zondag, 07 juni 2020

TEST: Land Rover Discovery Sport D240: Moderner dan ooit, maar ook de beste keuze?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Land Rover Discovery Sport D240: Moderner dan ooit, maar ook de beste keuze? © JLR
Het landschap van de middenklasse-SUV’s wordt bevolkt door talloze merken en modellen, maar het zijn altijd weer de BMW X3, de Audi Q5 en de Mercedes GLC die in het premiumsegment met alle aandacht gaan lopen. Bij Jaguar Land Rover zijn er nochtans twee puike alternatieven, in de vorm van de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport. Wij voelden die laatste aan de tand met de tweeliter diesel van 240 pk. 



LR DS 20MY Dynamic ND 210519 007

Land Rover is echt zo’n merk dat er altijd in slaagt om zijn auto’s een duidelijke identiteit mee te geven. Het is van bij de eerste aanblik duidelijk dat dit een Land Rover is, en dat het hier niet om een crossover-SUV’tje gaat, maar om een echte terreinwagen die ook buiten de gebaande paden zijn mannetje staat.

LR DS 20MY Interior S44 210519 001

Het hoge en best hoekige koetswerk doet meteen vermoeden dat binnenin heel wat plaats is. Dat is ook zo, en zowel wie vooraan zit als de passagiers op de tweede rij hebben meer dan voldoende ruimte in de lengte, breedte en hoogte. De Discovery Sport is zelfs verkrijgbaar met twee extra plaatsen in de koffer, maar die zijn niet geschikt om vaak gebruikt te worden en al zeker niet geschikt door volwassenen. Ons testexemplaar had ze trouwens niet, waardoor onder de koffervloer nog een groot bergvak beschikbaar was, als aanvulling op de op zich al grote koffer van 963 liter die, met de achterbank neergeklapt, uitgebreid wordt tot 1.574 liter.

LR DS 20MY Static ND 210519 007

De huidige Discovery Sport is al de “tweede generatie” van het model, doordat hij een facelift kreeg. Veel hield die opfrisbeurt niet in. Het gaat om wat uiterlijke opsmuk, met aangepaste ledkoplampen en een hertekende grille en dito bumpers. Binnenin wijzigde ook niet al te veel, al kreeg de automaat nu wel een echte pook in plaats van de draaiknop van de vorige versie, en zijn de instrumenten nu vanaf de SE-versies volledig digitaal, terwijl een nieuw aanraakscherm het infotainment bedient.

LR DS 20MY Interior S44 210519 007

Het geheel werd wat geraffineerder. Ook de aircobediening sluit nu aan bij die van de modernste producten uit de JLR-stal, en de rechtste draaiknop van de airco fungeert tegelijk als bediening van het Terrain Response 2-systeem, door een eenvoudige druk op de knop. Knap gezien.

04 Land Rover nieuwe Discovery Sport

Ons testexemplaar was uitgerust met het sportieve R-Dynamic pack en wist ondanks zijn grote aluvelgen van twintig duim toch comfortabel te blijven. Die grote velgen zijn niet helemaal ideaal bij offroadgebruik. Ok, zo goed als niemand gebruikt een SUV offroad, maar dit is een Land Rover, en terreinwerk is zijn verkoopargument. De Discovery Sport staat op dat vlak echt wel zijn mannetje. Hellingen tot 45 graden vormen geen probleem en het Terrain Response 2-programma kan overweg met alle soorten obstakels en ondergrond. 
01 Land Rover nieuwe Discovery Sport

Hij doet het dus voortreffelijk in veld en bos, maar hoe rijdt hij op de weg? De Discovery Sport D240 torst een leeggewicht van net iets meer dan twee ton, heeft een hoog zwaartepunt en een omvangrijke carrosserie. Verwacht hier dus geen bochtenridder die zich als een veertje van links naar rechts laat mikken. De Discovery Sport is echt op comfort afgesteld en biedt op dat vlak waar voor zijn geld. In de bochten voel je zijn gewicht en helt de koets een beetje over. Niets om bang van te zijn, maar het zet niet aan tot snel rijden, wat op zich wel zou kunnen met de 240 pk en 500 Nm sterke tweeliter diesel van deze “Disco”. Die aan een bij een vinnige rijstijl soms wat aarzelende negentrapsautomaat gekoppelde motor is helemaal mee met zijn tijd, want hij beschikt over een hoogtechnologische Mild Hybrid-aandrijving door 48-volttechnologie om het verbruik en de uitstoot te drukken. Ongetwijfeld helpt dat hem op papier aan een wat lager verbruik, maar tijdens onze test dronk hij toch moeiteloos een kleine tien liter per honderd kilometer. Dat is veel, ook al kregen we er degelijke prestaties, met een sprintje naar de honderd in 7,7 seconden, makkelijke hernemingen en een topsnelheid van 220 km/h voor in de plaats. 

06 Land Rover nieuwe Discovery Sport

Het mooie Land Rover-stuur ligt niet alleen goed in de hand maar geeft ook voldoende feedback en is direct genoeg, met wel wat vaagheid rond de rechtuitstand. De rijhouding is ook vrij van kritiek, en het interieur pakt uit met veel handige bergvakken en een goede overzichtelijkheid. De afwerkingskwaliteit is uitstekend en de gebruikte materialen voelen echt “premium” aan. We zeiden het al, hij werd geraffineerder…

LR DS 20MY Static ND 210519 001

We hadden het hierboven al over het niet bepaald lage verbruik van de Discovery Sport, maar qua prijskaartje doet hij wel beter dan zijn concurrenten uit Duitsland. OK, we moeten er niet flauw over doen, € 49.300 voor de basisversie met de D240-motor (€ 56.800 voor onze R-Dynamic S zonder opties) is veel geld, maar blijft minder dan de € 58.100 die BMW voor een X3 xDrive30d met drieliter en 265 pk wil. Eigenlijk zouden we de Disco met zijn viercilinder tweeliter van 240 pk beter vergelijken met een BMW X3 xDrive25d, maar dat model staat bij ons niet in de BMW-catalogus. Een Mercedes GLC 300 d 4MATIC met 245 pk kost trouwens ook minimaal € 54.813, een Audi Q5 45 TDI quattro (231 pk) tikt af op € 55.020 zonder opties. 

Het is trouwens opmerkelijk hoeveel versies Land Rover aanbiedt van de Discovery Sport. Het dieselgamma gaat van een € 38.250 kostende D150-dieselversie, over de D180 MHEV die er is vanaf € 45.550, tot onze D240 MHEV, terwijl er ook voor benzineliefhebbers keuze te over is, met een P200 MHEV (€ 44.600), een P250 MHEV (vanaf € 48.850) en de P300e plug-in hybride (PHEV) van minimaal € 50.650. Al die versies zijn er als Discovery Sport, Discovery Sport S, SE, HSE, R-Dynamic, R-Dynamic S, R-Dynamic SE en R-Dynamic HSE. De prijslijst telt zo in totaal niet minder dan 54 varianten (!) die elk nog eens uitgerust kunnen worden met talloze opties. Twee identieke Discovery Sport-modellen vinden zal dus niet evident zijn. 

LR DS 20MY CSRVM ND 210519 004

Een van de vele opties is de ClearSight-achteruitkijkspiegel. Dat is een nieuwe technologie die het beeld van de binnenspiegel indien gewenst vervangt door dat van een camera, zodat de bestuurder ook met meerdere inzittenden achterin en een tot het dak volgeladen kofferruimte nog altijd perfect kan zien wat achter de auto gebeurt.

Voor (een beetje) minder geld dan zijn Duitse concurrenten biedt de vernieuwde en goed afgewerkte Discovery Sport veel binnenruimte, comfort, moderne technologie en uitrusting. Ook qua standing kan hij de concurrentie aan. Zijn verbruik ligt echter wat hoger dan we hadden verwacht, en tenzij je een kilometervreter bent die bij diesel zweert lijkt de amper € 600 tot € 1.350 duurdere benzine-plug-in hybride P300e met 309 pk en 540 Nm misschien wel een (fiscaal) beter alternatief.

84
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Comfort
Binnenruimte
Terreinvaardigheid

Prijs ten opzichte van P300e plug-in
Verbruik zelfs met MHEV 48 volttechnologie 

 ___________________________________________________________________________________________________________

Leaseprijs 48 maand / 100.000 km: € 915,14 excl. btw

TCO 48 maand / 100.000 km: € 1.193,83

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Directlease.be en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, de niet-recupereerbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers en de belasting op de verworpen uitgaven. Het gaat om de zogenaamde TCO na belastingen.

Discovery SportSport D240 AWD
Motor:2,0 - 4 cil. Turbodiesel
Overbrenging:Automaat, 9 versnellingen
Vermogen:177 kW / 240 pk
Max. koppel:500 Nm
0-100 km/h:7,7 sec
Topsnelheid:220 km/h
Gemiddeld testverbruik:9,8 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:187-202 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 49.300

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy