zondag, 14 juni 2020

TEST: Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 200: Onterecht Onbekend en Onbemind

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Alfa Romeo Giulia Ti 2.0 200: Onterecht Onbekend en Onbemind © Alfa Romeo
De Giulia is intussen vier jaar op de markt. Hij moest samen met de Stelvio voor Alfa Romeo de wederopstanding verzekeren. Dat is niet echt gelukt en dus blijft het Milanese merk vechten om te overleven. Jammer, want deze Giulia is onterecht onbekend en onbemind. 



Alfa Romeo mikte natuurlijk hoog en viel met de Giulia enkele prestigieuze concurrenten frontaal aan. Die concurrenten, dat zijn in de eerste plaats de net als de Giulia op de achterwielen aangedreven BMW 3-Reeks, Mercedes C-Klasse en Jaguar XE, maar ook de voorwielaangedreven Audi A4. Hoewel hij qua rijgedrag altijd al kon wedijveren met de beste creaties van de concurrenten, doet hij dat nu ook qua afwerking en uitrusting. 

De door ons geteste Giulia is de minst krachtige van de twee benzineversies, die allebei een tweeliter viercilinder gebruiken en respectievelijk 200 en 280 pk leveren, terwijl Alfa ook vier verschillende dieselversies van de 2.2 JTD-viercilinder verkoopt, met respectievelijk 136, 160, 190 of 210 pk. Alle Giulia’s maken gebruik van de voortreffelijke ZF-achttrapsautomaat, een manuele versnellingsbak staat niet meer op het programma.

arexcellence7 5e87395baa9bd

Wij gingen dus op pad met de ‘instapbenzine’. Die voelt echter allesbehalve “instap” aan want deze goed aan het gas hangende viercilinder bruist van het leven en klinkt erg lekker. De samenwerking tussen de automaat en de tweeliter is perfect en met de fantastische schakellepels achter het sportstuur (alleen Alfa maakt ze zo mooi) voel je je meteen één met de auto. De sportiviteit druipt er trouwens vanaf, want de startknop staat op het stuur en de rijhouding is laag. Het is niet altijd makkelijk om door het fraaie sportstuur een goed zicht te hebben op de mooie ronde tellers van het dashboard. Voorin voelt hij niet al te ruim aan en lange mensen zullen ook niet makkelijk een ideale rijhouding vinden. De voorstoelen ogen wel mooi, maar bieden geen onberispelijke ondersteuning, terwijl de zitting wat langer had gemogen. Achterin is er genoeg ruimte voor middelgrote volwassenen en de koffer is met 480 liter normaal qua omvang. De ophanging is toegeeflijk en als geheel is dit een comfortabele reisberline.

Heerlijke rijmachine

Het leukste aan de Alfa is echter zijn weggedrag. Zo levendig en amusant rijdend zijn ze zelden, onze testwagens. Die levendigheid maakt het heerlijk om de Giulia van bocht naar bocht te sturen, wat erg precies gaat door de communicatieve en directe stuurinrichting, en je voelt altijd precies wat de auto aan het doen is. Om ongelukken te vermijden waakt het niet-uitschakelbare ESP altijd en overal, wat enigszins jammer is want geoefende bestuurders zouden hem anders met plezier laten uitbreken om dan met tegenstuur te zorgen dat het gewenste traject alsnog gevolgd wordt. Een andere domper op de sportieve feestvreugde vonden we het feit dat de vier richtingaanwijzers systematisch in “noodwaarschuwingsmodus” gingen wanneer we wat steviger dan normaal op het rempedaal duwden. De prestaties mogen er ook zijn, want deze viercilinder spurt naar 100 km/h in 6,6 seconden. Dat hij 230 km/h haalt als top is mooi meegenomen. Het verbruik was dan weer - en dat is natuurlijk onvermijdelijk als je je met een krachtige benzinemotor wat amuseert - met gemiddeld 9,7 l/100 km Euro 95 een pak hoger dan de opgegeven normwaarde.

alfa romeo giulia ti 30

Grote stap vooruit

Toen we de Giulia voor de eerste keer testten, hadden we kritiek op het infotainmentsysteem, de afwerkingskwaliteit en de gebruikte materialen. Intussen zijn we drie jaar verder en kreeg de auto een aan de buitenkant onzichtbare maar binnenin absoluut merkbare update. Die hield onder meer een nieuw infotainmentsysteem in, een nieuwe versnellingspook en een opmerkelijke upgrade op het vlak van gebruikte materialen, assemblage en afwerking. Verbazingwekkend hoe de Italianen binnen hetzelfde model vooruitgang hebben gemaakt. Vandaag voelen alle materialen in de Giulia kwaliteitsvol aan en heeft hij zijn grote Duitse concurrenten qua afwerking niets te benijden. Ook het infotainmentsysteem met een overzichtelijk en prachtig geïntegreerd aanraakscherm is nu mee met zijn tijd. De draaiknop voor de bediening van het infotainment op de centrale console bleef van de partij, maar is eigenlijk overbodig geworden door het makkelijk hanteerbare aanraakscherm dat ook in geen tijd gepersonaliseerd kan worden.

Het Giulia-gamma is opgebouwd uit verschillende uitrustingsniveaus (Giulia, Super, Sprint, Ti en Veloce) die niet allemaal met alle motorisaties te combineren vallen. De 200 pk benzine kan gekozen worden als Super (€ 39.400), als sportief aangeklede Sprint (€ 42.900) of als luxueuze Ti (onze testwagen, catalogusprijs € 44.400). Die prijzen liggen op het niveau van die van de Duitse concurrentie, wat misschien wat ambitieus is.

alfa romeo giulia ti 5

Volgens ons zijn er zo goed als geen berlines op de markt die qua looks en elegantie kunnen tippen aan de Giulia. Alle details, aan de buiten- én de binnenkant zijn stijlvol, harmonieus en mooi. De Italiaanse klasse druipt ervan af. Jammer genoeg kent deze Alfa Romeo vooralsnog niet het verhoopte succes, wat zeker niet met de auto zelf te maken heeft, want die is uitstekend, maar voor een groot stuk samenhangt met de betrouwbaarheidsreputatie van het merk, het beperkte dealernet en de in vergelijking met zijn concurrenten lage herverkoopwaarde. Ook het ontbreken van een plug-inhybrideversie speelt hem parten op de fleetmarkt, waar dergelijke auto’s hun grootste potentieel hebben. 

De beleving die je als bestuurder ervaart achter het stuur van een Alfa Romeo Giulia maakt er een echte driver’s car van. Zijn tweeliter is meer dan krachtig genoeg voor echt rijplezier, de stuurinrichting is precies en communicatief. Tel daarbij het opgewaardeerde interieur, het moderne infotainment, de prachtige lijnen en volledige uitrusting en je hebt een auto die er helemaal staat. Jammer genoeg is de Giulia onvoldoende gekend als alternatief voor de Duitse drie. Wie echter durft en kan leven met een mindere herverkoopwaarde, zal hier als autoliefhebber erg veel plezier aan beleven.

84
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Prachtige stijl, temperament
Stuurinrichting
Afwerking en materiaalkeuze

Steun van de voorstoelen
Herverkoopwaarde

Leaseprijs 48 maand / 100.000 km: € 742,51 excl. btw

TCO 48 maand / 100.000 km: € 949,58

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Directlease.be en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, de niet-recupereerbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers en de belasting op de verworpen uitgaven. Het gaat om de zogenaamde TCO na belastingen.

Alfa Romeo GiuliaTi 2.0 200
Motor:2,0i - 4 cil. benzine
Overbrenging:Automaat, 8 versnellingen
Vermogen:148 kW / 200 pk
Max. koppel:330 Nm
0-100 km/h:6,6 sec
Topsnelheid:230 km/h
Gemiddeld testverbruik:9,7 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:126-127 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:184 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 39.400

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy