaak het geval in de racerij, was ook Bruce McLaren geen lang leven beschoren. In de zomer van 1970 verongelukte hij op het circuit van Goodwood (GB), zijn team bleef verweesd achter en kwijnde weg.

Redder in nood Ron Dennis

In 1981 kocht de ambitieuze Engelse automekanieker Ron Dennis de helft van de aandelen en bouwde McLaren uit tot een van de toonaangevende teams in de Formule 1. Prost, Lauda, Senna, Button en Hamilton werden wereldkampioen aan het stuur van een McLaren. Vandaag is McLaren nog slechts een schim van het succesteam van weleer.
Die afgang is het gevolg van de carrièrewending van Ron Dennis. Die ging zich vanaf eind van de jaren tweeduizend actiever bezighouden met de dagelijkse leiding van McLaren Cars dat racewagens voor de openbare weg ontwierp en bouwde. De eerste in de rij was de McLaren F1 naar een ontwerp van F 1-designer Gordon Murray - met een topsnelheid van 391 km/u en een prijskaartje van meer dan 1 miljoen dollar de snelste en duurste straatauto ter wereld. Van 2003 tot 2007 bouwde McLaren Cars in opdracht van Mercedes de imposante SLR.

Snelste facelift ter wereld

In 2012 rolde in de hypermoderne fabriek in Surrey de 12C van de band, opnieuw helemaal in eigen huis ontwikkeld en gebouwd. Maar de 12C voldeed niet aan de hoge verwachtingen van grote baas Ron Dennis die opdracht gaf om meteen werk te maken van een opvolger. Die is sinds dit voorjaar op de markt, verkrijgbaar als coupé en spider.
De gelijkenis tussen de McLaren 650S en McLaren P1 is opvallend. Op zijn beurt draagt hij de signatuur van designers en ingenieurs die hun strepen hebben verdiend in de Formule 1. Ieder onderdeel, elk detail staat in het teken van efficiëntie en gewichtsbesparing. De wagen is bijna volledig opgebouwd uit carbon en peperdure composietmaterialen, de onderkant is volledig vlak, de uitlaat zit hoog.

De V8 biturbo levert 650 pk, of nog eens 25 pk extra in vergelijking met zijn voorganger. Zo veel power vertaalt zich in fenomenale prestaties... van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, van 0 tot 200 km/u in 8,7 seconden, van 0 tot 300 km/u in 26,0 seconden. De topsnelheid ligt in de buurt van de 330 km/u, maar zover heb ik de waanzin op de openbare weg niet willen drijven.

Het remvermogen is al even indrukwekkend als de acceleraties: van 100 km/u naar stilstand na 30,7 meter - dankzij de airbrake, een actieve spoiler die bijdraagt aan de downforce en stabiliteit in de bochten én de remkracht van de auto aanzienlijk verhoogt. Wat overigens tot onveilige situaties kan leiden want elke keer dat je op de rem gaat staan, riskeer je een aanrijding langs achter. Het systeem komt uit de Formule 1 maar mag daar niet meer worden aangewend.

Achter het stuur van de McLaren 650S waan ik mij in een echte Formule 1-bolide. Perfecte zithouding en dunne kuipzetels die een zeer goede ondersteuning aan het lichaam geven, overal knopjes en lichtjes die er toe doen. Afhankelijk van de rij-omstandigheden kan ik kiezen uit verschillende modi die het karakter en dus ook de wegligging van de auto bliksemsnel en ingrijpend veranderen - zonder dat me het angstzweet uitbreekt. Een Porsche 911 turbo S of Lamborghini is veel minder vergevensgezind.

Dat alles heeft een prijs: gemiddeld verbruik van 17 l/100 km en een prijskaartje van 235.250 euro voor de coupé en 259.250 euro voor de spider. Ter vergelijking: een Porsche 911 turbo S kost 199.771 euro, voor een Lamborghini Huracan moet je al 205.905 euro ophoesten en voor een Ferrari 458 Speciale 238.567 euro, ondanks dat die alle drie beduidend minder pk's bezitten.

De McLaren 650S spider heeft een geautomatiseerd intrekbare dak (Retractable Hard Top) uit ultralicht composietmateriaal dat in 17 seconden kan worden geopend of gesloten, bij een snelheid tot 30 km/u. Het open dak verdwijnt onder een hard afdekscherm en weegt amper 38 kg. Volgens de constructeur hebben die extra kilo's nauwelijks invloed op de prestaties, wel dus op je portemonnee. Wie de zon in huis wil halen, moet daar zo'n 25.000 euro extra voor betalen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy