zondag, 07 juni 2020

TEST: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+: Brutus met manieren

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+: Brutus met manieren © Daimler AG
Je kan je natuurlijk de vraag stellen wat het nut is van een hoog op zijn poten staande SUV met het frontaal oppervlak van een uit de kluiten gewassen kleerkast die gekleed gaat in een sportief trainingspak en sneakers en voorin een pk-brakende krachtcentrale verbergt. Sommigen noemen zo’n auto een patserbak of vinden hem misplaatst, maar dat zijn meestal mensen die er nog niet mee reden. De GLE 53 4MATIC+ is namelijk een auto die onder zijn nogal brutale uiterlijk echt wel goeie manieren verbergt.



19C0119 008

Uiterst discreet kan je de AMG-uitvoering van de GLE niet noemen. Dat hij power heeft zie je meteen, en niet in het minst aan zijn grille met vijftien verticale en verchroomde spijlen, een typisch AMG-kenmerk. De wielkasten zijn breder dan op de ‘normale’ GLE en achteraan prijkt een stevige diffusor met links en rechts een dubbel uitlaateindstuk (waar telkens één uitlaatpijp achter verborgen zit).

19C0119 139

Ook binnenin toont hij zich van zijn sportieve kant, met AMG-sportstoelen die een voortreffelijke steun bieden en een prachtig multifunctioneel AMG Performance-sportstuurwiel met schakellepels. Het dashboard van de nieuwste generatie bestaat uit een breed digitaal scherm dat aan de rechterkant aanraakgevoelig is. Bovendien beschikt de GLE ook over het nieuwe MBUX-bedieningssysteem dat met uitgebreide spraakherkenning werkt en steeds beter begrijpt wat de bestuurder wenst. Een troef is ook de opmerkelijk grote head-updisplay die alle belangrijke info weergeeft in de voorruit.

Mercedes-AMG heeft een hiërarchie in haar modellengamma. Aan de absolute (en erg zeldzame) top staan de 65-versies met hun V12, op de voet gevolgd door de 63-uitvoeringen die het doen met een vier liter grote V8 die in de “63” goed is voor 571 pk en in de “63 S” zelfs voor 612 pk. Daaronder vinden we deze “53”. Nu zal niemand moeten klagen over een gebrek aan vermogen, want hoewel de 53 niet de vierliter V8 van de AMG 63-versies gebruikt, heeft hij wel een nieuwe zescilinder in lijn van drie liter met een uitlaatgasturbo én een elektrische compressor en maar liefst 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm in het vooronder.

19C0119 135

De “53” is trouwens een hybride. Een mild hybrid zoals dat heet, want hij gebruikt een 48 volt-boordnet en pakt uit met functies zoals een tijdelijke boost met 22 pk extra vermogen en 250 Nm extra koppel en een “zeil”-modus die bij het uitbollen de aandrijving ontkoppelt en zo brandstof bespaart, maar ook een uiterst verfijnd start/stopsysteem. Ter vervanging van de traditionele riemaangedreven starter en alternator heeft hij een “EQ Boost startdynamo” die een startmotor en een dynamo combineert tot een krachtige elektromotor die tussen de motor en de transmissie is geplaatst voor betere prestaties en een vermindering van het verbruik en de uitstoot. Bij het wegrijden ondersteunt de startdynamo de elektrische compressor voor een onmiddellijke koppeltoename, daarna neemt de uitlaatgasturbo het over. Met die technologie kan Mercedes de emissies en het brandstofverbruik terugdringen. Toch blijft dit een auto die wel een litertje lust, waardoor je bij het normverbruik van 9,3 l/100 km gerust een viertal liter mag bijtellen als je hem af en toe eens in de toeren laat klimmen.

19C0119 031

Dat in de toeren klimmen doet de zescilinder trouwens graag en moeiteloos, en zowel de motor als de uitlaat geven daarbij een fijne soundtrack, zonder overdreven luid te klinken, waardoor je dus niet meteen voor hooligan wordt versleten. We zeiden het al, dit is een power-SUV met manieren. Sprinten van nul naar honderd duurt slechts 5,3 seconden, wat voor een dergelijke auto van 2,2 ton natuurlijk uitstekend is, en hij houdt het pas voor bekeken wanneer de snelheidsmeter een begrensde 250 km/h aanwijst. 

19C0119 037

Op elk moment en bij elk toerental voel je dat je meer dan voldoende kracht ter beschikking hebt, en schakelt de AMG Speedshift TCT 9G-automaat met negen verhoudingen naadloos terug en weer op. De versnellingsbak is perfect om er stevig tegenaan te gaan, en kan zelfs meerdere versnellingen ineens terugschakelen, maar kan ook probleemloos overweg met een onderkoelde en rustige rijstijl. Opnieuw een teken van beschaving in een nochtans brutaal jasje.

19C0119 122

Mercedes-AMG pakt ook trots uit met de “4MATIC+”-benaming, wat verwijst naar de volledig variabele vierwielaandrijving van AMG die de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras verbindt en de koppelverdeling op elk moment kan laten variëren over de vier wielen. Daardoor vertoont hij een uiterst dynamisch weggedrag maar blijft hij in alle omstandigheden veilig, terwijl de trekkracht natuurlijk feilloos is. 

19C0119 121

Een ander technisch huzarenstukje is het AMG Active Ride Control-onderstel met luchtvering. Dat zorgt er namelijk voor dat deze grote en zware SUV met in ons geval gigantische velgen van 22 duim met achteraan banden in de maat 325/35 op zo goed als alle wegen toch nog comfortabel bleef, wat niet evident is met een dergelijke schoenmaat. Met de standaardvelgen van twintig duim kan hij dus alleen maar nóg beter scoren op comfortvlak. Bovendien beschikt deze ophanging ook over een actieve stabilisatie tegen overhellen, wat echt welkom is op zo’n hoog op zijn wielen staande SUV. Het rijgedrag is voor zo’n grote auto niet alleen comfortabel, maar ook efficiënt, in functie van de voorkeur van de bestuurder, die voor de ophanging kan kiezen tussen verschillende standen van comfortabel tot supersportief. Op onze testwagen maakte de ophanging wel rare geluiden bij lage snelheid. Misschien een exemplarisch probleempje, want we hoorden dat niet van anderen die al met de GLE 53 reden.

435 pk, 250 km/h en 2,2 ton. Dat hij erg snel aan de 100 km/h zat wisten we al, maar het is ook van fundamenteel belang dat hij snel terug stilstaat. Mercedes-AMG rust de GLE 53 uit met forse remmen. Vooraan gaat het om geperforeerde joekels van schijven (400 x 36 mm) met vaste remzadels met twee zuigers, achteraan gaat het om inwendig geventileerde schijven van 345 x 25 mm met enkele zuiger. Ze hebben geen moeite om deze grote jongen onversaagd tot stilstand te brengen.

19C0119 141

De GLE 53 is dus een snelle en knappe verschijning, maar hij toont zich ook praktisch, met een erg ruim interieur en veel plaats voor- én achterin en een 630 liter grote koffer die makkelijk uitgebreid kan worden door het neerklappen van de achterbank. Dat laatste kan elektrisch door middel van twee knoppen rechts in de kofferruimte en ook het opnieuw rechtzetten van de leuningen verloopt volledig elektrisch. Dat is pas luxe. 

19C0119 138

Aan het stuur van de GLE kan je je niet van de indruk ontdoen dat dit inderdaad een erg grote auto is. Je zit hoog en hebt een perfect zicht op de weg, maar voelt altijd dat je met een groter dan gemiddeld voertuig onderweg bent. Dat geeft gelukkig ook een groot veiligheidsgevoel.

Wat Mercedes wel eens moet herbekijken, en dat is iets wat ons ook al op talloze andere Mercedessen opviel, is de afstelling van de verschillende rijhulpsystemen. Die zijn talrijk en altijd aanwezig en komen vaak storend tussen. Zo is de rijstrookassistent standaard ingeschakeld wanneer je start en komt die bij het overschrijden van een lijn brutaal tussen door tegen te sturen en zelfs in de remmen te gaan. Hinderlijk en niet bevorderlijk voor je innerlijke rust. Een ander minpuntje is het ontbreken van een herinneringssignaal wanneer je je smartphone in het draadloos oplaadvak vergeet, maar dat is –toegegeven- echt muggenziften.

19C0119 101

Als we het over zijn wat mindere kantjes hebben moeten we natuurlijk over zijn prijskaartje spreken. Met een uitstoot van 212 g CO2/km (NEDC 2.0) is dit een fiscaal niet bijster interessante auto, en zijn basisprijs van € 81.312 (€ 110.128 voor onze testauto) maakt er een exclusieve verschijning van. Wie de “normale” GLE 53 wat te gewoontjes vindt kan voor € 132.374 (wat toch wel een pak meer geld is) ook voor de GLE 63 4MATIC+ opteren, of zelfs voor de “63 S”-versie die bij vanaf € 144.111 verkrijgbaar is.

De Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ is een echte AMG, ook zonder achtcilinder. Hij ziet er bruut en indrukwekkend uit, en kan dat ook zijn als je hem de sporen geeft. Bij een normale rijstijl en bij dagelijks gebruik is dit echter een beschaafde en voorname SUV die een uit de kluiten gewassen gezin met een hoop bagage in alle comfort, maar in ruil voor aardig wat benzine, probleemloos naar de gewenste bestemming brengt.

 

84
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Uitstekende krachbron
Prestaties
Binnenruimte en comfort

Bemoeizieke rijhulpsystemen 
Prijs

ModelAMG GLE 53 4MATIC+
Motor:3,0i - 6 cil. benzine
Overbrenging:Automaat, 9 versnellingen
Vermogen:320 kW / 435 pk
Max. koppel:520 Nm
0-100 km/h:5,3 sec
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:13,4 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:212 g/km (NEDC)
Gemiddelde CO2-uitstoot:240-251 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. BTW:€ 81.312

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy